Många rollspelare genomgår en lång period utan spel, ofta sammanhängande med småbarn och karriär, och återkommer till hobbyn i medelåldern. Dirk the Dice och andra engelska podcasters brukar kalla detta för the deep freeze -- man är ett monster eller en urtidsmänniska i en B-film som ligger nedfryst länge innan man tinar upp.
För min del hamnade jag i frysboxen 1997 när jag var 25, i samband med en äktenskapskris. Jag kan följa i dagboken hur jag är missnöjd under hösten med ett par av de roterande spelledarna i vårt gäng och har rätt dålig närvaro. Sedan, veckan före jul, kommer sista sittningsrapporten i dagboken:
Det skulle dröja nästan 23 år innan jag började spela regelbundet igen, under första pandemihösten, och nu nästan uteslutande som SL.
Hur hamnade du i frysboxen?
För min del hamnade jag i frysboxen 1997 när jag var 25, i samband med en äktenskapskris. Jag kan följa i dagboken hur jag är missnöjd under hösten med ett par av de roterande spelledarna i vårt gäng och har rätt dålig närvaro. Sedan, veckan före jul, kommer sista sittningsrapporten i dagboken:
Torsdag 971218
Tog 16:08 till stan och bullertrana till Blackeberg, köpte pizza och en chokladkaka, gick hem till N.N. Medan jag åt fick jag en genomgång av vad som skett i den militära sf-kampanjen sedan sist jag var med. Spelmötet därefter var halvskoj men jag var så trött av den gångna nattens sömnbrist [äktenskapsdiskussioner] att jag nästan somnade. Vi vaktade en utomjordisk diplomat och blev utsatta för en robot gömd i en tårta. Hem med 22:15 från Slussen, trött och ledsen och förkyld.
Det skulle dröja nästan 23 år innan jag började spela regelbundet igen, under första pandemihösten, och nu nästan uteslutande som SL.
Hur hamnade du i frysboxen?