DoD Hur hamnade ankorna i Drakar och Demoner egentligen?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Alltså, jag tror säkert att det alltid funnits personer som gillat ankorna men de var uddafåglar fram till, såvitt jag kunde se, Riotminds gick ut med att de skulle ge ut det som sedan blev DoD 2016. Från dess försnack och alltsedan dess har ankorna varit populära* på ett sätt som de aldrig var tidigare.

* På internet alltså. Vid sidan om den digitala världen verkar många fortfarande undra vad som är grejen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,967
Alltså, jag tror säkert att det alltid funnits personer som gillat ankorna men de var uddafåglar fram till, såvitt jag kunde se, Riotminds gick ut med att de skulle ge ut det som sedan blev DoD 2016. Från dess försnack och alltsedan dess har ankorna varit populära* på ett sätt som de aldrig var tidigare.

* På internet alltså. Vid sidan om den digitala världen verkar många fortfarande undra vad som är grejen.
Det kan mycket väl vara så att ankorna fick ett uppsving i början av 2000-talet när RM gav ut första DoD. Det var ju runt där som jag lirade som mest och vad som hände innan har jag inte lika bra koll på. Jag tolkade ditt ursprungliga inlägg som att folk nu runt år 2023 börjar blicka tillbaka på ankor med nostalgi och liksom övertygar sig själva om att de gillade dem mer än vad de gjorde. Det var detta jag ställde mig tveksam till, men nu tror jag att jag missuppfattade dig 🙂

EDIT: Såg nu att jag läste ditt inlägg fel. Trodde du menade Riotminds första DoD och inte det de gav ut 2016. Minns nämligen att det var en del upprörda röster i början av 2000-talet när DoD6 utelämnade ankorna. Så upprörda att någon (minns inte vem) skrev en artikel om ankor i Trudvang som illustrerades av självaste Peter Bergting.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Synd att ingen minns eller vill ta på sig skulden - hur man nu ser på det.

Men kopplingen till Runequest borde väl ändå varit drivande. Min grupp såg RQ som DoD Mega-Expert och flyttade monster, formler, magiska föremål och NPC:er fritt mellan spelen. Det var säkert många som gjorde samma sak eftersom det var ständig brist på spelmaterial på 1980-talet. Veckopengen räckte inte till extramodulerna och man fick nöja sig med att läsa recensionerna i White Dwarf och sätta upp favoriterna på önskelistan (men jag tror inte att jag fick en enda rollspelsbok genom åren).

Dessutom var vårt Glorantha helt vanlig standardfantasy, så DoD och RQ flöt liksom ihop under några år. Det var först när DoD Expert kom ut som kopplingen bröts och vi gick över helt till RQ.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Alltså, jag tror säkert att det alltid funnits personer som gillat ankorna men de var uddafåglar fram till, såvitt jag kunde se, Riotminds gick ut med att de skulle ge ut det som sedan blev DoD 2016. Från dess försnack och alltsedan dess har ankorna varit populära* på ett sätt som de aldrig var tidigare.

* På internet alltså. Vid sidan om den digitala världen verkar många fortfarande undra vad som är grejen.
Nej, ankvurmen är betydligt äldre än så, även om den förstås har haft toppar och dalar och det säkert kom ett uppsving runt DoD Retro. Men om du googlar lite så hittar du ank-referenser genom 00-talet och MUA hade knappast infört Gåsapågar om inte fantasy-ankor varit en grej.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Hoppas vi inte går för långt off topic nu men det lär någon påpeka i så fall.

Jag tolkade ditt ursprungliga inlägg som att folk nu runt år 2023 börjar blicka tillbaka på ankor med nostalgi och liksom övertygar sig själva om att de gillade dem mer än vad de gjorde.
Nä, riktigt så långt skulle jag inte gå men det finns nog olika sort bland de som pratar om ankor idag.
En del har säkert alltid varit fans av de befjädrade humanoiderna, men det jag menar är att det inte alls var prevalent back in the day.
En del känner säkert ett nostalgiskt sug efter saker de förknippar med den tiden. Jag kan själv känna det tex när jag tittar på bilderna från DoD Expert. (Eller Warhammer 1st ed.) För andra kanske det är ankorna som utlöser känslan. Det betyder inte att man lurar sig själv eller nåt liknande.
Andra kanske inte var med på den gamla tiden men är nyfikna på vad DoD har som de inte redan kan få från Dungeons & Dragons 5 och annat som är i tryck nu.


Nej, ankvurmen är betydligt äldre än så, även om den förstås har haft toppar och dalar och det säkert kom ett uppsving runt DoD Retro. Men om du googlar lite så hittar du ank-referenser genom 00-talet och MUA hade knappast infört Gåsapågar om inte fantasy-ankor varit en grej.
Bara en googling bort finns även de gamla trådarna där folk uttrycker ogillande för ankor på ett sätt som få gör idag, varför kan man ju bara spekulera i.


För att vara lite relevant för trådstarten så gissar jag att svårigheten med att spåra ankornas exakta inträdespunkt i Drakar och Demoner delvis kan ha att göra med att intresset för dem var begränsat. Några verkar ha älskat dem. Några verkar ha hatat dem. Men om mina egna ankdotiska upplevelser är värda nåt så tror jag att de flesta var... ja, ointresserade helt enkelt. Orkade varken gilla dem eller störa sig på dem.

(Plus att dokumentation pre-internet inte var som den vi har idag såklart.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Så upprörda att någon (minns inte vem) skrev en artikel om ankor i Trudvang som illustrerades av självaste Peter Bergting.
Det var en snubbe som heter Magnus Seter som skrev det tillägget. Bergting illustrerade och en annan snubbe som heter Dan Algstrand layoutade. Allt enligt Fandrakes bok om Drakar och Demoner. :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Alltså, jag tror säkert att det alltid funnits personer som gillat ankorna men de var uddafåglar fram till, såvitt jag kunde se, Riotminds gick ut med att de skulle ge ut det som sedan blev DoD 2016. Från dess försnack och alltsedan dess har ankorna varit populära* på ett sätt som de aldrig var tidigare.

* På internet alltså. Vid sidan om den digitala världen verkar många fortfarande undra vad som är grejen.
Mellan 1994 och 2016 fanns det inget Drakar och Demoner med ankor i... :)

Ps. Min första RP var en anka! Eller, en av de första iaf. Min allra första var en alv som hette Legolas men den spelade jag aldrig med.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Om det vore ett krav att visualisera rollspel som tecknat skulle jag nog tappa intresset. För mig är tecknat liksom "på låtsas" medan en spelfilm är mer "på riktigt". Jag behöver en "realistisk" värld för inlevelsens skull, och inlevelsen är en viktig del av rollspelens dragningskraft.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Om det vore ett krav att visualisera rollspel som tecknat skulle jag nog tappa intresset. För mig är tecknat liksom "på låtsas" medan en spelfilm är mer "på riktigt". Jag behöver en "realistisk" värld för inlevelsens skull, och inlevelsen är en viktig del av rollspelens dragningskraft.
Jag har inga krav på er andra hur ni fantiserar ihop det i era hjärnor. Jag tror att vi tänker oss olika i min spelgrupp. Men mina ankor är aldrig kalle anka
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,967
Hot take/flamewar ;)
Fast Chronopia och Trudvang >är inte< DoD utan officiella spel/kampanjvärldar … DoD är reglerna, inte världen man spelar i.
Men första DoD-utgåvan från Riotminds hade ingen kampanjvärld, inga ankor heller 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag har inga krav på er andra hur ni fantiserar ihop det i era hjärnor. Jag tror att vi tänker oss olika i min spelgrupp. Men mina ankor är aldrig kalle anka
Såklart går det bra att visualisera olika så länge alla är överens om de väsentliga delarna. Är draken stor som en traktor eller ett hus? Är den nära eller långt borta? Finns det buskar och stenblock som rollpersonerna kan försöka gömma sig bakom? Sådant har antagligen betydelse, men det är antagligen sekundärt ifall din drake är tecknad, min är stop motion och @Magnus Seter visualiserar CGI i toppklass. Och tur är väl det. Vi gillar ju olika. Dock oklart om @Magnus Seter faktiskt visualiserar och gillar CGI. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Finns det något i Sinkadus som tyder på att ankorna var en snackis eller vattendelare redan i ett tidigt skede?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
I min spelgrupp var det några spelare som drog igång en utrotningskampanj av ankor, vilket resulterade i ett storskaligt krig över hela Ereb Altor. I samband med det skapade jag upp en ny gren på ankfamiljen Moggers släktträd som motarbetade det hela och som i slutändan vann över ankdräparna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,162
I min spelgrupp var det några spelare som drog igång en utrotningskampanj av ankor
Vi har något liknande i Glorantha med The Duck Hunt, där den lunariska ockupationsmakten skyllde ett uppror på ankorna och betalade ut belöning för varje anknäbb som lämnades in. Tio år senare pågår fortfarande de rättsliga processerna mellan ankorna och ankjägarna.
 
Top