Hur kan en lång kampanj göras lika bra, fast kort?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ta bort osäkerhet genom att vara tydlig med vilka alternativ som finns, och ge feedback på spelarnas/rollpersonernas idéer direkt. Jag tycker att det är en vanlig tidstjuv att spelarna drullar runt med något som inte alls kommer att vara en rimlig väg framåt.

T.ex.: Går det inte att smyga sig in bakvägen till skurkarnas näste? Förmedla det så fort som det är möjligt.
Det här är något jag börjat anamma allt mer. Säger t ex spelarna "Vi går och snackar med borgmästarn!" och vet jag att det är en återvändsgränd så säger jag bara "Ok. Det gav inget.". Jag ödar inte tid på att de egentligen skulle behöva slå ett Övertala/muta en tjänsteman/boka en tid och återkomma eller något annat som tar tid vid spelbordet för att ens få träffa borgmästarn.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag måste säga att när jag läser tråden tänker jag på att "det är vägen som är resans mål". Och om spelarna ska får vara delaktiga i att forma berättelsen, så måste det finnas utrymme för stickspår och sådant som inte leder mot slutmålet. Om slutmålet i huvudsak är SLs slutmål, så känns det lite rälsat, att klippa bort sånt som inte leder rakt dit. Jag säger inte att någon skrivit att man ska rälsa för att det går snabbt, jag säger bara att jag ser en risk att man kastar ut barnet med badvattnet.

Om man vill ha en episk, "effektiv" kampanj, så föreställer jag mig att man börjar med en bra "story", gör 10-15-25 linjära dramatiska och maffiga "scener", och så kör man dem. Jag tror inte jag är så road av det.

Många har nämnt: ta bort striderna. Jag hör till dem som tycker att strid är ett självklart, centralt, spännande och roligt element i rollspel (rollspel handlar inte så lite om att lösa problem med våld). Men det måste gå fort! Om det inte går fort, så är det fel spel/regler/system. Därmed är jag inte förespråkare av att kasta in ett överfall eller två arga björnar bara för att det ska bli strid.

Vi spelade igår. Jag är som vanligt pessimistisk när det gäller hur länge min prep ska hålla. Jag hade en inledande konflikt, följd av en resa till en by, och väl där ett mysterium (ungefär). Fokus var på mysteriet, och jag trodde kanske inte vi skulle bli klara. Vi blev klara med den inledande konflikten, bara. Den kunde varit bara en strid. Men det blev förhandlingar, taktik och rollspel runt den. När striden väl kom gick den fort (till spelarnas förvåning - de hade överskattat motståndarna rätt mycket, det var lite roligt). Efter striden hade de fritagit en gisslantagen SLP som de träffat några sessioner tillbaka. Henne ville de personligen föra hem till sin gård och familj. Fram och tillbaka tog den resan nästan en vecka. Vi gjorde ingen stor grej av det, inget dramatiskt hände, men det var vad spelarna och deras rollpersoner ville göra och det var meningsfullt för dem.

Så frågan är "vad är en bra kampanj", och hur blir den bra även om den kort?

Jag tror man måste ha intressanta möten (inte nödvändigtvis encounters som i strid), med intressanta SLPer, intressanta miljöer, någon slags röd tråd, meningsfulla händelser, och att spelarna/rollpersonerna finner något syfte och mening med det de gör, och att man har roligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Om man vill ha en episk, "effektiv" kampanj, så föreställer jag mig att man börjar med en bra "story", gör 10-15-25 linjära dramatiska och maffiga "scener", och så kör man dem. Jag tror inte jag är så road av det.
Jag gör storyn utifrån rollspelarna - spelarna har ibland önskemål och jag ser till att uppfylla dem. Hur ofta brukar det ske att sådant faktiskt uppfylls? Hämnas sin fader, ta över maffiaorganisationen eller liknande. Jag har som mål om spelledare att se till att spelarna får ut något av sina livsmål. Till detta blandar jag in mina egna saker som jag vill spelleda.

Jag måste säga att det är rätt sjukt om man spelar 3 spelmöten á fyra timmar och inte lyckas få till någonting om rollpersonen på 12 timmars spelande! Även om det är fyra spelare som inte skulle dela tiden skulle det ändå vara tre timmar på sig att utveckla en rollperson och skapa sig en freytag-pyramidisk historia. Gott om tid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Om slutmålet i huvudsak är SLs slutmål, så känns det lite rälsat, att klippa bort sånt som inte leder rakt dit.
Det är så jag tänkt tidigare, men det är faktiskt mina spelare som vill ha mer effektiva kampanjer mer än vad jag vill. Själv älskar jag när det pratas med mängder med SLP, och falska ledtrådar ger fantastiska äventyr som inte leder framåt med den stora plotten.

Men mina spelare vill testa andra spel, testa andra sätt att spela, annan dramaturgi, och då blir det nödvändigt att klara av t.ex. Korpens klagan rätt effektivt så att vi får ett "avslut" så att säga.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men mina spelare vill testa andra spel, testa andra sätt att spela, annan dramaturgi, och då blir det nödvändigt att klara av t.ex. Korpens klagan rätt effektivt så att vi får ett "avslut" så att säga.
Jag tänker nog - det är inte nödvändigtvis en så genomtänkt tanke utan bara hur jag råkar se på det - att om man hittar en bra kombination av regler, spelvärld, kampanj och karaktärer, så vill man vara där (för man vet hur tröstlöst det är med alla ambitiösa kampanjer som bara dör ut). Då tycker man inte gräset verkar grönare på andra sidan, alternativ man är inte beredd att kasta bort vad man har bara för att det är roligt att starta något nytt. Det här är lite av en allmängiltig livsåskådnings-fråga!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Jag tänker nog - det är inte nödvändigtvis en så genomtänkt tanke utan bara hur jag råkar se på det - att om man hittar en bra kombination av regler, spelvärld, kampanj och karaktärer, så vill man vara där (för man vet hur tröstlöst det är med alla ambitiösa kampanjer som bara dör ut). Då tycker man inte gräset verkar grönare på andra sidan, alternativ man är inte beredd att kasta bort vad man har bara för att det är roligt att starta något nytt. Det här är lite av en allmängiltig livsåskådnings-fråga!
Så det nog. Jag tror att vår grupp som har sammanlagt kanske 100 års rollspelande i ryggen är mer sugna på att testa lite nya grejer. De har liksom redan spelat WFRP med mig ett antal gånger. :D
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
De har liksom redan spelat WFRP med mig ett antal gånger. :D
...och vi kanske kommer dit... för oss som tog upp detta med rollspel igen efter 20 års uppehåll, så handlar det både om att återuppliva och återuppleva det som vi tyckte var så roligt då, men också nu när vi är äldre och klokare - göra det bättre.

Mitt rollspelande på 80-90-talet präglades väldigt mycket av växla spelledare, nya spel, nya gubbar, nya kampanjer... och så dog det med få undantag ut efter några sessioner. Det fanns något otåligt, rastlöst, över det. Det bästa är det godas bästa värsta fiende. Jag kan liksom ha den naiva (?) idén att det räcker med DoD-87 och Monsterboken, för att har roligt med rollspel i många år. Om man bara ständigt slutar sukta efter något annat.

Nu kanske vi går lite off-topic. Så eftersom du är moderator får du sista ordet om du vill tillägga något!
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
PodCon visar exempel på detta i ett fint klipp som börjar 2h 16 min och 50 sekunder in (se nedan). Det är en samberättande summering av en kaotisk resa mellan England och Italien. Jag har efter det börjat göra liknande "snabbspolningar" själv men smyger in 2-3 viktiga slag. Det kan vara att de klättrar upp för en 10 meter hög bergvägg, de slår dåligt och tvingas slumpa ett föremål som försvinner ner i det strömmande vattnet, o.s.v. Samt ösa på med beskrivningar, frågor, visa på kartan, osv.

Här är klippet:
https://soundcloud.com/pod-con%2F404-totk-avsnitt-3-khans-labyrint
2h 16 min och 50 sekunder in, håller på till 2h 28min med lite eftersnack om snabbspolningen.
Tänkte också på det här! Underbar lösning, som blir en väldigt minnesvärd del av hela kampanjen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Informera spelarna innan kampanjstart att du kommer "speeda upp tempot", speciellt om de är vana vid lååånga kampanjer.

2. När det gäller långa resor är de ofta en viktig del av äventyret: "rollpersonerna är HÄR, men behöver förflytta sig DIT.
D.v.s. du som spelledare vet innan kampanjstart precis vilka resor rollpersonerna måste göra.
Skapa en slumptabell för varje resa med korta beskrivningar.
Låt sedan varje spelare slå på slumptabellen, sedan får spelarna samberätta och brodera ut vad som hände under några minuter för varje slumpslag.
Tryck gärna på vad som förändrats under resans gång, som ändrade årstider, klimatzoner, eller man rest till ett annat land med annat språlk och sedvänjor. Lång resa = förändring.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En annan grej slog mig just. Ett billigt trick a la Hollywood är att göra maffiga händelser. Låt de aktörer som agerar på händelser vara lite mer hänsynslösa. Bränn ned en stad eller en stadsdel. Döda en hel familj. Sätt upp en blockad mot hela nordlandet. Då har väven ryst till ordentligt mellan tid ett och tid två.
Ja, och en sak som såklart kan vara extra effektfull är hur saker kan ha förändrats hemma medans man var bortrest. Gärna blandat till det bättre och till det sämre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det här är något jag börjat anamma allt mer. Säger t ex spelarna "Vi går och snackar med borgmästarn!" och vet jag att det är en återvändsgränd så säger jag bara "Ok. Det gav inget.". Jag ödar inte tid på att de egentligen skulle behöva slå ett Övertala/muta en tjänsteman/boka en tid och återkomma eller något annat som tar tid vid spelbordet för att ens få träffa borgmästarn.
Även om jag i sak håller med och tycker det är bra att hålla blindspår korta så hade det svaret från SL sannolikt stört min inlevelse.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Att övergripande korta ner strider, resehändelser och annan dödvikt lär väl inte heller märkas för spelgruppen om det sköts snyggt. Som spelare har du ju bara SLs framställning att förhålla dig på - inte det skrivna äventyret.
 
Top