Hur hittar man akut boende?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag var bekant med en kille som är en freeloader, expert på söka bidrag och att ordna boende med kort varsel. När han blev vräkt någonstans kontaktade han alltid privata hyresvärdar och rollspelade ordentliga snyftarhistorier om hur synd det var om honom. Av medlidande var de mycket mer villiga att snabbt ordna fram ett boende, även om de officiellt inte hade något ledigt.

Jag säger inte att det är rätt sätt att göra, men privata hyresvärdar kan vara mycket mer flexibla med vem som går först i kön till ett boende eller tillfälligt hyra ut något som de kanske inte planerat att hyra ut.
DFEBFC10-4B4B-4806-A60F-E766ECC20C3B.jpeg
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mer länkar hjälper definitivt.

I en mindre by utanför en mindre stad hittade jag en gång ett äldre hus att hyra till rimlig kostnad, där vi bodde ett par år i väntan på att hitta ett hus att köpa. Skicket var inte det bästa, men det gjorde mig inte så mycket, eftersom jag inte ägde huset. Nyckelordet är dock att det låg i obygden så hyresvärden hade att välja på att hyra ut eller ha det stående tomt. Det fanns flera hus till salu i samma by, så det var lite köparens marknad (om man var intresserad av obygd och renoveringsprojekt). Så mitt tips är att leta reda på en sådan by (tror det är lättare att hitta i den norra landsändan snarare än södra om det är ett alternativ) och sedan sprida ordet på byn.
Ett hus är nog inte det bästa för oss, som sjukpensionär är det väldigt svårt att ta hand om ett sådant, och hus tenderar att vara långt ifrån kollektivtrafik vilket gör läkarbesök svårt, men annars är det oerhört hjälpsamma tips.

Jag har hittat nästan alla mina boenden via Blocket. I Göteborg har jag bott i fyra olika lägenheter som jag fixat på det sättet. Möblerat, generellt vettig hyra, ingen kötid.
Om det är möblerat så måste det skaffas förråd med mera vilket blir väldigt krångel och extra utgift, men det tål att tittas på.

Ett alternativ som ökar möjlgihet kan vara studentboende. Kräver förstås att studera, men det kan det vara värt. Kan ju ge chans på studentrum eller studentlägenhet.
Tyvärr får man inte vara student och sjukpensionär samtidigt, det hade hjälpt en hel del med att hitta ett framtida jobb man kunde ha med sina begränsningar annars.

Jag vet ju inte riktigt hur långt söderut du tycker är okej. Men om Göteborg är utgångspunkten, så hade jag satsat på något i Halland. Har själv en del av mina rötter i denna del av landet och vet därför att det kan vara riktigt billigt om man bor utanför de större tätorterna. Tror att Hyltebruks kommun, som ligger på gränsen till Småland, är en av de billigaste kommunerna (kanske i hela södra Sverige). Det är inte heller svårt att hitta bostad där. Flera av de mindre tätorterna i kommunen har Facebook-grupper. Förmodligen kan du hitta billig bostad på några timmar eller max en dag om du ligger i lite. Men det blir då förstås inte alls någon lyx och det är långt (ca 40 min med buss) till stan (Halmstad eller Värnamo). Några billiga orter (förutom centralorten Hyltebruk) i kommunen: Rydöbruk, Torup och Långaryd. Smålandsstenar, som också ligger i närheten, kan möjligen också vara ett alternativ (men det ligger i en annan kommun).
Halland har varit något vi kollat på, verkar vara lite svårare än områdena kring Närke och Värmland men inte omöjligt.

Nedervåningen behöver fortfarande städas upp en del, men annars finns det ett sovrum där som inte används till något just nu.
Ooh, det låter intressant, skickar ett meddelande.

Min son är inne på den här lösningen (på allvar alltså):
*ett antal bilder på olika vanar*
Altså hade vi varit 20 år yngre och haft körkort hade vi definitivt gjort det, i högstadiet och gymnasiet tyckte vi det verkade väldigt befriande.

Själv fastnade jag för artikeln om tjejen som lessnade på hyresvärden för att istället tillbringa nätterna på nattåget. Hade för mig att hon åkte tåg mellan Stockholm och Malmö (och skrev en uppsats om det), men den artikel jag nu hittade handlade inte om den sträckan (men ändå samma person?). Hur som helst en intressant idé. Jag minns att hon hade olika liv på de ställen hon åkte till. Möjligen skulle man i längden bli helt vansinnig av det ständiga resandet, men kanske vänjer man sig och sover bättre efter ett tag? Jag tycker inte alls att det är självklart att det är bäst att vara bofast. Med nattåget kliver stiger man ju dessutom alltid upp i centrum och kan enkelt ta sig vidare. Det hade åtminstone varit en intressant tillfällig lösning. Vad det just nu kostar har jag dock ingen aning om. Jag har åkt en del nattåg i mitt liv, men inte alls i den här omfattningen.

På den distansen (stockholm-malmö) behöver man nog ha mindre sömnbehov än vi och med 600 kr per väg är det nog för dyrt.

/Zorbeltuss
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Det värmer att se alla konkreta tips som inkommit. Fokusera gärna på just konkreta tips för att hjälpa trådstartaten i den situation som beskrivs. Generella anekdoter kan vi väl spara till nån forumträff?

MVH

/Magnus
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Mer länkar hjälper definitivt.


Ett hus är nog inte det bästa för oss, som sjukpensionär är det väldigt svårt att ta hand om ett sådant, och hus tenderar att vara långt ifrån kollektivtrafik vilket gör läkarbesök svårt, men annars är det oerhört hjälpsamma tips.


Om det är möblerat så måste det skaffas förråd med mera vilket blir väldigt krångel och extra utgift, men det tål att tittas på.


Tyvärr får man inte vara student och sjukpensionär samtidigt, det hade hjälpt en hel del med att hitta ett framtida jobb man kunde ha med sina begränsningar annars.


Halland har varit något vi kollat på, verkar vara lite svårare än områdena kring Närke och Värmland men inte omöjligt.


Ooh, det låter intressant, skickar ett meddelande.


Altså hade vi varit 20 år yngre och haft körkort hade vi definitivt gjort det, i högstadiet och gymnasiet tyckte vi det verkade väldigt befriande.


På den distansen (stockholm-malmö) behöver man nog ha mindre sömnbehov än vi och med 600 kr per väg är det nog för dyrt.

/Zorbeltuss
När det gäller Halland tror jag, som sagt, att det handlar om var man söker boende. Städerna längs järnvägen söderut från Göteborg (Kungsbacka, Varberg och Falkenberg) är säkert betydligt dyrare (men mer praktiska) än de ställen i inlandet som jag nämnde. Ett halländskt samhälle som jag inte nämnde ovan men har varit i många gånger är Fegen, som ligger vid en mycket djup och mörk sjö med samma namn. Det är ödsligt och vackert men rimligen också riktigt billigt. Jag förmodar att många hus och kanske också lägenheter där står tomma (har inte varit där på 25 år). Detta ställe ligger längst österut i Falkenbergs kommun. Hyfsat nära till Ullared.

 
Last edited:
Top