Nekromanti Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera?

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
aknaton;n323815 said:
Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
De funkar exakt som i Hjältarnas tid, alltså att du har ett antal karaktärsdrag som kan vända slaget (alltså om du slår 93 så säger du "Men jag är ju så kvicktänkt så jag vänder på slaget" och får då istället 39).

Ska jag vara ärlig så har jag inte spelat med relationer på samma sätt, utan lyfte bara in det på rollforumuläret utan att reflektera över det. Vet inte om det är från HT eller om det är något från Hjältarnas väg? Krille har kanske bättre koll? Eller Leon ?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Detta är core Hjältarnas tid och funkar finemang även i Kopparhavets hjältar. Som Måns skrev så ger det dig en möjlighet att rädda ett tärningsslag genom att vända på det. En sorts omslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varje karaktärsdrag kan aktiveras en gång per spelmöte i Hjältarnas tid. I Hjältarnas väg tillkommer även relationer som gör samma sak, en gång per spelmöte.

Ett karaktärsdrag kan vara Suput. När spelledaren vill ha ett slag för Lärdom för att identifiera en dryck i en flaska och du misslyckas med ett slag på 51, så kan du säga "men hörni, jag har druckit precis varenda drink som nånsin uppfunnits, så jag vänder på slaget till 15 och lyckas." Om den motivationen är tillräcklig så går spelledaren med på det, karaktärdraget kryssas, slaget vänds och lyckas, och du vet nu att flaskan innehåller en helande dryck. Sen kan du inte använda det karaktärsdraget under resten av spelmötet för att vända på slag.

Relationer fungerar på samma sätt, fast gentemot en annan rollperson. Där kan relationen vara "jag ser Brianna som min lärling". Då kan du säga "jag kan ju inte låta min lärling läxas upp sådär, jag får minsann visa lite ansvar här, så jag vänder på slaget för Status för att försvara henne." Sen är relationen till Brianna använd och kan inte aktiveras under resten av spelmötet.

De är rätt friformiga och kräver att man har en spelledare som kan säga "nej", och spelare som väljer vettiga karaktärsdrag och relationer.

Du får fyra karaktärsdrag när rollpersonen skapas. Sen får du inte fler.

Du får en relation per annan spelares rollperson. Du får inte fler under spelets gång, men det är relativt lätt att ändra dem mellan spelmöten.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Första gången jag såg denna regel var i Unknown Armies
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Även om jag tycker mycket om HT och KH så är just denna regel ingen vidare favorit pga jag tycker inte om att man post-hoc pillar med slaget, Fortune in the Middle heter det. Fate har något liknande där man kan ösa in fate points efter att man har sett vilken urflopp första rullet blev
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker mer om när man "bettar" innan rullet, typ att "ok det här slaget är om min lärling Brianna så detta slag ska jag satsa lite extra på" att man betalar redan innan man slår för en bonus. (Typ som advantage i Dungeons & Dragons.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n323937 said:
Ska jag vara ärlig så har jag inte spelat med relationer på samma sätt, utan lyfte bara in det på rollforumuläret utan att reflektera över det. Vet inte om det är från HT eller om det är något från Hjältarnas väg?
Hundra procent ärligt så tycker jag det här ändå är en väldigt fin attityd. När jag såg att det skulle komma ännu ett post-DoD efter Svavelvinter-spelet, Symbaroum, Svärdets Sång osv så blev jag lite less men när jag såg att det skulle använda ett etablerat regelsystem rakt av så tyckte jag det var döbra.

Känns som att hela "hjälp hjälp något är Not Invented Here vi måste återuppfinna hjulet" var en inställning som plågade WRNUs design-filosofier urlänge. "Hej jag har en idé till en ny tärningsmekanik tänk om man slår tre d4 vore inte det coolt??" typ så såg man hundra inlägg om dagen. (Obs detta var typ 20 år sen.) Nej nej nej...

Att kombinera klassisk setting (löstragglad från allt rättighetsstrul) med beprövade regler känns ju grymt.

Är kanske inget jag kommer rusa till sfbok för att köpa pga även om jag tycker Kopparhavets hjältar är ett fantastiskt namn, och alla flavortexts från Kopparhavet var helt fantastiska i min gamla hatälskade DoD91-box, och Kopparhavets Kapare en grym gammal bok, så har jag ändå min vanliga kampanj som jag tycker om som tuffar på; och även om jag tycker Hjältarnas Tid är ett gediget och bra system så har jag ändå mitt vanliga system som jag tycker om som tuffar på. Osv.

Uh. Sorry om det lät opepp. Missförstå mig inte, jag tycker om det jag sett av KH.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
2097;n324772 said:
Uh. Sorry om det lät opepp. Missförstå mig inte, jag tycker om det jag sett av KH.
Ingen fara! och jag kan säga att just att vi hade ett färdigt system som redan passade till 99% gjorde att vi kunde fokusera enbart på setting-, kampanj- och spelmaterial. Jag har ju varit en del av den där "alla system ska vara unika"-falangen, men det är skönt att ändra sig. Sedan kommer jag garanterat att husregla men det ser jag som en feature :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
2097;n324771 said:
Jag tycker mer om när man "bettar" innan rullet, typ att "ok det här slaget är om min lärling Brianna så detta slag ska jag satsa lite extra på" att man betalar redan innan man slår för en bonus. (Typ som advantage i Dungeons & Dragons.)
Jag håller med. Jag gillar egentligen bara den typen av poängsatsning om spelet vill att spelarna ska bli av med sina poäng. Så skulle man knyta poängen till en refreshmentmekanik så hade det nog funkat bättre. Men det är sånt som jag gärna husreglar själv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Måns;n324774 said:
Jag håller med. Jag gillar egentligen bara den typen av poängsatsning om spelet vill att spelarna ska bli av med sina poäng. Så skulle man knyta poängen till en refreshmentmekanik så hade det nog funkat bättre. Men det är sånt som jag gärna husreglar själv.
Min reflektion från Järn är att karaktärsdragen även om de ger trevliga rollspelsmöjligheter, ibland kändes lite obalanserade ihop med RP som redan från början är ganska bra. Lägger man sedan på en liknande mekanik i relationer som ger ännu fler omslag... Det beror så klart på hur ofta man slår och kanske är det inte rakt av samma i HT, men någon form av snävare ramar än en gång per spelmöte hade jag funderat över. Eller en högre kostnad för att använda dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi har beslutat att låta reglerna för Relationer vila. Det finns fortfarande uttymme att skriva ner sin vänner etc på formuläret men vi knyter ingen regel till dem. Däremot får man gärna lägga ner tid och kärlek på dem så att SL kan använda dem i spel.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Måns;n331230 said:
Vi har beslutat att låta reglerna för Relationer vila. Det finns fortfarande uttymme att skriva ner sin vänner etc på formuläret men vi knyter ingen regel till dem. Däremot får man gärna lägga ner tid och kärlek på dem så att SL kan använda dem i spel.
Synd. Det var en av anledningarna till att jag backade spelet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
aknaton;n331322 said:
Synd. Det var en av anledningarna till att jag backade spelet.
En av tankarna med det som blir hela Hjältar-serien är att i principa allt material är kompatibelt med alla spel. Vill man använda reglerna för relationer från Hjältarnas väg även i Kopparhavet så är det superenkelt att föra in.

Anledningen till att vi inte lyfter in dem i grundboken är att en erfarenhet är att RP är ganska kompetenta som det är och att ytterligare 3-4 vändningar förhöjer inte upplevelsen. Samt att vi vill hålla det enkelt.

Det finns inget som hindrar spelarna från att ha relationer till andra RP. Utgår vi från Krilles exempel ovan så kan man lika gärna ha karaktärsdraget Beskyddande.

Men, dyker det upp någon snygg mekanik som vi känner funkar så är det inte alls försent att ha med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
aknaton;n323815 said:
Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.

Molok i vår kampanj har exempelvis särdragen:

* jag ska finna min son
* jag är för gammal för den här skiten
* jag bryter aldrig mitt kontrakt
* hjälpsam
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Spontant gillar jag detta! En viktig och intressant grej för mig är att det inkluderas info om hur och varför och när man kan/bör byta särdrag, exempelvis när Molok funnit in som eller sett det hopplösa i sin hjälpsamma natur etcetera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dunderklumpen;n332731 said:
Spontant gillar jag detta! En viktig och intressant grej för mig är att det inkluderas info om hur och varför och när man kan/bör byta särdrag, exempelvis när Molok funnit in som eller sett det hopplösa i sin hjälpsamma natur etcetera.
Kopparhavets hjältar, liksom Hjältarnas tid, bygger på enkelthet och låg tröskel för spel. Och även så få regler som möjligt väl i spel. Vi siktar på att nya regler ska följa befintliga mekaniker och försöker att absolut inte tillföra något.

Det sagt så kan jag tänka mig en kul sätt att använda Särdrag på.

- Om de spelat stor roll och verkligen definierat RP, gör om dem till en förmåga som RP kan börja lära sig.
- Om RP ger upp eller uppfyller ett särdrag (på ett kul och intressant sätt) får hon ett extraförbättringsslag efter spelmötet, och kan välja ett nytt.
- Om spelaren känner att särdraget inte är kul och vill byta kan hon göra det men får ingen belöning för det.

När det gäller förmågor så tänker jag att man helt enkelt får skapa nya alternativt låser upp sådana som redan finns. Jakten på nya förmågor är en rätt central del av karaktärsutveckligen. Men allt detta är i formen riktlinjer/husregler som nog inte kommer att få plats i grundboken. Jag tror också att detta är ett område där spelgrupper har väldigt olika preferenser. Hur som helst är det väldigt lätt att husregla kring detta och välja det man tycker är coolast.

Ps. Det sagt så har jag faktiskt inte ens läst hur reglerna för detta ser i HT grund... :)
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Måns;n332723 said:
Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.

Molok i vår kampanj har exempelvis särdragen:

* jag ska finna min son
* jag är för gammal för den här skiten
* jag bryter aldrig mitt kontrakt
* hjälpsam
Detta låter bra!
 
Top