luddwig
Vagabond i världsrymden
Jag har återupptagit arbetet med mitt gamla projekt Världsrymdens vagabonder. Det är alltså ett rymdoperarollspel i retrostil med ett traditionellt regelsystem med grundegenskaper, färdigheter och så vidare. Inspirationen kommer bland annat från valda delar av Star Wars, Star Trek: The Original Series samt Space: 1999. Ett problem jag brottas med är människorna. Inledningsvis fanns det människor i spelvärlden men jag lyckades inte göra dem intressanta i jämförelse med de sex arter av rymdvarelser som jag hittat på. Att människorna inte blev intressanta berodde nog dels på att rymdvarelserna fick roliga förmågor, dels på att rymdvarelserna hade tydliga karaktärsdrag medan människorna tilläts vara på alla möjliga sätt. I ett försök att lösa problemet plockade jag helt enkelt bort människorna. Över tid har det dock känts allt mindre lyckat. Alla inspirationskällor innehåller ju människor, ofta som en slags normalitet som kontrasterar mot allt konstigt som förekommer i berättelserna. Dessutom saknar jag att ha en art som är mer allmän när alla andra är nischade. Frågan är då, har ni några förslag på hur jag ska lösa detta?