Nekromanti Hur högt FV?

Impact

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
9
Re: Världsrekord i längd och lite till

Att FV i färdigheten inte kan bli högre än grundegenskapen innebär inte att man aldrig klarar av nåt svårare. Bara för SL att bedömma avdrag/bonusar i FV. I en situation som ditt ex med mor och barn kan SL bedömma att du inte får något avdrag i färdigheten trots att det borde vara i princip omöjligt.
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Re: Världsrekord i längd och lite till

Säg nu att Janne, när han började träna, var en ganska måttligt atletisk person. Skulle då inte Jannes, troligtvis tämligen regelbundna, träning avspeglas i en allmänt höjd fysisk prestationsförmåga (läs, högre SMI)?

Iofs ska grundegenskaperna ses som, just, grundläggande egenskaper baserade på en persons rent fysiska och/eller mentala förutsättningar. Janne blir nog inte bättre i kast-med-liten-boll bara för att han tränar längdhopp. Däremot blir Janne med största sannolikhet både snabbare och starkare av sin träning.

Om valet står mellan att släppa på grundegenskapsbegränsningen och att införa andra långtgående speltekniska konsekvenser av stackars Jannes träning, är nog det förra att föredra.

Fast det hade varit kul att se någon försöka... :)

/ ted
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Världsrekord i längd och lite till

Om valet står mellan att släppa på grundegenskapsbegränsningen och att införa andra långtgående speltekniska konsekvenser av stackars Jannes träning, är nog det förra att föredra.

Men är det verkligen så mycket att orda om? Om jag nu inte har missförstått hur reglerna fungerar (betänk nedanstående kursiva text) så är det inte möjligt att höja en färdighet över grundegenskapsvärdet.

Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera.

Om då någon stackare har mycket låg SMI (säg 5), så är det omöjligt att höja någon SMI-färdighet över 5. Denna begränsning är smått löjlig, bara för att man är relativt orörlig så måste man väl kunna lära sig att till exempel hoppa bättre än till FV 5?

Vad är det som är så svårt med att helt enkelt stryka grundegenskapens begränsning (alltså SMI = 5 = inte högre än 5 i SMI-färdigheter) och låta vem som helst nå hur höga nivåer som helst?

/Azagthoth
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Re: Världsrekord i längd och lite till

Vad är det som är så svårt med att helt enkelt stryka grundegenskapens begränsning (alltså SMI = 5 = inte högre än 5 i SMI-färdigheter) och låta vem som helst nå hur höga nivåer som helst?

Precis!

Men det hade varit kul att se 250 sidor regler som beskrev hur grundegenskaper och besläktade färdigheter påverkades av träning/erfarenhet :)

/ ted
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Världsrekord i längd och lite till

"Om då någon stackare har mycket låg SMI (säg 5), så är det omöjligt att höja någon SMI-färdighet över 5. Denna begränsning är smått löjlig, bara för att man är relativt orörlig så måste man väl kunna lära sig att till exempel hoppa bättre än till FV 5?"

Håller med....Hela reglen med Grundegenskaper som begränsning är dålig...Jag kan förstå att man har sådan begränsningar när man skapar sin "gubbe" men sen, att man inte skulle få höja över sin Grundegenskap är ju bara fånigt...

Yttligare ett exempel: En person med KAR 5 kan inte bli bättre i att sjunga än 5???....Hur kan det komma sig????

Som jag tidigare skrivit så faller hela poängen med "att bli bättre" i DoD6. Nu kan man inte spela en person med halvkassa grundegenskaper fast bra Färdighetsvärden, alltså en äldre veteran....Suger mycket fett!!!!

Nu msåte man vara halvkobold i Grundegenskaperna för att ha relativt bra FV´n....

Hur kommer det sig att man INTE kan bli bättre på att Hoppa än vad man har i SMI, men kan bli hur bra som helst i att hugga folk i huvudet med ett svärd (SK)....????
Jag fattar inte det...

Till Riotminds: Det är roligt att utveckla sin Rollperson

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Max Fv.....

Hmm ok men skulle det inte kännas mer än lite fel att skapa en gammal man som har max 5 i fv på alla färdigheter från början? Min spelgrupp skulle tycka att det var trist att bara ha 1/4 chans att lyckas med allt från början därför kommer iaf jag använda det sunda förnuftet och grundegenskapens värde som enda begränsning på hur mycket fv en rollperson kan ha från början.

Walk softly and carry a big stick.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Max Fv.....

Ok, trodde inte att max 5 FV gällde då rollpersonen skapades, fick inte den uppfattningen från beskrivningen. Genom reglerna så uppfattade jag det så som att man maximalt fick höja FV med 5 steg då man gick upp en yrkesnivå (det vill säga gick från amatör till lärling osv), så fel man kan ha :\

Men som du säger med ditt exemel så är det mycket logiskt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top