Nekromanti Hur kan Eon evolveras till nya höjder?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Vad har ni spelledare för konkreta ideer på förbättringar till Eon rollspelet som SL kan börja tillämpa omgående?

Vad upplever ni spelare som påtagliga brister (ur ert spelarperspektiv) och vilken lösning på problemet föreslår ni?

Detta är mitt bidrag till tråden:

Problem #1
Jag beundrar alla författare som skrivit Mundana. Ni har gjort ett jättebra arbete. Jag skulle aldrig kunna göra något bättre. Men jag upplever att det är för mycket "Ereb Altor känsla" (ursäkta uttrycket). För många kockar som kokar soppan så att säga. En salig blandning av folkslag med vitt skilda styrelseskick, befolkningsmängder och utvecklingsnivåer utan några realistiska samband. Religionerna skulle må bra av ordspråket "less is more". Det finns för få platser i världen som verkligt outforskade.

En tänkbar lösning:
Det bästa hade kanske varit att skriva om Geografika Mundana och alla geografiska supplement helt och hållet så att det inte blir så motsägelsefullt. Det tar för lång tid och jag saknar kunskapen.

Istället har jag låtit många länder som beskivs i Geografika Mundana vara utdöende civilizationer som saknar ett etablerat styre. De folkslag som trots allt existerar i dessa områden, är mer isolerade från omvärlden än vad Geografika Mundana gör gällande. På så vis slipper jag ta ställning till hur de skall interagera med resten av spelvärlden. Jag har befolkat dessa områden med vilda djur och monster. De flestaa städer i dessa "länder" är förfallna och övervuxna. Somliga ligger halvt begravda i sandmassor. Det finns nu mycket större outforskade områden på kartan än tidigare.

Jag har begränsat antalet etablerade religioner till 10 stycken (från de 26 som beskrivs i boken "Religioner"). Övriga religioner har jag antingen tagit bort helt eller också så är de utdöda religioner som RP kan hitta spår av under sina upptäcksresor. Religioner fyller en mer konkret funktion i min kampanjvärld - då Gudar nu är närvarande och de har verklig makt att ge till dem som tror. De är inte längra passiva betraktare. Det råder en balanserad maktkamp mellan religion och de mörka krafterna & dess magi. Framgång i kampen mot det kommande mörkret är lika mycket ett slag i andevärlden som i den materialla världen. Så har i varje fall jag valt att se det. Skugglandet är en mycket intressant företeelse som jag gillar skarpt.

Vad ser ni själva för problem och tänkbara lösningar med Eon som kan utveckla rollspelet till nya höjder?

/Eagle
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ja, men nejnejnej!

Problemet du beskriver finns absolut - lapptäckeskänslan är ganska nära, och en totalrevidering av Mundana vore att föredra.

Men - gör för guds skull inte Mundana mer ödsligt! Som det nu är har alla länder, utan undantag, helt vridna befolkningsmängder och befolkningstätheter, och även om jag håller med om att Neogames borde lämnat mer utrymme åt fantasin (fler och geografiskt (relativt sätt, avstånden på kartan borde ökas för att inte "jättelandet" Jargien ska vara mindre än Sverige) mindre länder, mer autonoma småprovinser mm), så vore det ett förödande ingrepp att exempelvis låta de flesta städer de beskrivit vara förfallna och ödelagda.

Ett större medeltida land kunde liksom ha flera hundra, i vissa fall ett par tusen städer.

Vill man låta hela Mundana vara som elvahundratals-Finland (eller nåt) så är ditt ingrepp kanske lämpligt.

Det man kan göra om man inte vill förändra geografin helt är att 1), lägga till 50% på avstånden på kartan, så att alla länder får sin areal ökad med 125%, 2) multiplicera alla befolkningsmängder med... en massa, och 3), ytterligare betona exempelvis de jargiska provinsernas självstyre - låt dem ha egna kungar, exempelvis - och låta landsgränserna snarare utgöra någon slags vag kulturgräns.

Jag har själv gjort en fullständig omarbetning av Mundanas geo- och demografi, med en massa siffror och skit. Denna, emellertid, är... well, väldigt väldigt drastisk. Lite väl tycker nog många.

-Hjalle, som egentligen bara använder Mundana som lös grund för att långsamt få fram sina egna dregelobjekt.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Men jag upplever att det är för mycket "Ereb Altor känsla" (ursäkta uttrycket). För många kockar som kokar soppan så att säga. En salig blandning av folkslag med vitt skilda styrelseskick, befolkningsmängder och utvecklingsnivåer utan några realistiska samband. Religionerna skulle må bra av ordspråket "less is more". Det finns för få platser i världen som verkligt outforskade.
Jag håller med till viss del, lite lapptäcke är det. Men, tänk då på hur jorden har sett ut under vissa epoker. Renässansen i Italien började så tidigt som på 1300-talet medan vi i Sverige då stod i början av feudalismen. Italienarna hade "uppfunnit" kirurgi, teleskop osv medan svenskarna knappt hade lärt sig hästens betydelse på slagfältet. Och då talar vi ändå om två länder i Europa. Börjar man att jämföra länder från olika kontinenter blir det ju ännu större skillnader. När spanjorerna kom till Sydamerika på 1500-talet hade inka rustningar och vapen av trä, sten och brons medan invasionarméerna hade krutvapen.

Talar vi styrelseskick har vi också mycket stora skillnader i Europa under samma tidsepok. Irland styrdes av olika klaneöverhuvuden så sent som till på 1200-talet medan vi samtidigt har stadsstater som Venedig och Genua som står starka. Frankrike och England utvecklades nu till feodala riken. Samtidigt existerar fortf spillror av Östrom, med sin kejsare. Det heliga tysk-romerska riket styrdes av en kejsare som valdes av kurfurstar. I Sverige härskade i princip inbördeskrig under samma period (folkungatiden), och Sverige som enat rike höll på att födas.

Religioner uppvisar också stor variation i vår historia.

Istället har jag låtit många länder som beskivs i Geografika Mundana vara utdöende civilizationer som saknar ett etablerat styre. De folkslag som trots allt existerar i dessa områden, är mer isolerade från omvärlden än vad Geografika Mundana gör gällande. På så vis slipper jag ta ställning till hur de skall interagera med resten av spelvärlden. Jag har befolkat dessa områden med vilda djur och monster. De flestaa städer i dessa "länder" är förfallna och övervuxna. Somliga ligger halvt begravda i sandmassor. Det finns nu mycket större outforskade områden på kartan än tidigare.
Men det är ju bara Mundanas "Europa" som är beskrivet, resten är ju vildmark och några få storriken, Ebhron och Menon-Aun t.ex. Så det finns gott om plats att hitta på egna saker tycker jag.

Jag tycker nästan att det är tvärtom, jag tycker Mundana är för litet, det finns för få politiska enheter som kan kriga och konspirera mot varandra. Dessutom är Mundanas geografi keff, eftersom allt land ligger i ett band uppe vid nordpolen typ. Det som ger mig lapptäckekänslan är att de olika länderna och kulturerna har för få kopplingar till varandra. Så visst har det funnits många kockar som inte har pratat med varandra tillräckligt.

Så mina tips är:
Gör om hela geografin och släng in dubbelt så många länder, furstar, whatever. Släng också in ett antal pågående krig osv. Släng in fler intressanta SLPs. Fler personliga vendettor mellan härskare, fler fejder mellan kungafamiljer etc. Knyt ihop alla Mundanas områden, nu existerar t.ex. Thalamur och Consaber ensamma på ett hörn, Asharien&Soldarn nästan utan kontakt med omvärlden (lite Jargien och cirefalier har de bakat in i historien iofs). Damarien och Västmark är flummiga länder, arbeta om dem med stora saxen. Takalorr är bara pirater typ, cirefalierna handlar mest med Jargien verkar det som, gör om det med. Jargien krigar lite med Västlanden en gång per årtusende, gör om det. Ge alverna, tirakerna och dvärgarna den politiska makt de borde inneha. T.ex. borde Sunari dominera hela Asharina-halvön med den befolkning de har gentemot Asharien&Soldarn. That's it ungefär.

Just det, dra ihop Mundanas historia till 2000 år och låt peripetierna komma vart tvåtusende år istället. Åtgärda alla skumma befolkningssiffror också; Asharien&Soldarna är lika tätbefolkat som en öken.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag tycker det låter som rätt så bra ideer. Jag sitter just nu å försöker klämma ihop ett samband och lite halvt en metaplott. Men det är lite motigt, då det är lite för många kockar som sagt, och främst för att spelet har utvecklats över de typ 15åren som de funnits, med samma värld...

Vet dock inga direkta medel för att "förenkla" världen. En sak är väl att helt enkelt begränsa RP till ett land. Man kan ju binda fast de rätt så enkelt, utan att få det tillknorrat.

Hoppas det inte kommer något Eon4, om de inte redigerar världen i samband med den.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Att det rådde många olika grader på utveckling inom alla områden i Europa är det inget snack om, även om man får betänka att just renässans-Italien var begränsat till ett mycket litet område, och det är väldigt långt till Norden därifrån, dessutom är det en bergskedja ivägen. Vad gäller Inka så... Går det inte att jämföra. :gremsmile:

Men annars har du i princip rätt i allt, utom möjligen historien - 2000 år är i kortaste laget, vid vår egen medeltid (vid medelhavsområdet) hade vi iaf haft järnålder i 2500 och bronsålder ännu längre, och går vi till främre Orienten (eller Egypten), vilket inte är särskilt långt, hade de haft organiserade stadsstater och högkulturer i 4-5000 år.

I alla fall.

-Hjalle, vars motorsåg knappt hunnit svalna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Peripetierna kan inte dras ned till var tvåtusende år, för rollspelet heter Eon. Man bör istället göra som jag föreslagit många gånger tidigare, och se till att mycket mer har hänt under de gångna tiotusen åren.

Jag håller med till viss del, lite lapptäcke är det. Men, tänk då på hur jorden har sett ut under vissa epoker. Renässansen i Italien började så tidigt som på 1300-talet medan vi i Sverige då stod i början av feudalismen. Italienarna hade "uppfunnit" kirurgi, teleskop osv medan svenskarna knappt hade lärt sig hästens betydelse på slagfältet. Och då talar vi ändå om två länder i Europa. Börjar man att jämföra länder från olika kontinenter blir det ju ännu större skillnader. När spanjorerna kom till Sydamerika på 1500-talet hade inka rustningar och vapen av trä, sten och brons medan invasionarméerna hade krutvapen.

Talar vi styrelseskick har vi också mycket stora skillnader i Europa under samma tidsepok. Irland styrdes av olika klaneöverhuvuden så sent som till på 1200-talet medan vi samtidigt har stadsstater som Venedig och Genua som står starka. Frankrike och England utvecklades nu till feodala riken. Samtidigt existerar fortf spillror av Östrom, med sin kejsare. Det heliga tysk-romerska riket styrdes av en kejsare som valdes av kurfurstar. I Sverige härskade i princip inbördeskrig under samma period (folkungatiden), och Sverige som enat rike höll på att födas.
Den här jämförelsen håller inte. Skillnaderna i statsskick mellan olika statsbildningar i Europa under en given tid, säg till exempel anno 1300, var inte i närheten av så stora som de är i Mundana. Mycket har detta med religions roll som sammanlänkare att göra - Europa definierades av kristendomen, och Europa sågs som en enhet - åtminstone fram till splittringen mellan den ortodoxa och den katolska kyrkan. Det främsta belägget för det här, skulle jag säga, är giftermål mellan adelsätter - långt över lands- och kulturgränserna.

Något sådant saknar nästan helt motstycke i Mundana, för alla jävla länder har olika religioner. Detta är ett stort problem, då religion (i västvärlden) historiskt varit en primär alienerande faktor - jag blir imponerad om någon kan påvisa ett enda äktenskap mellan en muslim och en kristen, trots att kalifatet Cordoba och det kristna riket Navarra låg vägg i vägg. (Sedan har förstås polytetistiska folk historiskt varit väldigt mycket mer pragmatiskt inställda till religion och inte gjort nån stor grej av att behöva konvertera för ett äktenskaps skull, men det är en helt annan femma, då de flesta polyteistiska religioner snart strök på foten för de Abrahamitiska).

Sedan brukar jag ju vara den förste att påpeka att man inte bör låsa in sig för hårt på att Europa måste vara modell - jag har flera gånger argumenterat för att Kina är en bättre jämförelse givet den långa kontinuiteten i Mundana. Det står jag fortfarande för.

Religioner uppvisar också stor variation i vår historia.
Ja, globalt. Och typ 95-99% av dem har helt eller delvis gått under till förmån för islam och kristendomen.

Det finns för många religioner i Mundana jämfört med antalet statsbildningar. Daakkyrkan och Mhîmrätten känns så jävla fattiga när de i princip är intimt förknippade med ett enda land, ett enda folk. Det funkar med Cirzatemplet; men få religioner i vår värld har varit så...nationalistiska. Daakkyrkan och Mhîmrätten borde inte vara det; de borde aktivt och framgångsrikt ha spritt sig till andra kulturer för länge sedan. Det finns tre statsbildningar i Mundana som är Daaktroende; jag hade lagt till typ Västmark och Drunok och skippat den samoriska läran och låtit Asharien och Soldarn tillhöra någon sekt den jargiska kyrkan ansågs kättersk, de kan vara gnosticister eller nåt. Sedan hade jag lagt till fler statsbildningar i Västlanden som kunde vara Mhîmtroende (Eumo, Forion och Tarhai är bra kandidater annars), och, handen på hjärtat...skrotat matriarkatet i Momolan.

Den uppenbara haken med den planen är att just de religioner som är de mest uppenbara råripparna från vår värld vinner en massa utrymme...men jag vill argumentera för att det är några av de få religioner i Mundana som öht går att ta på allvar såsom de är skrivna, säkerligen beroende just på att de är såpass hårt inspirerade av islam och kristendom.

Vi behöver inte bara färre religioner och fler länder; mest av allt behöver vi desperat en ny - och bra religionsmodul. Jag anmäler mig frivillig att skriva den. (Fast tex Lycan hade gjort det ännu bättre).

Många gnäller på att Mundanas länder ligger utströdda i ett bälte, och därmed har få för landsgränser till varandra, vilket begränsar de politiska möjligheterna. Det är en god poäng, men samtidigt har jag inget emot hur det ser ut - det är inte ett orimligt geografiskt förhållande på något sätt. Jag tycker faktiskt det är ganska charmigt, just för att det inte...motsvarar Europa så mycket. Consabers placering är däremot, som jag tidigare anmärkt på, helt jävla cepe rent kulturhistoriskt - Thalamur och Consaber borde kastas om. Det finns också ett problem i det att både Colonan och Jargien verkar vara romarrippar, trots att de har helt olika ursprung på helt olika platser; detta behöver redas ut.

Sedan behöver Krigsherren skrivas om av någon som faktiskt förstår något om äldrehistorisk krigföring, och demografin öht fixas - men åtminstone det senare har jag vissa försiktiga förhoppningar om att faktiskt få åtgärdat i Eon IV.


För att summera det här inlägget...okej att Västmark har en president, Jargien en kejsare och Asharien en överjarl...det är ett fullständigt icke-problem, precis som det var i Europa historiskt, så länge det i övrigt ändå finns tillräckliga kulturella, sociala och politiska gemensamma nämnare mellan dessa olika länder för att de på något plan ska kunna interagera vettigt med varandra - reservera exotismen åt tillfällen där den verkligen är på sin plats, som när ebhronitiska magiker besöker Asharina. Statsbildningarna i Mundana har för mycket karaktären av nationalstater, vilket behöver luckras upp. Folk bör inte, i första hand, definiera sig själva i termer av 'Jargier' eller 'Mûhadin' eller 'Ebhronit', utan i termer av 'Daaktroende', 'Mhîmens undersåte', 'av Tarbatais blod', etc. Mundana borde ha färre religioner fördelade på ett större antal statsbildningar, och ett större antal statsbildningar per kultursfär.

Som ett litet PS...något jag personligen älskar med Mundana är att det finns vettiga svarta kulturer, that is, mäktiga och stolta riken dominerade av en färgad befolkning. Allt för många är helt okunniga om att det funnits massor av sådana riken i Afrika i vår egen historia (googla tex på Axum, Ashanti, Ghana, Mali, Benin, Songhai) och tenderar istället att tänka sig djungelnegrer, i bästa fall stolta men primitiva zulukrigare, inget svensson förknippar med 'civilisation'. Eon borde utmana den bilden ännu mer - jag vill ha fler kulturer som Forion och Övärlden i Mundana. Att färgade män i Mundana kommer till -de vitas- länder för att missionera (Missionärerna från Forion, alltså), det är en fruktansvärt häftig idé.

- Ymir, visste förresten inte att mesoamerikanska indianer hade ens bronsvapen öht... :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bra inlägg.

Först lite lätt OT: Rickard lejonhjärta föreslog att Saladins bror Saphadin skulle gifta sig med Lejonhjärtas syster Joan. Saladin accepterade, men Joan ville inte vara med på dealen eftersom Saphadin var muslim. Vilket är intressant, dels för att det uppenbarligen fanns i tankevärlden att gifta sig över religionsgränsen under korstågen, dels för att kvinnor med börd tydligen kunde säga nej till arrangerade äktenskap.

Sen tycker jag att Mundana numera är Eons styrka, visst kan man fila på detaljer, men i stort är det en helt OK fantasyvärld för den som gillar sånt. Och eftersom det det handlar om fantasy så kan man ju ha olika religioner lite överallt, bara man knyter ihop det på ett bra sätt (Om jag skulle skriva en sån värld skulle det kanske finnas legender hur gudarna i tidernas begynnelse delade upp världen mellan sig, eller nåt.)

Men som sagt, Mundana är numera rikt på inspirerande grejer (till skilland mot mitt första intryck av Eon), och innehåller massor med användbart material. Mina invändningar till Eon är snarare systemet, jag skulle lätt kunna spela i Mundana med andra regler, eller en ny, smidigare variant av befintliga regler. Lite konstigheter i kampanjen kan jag leva med, heck, det är ju fantasy!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Utöver det mesta som Ymir och Hjalle redan skrivit så skulle jag vilja tillägga tre enkla saker som skulle göra Eon ännu bättre:

1. Krut.

2. Prinsar och prinsessor.

3. Krut.

Med tanke på att Mundana är så brutalt mycket mindre än jorden (Tellus) är så borde man antingen också ta itu med de effekter detta borde få i reglerna (hur tyngdkraften påverkas etc), alternativt så boffar man upp hela Mundana till size jorden.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Att Eon är just oklassificerad fantasy tycker jag snarare är till Eons nackdel. Anledningen till att jag gillar Eon ö.h.t. när det finns en sån myriad av andra fantasyrollspel att välja på är för att grisodling och "realism" främjas - mer sånt vill jag definitivt se mer av.

Inget snack om att "man kan spela Eon oavsett smak" etc, lansera Eon som ett renodlat grisodlarspel och rensa ut allt töntigt DoDmaterial ffs.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Nackdelen med den lösningen på religionsfrågan är att den tar bort religionen som en dynamisk politisk faktor och gör den till något som bestämts med gudomligt mandat. Jag vill ha religioner som är i högsta grad mänskliga. Att säga "gudarna kan ha gjort det, det är ju fantasy" är som att säga "de kan ju använda FTL-teknologi, det är SF". Ibland vill man helt enkelt inte ha det på det viset.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vem har sagt att Mundana är "oklassificerad fantasy", inte jag i alla fall.. jag säger inte emot dig att Mundana ska vara "realistiskt", fast det finns säkert folk som vill att Mundana ska åt andra hållet, mer åt high-fantasy.

Personligen gillar jag ju Harn, som Mundana delvist inspirerats av, gissar jag. Harn är som bekant VÄLDIGT realistiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag sa inte att det skulle vara så, utan att det skulle kunna vara en legend. Sen kan ju gudarna hata varandra, eller whatever. Vilket i sin tur gör att religioner är "dynamiskt politiska"...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Planeten kan ju ha en betydligt mer kompakt kärna med högre denisitet, och vips kan man ha samma gravitation som på jorden. Eller så ligger Mundana i ett parallellt universum där gravitationen är starkare... sånt där tycker jag är helt ointressant i ett spel som Eon.

Krut, prinsar och prinsessor.. utveckla gärna det.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vem har sagt att Mundana är "oklassificerad fantasy", inte jag i alla fall."

Jag antog att det var vad du menade när du skrev saker som "Och eftersom det det handlar om fantasy så kan man ju ha olika religioner lite överallt (snipp)" och "Lite konstigheter i kampanjen kan jag leva med, heck, det är ju fantasy!". My bad annars.

"jag säger inte emot dig att Mundana ska vara "realistiskt", fast det finns säkert folk som vill att Mundana ska åt andra hållet, mer åt high-fantasy."

Visst finns det såna människor, men det finns samtidigt en hel del andra dussinfantasyrollspel som de kan välja på. :gremwink:

"Planeten kan ju ha en betydligt mer kompakt kärna med högre denisitet, och vips kan man ha samma gravitation som på jorden. Eller så ligger Mundana i ett parallellt universum där gravitationen är starkare... sånt där tycker jag är helt ointressant i ett spel som Eon."

Gravitationen var bara ett exempel. Själv tycker jag att sånt är intressant i Eon - när världen redan är såpass detaljerad som den är så tycker jag att det känns tråkigt att man "fegar bort" andra saker genom att säga att gudar/magi/andra utomjordliga krafter löser problemen.

"Krut, prinsar och prinsessor.. utveckla gärna det."

Well, med krut och krutvapen så skulle framförallt sjöstriderna bli mycket häftigare. Brinnande pilar och ballistae känns bara larvigt när det finns såpass avancerade skepp som galloz, sabrier och karacker.
Som bekant lider också Mundanas feodala riken av en omfattande brist på tronarvingar, detta har det skrivits inlägg om förut. Fler prinsar och prinsessor är också lika med flera hovintriger...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mina ganska jordnära tips för att förändra Mundana (det blir lätt så jobbigt när man börjar berör faktorer som geografi, religionerna, antalet riken etc.) redan nu är

1. Poängtera politisk splittring. De jargiska provinserna och många av städerna är i princip självstyrande (tänk Tysk-romerska riket) och religionen är splittrad i fraktioner, ordnar och grupperingar som gärna har högst världsliga intressen vid sidan av de andliga. Det cirefaliska samväldet kan mycket väl uppvisa samma typ av splittring under "fredstid". Asharien består av ett dussin självstyrande jarladömen som vart och ett dessutom har mycket bristande centralmakt och detsamma borde till viss grad gälla för Västmarks kantoner. Soldarn, Drunok och Consaber är feodala riken och adelsmännen har därmed en tendens att göra lite vad de vill så länge ingen alltför mäktig bråkar. Västlanden är fulla av självstyrande stammar och kefaler etc. med stor personlig makt.

Detta gör att det finns gott om högborna söner och döttrar att gifta bort, och en kung utan ättlingar gör bara intrigerna tätare, för vems giftermål kommer att vara det som ger honom/henne makten om den gamle regenten väl går bort från tronen?

Bara den här åtgärden (eller kanske bara ändrade tankesättet) gör för mig Mundanas politik mycket intressantare. Minns man sedan alverna och dvärgarna och låter dem ta en aktiv del i Mundanas politik har man ytterligare ett och ett halvt dussin maktcentra (minns även att dvärgarna har över hundratalet mindre fästen som inte är utmärkta på kartan). Raunerna är också en reell, splittrad och pragmatisk makt med när het till flera av länderna i Mundana, och varför skulle inte de kunna skapa kungariken? Är man inte nöjd finns det gott om plats för riken i Västlanden och på Takalorr, och man kan till och med tränga in dem här och var i utkanten av de nuvarande länderna på kartan, även om de nog blir ganska små. Nya öar är annars ett geografiskt ingrepp som ger mer mark utan att göra kartorna oanvändbara.

Att demografin är skum vet väl alla, men ett par nollor här och var på lite statistikblad är väl det minsta problemet man har när det kommer till faktiskt spel? Säg "Asharien har 1,5 miljoner invånare" (eller vad man nu tycker är rimligt) och problemet är löst, eller hur?

Av religionerna är väl ca 16 lokala religioner eller knappt existerande sekter som man knappast behöver bry sig om (typ åtta är ju bara rester från jargiska kulter som jagades iväg till Asharina för 3600 år sedan i Reningen och sedan dess fört en tynande tillvaro i Västmarks träsk och så...).

Sedan halverar jag personligen alla årtal och får därmed en i mina ögon fullt acceptabel kronologi (att Colonan ändå varade i 4000 år kan man försvara genom att peka på typ drakarna, Egypten och Kina eller kanske Andens sten).

För att göra skäl för namnet Eon (och för att 10 000 år är en snygg siffra) har jag låtit det officiella Mörkret (eller, någon odefinierad version av den) vara en odefinierad "slumpmässig" katastrof och den riktiga peripetin Ymirs Antichton-variant.

Sedan ska man heller inte som spelledare förledas till att fastna i ett "ovanifrån-perspektiv" (vilket lätt händer), utan tänka på att för den jordnäre spelaren spelar det en ganska liten roll om Drunok har 40 000 eller 400 000 invånare och 56 eller 78 furstar - det som spelar roll är om byn framför honom är stor nog att ha ett värdshus eller inte och vad den lokale markgreven tänker göra åt sina i hans ögon lite väl besvärliga grannar. Saker är oftast coolare om de är insvepta i okunskap och dimma än om de åskådliggörs i fullständig klarhet (vilket är vårt stora spelledardilemma).

För övrigt anser jag att krut är en mycket bra idé och utan större skada kan införas i Mundana - kanoner på medeltida nivå ger ju mest ifrån sig rök, sprängs och är coola, och i den tappningen tycker jag definitivt att de tillför något ^^ (sedan kan man ju ta upp det renässansnivå om man vill ha dem på skepp; på landbacken är dock de medeltida coolare).
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Sammanfattning av tråden hittills

Här följner en sammanfattning med förslag på förbättringar av Mundana, som framkommit i denna tråd:

1. Lägga till 50% i avstånd på kartan så att länderna får en ökad areal på 125%. Multiplicera ländernas nuvarande invånarantal med x antal gånger.

2. Att dela upp Mundans större länder i mindre statsbildningar som alla har en större andel eget självstyre. Betona även i högre grad de Jargiska provinsernas självstyre.

3. Införa fler länder i Mundana [utanför det "kända Mundana" då förmodar jag]

4. Att dvärgar och alver får ett större politiskt inflytande i världen [om det nu ligger i deras intresse och natur vill säga]

5. Att begränsa antalet religioner till några få, så att religionen på allvar blir en politisk faktor - till skillnad från nu när nästan alla länder har en egen religion. Skapa ett större antal statsbildningar per kultursfär.

6. Definiera om religionerna i Mundana. Låt fler statsbildningar i Västlandet samt Eumo, Forion och Tarhai vara Mhimtroende. Låt Västmark och Drunok vara Daaktroende. Skrota den samoriska läran helt.

7. Statsbildningar i Mundana har för mycket karaktär av nationalstater. Folk bör inte i så högre grad definiera sig själva i termer av 'Jargier' eller 'Mûhadin' eller Ebhronit, utan i termer av daaktroende, Mhîmens undersåte, av Tarbatais blod, etc.

8. Okay att olika länder ha varierande statskick så länge som det i övrigt finns kulturella, sociala och politiska gemensamma nämnare mellan de olika länderna så de kan interagera.

9. Att civilisationer med svarta/färgade befolkningar frångår stereotypen ”djungelnegrer” eller "stolta zulukrigare" och istället får vara framstående kulturer. Att färgade män i Mundana kommer till "de vitas" länder för att missionera. T.ex. missionärerna från Forion.

Slutsats jag drar av detta är:

A. Det behövs en ny uppdaterad världskarta med nya mått, där alla nya statsbildningar finns utmarkerade. Den som har tillgång till samma kartprogram som Neogames kanske vet hur det fungerar?

B. Kartan bör även visa hur kultursfärerna breder ut sig över olika landområden beroende på religionernas utbredning.

C. Att beräkningar rörande befolkningstäthet genomförs och blir konkret. Det är inte så viktigt för den vanlige rollspelaren men kan vara av intresse när det gäller att förstå hur olika samhällen klarar sin försörjning och kan mobilisera arméer.

D. Att vi får en uppfattning om vilka religioner och länder som är överflödiga och vilka som eventuellt bör läggas till.

/Eagle
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Sammanfattning av tråden hittills

Besserwisserinlägg: Drunok är i högsta grad Daaktroende, även om deras version av läran väl är bannlyst av aboraten... Bra initativ till en sammanfattning, förresten!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Sedan ska man heller inte som spelledare förledas till att fastna i ett "ovanifrån-perspektiv" (vilket lätt händer), utan tänka på att för den jordnäre spelaren spelar det en ganska liten roll om Drunok har 40 000 eller 400 000 invånare och 56 eller 78 furstar - det som spelar roll är om byn framför honom är stor nog att ha ett värdshus eller inte och vad den lokale markgreven tänker göra åt sina i hans ögon lite väl besvärliga grannar."

Som spelare i en grisodlarkampanj är jag beredd att hålla med dig, men inte som SL. När jag är SL vill jag ha ordnung, ordnung och återigen ordnung.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Sammanfattning av tråden hittills

Det här är bara ett svar på en liten del av ditt inlägg, men ett intressant grepp vore att skrota Daakkyrkan istället för samorismen. Detta såvida man inte jobbar rejält med att föra Daakkyrkan längre från kristendomen.

Det går att hitta en massa grejer som skiljer Daaktro från kristendom, men spelare och för den sakens skull också spelledare har en benägenhet att förenkla saker och ting. "I Jargien tror man på Daak, som är den ende tillåtna guden, och så en massa helgon som dog martyrdöden... Öh, ja, tänk kristendomen, så blir det lättast", snarare än att förklara mer ingående. Well well.

-Hjalle, mindre politiskt inflytande åt alverna och mer åt dvärgarna. Och att multiplicera alla länders invånarantal med endast ett värde blir fuckat. Well well.
 
Top