Nekromanti Hur kan Eon evolveras till nya höjder?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Re: Sammanfattning av tråden hittills

En mindre och kanske inte lika viktig förändring skulle vara att minska "författarens favoriter"-faktorn i vissa områden, framför allt Urma Breánn. Som det ser ut nu är det svårt att ta Consaber-modulen på allvar när näst intill alla viktiga personer framställs som inkarnationer av en och samma perenniska arketyp. Överlag borde man också göra att de olika geografiska områdena blir lite mer stämningsmässigt crossovervänliga -- som det är nu känns det väldigt tydligt att de två första landsmodulerna (Consaber samt Asharien & Soldarn) skrevs med en annan sorts spelvärldskänsla i tankarna än de två senare (Cirefalier och Thalamur).
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Det finns också ett problem i det att både Colonan och Jargien verkar vara romarrippar, trots att de har helt olika ursprung på helt olika platser; detta behöver redas ut.
Jag vet inte om detta egentligen löser så värst mycket, men det som får mig att känna in allt för stora romarvibbar är att man kallar deras soldater för legionärer och att man i många stycken använder latiniserade ord för att beskriva typiskt jargiska saker. Så min lösning inledningsvis för att få bort romarkänslan hos Jargien (för jag vill inte ha en romarripoff) är att ge dem en mer seriös krigsmakt. Att man tydligt trycker på Jargbilan som gör deras soldater mer lika Schweiziska hillebardister snarare än romerska legionärer. I dagsläget enligt vapenmästaren har legionärerna lamellpansar, välvd sköld, kortsvärd och Jargbila. Låt dem istället få en barett, skippa skölden som jag ändå inte ser någon nytta av då huvudvapnet är Jargbila, byt ut lamellpansaret mot ett plåtharnesk. Vidare så bör Jargien ha en ansenlig mängd armborstskyttar - eftersom det är lättare att utbilda armborstskyttar än bågskyttar och varje seriös krigsmakt borde ha möjlighet till att trycka ner sina fiender i gyttjan medelst en svärm av pilar, lod eller kulor. I de nordöstligaste provinserna skulle armborstskyttarna kunna vara vara utrustade med hornbågar inspirerade av raunerna eller drunoker. Detta så att man känner att det finns en viss olikhet mellan provinserna och deras soldater.

Vad det gäller latiniseringen så har jag egentligen inget bra svar på hur man skulle kunna förändra det (jag är långt ifrån en språkexpert), men kanske lite mer inspireration från grekiskan. Det finns några influenser om jag kommer ihåg rätt i vissa namn i alla fall.

/D - som svammlar
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Utmärkt feedback. Det är ju konkreta saker som man kan göra omgående för att spelvärlden ska bli bättre. Ska tillämpa dina idéer rakt av.

Att klaga och snacka skit om nuvarande kampanjvärld är inte så konstruktivt om man inte samtidigt - som du - ger intressanta exempel på konkreta förändringar. Mycket bra av dig, keep it up!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"... då de flesta polyteistiska religioner snart strök på foten för de Abrahamitiska"

"Det finns för många religioner i Mundana jämfört med antalet statsbildningar [...] Daakkyrkan och Mhîmrätten borde inte vara det; de borde aktivt och framgångsrikt ha spritt sig till andra kulturer för länge sedan."

"... de kan vara gnosticister eller nåt"

Jag skulle verkligen vilja föreslå Zoroastrianismen som inspirationskälla. Placera i så fall derivatet i lämplig smältdegel, gärna lite mitt i allting. Det skulle ge utrymme för en jävligt spännande blandning av kulturer, folkslag, kommers, osv (där en stat likt Jargien gärna känns lite för statisk); låt mig peka ut några av dess många balla element:
- som (semi-)polyteistisk (icke-abrahamitisk) statsreligion (för sassanidernas Persien) gick den under först på 600-talet; den är därmed inte särdeles anakronisk ur Mundanas tidsperspektiv sett (men det är nog inget problem)
- I grekisk myt-bildning ansågs den mystiske Zoroaster vara upphovsmannen till både magi och astrologi. Han tilskrevs många magiska egenskaper samt stor visdom (det vimlade av magiska skrifter med semi-nonsens tillskrivna hans hemligheter).
- Lägg därtill den mer sentida förekomsten av zoroastriska magi i Persien; en mindre etnicitet vilka ansvarade för många religiösa åtaganden. De är upphovet till våra ord för "magi" och "magiker". De är sammantaget mycket tacksamma ur fantasysynpunkt.
- Zoroastriansimen, då som nu, tror inte på proselytism - det vill säga; det är en icke-missionerande religion man föds in i - och som statsreligion var den exeptionellt tolerant mot andra religioner.

Detta kan jämföras med gnosticismen som sedan länge gått och blivit lite av en rollspels-kliché. Visst, den är också ball - men det finns spår av den överallt numera, tycker jag.

"... jag har flera gånger argumenterat för att Kina är en bättre jämförelse givet den långa kontinuiteten i Mundana. Det står jag fortfarande för."

Kontinuiteten är en sak, men i övrigt finns det inga motsvarigheter till Kinas geopolitiska postition och isolation förutom möjlighen Ebhron och Menon-Aun.

"... skrotat matriarkatet i Momolan"

Ja tack! Usch och fy för sådana pajasfolk.

"... okej att Västmark har en president..."

Neeej, det är fan inte okej! Det här kände jag inte ens till, men titeln känns phett malplacé.

"... reservera exotismen åt tillfällen där den verkligen är på sin plats..."

Absolut - och jag tycker det här anspelar på diskussionen om High vs. Low. En stor styrka i Mundana är ju att däri passar både kamorfer och gyttjeromantik. Det visar hur exotismen kan få utgöra fägrande och fängslande inslag i en annars stundtals (och jämförelsevis) väl sammanhållen grisodlar-aktig värld. De är till och med avgörande för att intrigera och fånga intresse, varvid extra fingertoppskänsla bör avvaras åt dessa guldklimpar. Det kan därtill göras utan att bli så cheesy som i Momolan. Sida vid sida, tillsammans hjälps de åt.

"Statsbildningarna i Mundana har för mycket karaktären av nationalstater, vilket behöver luckras upp. Folk bör inte, i första hand, definiera sig själva i termer av 'Jargier' eller 'Mûhadin' eller 'Ebhronit', utan i termer av 'Daaktroende', 'Mhîmens undersåte', 'av Tarbatais blod', etc."

Utan att lockas in i allt för mycket Culture Gaming, borde riktlinjer i fråga av rangordning av lojaliteter, generella livsmål/värderingar eller liknande vara till stor hjälp (men det är ju Eon generellt ganska bra på - kanske inte just när det kommer till den här aspekten, men annars). De exempel du skriver ovan kan för övrigt vara väl lämpade för ett koncept-system likt Noirs - jag gillar idén att detta står direkt under rollpersonens namn. Tillhörighet och världsanknytning på direkten - boomchakalack!

"... något jag personligen älskar med Mundana är att det finns vettiga svarta kulturer ..."

Jag har kommit så långt i mina tankar att jag skulle kunna lägga till ett namn på den listan. Jag pratar om en komplett re-write av Mio-Enaras kultur, och den skulle bli le shit! (ursprungsförfattaren får ursäkta)
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Peripetierna kan inte dras ned till var tvåtusende år, för rollspelet heter Eon.
Och en eon är alltdid 10.000 år eller vadå?

Den här jämförelsen håller inte. Skillnaderna i statsskick mellan olika statsbildningar i Europa under en given tid, säg till exempel anno 1300, var inte i närheten av så stora som de är i Mundana.
Beror ju på vad du menar med Mundana, men undantaget presidenten i Västmark är det väl inte så farfetched? Överjarl är ju typ ngn slags överkung, det hade svenskarna också precis skaffat sig ca 1200. Kejsare fanns det i Europa med. Men visst, Europa dominerades ganska starkt av feodalismen och kyrkan.

Precis som jag påpekat så behövs det fler statsbildningar/furstar etc. Och nationalstater fanns inte på medeltiden så det går fetbort.

Ymir, visste förresten inte att mesoamerikanska indianer hade ens bronsvapen öht... :)
Wikipedia told me.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och en eon är alltdid 10.000 år eller vadå?
Nej, men en eon är en extremt lång tidsperiod, och då känns 2000 år lite...mjäkigt.

Beror ju på vad du menar med Mundana, men undantaget presidenten i Västmark är det väl inte så farfetched? Överjarl är ju typ ngn slags överkung, det hade svenskarna också precis skaffat sig ca 1200. Kejsare fanns det i Europa med. Men visst, Europa dominerades ganska starkt av feodalismen och kyrkan.

Precis som jag påpekat så behövs det fler statsbildningar/furstar etc. Och nationalstater fanns inte på medeltiden så det går fetbort.
Vi verkar prata lite förbi varandra. Liksom, lägg in dvärgar, alver, tiraker, Mûhad och Momolan i den där smeten...

Anyhow, det sista där; my point exactly.

Wikipedia told me.
Ah...I read it on Wikipedia som it must be true


- Ymir, fast lite snabb research antyder att det är korrekt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänkte mer i termer av Manikeismen , men okej, den är ju gnostisk förstås... Yazidismen är kool annars...

Grejen var väl mest att jag tyckte att det skulle vara en avfällig sekt av Daakkyrkan...men något Zarathustra-inspirerat bös funkar ju även under den premissen, förstås. Så sure.

Kontinuiteten är en sak, men i övrigt finns det inga motsvarigheter till Kinas geopolitiska postition och isolation förutom möjlighen Ebhron och Menon-Aun.
Graden av Kinas historiska, geopolitiska isolation är i allmänhet väldigt överdriven. Jag säger inte att den inte spelar in - visst har den gjort det, i allra högsta grad, men den är inte så framträdande att Kina är ojämförbart med Europa. Kina har också haft utrikespolitik, och äktenskapsmäklande, krig och intriger med främmande makter. Very much so. Kinas relationer med det tibetanska riket To-Fan är särskilt intressanta i det här sammanhanget.

Däremot kan jag ge dig att det kan finnas ännu bättre demografiska modeller för Mundana - pröva Indien eller Perserriket?

"... okej att Västmark har en president..."

Neeej, det är fan inte okej! Det här kände jag inte ens till, men titeln känns phett malplacé.
I mitt Mundana är presidenten sedan länge störtad och fördriven av den mystiske dissidenten Lord Voloch


...ja, och sedan blev han i sin tur störtad av tirakerna i Kiaz, som av allt att döma är herrar på täppan i Västmark nu.

Absolut - och jag tycker det här anspelar på diskussionen om High vs. Low. En stor styrka i Mundana är ju att däri passar både kamorfer och gyttjeromantik. Det visar hur exotismen kan få utgöra fägrande och fängslande inslag i en annars stundtals (och jämförelsevis) väl sammanhållen grisodlar-aktig värld. De är till och med avgörande för att intrigera och fånga intresse, varvid extra fingertoppskänsla bör avvaras åt dessa guldklimpar. Det kan därtill göras utan att bli så cheesy som i Momolan. Sida vid sida, tillsammans hjälps de åt.
I couldn't agree more.

Utan att lockas in i allt för mycket Culture Gaming, borde riktlinjer i fråga av rangordning av lojaliteter, generella livsmål/värderingar eller liknande vara till stor hjälp (men det är ju Eon generellt ganska bra på - kanske inte just när det kommer till den här aspekten, men annars). De exempel du skriver ovan kan för övrigt vara väl lämpade för ett koncept-system likt Noirs - jag gillar idén att detta står direkt under rollpersonens namn. Tillhörighet och världsanknytning på direkten - boomchakalack!
Neogames verkar öht vara lite inne på den linjen till Eon IV. You'll see.

Jag har kommit så långt i mina tankar att jag skulle kunna lägga till ett namn på den listan. Jag pratar om en komplett re-write av Mio-Enaras kultur, och den skulle bli le shit! (ursprungsförfattaren får ursäkta)
Make it so.

- Ymir, ska tvätta...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Bobby Magikern said:
som det är nu känns det väldigt tydligt att de två första landsmodulerna (Consaber samt Asharien & Soldarn) skrevs med en annan sorts spelvärldskänsla i tankarna än de två senare (Cirefalier och Thalamur).
?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Jag tänkte mer i termer av Manikeismen"

Jodå, speciellt dess inkluderande attityd gentemot andra guddomar/profeter/entiteter är kool. Jag föreslår en fusion mellan Mani och Zoroaster (deras religioner då; Zarathustra som ikon är så mycket mer superlativt bra) - fantasyreligioner blir ju bara mer balla när de lyckas inkludera intressanta aspekter från många källor istället för en.

Yazidismen passar utmärkt som ställföreträdare för kulten vid helveteshålet, Momolan - vart annars skulle insikten att det vore viktigare att tillfredsställa Shaitan än mysgubben bland molnen vara närmare till hands? Påfågeln har jag tänkt spara till Mio-Enara, tacksåmycket!

"Graden av Kinas historiska, geopolitiska isolation är i allmänhet väldigt överdriven."

Du finner ingen motsvarighet på den euroasiska kontinenten, i alla fall. Att du exemplifierar med Tibet, ja... *fniss* (men vi behöver nog inte fortsätta det här spåret på denna plats)

"Däremot kan jag ge dig att det kan finnas ännu bättre demografiska modeller för Mundana - pröva Indien eller Perserriket?"

Taget. Det senare i högre grad, då de tillhör rätt tempererade zon (jag inser att jag nog kommer att få fördjupa det här argumentet).

"I mitt Mundana är presidenten sedan länge störtad..."

Det hjälper inte. Han är en skam, en nagel i ögat. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite OT, men jag såg ett program för ett tag sen om hur Indien påverkat Kina under perioder väldigt långt tillbaka, en bra bit före kristus... tyvärr minns jag inte alla detaljer, men det var saker som filosofi, medicin, religion, stridsteknik osv... Och att det här fanns dokumenterat i skrifter både i Kina och Indien...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jaja, visst är det så. Jag tycker det är eztra roligt hur buddhismen spred sig från Indien till Kina, men dog ut i Indien...

Men kolla sedan på alla sätt -Kina- har påverkat Västerlandet...jag skulle rentav vilja hävda att Hanimperiet spelade en viktig roll för Romarrikets undergång...

- Ymir, har nog nämnt den biten förr
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det får du gärna berätta mer om, fast kanske inte här, blir lite väl OT kanske...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
De två senare modulerna är skrivna med ett tydligare metaplotfokus och framställer en värld som är på vippen att förändras. De två tidigare böckerna verkar framför allt sträva efter att göra världen statisk -- Consaber verkar sträva efter att göra de flesta av sina potentiella konflikter (krig med Thalamur, uppror hos Tokon, etc) så tandlösa och osannolika som möjligt, vilket för mig är ett ganska märkligt designbeslut, medan A&S mestadels ignorerar storpolitiken -- även om Soldarn befinner sig på vippen till inbördeskrig kommer det inte att få särskilt många konsekvenser för världen i stort. De två senare böckerna känns också mindre "generiska" -- A&S är verkligen bog-standard fantasy, medan Consaber har viss världsprägel, men är så pass "engelskt" att det ändå inte känns så spännande. Cirefalier och Thalamur är mer unika -- de har inga direkta korrespondenser med verkligheten, samtidigt som de inte är standardfantasy, och ger därför Mundana en tydlig prägel. De två senare modulerna tar sig också an mörkare teman (ibland, som i delar av Thalamur, på ett något överdrivet vis). Men den huvudsakliga skillnaden för mig är nog denna -- att när jag flyttade till Göteborg fann jag det värt att ta med Cirefalier och Thalamur, medan de två andra böckerna ligger nedpackade hos mina föräldrar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ha ha, ja varför inte... fast det är inte en modul jag orkar skriva...

Personligen skulle jag nog köra BW i Mundana, det tror jag skulle sitta som en smäck...
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Tycker att skadesystemet är lite för snällt.
Får man en alvarlig skada så ska den vara allvarlig. Tycker det är lite för svårt att dö i strid, ett svärdshug dödar/ oskadliggör nästan alltid motståndaren.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tycker att skadesystemet är lite för snällt.
Får man en alvarlig skada så ska den vara allvarlig. Tycker det är lite för svårt att dö i strid, ett svärdshug dödar/ oskadliggör nästan alltid motståndaren.
Snällt är det så länge man inte slår över typ 5 på skadetypstärningen och slipper ta rejält med smärta; går slaget i t.ex. hjärtat eller hjärnan så gör det riktigt, riktigt ont... Det farligaste är ju att sju kryss smärta närapå kan oskadliggöra en normal person pga. svårighetsökningen, vilket gör att den fiende som inte har lika ont får ett ganska lätt jobb.

Dessutom tycks det lite motsägelsefullt att du både tycker det är svårt att dö _och_ säger att ett svärdshugg nästan alltid dödar eller oskadliggör en motståndare... (är det helt enkelt bara spelarnas motståndare du syftar på är det troligen så att SL är för snäll, spelarna för powrade eller tärningarna partiska).

Kort sagt; jag tycker strid i Eon mot en någorlunda jämställd motståndare (eller bara en som kan göra någorlunda skada) är farligt...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Re: Sammanfattning av tråden hittills

Daaktron är betydligt mer lik islam. Daaktron saknar treenighet och offret av Guds enfödde son vilka båda är viktiga beståndsdelar i de allra flesta kristna trosinriktningarna.
 
Top