Nekromanti Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önskemål

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Behåll OB, men gör hela resterande biten av systemet snabbare och mer koncist. Skippa allt dumt regeltragglande för ingenting. Inte äckligt omständigt som t.ex. långrandiga stridssituationer osv.
Tänk Feng Shui men gör det på Neo-vis!!!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Ja, det var ironi, men det blev roligare utan smiley. :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kräm och ord

Varför handlar alla önskemål om att göra NEOGAMES spel mindre NEOGAMES och mer mainstream?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Re: Kräm och ord

Jag tycker 'coola' engelska ord stör mer än något annat. Där kan man ju verkligen snacka om ett språk man ständigt utsätts för, samtidigt som det inte ger de vardagliga associationerna som verkar få många att tycka att svenska är så töntigt. Följaktligen är det enkom skitlökigt att försöka göra något koolare genom att köra det genom swedish-->english på babelfish.
OK, du stör dig på engelska ord.
Däremot så hänger jag inte riktigt med på förklaringen...

Ett språk man ständigt utsätts för ger ju massor av låneord ifrån sig. Det är bara att kolla på kidsen idag, engelskan är här för att stanna. Många (de flesta) associerar engelskan till filmer de sett, action etc. Jag säger inte att man ska överdriva engelskan, men nog är det ett konstigt argument mot dess användande att man utsätts för den hela tiden?

Och att det inte ger de vardagliga associationerna - om man eftersöker en avsaknad av sådana är det väl inget dåligt?


Nej, jag tror absolut att svenskan kommer att låna mer från engelskan i framtiden. Vad mera är ser jag inga problem med den saken; språk utvecklas och förändras i mötet med varandra, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.



Däremot kan man såklart inte bara automatisera översättningen, den måste ske med känsla för språket och med tanke bakom. Fast det gäller användandet av svenska ord också, ju.

Med andra ord: Engelska ord ger andra associationer i folks huvuden än vad svenska gör. Använd er, på ett smart sätt, av den skillnaden, så blir det nog bra. Inte evsnaka för svenskans skull eller engelska för engelskans skull, utan svenska eller engelska beroende på vad som passar för skänslan och stämningen och associationernas skull.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kräm och ord

Jag tycker 'coola' engelska ord stör mer än något annat. Där kan man ju verkligen snacka om ett språk man ständigt utsätts för, samtidigt som det inte ger de vardagliga associationerna som verkar få många att tycka att svenska är så töntigt. Följaktligen är det enkom skitlökigt att försöka göra något koolare genom att köra det genom swedish-->english på babelfish.

Nej, fy faen. Våga kool svenska! Massor! Kräm ska inte bort, även om jag inte har en aning om vad det betyder.

- Ymir, tycker
Absolut svenska ord som kräma,
Ät skitt och dö,
Evlar också,
Lukta vaselin,
Lukta vaselin och hund,
Samt andra lustiga lokala versioner av verbala utryck ÄR jätte tuffa i sig.
Tyvär med TV utveckling så har engelska blivit ett andra språk som alla får i sig sedan bardomen och det har bidragit till att just engelskan har inferlivats i vårat talspråk.

I Neotech framtiden där är inte bara engelskan jätte stort språk utan även japanska chinesiska och andra språk har kommit ut och införlivats i TV underhålningens träsk.
Kombinera det med att den globala värd vi lever i mer och mer börjar likna en liten by då det blir lättare och lättare att resa från ena sidan till den andra.
I Neotech värld tar det sällan mer än en timme att åka runt jorden.
Språk program digitala översättare finns att köpa.
Även språk program koplat till cybertech.

Lära sig språk eller göra sig förståd blir lättare och lättare än i våran värld och med det medföljer att COOLA utryck från utrikes följer med hem till granskapet.

I djupaste småland kan man i Neotech värld se en gammal bonde svära djävlar annama vilken Hentai-no-Baka grannen är.
I de ödsliga norrlänska skogarna kan man höra hur Helvete Fucking Idiots eka mellan grantopparna när en norläning får foten överkörd av en lasbil.

Engelska, Japanska, Franska, Spanska ord KOMMER bli införlivade i den framtida svenskan.
Specielt svordomar verkar ha en naturlig förmåga att fastna i folks hjärnor...

:tekopp:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Jag gillar när avancerad cybertech, cerebralinterface och liknande prylar som integreras med komplicerade och känsliga delar av kroppen inte bara fungerar felfritt utan också innebär vissa risker för användaren. Artificiella nervtrådar kanske kan fucka upp nervsystemet, cerebralinterface ger efter uppkoppling i långa perioder eller simstim-knarkande migrän och påverkar sinnesintryck i form av hallucinationer och digitala flashbacks - att i prinicip allting som förändrar och tillför funktioner till kroppen sliter också ner på den i det längre loppet! Fyller du dig med cybertech kan du bli värsta mördarmaskinen i några år men räkna med att din kropp slits ner och psyket knullas i så pass hög mån att du åldras i förtid och får spendera dina sista år i rullstol (ifall du inte har råd att ersätta nerslitna kroppsdelar med biotech dvs.).

Det kanske inte ligger i linje med en "smart-teknik-vision" men tillför i mitt tycke en extra dimension till ett samhälle där artificiellt börjat ersätta naturligt och gränsen mellan maskin och människa inte längre kan ses i svart och vitt utan i en blurrig gråzon.
 
Top