Hur hittar man akut boende?

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Är facebook den enda möjligheten att hitta akut boende nuförtiden?
Var i landet är det bra att försöka hitta något till vettig kostnad och kort notis?
Är det möjligt att hitta något som är tillsvidare så vi inte behöver hoppa runt innan flytt till utlandet.
Kommer det vara möjligt att hitta ställen där det är tillåtet att jobba hemmifrån och mestadels natt?
Andra saker som är intressant men inte lika akut, handikapps anpassat, queer kollektiv, två mindre rum istället för ett större etc.
Går allt detta att lösa till vettiga flytt kostnader?

PS: trots vi menas en person

/Zorbeltuss
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har rätt många vänner som lyckats få lägenhet genom att ringa till stans privata hyresvärdar och fråga. Kan vara värt ett försök 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är facebook den enda möjligheten att hitta akut boende nuförtiden?
Var i landet är det bra att försöka hitta något till vettig kostnad och kort notis?
Är det möjligt att hitta något som är tillsvidare så vi inte behöver hoppa runt innan flytt till utlandet.
Kommer det vara möjligt att hitta ställen där det är tillåtet att jobba hemmifrån och mestadels natt?
Andra saker som är intressant men inte lika akut, handikapps anpassat, queer kollektiv, två mindre rum istället för ett större etc.
Går allt detta att lösa till vettiga flytt kostnader?

PS: trots vi menas en person

/Zorbeltuss
Vad jobbar du med?(är ni det sättet som passar bäst att säga/skriva i den här situationen? Om inte så ändrar jag självklart) Spelar det roll var i landet boendet är och vilken storlek på lägenhet samt vad är månadsbudgeten gällande hyra? Jag bor i Karlstad och om du inte har några problem med att bo 10-30 min med buss utanför Karlstad, så är det lätt att hitta rätt billiga lägenheter. Min styvsyster och hennes flickvän hittade lägenhet snabbt när de sökte i kranskommunerna runt Karlstad.

Edit: Ändrat ni till du. :)
 
Last edited:

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vad jobbar ni med?(är ni det sättet som passar bäst att säga/skriva i den här situationen? Om inte så ändrar jag självklart) Spelar det roll var i landet boendet är och vilken storlek på lägenhet samt vad är månadsbudgeten gällande hyra? Jag bor i Karlstad och om ni inte har några problem med att bo 10-30 min med buss utanför Karlstad, så är det lätt att hitta rätt billiga lägenheter. Min styvsyster och hennes flickvän hittade lägenhet snabbt när de sökte i kranskommunerna runt Karlstad.
Sjukpensionär och VTuber till den nivå det är tillåted med en sidosyssla, föredrar nog du framför ni, vill inte bli förknippad med någon adelsdam.
Vi har inte kunnat kolla upp detaljer än då hyra beror på vad som godkänns och det är för tillfället inte möjligt för oss att kolla upp.
Närmre Göteborg är bättre än långt ifrån på grund av flytt kostnader, söder ut är bättre än norrut då det kommer korta ner resan när man får allt ordnat och flyttar neråt i Europa, men varken eller är krav, bättre med bostad än utan. ^^;

/zorbeltuss
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
I en mindre by utanför en mindre stad hittade jag en gång ett äldre hus att hyra till rimlig kostnad, där vi bodde ett par år i väntan på att hitta ett hus att köpa. Skicket var inte det bästa, men det gjorde mig inte så mycket, eftersom jag inte ägde huset. Nyckelordet är dock att det låg i obygden så hyresvärden hade att välja på att hyra ut eller ha det stående tomt. Det fanns flera hus till salu i samma by, så det var lite köparens marknad (om man var intresserad av obygd och renoveringsprojekt). Så mitt tips är att leta reda på en sådan by (tror det är lättare att hitta i den norra landsändan snarare än södra om det är ett alternativ) och sedan sprida ordet på byn.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har hittat nästan alla mina boenden via Blocket. I Göteborg har jag bott i fyra olika lägenheter som jag fixat på det sättet. Möblerat, generellt vettig hyra, ingen kötid.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Ett alternativ som ökar möjlgihet kan vara studentboende. Kräver förstås att studera, men det kan det vara värt. Kan ju ge chans på studentrum eller studentlägenhet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Sjukpensionär och VTuber till den nivå det är tillåted med en sidosyssla, föredrar nog du framför ni, vill inte bli förknippad med någon adelsdam.
Vi har inte kunnat kolla upp detaljer än då hyra beror på vad som godkänns och det är för tillfället inte möjligt för oss att kolla upp.
Närmre Göteborg är bättre än långt ifrån på grund av flytt kostnader, söder ut är bättre än norrut då det kommer korta ner resan när man får allt ordnat och flyttar neråt i Europa, men varken eller är krav, bättre med bostad än utan. ^^;

/zorbeltuss
Jag vet ju inte riktigt hur långt söderut du tycker är okej. Men om Göteborg är utgångspunkten, så hade jag satsat på något i Halland. Har själv en del av mina rötter i denna del av landet och vet därför att det kan vara riktigt billigt om man bor utanför de större tätorterna. Tror att Hyltebruks kommun, som ligger på gränsen till Småland, är en av de billigaste kommunerna (kanske i hela södra Sverige). Det är inte heller svårt att hitta bostad där. Flera av de mindre tätorterna i kommunen har Facebook-grupper. Förmodligen kan du hitta billig bostad på några timmar eller max en dag om du ligger i lite. Men det blir då förstås inte alls någon lyx och det är långt (ca 40 min med buss) till stan (Halmstad eller Värnamo). Några billiga orter (förutom centralorten Hyltebruk) i kommunen: Rydöbruk, Torup och Långaryd. Smålandsstenar, som ligger i närheten, kan möjligen också vara ett alternativ (men det ligger i en annan kommun).

Förmodligen är hela gränstrakten Småland-Halland billig. Låg tillväxt, långt till stan, många tomma fastigheter. Ullared, som plötsligt blev känt när några stockholmare bestämde sig för att göra en dokusåpa, ligger i närheten. Själv tycker jag mest att det var deprimerande tidstypiskt att det skulle skrattas åt folk på landet som handlar billigt (ofta för att de har ont om pengar). Som konsument kan man förstås se Ullared som ett sätt att hålla kostnaderna nere.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Van Life är extremt trendigt.
Har en polare som gjorde det i Hammarbyhöjden -98. Det var några månader med usel hygien, försök till bilinbrott, kalla nätter, polistrakasserier och en möglig madrass. Han var otroligt lättad när han fick sin cheva såld till slut.

Väldigt rock’n roll.
Inget jag skulle rekommendera för vanliga dödliga.
:cool:
//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Har en polare som gjorde det i Hammarbyhöjden -98. Det var några månader med usel hygien, försök till bilinbrott, kalla nätter, polistrakasserier och en möglig madrass. Han var otroligt lättad när han fick sin cheva såld till slut.

Väldigt rock’n roll.
Inget jag skulle rekommendera för vanliga dödliga.
:cool:
//EvilSpook
Jag tror att van life är mer att rekommendera om man gör det på resande fot. Har vänner som varit ute och rest och bott i en van varje sommar i flera år och haft riktigt kul! Men det är ju säkert annorlunda att bara ha den i Hammarbyhöjden i flera månader.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Min son är inne på den här lösningen (på allvar alltså):

View attachment 15918
View attachment 15919
Själv fastnade jag för artikeln om tjejen som lessnade på hyresvärden för att istället tillbringa nätterna på nattåget. Hade för mig att hon åkte tåg mellan Stockholm och Malmö (och skrev en uppsats om det), men den artikel jag nu hittade handlade inte om den sträckan (men ändå samma person?). Hur som helst en intressant idé. Jag minns att hon hade olika liv på de ställen hon åkte till. Möjligen skulle man i längden bli helt vansinnig av det ständiga resandet, men kanske vänjer man sig och sover bättre efter ett tag? Jag tycker inte alls att det är självklart att det är bäst att vara bofast. Med nattåget kliver stiger man ju dessutom alltid upp i centrum och kan enkelt ta sig vidare. Det hade åtminstone varit en intressant tillfällig lösning. Vad det just nu kostar har jag dock ingen aning om. Jag har åkt en del nattåg i mitt liv, men inte alls i den här omfattningen.

 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag har rätt många vänner som lyckats få lägenhet genom att ringa till stans privata hyresvärdar och fråga. Kan vara värt ett försök 🙂
Jag var bekant med en kille som är en freeloader, expert på söka bidrag och att ordna boende med kort varsel. När han blev vräkt någonstans kontaktade han alltid privata hyresvärdar och rollspelade ordentliga snyftarhistorier om hur synd det var om honom. Av medlidande var de mycket mer villiga att snabbt ordna fram ett boende, även om de officiellt inte hade något ledigt.

Jag säger inte att det är rätt sätt att göra, men privata hyresvärdar kan vara mycket mer flexibla med vem som går först i kön till ett boende eller tillfälligt hyra ut något som de kanske inte planerat att hyra ut.
 
Top