DoD Hur hamnade ankorna i Drakar och Demoner egentligen?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Många vet att DoD stammar från RuneQuest av Steve Perrin. Det är också välkänt att antropomorfa ankor varit spelbara i RuneQuest sen tidiga dar. Något som aningen färre verkar känna till är att Magic World-häftet och följaktligen 1982 års Drakar och Demoner helt saknar våra befjädrade vänner. Ankorna i DoD dyker först upp något senare. De finns med i 1984 års DoD, men kan ha figurerat tidigare i något äventyr eller i Sinkadus. Hursomhelst dyker Drakar och Demoner-ankorna upp först då Äventyrsspel börjar utveckla spelet i sin egen riktning.

Med andra ord följde ankorna inte med på slentrian genom BRP-översättningen. Någon på Äventyrsspel fattade ett medvetet beslut att inkludera dem när man gjorde en ny upplaga av spelet. Vem var denna ankfrämjare i rollspelssveriges barndom? Fanns det någon diskussion bakom scenerna om detta? Vad tyckte egentligen folk på Äventyrsspel om att människoartade fåglar traskade omkring på simfötter bland alver och drakar?
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
På bild var väl ankor med på omslaget av Sinkadus nr3 och Dimön som kom rätt tidigt. Kom inte ihåg när de kom med i textform men Fandrake´s senaste bok Drakar och Demoner berättelsen från det största äventyret behandlar detta bla.
Edit : Det är med Ankpirater i ett äventyr i Sinkadus nr3 gjort av Anders Blixt men kom inte ihåg om det är första gången de är med i text.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
På bild var väl ankor med på omslaget av Sinkadus nr3 och Dimön som kom rätt tidigt. Kom inte ihåg när de kom med i textform men Fandrake´s senaste bok Drakar och Demoner berättelsen från det största äventyret behandlar detta bla.
Edit : Det är med Ankpirater i ett äventyr i Sinkadus nr3 gjort av Anders Blixt men kom inte ihåg om det är första gången de är med i text.
Sinkadus 3 (vars omslag i mitt tycke är den mest Drakar och Demoniska bilden som finns) är från 1985, alltså något år efter ankorna i DoD84. Jag har Fandrakeboken, men just nu ligger något tiotal mil mellan mig och den. Så jag får väl kanske kolla upp det senare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Tycker det snarare låter som ett klassiskt fall av "vill inte erkänna sina synder" - vilket är synd för det är ju inte en synd. Snarare tvärtom! :gremgrin:
Vi har ju ägnat oss åt nästan lika djup rollspelsarkeologi som Fandrake i arbetet med Kopparhavets hjältar/Ereb Altor, och tyvärr är det en hel del av den tidiga historien som fallit i glömska. Men då är det ju ändå tacksamt med den här typen av insatser. EA kommer ha en kort kapitel om EA:s historia, vilken ju dessvärre saknades i DoD-boken.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Ett litet sidospår, men jag undrar hur rollspelare föreställde sig ankor i spel. Såg man framför sig en mix av tecknade Kalle Anka-ankor tillsammans med icke-tecknade figurer (ungefär som i filmerna Mary Poppins eller Roger Rabbit), eller gjorde tecknade ankor att man såg alla figurer (och omgivningar) som tecknade? Alternativt, såg man inte ankorna som tecknade?
(Vet inte om frågan blev tillräckligt tydlig?)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ett litet sidospår, men jag undrar hur rollspelare föreställde sig ankor i spel. Såg man framför sig en mix av tecknade Kalle Anka-ankor tillsammans med icke-tecknade figurer (ungefär som i filmerna Mary Poppins eller Roger Rabbit), eller gjorde tecknade ankor att man såg alla figurer (och omgivningar) som tecknade? Alternativt, såg man inte ankorna som tecknade?
(Vet inte om frågan blev tillräckligt tydlig?)
Det sista. Dvs alla figurer som ej tecknade. Åtminstone i mitt eget rollspelande.

Sen, vad jag minns från eget spelande, så var ankorna inte vanligt förekommande som rollpersoner eller slps.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Jag tror allt var inspirerat av Nisses teckningar (precis som sci-fi och fantasy öh ofta är inspirerat av illustrationer) men trots det inte tecknat. Åtminstone i min fantasi så är det inte riktigt en spelfilm men ändå en "verklighet".

Titta på en av Nisses eller Emil Gradéns bilder med ankor i och tänk dig sedan att hela scenen är "på riktigt". Det är inte svårare än så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Ett litet sidospår, men jag undrar hur rollspelare föreställde sig ankor i spel. Såg man framför sig en mix av tecknade Kalle Anka-ankor tillsammans med icke-tecknade figurer (ungefär som i filmerna Mary Poppins eller Roger Rabbit), eller gjorde tecknade ankor att man såg alla figurer (och omgivningar) som tecknade? Alternativt, såg man inte ankorna som tecknade?
(Vet inte om frågan blev tillräckligt tydlig?)
Jag tillhör dem som aldrig haft några problem med ankor, i en hyfsat antropomorf värld som Ereb Altor. Jag ser nog settingen överlag som hyfsat tecknad, mer lite mer realistiskt gjort.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Ett litet sidospår, men jag undrar hur rollspelare föreställde sig ankor i spel. Såg man framför sig en mix av tecknade Kalle Anka-ankor tillsammans med icke-tecknade figurer (ungefär som i filmerna Mary Poppins eller Roger Rabbit), eller gjorde tecknade ankor att man såg alla figurer (och omgivningar) som tecknade? Alternativt, såg man inte ankorna som tecknade?
(Vet inte om frågan blev tillräckligt tydlig?)
När jag var cirka tolv år såg jag dem som Kalle Anka och bannlyste dem från mitt Drakar och Demoner då jag tyckte att de inte var tillräckligt häftiga. Sen i mitten av tonåren hittade spelgruppen de illustrationer som Nils Gullriksson gjort där de är mindre ”tecknade”. Det gav oss en massa inspiration kring hur man kunde använda ankorna på ett spännande sätt, och vi hade dessutom vuxit ifrån den där föreställningen om att allt skulle vara ”häftigt” och vips så var ankorna en naturlig del av settingen.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Hmm, ja det är ju synd att ingen verkar riktigt veta. Men det känns passande på något märkligt sätt att ankornas ursprung är lite av ett mysterium. Det är ju så det är, eller i alla fall var, i RuneQuest. En udda fågel som från okänd hemvist dykit upp bland alla sedvanliga fantasifoster. Varifrån? Det vete fåglarna.
De fanns där redan när jag började hos Äspel april 1985.
Minns du om det fanns någon diskussion om dem när du jobbade där? Hos spelarna har ju ankorna sedan länge* försvarare och belackare. Var det något som återspeglades hos spelets skapare och äventyrens författare?

*Hur länge undrar jag nu spontant. Säkert har många minnen av att ha ratat ankorna så fort de sett dem, men när finns det tidigaste skriftliga belägget för ankförakt? Och var? Någon insändare i Sinkadus? Något gammalt brev hemma hos någon? I en recension i ett halvt bortglömt fanzin?
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Sen, vad jag minns från eget spelande, så var ankorna inte vanligt förekommande som rollpersoner eller slps.
Det är min minnesbild också. Jag kan inte komma ihåg att jag på 80- eller 90-talen spelade med någon som tyckte att ankorna var coola eller en viktig del av settingen.

Hoppas alla ankvänner här på forumet ursäktar men för mig känns den nutida ankvurmen lite som ett internetskämt som efterhand fått eget liv. Jag tror att många idag tycker att ankorna är coola på riktigt men ankor 2023 är i communityn något helt annat än ankor 1987.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Det är min minnesbild också. Jag kan inte komma ihåg att jag på 80- eller 90-talen spelade med någon som tyckte att ankorna var coola eller en viktig del av settingen.

Hoppas alla ankvänner här på forumet ursäktar men för mig känns den nutida ankvurmen lite som ett internetskämt som efterhand fått eget liv. Jag tror att många idag tycker att ankorna är coola på riktigt men ankor 2023 är i communityn något helt annat än ankor 1987.
Jag har spelat anka sedan 80-talet. Det var aldrig ett skämt. Det var hardcore.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Hoppas alla ankvänner här på forumet ursäktar men för mig känns den nutida ankvurmen lite som ett internetskämt som efterhand fått eget liv. Jag tror att många idag tycker att ankorna är coola på riktigt men ankor 2023 är i communityn något helt annat än ankor 1987.
Jag kan bara tala för mig själv, men som jag skrev tidigare började min spelgrupp använda ankor när vi var typ i mitten av tonåren. Det var visserligen inte under 80-talet, men ändå 🙂
 
Top