Nekromanti Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önskemål

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mina obetydliga önskemål:
Skippa ob-slagen. Mera bakgrundstabeller, det var de som fick mig att köpa Neotech 1 en gång i tiden.
Snabbare stridsystem.
Mindre techord. Dvs ord som neurocentergenerator... Sånt gjorde läsningen jobbig och fixk texten att kännas trist.
Enklare upplägg på cybertech, jag störs av cubertech som kräver att man först har ditten och datten, det räcker med att man bara köper precis det man vill ha och skippar realismen kring vilka batterier som behövs m.m.

Vad gäller fluff får det gärna vara mer "fantasy" som star wars istället för hard scifi som Rama. Om nån fattar vad jag menar. Tidigare Neo har känts som att läsa datamanualen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

[ QUOTE ]
Skippa ob-slagen

[/ QUOTE ]
Nope, de är kvar, men, de är betydligt mer intressanta nu. Överhuvudtaget är designen mer strömlinjeformad. Men Ob är kvar.

[ QUOTE ]
Mera bakgrundstabeller

[/ QUOTE ]

Det blir det inte, men garanterat fler meningsfulla val under skapandet av Avatar.

[ QUOTE ]
Snabbare stridsystem

[/ QUOTE ]

Bättre upp. Snabbare, fräckare, intressantare och (om alla mina pusselbitar faller på plats) ordentligt actioninriktat. (alltså som i ett stridssytem som verkligen uppmuntrar till cool action, i alla dess former)

[ QUOTE ]
Mindre techord.

[/ QUOTE ]

Kan inte svara på det. Däremot kommer det sannolikt att bli ett intressantare språkbruk än i N2.

[ QUOTE ]
Enklare upplägg på cybertech, jag störs av cubertech som kräver att man först har ditten och datten, det räcker med att man bara köper precis det man vill ha och skippar realismen kring vilka batterier som behövs m.m.

[/ QUOTE ]

Jag håller med. Jag har ännu inte gått in på det här i detalj men jag tror att RipperDoc redan har tänkt en del på det. Iaf kan jag garantera ett mer fritt system.

Låter det bra? :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Det låter bra. Ob-slagen hade jag väl ingen större förhoppning om att slippa egentligen. Det hör ju till Neotech.

Mer action i stridsystemet låter mkt bra. Särskilt som ditt svar på min wrestlingtråd lät vettig.

Jag är väldigt nyfiken på skapandet av Avatar. Är det nån större förändring som du kan avslöja?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Bara några tillägg till vad Traffaut skrivit:

Mindre techord. Dvs ord som neurocentergenerator... Sånt gjorde läsningen jobbig och fixk texten att kännas trist./citat]

Tech-ord hör till genren och kommer att finnas kvar, men, N3 ska absolut inte kännas som en teknisk manual. Snarare kommer språket vara väldigt färgat, av slangord, tech-ord, en liten gnutta eurolingo och ett på många sätt otrist språkbruk :gremlaugh: N2:s språk var alldeles för "torrt".

</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
Enklare upplägg på cybertech, jag störs av cubertech som kräver att man först har ditten och datten, det räcker med att man bara köper precis det man vill ha och skippar realismen kring vilka batterier som behövs m.m.
Vi vill ha kvar detaljkänslan i att välja bland massa tekniska prylar och putsa på sin avatars (rollpersons) krom och eqip (cyber och utrustning). Men saker som batterier kommer vara ett minne blott och en av grundbultarna i N3 är att det ska gå väldigt snabbt att göra ena vatar, men att man om man vill kan lägga timmar på att finjustera den.

Vad gäller fluff får det gärna vara mer "fantasy" som star wars istället för hard scifi som Rama.
Jag vet inte om "fantasy" är rätt ord i sammanhanget. Star Wars tillhör en helt annan genre än Neotech, i mina ögon. Däremot så kommer N3 vara mer "fantastiskt" än N2 på ett sätt som jag gissar är vad du eftersöker. Exempelvis mer futuristisk teknologi, högre skyskrapor, mer bisarra gäng, farligare ödemarker, etc. Lite mer superlativ, utan att gå till överdrift.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Jag vet inte om "fantasy" är rätt ord i sammanhanget. Star Wars tillhör en helt annan genre än Neotech, i mina ögon. Däremot så kommer N3 vara mer "fantastiskt" än N2 på ett sätt som jag gissar är vad du eftersöker. Exempelvis mer futuristisk teknologi, högre skyskrapor, mer bisarra gäng, farligare ödemarker, etc. Lite mer superlativ, utan att gå till överdrift.
Precis vad jag är ute efter. Mer som "nya" mutant.

Däremot är jag inte så förtjust i nyord som Kräm.

Ser fram emot n3!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Min tankar.

Jag hoppas att jag slipper se fotobilder och en statisk (skittråkig) layout.

Jag är INTE intresserad av såååååååå lååååååååååååååånga vapen listor (även om det är lite av Neotechs grej) men det måste gå att göra smidigare. Vill jag köra med extrema detaljer om vapen i min värld så kan jag köpa blueprints på pistoler och automatgevär via nätet.

Men jag har också stora förhoppningar och det vore kul att få ett schysst cyberpunk lir på den svenska marknanden igen.

Lycka till!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Nope, de är kvar, men, de är betydligt mer intressanta nu. Överhuvudtaget är designen mer strömlinjeformad. Men Ob är kvar.

Eftersom jag är lite av en regelbög, så blir jag förstås intresserad. Hur...? :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Du får vänta och se...:)

(Jag vet inte hur mycket jag får läcka nämligen :gremsmile: )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Ett av våra designmål (som jag tror Ripperdoc nämnde nedan) är att micromanegment är fullt möjligt men inte nödvändigt. Vill du designa din ammoportfölj så sätt igång, men ingen tvingar dig.

Vi kommer att köra bilderna från N2 genom Photoshop. De blir ganska coola med rätt filter på.

Eller så använder vi de nya bilderna som fixas as we speak. Omslaget kommer att bli något alldeles speciellt tror jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Utan nyord så blir 2060 snarare 2010. Så förhoppningsvis blir det mycket mer av den varan. Det är inte så förbannat lätt att vara avant garde men N3 bygger på just det.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Jag förstår vad du menar, men vissa uttryck, exempelvis kräm, känns alldeles för konstruerade. Det vore bättre med uttryck som vuxitfram naturligt i något icke-engelskspråkigt land som översatts till neoteck. Bara en idé.

Det är egentligen en omöjlig uppgift att hitta på coola nya ord så författarna är förlåtna. Se bara på försök i scifi filmer från förr...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Fast om man skippar de påhittade orden helt så antar man ju att det är en översättning. Personligen så tycker jag att det mest är väldigt irriterande och allt annat än stämningshöjande.

Hur som helst, i övrigt verkar det mycket intressant. Och framför allt då ni verkar ha inriktningen att skildra en framtid på djupet.

Det ska bli intressant att se vad det blir av reglerna, men Ob? Betyder det att ni kommer att ha kvar något så gammalmodigt som tärningar? :gremwink:

Vad det gäller vapen- och pryllistor så gör det ingenting om de är långa, så länge de också är utförliga. Ett namn, lite siffror och en bild är skittråkigt: det behöver också vara ett sammanhang och en ingame beskrivning av föremålet (t.ex. hur det används, vilka som använder det, vilken betydelse det har haft etc.).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kräm och ord

Ordet "Kräm" är kontroversiellt, vi får se om det överlever korrläsarnas hårda vrede eller inte :gremsmile:

Men problematiken är tvådelad. Dels är det en väldig utmaning att skapa ett trovärdigt framtida slangspråk (inget vet hur språket kan utvecklas på 50 år, så vi försöker snarare göra något som verkar coolt), dels kommer det aldrig gå att hitta slangord som alla gillar - folk har så olika associationsvägar att vissa ord kommer låta perfekta i någons öron men avskyvärda i någon annans. Men då väljer vi hellre vägen att använda kontroversiella ord snarare än att använda vanliga, tråkiga svenska diton.

Det ska också sägas att N3:s slangspråk en tämligen jämn blandning av svenska slangord ("Kräm" och "Krom"), modern internetslang, engelska, eurolingo (interlingua-baserat), franska, ryska, kinesiska och japanska. Det finns lite av varje alltså.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Kräm och ord

Jag tror man bör skippa de svenska slangorden. Det stör mindre med "coola" engelska ord som man inte har direktkontakt med på samma sätt. Svensk slang känns Jerry Williams.

Dessutom så borde språket spegla lite utvecklingen i världen och med globalisering så borde svenskan marginaliseras.

Egentligen är det nog bäst att skippa nyord helt, har nog aldrig varit med om att det tillfört nåt utan bara irriterat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

[ QUOTE ]
Det ska bli intressant att se vad det blir av reglerna, men Ob? Betyder det att ni kommer att ha kvar något så gammalmodigt som tärningar?

[/ QUOTE ]

Ja, UbiDice. Sony tar fram prototyper as we speak.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Kräm och ord

Ordet "Kräm" är kontroversiellt, vi får se om det överlever korrläsarnas hårda vrede eller inte

Våga inte ta bort dem! Till skillnad från andra rollspel som typ har en ordlista med "coola" ord så används ju den "nya" orden genomgående i texterna man läser och det tar inte många ticks innan man är helt inne i tugget. Bomba liksom.

Så som texterna ser ut i N3, redan i detta tidiga skede, så vore det en katastrof om ni fegade ut och gjorde spelet tråk-trist.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,204
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kräm och ord

Jag tycker 'coola' engelska ord stör mer än något annat. Där kan man ju verkligen snacka om ett språk man ständigt utsätts för, samtidigt som det inte ger de vardagliga associationerna som verkar få många att tycka att svenska är så töntigt. Följaktligen är det enkom skitlökigt att försöka göra något koolare genom att köra det genom swedish-->english på babelfish.

Nej, fy faen. Våga kool svenska! Massor! Kräm ska inte bort, även om jag inte har en aning om vad det betyder.

- Ymir, tycker
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Hur kommer N3 att skilja sig från tvåan? +önsk

Vi kommer att köra bilderna från N2 genom Photoshop. De blir ganska coola med rätt filter på.
Haha, skön ironi! :gremlaugh:

<font size="1">Det var ironi, va?</font size>
 
Top