Varje karaktärsdrag kan aktiveras en gång per spelmöte i Hjältarnas tid. I Hjältarnas väg tillkommer även relationer som gör samma sak, en gång per spelmöte.
Ett karaktärsdrag kan vara Suput. När spelledaren vill ha ett slag för Lärdom för att identifiera en dryck i en flaska och du misslyckas med ett slag på 51, så kan du säga "men hörni, jag har druckit precis varenda drink som nånsin uppfunnits, så jag vänder på slaget till 15 och lyckas." Om den motivationen är tillräcklig så går spelledaren med på det, karaktärdraget kryssas, slaget vänds och lyckas, och du vet nu att flaskan innehåller en helande dryck. Sen kan du inte använda det karaktärsdraget under resten av spelmötet för att vända på slag.
Relationer fungerar på samma sätt, fast gentemot en annan rollperson. Där kan relationen vara "jag ser Brianna som min lärling". Då kan du säga "jag kan ju inte låta min lärling läxas upp sådär, jag får minsann visa lite ansvar här, så jag vänder på slaget för Status för att försvara henne." Sen är relationen till Brianna använd och kan inte aktiveras under resten av spelmötet.
De är rätt friformiga och kräver att man har en spelledare som kan säga "nej", och spelare som väljer vettiga karaktärsdrag och relationer.
Du får fyra karaktärsdrag när rollpersonen skapas. Sen får du inte fler.
Du får en relation per annan spelares rollperson. Du får inte fler under spelets gång, men det är relativt lätt att ändra dem mellan spelmöten.