Nekromanti Hur länge är det rimligt att spela?

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vi började kl 14.00 i torsdags, vi spelade Drakar och Demoner men vid 22.30 bestämde jag mig för att gå hem, för att jag vill vara hemma och sova innan nästa dag så jag vaknar skapligt morgonen därpå. men dom andra i spelgruppen spelade till kl 6.00!! Tycker jag är orimligt, vad tycker ni?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
22.30 är väl i tidigaste laget, och sova kan man alltid göra dagen därpå.. bara mamma väcker en till det är dags för middag.. problemet med att lira till 06.00 är väl att man inte är så pigg efter ett tag och då tenderar spelandet att bli flamsigt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Naeee, att spela så länge är ju inga problem tycker jag !! Snaarare så är det väll bara bra att man kan spela så länge ju.
Den enda nackdelen är ju att man kanske inte är Mr. 100% när det gäller seriositeten på slutet av spelomgången.
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Tja det är rimligt att spela så länge man är vaken... att spela när man sover, tycker jag låter ganska orimligt ...

Mer seriöst så vill jag rekomendera någonstans mellan 4 och 8 timmar. Det som jag upplever vara en av de viktigaste faktorerna är att samtliga deltagare är tillräckligt alerta för att kunna bidra till "rollspelsupplevelsen". Den erfarenhet jag har av trötthet är att spelandet riskerar att spåra ur mer eller mindre, och det gillar inte jag.

Så en mer ospecifierad tidsram blir "så länge alla är alerta" ...
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Grejen är den att jag ahr hund också, jag kan inte sova längre än till 10.00 om dagarna för jag väcks av hunden. Visst kanske 22.30 lite tidigt, jag tycker det är skönt att komma hem skapligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Va? Vid 06-snåret brukar vi precis börja komma igång med det riktigt djupa ångest/samtalsspelandet, juh. Ibland spelar vi till 8-9.

...men så brukar vi också börja vid 22-23...

- Ymir, antar att hans spelgrupp har udda dygnsrytm
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Well, vi brukar börja runt 19.00 oftast, och en i gruppen brukar åka till Öland runt 08.00 på söndagar (vi spelar i stort sett uteslutande på lördagar) och jag själv har haft ett jobb som börjat klockan 13.00 och då ska man helst vara utsövd för att göra bra ifrån sig. Men jag är inte främmande för att skippa sömn och spela länge, det är ju sånt man har konvent till. Och lov. :gremsmile:
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Sen hr ju jag föräldrar också som inte vill att jag är ute alltför länge, men jag tänkte att börjar vi 14.00 så bör vi oftast ha hunnit så långt in i äventyret så man kan bryta?
 

wood

Veteran
Joined
9 Dec 2003
Messages
5
tja...håller med att det brukar bli helt oseriöst om man är alltför trött...men blir det inte så annars också??..vi håller till i ett rum som det inte går att vädra i...efter två-tre timmar ligger alla och vrider sig i skrattplågor...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
4-5 timmar med paus en gång i timmen. minst.

efter 5 timmar spelande brukar inte koncentrationen vara på topp längre. Men är den fortfarande det så är det ju bara att köra vidare ett tag till.
Iofs så klarade man ju mer när man var yngre. När vi var runt 14 så kunde vi spela i 24-timmars pass (givetvis bytte vi spelledare och spel då och då) men det var då det.

När på dygnet man ska spela? när man har tid såklart.
Vi brukar försöka samlas vid 18, kommer oftast igång att spela tidigast 21 och vid 01 har första spelaren somnat. Men sen så är det ju bara jag i spelgruppen som har något som ens kan liknas med normala arbetstider. resten jobbar natt eller enligt butiksöppetider. Det leder dessutom till att den bästa dagen för spelande vi har brukar vara på söndagar...

chrull
 

Duregar

Veteran
Joined
23 Dec 2003
Messages
8
hmm, det finns inget rimligt i hur länge man kan spela, man ska spela tills koncentrationen inte är bra eller om det blir för jobbigt med dem man spelar med, i våran spelgrupp brukar det vara ca 3-6 timmar beroende på vilket äventyr och annat dylikt på sidan om äventyret.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Vi började kl 14.00 i torsdags, [...] spelgruppen spelade till kl 6.00!! Tycker jag är orimligt, vad tycker ni?"

16 timmar? Det är väl ganska lagomt om man inte har någonting för sig dagen därpå.
En "normal" spelkväll för oss i min grupp brukar vara ungefär:
18,00 - Alla samlas, vi bestämmer SL och spel
19,00 - Vi brukar komma igång med spelet, är det någon som inte har karaktär måste den göras och det tar lite längre tid. Samt att vi andra måste förolämpa honom lite för att han inte har en karaktär.
23,00 - Paus, alla springer bort till macken och köper någonting att äta/dricka
23,30 - Spelet fortsätter
04,00 - Nu börjar det bli lite oseriöst, vi bestämmer oss för att bara spela lite till och sluta sedan.
06,00 - Vi kommer på oss med att klockan är 6 på morgonen och försöker komma på med någon bra ursäkt för att sluta spela...
06,15 - Ingen har någon tillräckligt bra ursäkt då "Jag ska kidnappas utav utomjordingar klockan 4 imorgon", inte räknas som en bra ursäkt.
08,00 - En eller flera spelare har bitit i relingen (somnat) och vi andra tar en uppfriskande promenad utomhus.
09,30 - Vi bestämmer oss för att promenaden var lyckad och att det är dags att sova, alla går/åker hem till sig.

Men sedan är jag ung också, som chrull ojade sig över att han inte var :gremwink:
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Re: 4-5 timmar med paus en gång i timmen. minst.

Även om jag är ung, 15 år snarare så orkar jag inte spela i mer än kanske högst 8 timmar, sen är jag trött.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
rimligheten beror ju, som flera har påpekat, helt och hållet på spelarna. Men personligen anser jag det vara rimligt att lira tills spelarna börjar bli för trötta. Och spelar man i längre än 5 timmar så rekommenderar jag att man har en paus på längre än en timma då man gör något annat utomhus eller så. Det är vad jag anser rimligt.

Med gruppen jag hade, innan jag flyttade till stockholm, brukade vi träffas klockan 13 och spela till och med klockan 22 eller 23. I spelandet hade vi mer eller mindre 5-6 pause varav en brukade vara att vi gick ut och åt eller bara gick en runda eller ngt. Av timmarna spelande brukade minst en gå till att kicka igång spelet. Dvs. få mig att sluta skämta illa, få alla att ta fram rollformulär (eller skriva nya om SL glömt dem hemma) och få SL att göra sig iordning.

Hur ofta brukar ni ta pauser i era grupper och hur ser era pauser ut?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tja, om man ändå är ledig så varför inte.
Har själv gjort en hel del sådana maratonsessioner genom årens lopp. Så går man hem sover ett par timmar och får mat i sig sedan dags för fortsatt spelande...

Är naturligtvis inte att rekommendera ifall man skall upp till skola/jobb dagen efter.

/Ulfgeir
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Spel i min grupp sker oftast på fredag eller lördag kväll mellan 18 och 01, alltså 7 timmar. Det tycker jag är ganska bra eftersom man oftast behöver lite tid både före och efter spel för att plocka fram rollformulär, köpa cola ur föreningens cafeteria och disskutera vad som hände sist. Efter spelmötet så kan det behövas delas ut xp och liknande. Eftersom det brukar ta samanlagt en timme så spelar vi ca. 6 timmar. Under denna tid så brukar det flesta kunna behålla koncentrationen.

Det som jag tycker är det optimala är att spela 4-5 timmar, men ofta. Den bästa kampanjen jag någonsin spelat spelades mellan ca. 19 och 24 varje kväll i två veckor. Att spela på det sättet i korta ettaper gör att alla som är med orkar spela "hårt" hela tiden och inte förfaller till dåliga skämt och liknande... :gremtongue:

Legolas
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
hur min grupp spelar med tidsplanering...

vi har två former av spelmöten...

Det första är det vanligast förekommande under terminerna... Det visar sig att vi slutar relativt tidigt i skolan och vi spelare från 13:30 eller när vi nu skulle sluta fram till 18:30 eller nåt när folk bli hungriga eller ska åka och träna kampsport eller spela musik... Dessa spelmöte innefattar kanske en liten halv organiserad paus...

Andra typen är helg- eller lovmöten. Dessa börjar någon gång kring halv ett när vi offrat oss och gått upp. Sedan pågår dessa tills flera stycken har en bra anledning att sluta. Detta sker oftast kring tolv eller ibland tidigare. Eftersom våra två aktuella spelplater är hus där det även bor föräldrar och syskon slutar vi ofta då av respekt för dessas nattfrid... Dessa spelmöten innehåller oftasten organiserad paus i form av matintag (i bästa fall) samt flera pauser som grundas på att vi helt enkelt glider av ämnet och softar istället. Vi har en spelare som ofta kommer åker hem med anledningar som att "nu måste jag laga diskmaskinen så att inte mamma blir galen för att vi måste köpa en ny" eller andra suspekta anledningar. Hans karraktärer har altså tendenser att bara försvinna helt plötsligt...


Utan att ha fått särskillt mycket sagt med överstående text kan jag kläcka min syn på sena spelmöten. jag själv fungerar bäst kring tolv i normalläge. Rollspelet börjar dock ofta bli så pass oseriöst att det tappar kvalité. jag förespråkar altså att de som har något annat i sitt liv avslutar spelmötena innan halv två...Att vi avslutar våra möten kring tolv beror alltså på omständigheter. om hela gruppen levde ultimate-slacker liv skulle jag gärna ha ett spelmöte i veckan som gick från 14:00 till 02:30 med en unch paus då. Länge än så tror jag inte det finns någon bra anledning att spela om man inte har totalrubbat dygnet...

/Tobbe, svamlar på...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det finns INGET som är orimligt.

När jag testade Colonial Marines konceptet så hann vi med två uppdrag på tre-fyra timmar.

När jag däremot spelledde Turmoil (=Borderline) tillsammans med en annan spelledare och totalt åtta spelare, så tog det cirka tolv timmar. Från kl 21 till 9.

Jag vet inte om jag spelat/spellett kortare eller längre scenarier, men kontentan är helt enkelt att det inte spelar någon roll. Så länge man har kul och inlevelsen åtminstone inte är i botten så kan man gott fortsätta. Jag menar, hur hade konventen annars överlevt, där folk kan spela alla tänkbara tider?

Faktum är att det oftast är roligare med scenarier där man inte märker vad klockan är. Spela, spela, spela - sedan tittar man på klockan och upptäcker att det nog var dags för frukost för en stund sedan...
 
Top