Nekromanti Hur länge är det rimligt att spela?

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
tiden och vad den gör

Våra spelmöten brukar officiellt 12, men alla är inte samlade, redo eller där föränn 13. De pågår sedan till mellan 20 och 05. Det finns en godisköpar paus vid 15,16 tiden någon gång, samt en pizzaköparpaus vid typ 18.
Om det slutar vid 05 brukar de sista timmarna domineras av bar-besök, flört/sex samt spontana byten från EON till EON-the musical. Det sistnämna är när man inte får göra något utan att sjunga det. Tex "Jag går och fiskar", "woo woo that's the sound of the police/stadsvakt" :gremtongue: :gremconfused: jag svamlar...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemmm, man känner sig ju nästan lite avis på att kunna böra vid sådana tider ju.
Ibland så skulle man vara student igen så man kan speal lite mer när man vill & framförallt ha mer tid åt spelandet.. Istället för att ha ett jobb.... :gremgrin: :gremgrin:
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Re: hur min grupp spelar med tidsplanering...

Heh, vi i våran spelgrupp kör en liknande strategi, men problemet är att hälften av oss är såna som går och lägger sig vid normal tidpunkt (typ runt tolv-ett på natten), medans resten är ena riktiga slashasar som vaknar runt fyra på eftermiddagen, och går i säng sisådär sex-sju på morgonen.

Detta leder till att hälften av oss blir trötta framåt tolv-tiden och vill avsluta, medans resten vill fortsätta långt in på morgonen. Det brukar sluta med att vi som är trötta tackar för oss och går, vilket leder till att de andra inte har något val (ofta är även spelledaren en av de som blir trötta vid tolv-tiden - alltså kan resten inte spela vidare ändå).

Det här med olika vanor i gruppen leder även till ytterligare ett problem: vi som gått i säng relativt tidigt vaknar också relativt tidigt (nio-tio på morgonen), men de som inte gått och lagt sig förrän några timmar tidigare vaknar inte tidigare än fyra på eftermiddagen, och har inte blivit människor förrän ungefär vid sex-tiden på kvällen, när de har ätit frukost. Detta medför att vi som vaknat lite tidigare också vill komma igång och spela tidigare, men kan inte det eftersom halva gruppen inte ens har vaknat när vi är redo att spela.

Dessa två problem gör att vi bara kan spela från ca. sju-åtta på kvällen till tolv-ett på natten, alltså bara 4-6 timmar - vilket i min mening ofta inte räcker till att spela klart äventyr etc. Sedan skall matpaus räknas in för de som inte hunnit äta middag än, så där försvinner ytterligare en timme.

Lägg sedan till att många i gruppen blev sura när jag föreslog att vi skulle försöka organisera lite, så att alla kan äta samtidigt, handla innan vi spelar, ha alla karaktärer klara innan vi spelar, försöka synkronisera våra nattvanor lite etc. De tyckte att det blir tråkigt om man "planerar" för mycket, och att det tar det roliga ur spelkvällar. Dock gör den planeringen så att man sparar tid, vilket jag anser behövs eftersom vi inte har så många timmar att spela på.


Nå, varför har jag gnällt en massa här nu då? Jo, jag tänkte fråga ifall det finns fler grupper som har/har haft samma problem och hur de eventuellt löste det.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: hur min grupp spelar med tidsplanering...

Ni får helt enkelt lära er att vara uppe längre :gremtongue: Iallafall på lov och andra roliga tidpunkter.. *skrattar*
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Re: hur min grupp spelar med tidsplanering...

På lov kan det funka att vara uppe längre, men när man skall till skolan dagen efter så är det inte särskilt skönt att lägga sig vid sex-tiden och sedan gå upp halv åtta igen :gremfrown:
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Jag tycker det är rimligt att man kommer överens om vad som gäller angående tiden man spelar, om man ska spela en bestämd tid, tills SL är trött eller tills de flesta är trötta.

Jag tycker dock att det är artigt att inte spela längre om någon är trött och måste sova om inte personen i sig tycker det är okej.

Någon specifik längd finns inte. Jag har spelat möten som varit 4 timmar långa och de som varit 18 timmar.
 
Top