Nekromanti Hur högt FV?

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Hur högt FV får en rollperson som startar på yrkesnivå amatör max ha i en färdighet från början.

Walk softly and carry a big stick.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Ja men det kan ju inte vara så lämpligt säg t.ex att man gör en lärd man som startar på yrkesnivå amatör och har 17 i int. Om han då skulle välja att ha 17 i säg geografi skulle inte det bli lite konstigt.

Walk softly and carry a big stick.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Men det här då....

Om en i gruppen börjar som uråldrig och dom övriga som unga. Alla kommer troligtvis att bli Legender samtidigt. Iaf enligt reglerna.....

Då skulle jag som uråldrig känna mig lite misslyckad...Jag menar, det tog honom ca 80 år att bli något dom andra lyckades på kanske 20...

Hmmm....Mystiskt..

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Jo men den uråldriga karln kommer ha mera skillz på sina färdigheter tack vara åldersmultipeln fast den gäller ju bara när man gör gubben så lite misslyckad skulle man nog känna sig:)

Walk softly and carry a big stick.
 

Impact

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
9
Enligt reglerna får man max öka en färdighet med 5 steg då man ökar i nivå. Från ingenting till amatör kan nog räknas som en ökning. I så fall skulle max från start vara 5...
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
När man stiger en yrkesnivå ja men dom kan ju inte mena från början. Hur kul vore det att starta med 5 som max i fv på allt inte kul speciellt om man är allt över ung. Det här med att man kan spara FP är också lite mystiskt iofs bara strunta i den regeln men iaf.

Walk softly and carry a big stick.
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Så Chronopia räknas inte? /images/icons/smile.gif
DoD -91 = DoD 4
I DoD5 är grundegenskaperna som avgör max.

/Raistlin
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Vilket är lite loco eftersom man har bra GE i det man sysslar med... blir lite väl opptat och trist.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det skulle fortfarande innebära att han kan betydligt mer om Geografi än den stora majoriteten av befolkningen. Han lär antagligen spenderat största delen av sitt liv med att studera kartor och skrifter vilka beskriver världen.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Yrkesnivåer ska inte ses som en strikt gräns på hur skicklig du är på saker och ting, det är det som FV är till för. Yrkesnivåer är snarare en beskrivning på hur skicklig du är inom yrket i allmänhet hur erfaren och världsvan du är. Därav så kan en uråldrig alv börja på yrkesnivån amatör även om han har FV17 i sina färdigheter, han har antagligen inte rest så mycket och är mindre erfaren när det gäller världen (det vill säga att han inte har begett sig ut på några större äventyr tidigare).


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Max Fv.....

Max 5 Fv per yrkesnivå plus eventuella ras och yrkes modifikationer..
Jag ska försöka förklara varför vi har valt denna gräns genom ett litet exempel från det verkliga livet (blandat med lite från rollspelsvärden). Jag ska göra detta med mitt favorit exempel hoppa längd.. (låt er inte göra er upprörda över antalet meter nedan för jag har bara höftat till med en ungefärlig siffra. En SL har rätten att bedöma och bestämma sådant : ) )
Dom flesta av oss hoppar väl omkring 1,5 (±5) meter när vi ska hoppa längd.
Ta nu till exempel Janne, en helt vanlig uppdiktad kille som en dag inser hur roligt det är att hoppa längd. Han bestämmer sig för att börja träna aktivt (väljer då yrket idrottare och blir amatör inom detta yrke). Janne tränar och hoppar flera dagar i veckan och får därmed FV 5 i färdigheten Hoppa. Janne hoppar nu helt utan problem 2m. En dag får Janne för sig att hoppa 2,1m, den allsmäktige SL som vakar över Janne bestämmer då att han får en modifikation på +10 för att lyckas med detta, vilket han också gör. Lite senare samma dag ska Janne hoppa 2,5 m, den allsmäktige SL ger honom modifikationen +5 för att lyckas, även denna gång lyckas han. När Janne sedan försöker sig på 3m ger SL honom ingen mod. alls för nu har Janne börjat nå gränsen för sin kapacitet som amatör. Efter att ha klarat av även denna längd ska Janne något övermodig ge sig på sitt personliga rekord 3,2m. Till detta ger den allsmäktige SL Janne en modifikation på –4, (5% chans att lyckas alltså.. för hur ofta slår man egentligen sina personliga rekord). Gissa vad Janne lyckas med även denna gång…. : )
Nu förflyttar vi oss lite framåt i tiden (flera år rättare sagt). Janne har nu gått och blivit legend inom sitt yrke och har Fv17 i Hoppa han har även satt världsrekordet 8.75m (som sagt innan, har ingen aning om vart världsrekordet ligger, men det ligger väl runt 8.5 m någonstans). Låt oss då se hur pass duktig han är på att hoppa…
Janne hoppar nu utan några som helst problem upp till 4m. Mellan 4-5m har han +10,.... 5-6m har han +5,... 6-7m har han ±0,... 7-7,5m har han –3... 7,5-8m har han –7,.... 8-8,5m har han –10,... 8,5-8,75 har han –13, och till sist för att slå nytt rekord har han –16 (alltså 5% chans att lyckas).
Ett misslyckande då? Jo i fallen där han ska hoppa en viss längd och misslyckas skulle nog jag anse att han hamnar på steget under beroende av tärningsutfallet, ett tänkt hopp på 5m kanske landar på 4 istället. (använd differensvärdet )
Fummel då kanske ni tänker.. Hur ska det hanteras.. Som SL i fallet ovan (legend Janne) skulle jag nog inte bry mig om att rollpersonen fumlar i fallen där han har en plusmodifikation. Desto mer Janne sedan anstränger sig i de andra hoppen ökar chansen för fummel..
Hoppas att detta kan ge en liten indikation på hur färdigheterna är tänkta att användas. Yrkesnivåerna är tänkta som gränser för hur väl en rollperson lyckas, både inom sitt yrke och sina färdigheter. Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera. (en person med SMI 5 skulle nog inte klara av att slå världsrekordet i längdhopp)


Magnus
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Världsrekord i längd och lite till

som sagt innan, har ingen aning om vart världsrekordet ligger, men det ligger väl runt 8.5 m någonstans

Bob Beamon hoppade 1968 8.90 meter, då en enastående insats som höll sig fram till 1991, då först Carl Lewis hoppade 8.91 (med för mycket medvind, så det räknades inte), men i samma tävling slog sedan Mike Powell världsrekord genom att skutta 8.95. Detta står sig än idag.

Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera. (en person med SMI 5 skulle nog inte klara av att slå världsrekordet i längdhopp)

Exakt hur fungerar detta? Är det totalt bängomöjligt att prestera ett resultat (vad det än må vara) som är bättre än vad ens "kroppsliga förutsättningar" egentligen klarar av? Fungerar det så att en person med SMI 5 inte kan få högre än 5 i Hoppa, eller spelar färdighetsvärdet ingen roll, då SMI 5 håller denne tillbaka?

Det finns ju situationer där de "kroppsliga förutsättningarna" inte gäller, situationer där folk helt enkelt presterar långt över vad de egentligen har kapacitet att göra. Vilja och motivation kommer här in i bilden, är detta med i regelsystemet, eller sitter grundegenskapsbegränsningen som en stor (liten) flaskhals?

Kan tilläggas att jag är starkt övertygad om motivationens kraft, till exempel att en mor (med "normal" STY, säg 11) klarar av att lyfta mycket tunga föremål (föremål hon inte skulle kunna rubba i vanliga fall) om hon måste lyckas med det för att rädda sitt barn. Denna aspekt tycker jag skulle kunna göra grundegenskapsbegränsningen (om den är så "hård" som jag gör gällande) lite "lösare".

/Azagthoth
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Fem (sid. 33, punkt två under »Restriktioner») NT

NT
 
Top