Hur gör ni med saker som händer off-screen?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jo alltså, undrar lite hur folk hanterar saker som händer off-screen i rollspel. Typ meta-plots, konsekvenser av rollpersoners handlingar osv. När är det lämpligt att avancera händelseförlopp? Hur tar man upp det i spel på bästa sätt?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Massa olika sätt. Till exempel, utan inbördes prio:
- Låta en SLP prata om det
- Gestalta det genom scener (med/utan direkt RP-involvering)
- Rent metasnack: "de senaste månaderna har ni hört rykten om..."
- Handouts som påträffas (eller delas ut i ett metasnack
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Själv kör jag nästan uteslutande med first person exclusive (eller, nåja, 2nd person exclusive när jag beskriver som spelledare). Så om något händer och inte rollpersonerna är på plats så får de bara reda på det om någon SLP berättar om det, eller deras rollpersoner får reda på det på annat sätt.

Om jag spelleder James Bond (vilket jag inte gjort den här sidan millennieskiftet) så ser jag till att det finns ledtrådar om det viktiga som hänt, så de kan komma vidare med uppdraget.

Har hört om andra som kör med "cut scenes" för att förmedla intressanta saker som händer andra på annan plants; lite på samma sätt som en film kan visa händelser där inte huvudpersonen är närvarande vid.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Just nu i Burning Wheel, ett gäng SLPs med beliefs (i Burning Wheel har de absolut flesta ett antal övertygelser, typ saker de tycker är viktiga, mål de strävar efter, saker som de är villiga att gå in i konflikt för att försvara/nå), under spelmöten och mellan, titta lite på dem, är det någon av dem som agerar direkt? Hur akut är det för att de ska agera? Kanske redan nu under detta spelmöte? Under nästa? Är någon av dem kopplade till någon större fraktion och kommer påverka fraktionens beteenden? Eller kanske att någon helt enkelt inte bryr sig men tar notis om rollpersonernas agerande. Sen håller jag bara lite koll på det, kanske skriver om en SLPs belief utifrån just det. Egentligen bara det.

Sen inget som spelarna vet om de inte möter effekterna av det egentligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag gillar snabba klippscener. Tycker att de är bra på att få med det viktiga. Tyvärr spelar jag ju mest spel med roterande scensättning, och då är min scen oftast för viktig för att "slösas" på dylikt. I Utpost finns det en roll som lite liknar en spelledare. Hen får sätta upp till varannan scen, och kan därmed ta sig tiden att sätta sådana klippscener. Jag gillar också hur Kingdom v2 har löst det: Efter en scen får de andra spelarna om de vill "reagera" genom att sätta en väldigt kort beskrivande scen som visar upp konsekvenser av det som skedde.

Annars brukar det också funka rätt bra att skita i att visa upp det. Är det viktigt så kommer vi ju att se konsekvenserna förr eller senare. Gör vi inte det så var det nog inte viktigt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
När jag spelleder brukar jag ta upp rykten och dylikt, förutsatt att det är sådant som rollfigurerna rimligtvis bör ha uppfattat. Annars lämnar jag det till spelarna att göra efterforskningar om dom vill veta vad som hänt utom syn- och hörhåll för rollfigurerna.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Antingen så ger det någon sidoeffekt som tillslut vid något tilllfälle indirekt påverkar dem så de kan lista ut vad som hände, men andra saker får spelarna aldrig veta.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Beror lite på spel för min del. För det mesta som dom tre svaren ovan: rykten eller att konsekvenserna märks i spel förr eller senare. Men i vissa typer av spel (tex Star Wars) tycker jag cut scenes funkar också. Kanske för att jag som ung spelade nåt äventyr till WEG Stjärnornas Krig som hade med det.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Coolio :)
Brukar ni använda någon slags mekanik eller strukturerade anteckningar för saker som händer off-screen?
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Coolio :)
Brukar ni använda någon slags mekanik eller strukturerade anteckningar för saker som händer off-screen?
Jag använder ibland klockor (se tex Apocalypse World eller Blades in the Dark). Tl;dr är att det är en lista på obra grejer (steg i en ondskefull plan tex) som skulle kunna hända ifall ingen gör nåt åt det. Man kan rita ut det som en klocka som räknar ned om man känner för det. Sen kryssar man helt enkelt över en grej när det händer. Sista grejen brukar vara nåt större som förändrar situationen rejält (planen går i lås).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag brukar alltid skissa upp lite grova tidlinjer för de metaplotter jag har igång, över hur de kommer utveckla sig utan inblandning från rollpersonerna.

Samma sak om rollpersonerna gör något som borde få effekter, då skissar jag upp en tidslinje över hur den effekten kommer te sig.

Sen varje gång det känns som tillräckligt med tid förflutit i spelet för att något plotelement skall ha eskalerat så kollar jag om det finns något sätt att lyfta fram de effekterna i spelet. Ibland är svaret nej, och det är okej. Är rollpersonerna ute i vildmarken är det kanske inte så troligt att de får reda på vad som händer inne i staden. Men jag noterar hur situationen eskalerar tills dess att rollpersonerna hamnar i ett läge där de kan märka av det.

Det kan inbland innebära att saker förändras väldigt drastiskt, om många sånna plotellementhar eskalerat parallellt. Generellt är jag okej med om spelarna inte fattar vad det är som har hänt. Men om det specifikt är en effekt av rollpersonernas handlingar (antingen till det bättre eller det sämmre) så försöker jag alltid se till att de framkommer på något sätt. Kan bara vara att en de hör ett bar åskådare prata om "hur allt gått åt skogen ända sedan de där hulliganerna bröt sig in i kyrkan och stal reliken".

Jag tycker det är viktigt att spelarna ser att deras val påverkar sakers utveckling, men jag tycker också det är viktigt att spelarna inser att det inte bara är deras val som påverkar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I spel där jag tycker det passar för att de har en cinematisk känsla, tex Star Wars, kör jag ibland cut-scenes för att visa saker som händer off-screen. Det är ett väldigt lämpligt sätt att ge skurkarna screen time, i synnerhet, men det gäller att cut scenesen inte blir för långa så att spelarna, som bara sitter och lyssnar, tappat intresset. Någon minut måste räcka.

I andra spel, tex Vampire, hade cutscenes gått helt emot den paranoida stämningen, och bör därför inte användas.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Man ska nog börja med att fråga sig hur viktigt det är att hålla reda på off-screen händelser i den kampanj man kör. Hur simulerande korrekt det behöver vara.

Senast jag körde så, där det var viktigt för spelarna att världen uppförde sig korrekt för att de skulle kunna fatta rätt beslut, så var det framför allt SLPer som fungerade som "minne" för vad som hände off-screen. Så jag hade långa SLP listor som jag uppdaterade med information om vad de gör för stunden och vad deras nuvarande mål är. Jag var väldigt noga med att inte bestämma händelser i framtiden, utan stegade fram deras situation efter varje spelmöte efter vad rollpersonerna och andra SLPs gjorde.

Det var en fördel att börja med de viktigaste/mäktigaste eftersom de var mindre sannolika att anpassa sig efter andra.

Förutom SLPs hade jag också listor på platser och viktiga föremål, men de ändrades inte lika ofta.

En grej man kan tänka på är att allt eftersom listan med SLPs växte så blir jobbet att hålla koll på dem exponentiellt jobbigare och mer tidskrävande, så man kan behöva "inaktivera" dem när de inte längre gör saker som är intressanta för rollpersonerna. Då behöver man inte gå igenom dem efter varje spelmöte tills rollpersonerna, SLPs eller en timer aktiverat dem igen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, det här är ju faktiskt en rätt komplex fråga. Jag har inget emot tidslinjer (flexibla sådana, typ detta händer rimligtvis om RP (eller någon annan) inte aktivt ingriper). Men i mer direkta fall vill jag ha mekanik. Ex. om RP är efterlysta. Hur stor chans är det att någon känner igen dem? Hur många prisjägare jagar dem? O.s.v. Den typen av bedömningar vill jag inte göra, för jag kan bestämma att Kejsaren satt hela sin armé på att hitta och förgöra RP. Det vill jag inte. Det skulle kännas rätt elakt. Men jag vill inte heller ha på mig silkesvantar. Det skulle kännas som fusk.

Lösningen på detta, åtminstone i teorin, är det som vi kallar Blorb. @2097 kan berätta mer om det, eller så kan du söka på det. Det har varit en mängd diskussioner kring detta, och vissa är rätt förvirrande. Blorb innebär i princip att du ersätter ditt eget godtycke med tabeller, mekaniker och slump. Det viktiga är dock att preppa sådant först, för annars har du bara förflyttat godtycket.

Jag vet inte om det är detta du är ute efter så jag lämnar det här så länge.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Typ meta-plots
Jag planerar aldrig vad som ska hända. Jag älskar prep och vill ha mycket prep men jag preppar bara "bakåt i tiden" så att säga. Vad finns det för platser och på dom platserna vad finns det för varelser och personer och vad vill dom personerna göra? Sen får tärningarna rulla fram om dom lyckas eller inte, ex vis har jag flera gånger rullat ut strider mellan personer offscreen eller t.om. stora grupper off screen. Använder alla möjliga sorters stridssystem till det, ibland kanske bara slå en enda tärning för hela slaget, eller ibland systemet från An Echo Resounding eller från Rules Cyclopedia.
konsekvenser av rollpersoners handlingar osv.
Ja om rollpersonerna orsakar att nåt händer så skriver jag ner det.
När är det lämpligt att avancera händelseförlopp
"Låt tiden gå!" — 2097:s nybörjarguide, del 2
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Många intressanta svar :)
Någon som har ett tips på hur man kan organisera sina anteckningar så att de blir överväldigande och oöverblickbara?

Upplever att, när jag spellett apocalypse world, det blir rätt många threats så att det blir svårt att överblicka. Detta och att det ibland är svårt att fylla en count down clock med intressanta grejer på varje punkt. Kl 12 brukar ju vara det som är lätt, men stegen dit upplever jag svårare. Kanske man bara kan teckna ner kl 12 och göra ett soft move för att eskalera när man tickar upp klockan?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Många intressanta svar :)
Någon som har ett tips på hur man kan organisera sina anteckningar så att de blir överväldigande och oöverblickbara?

Upplever att, när jag spellett apocalypse world, det blir rätt många threats så att det blir svårt att överblicka. Detta och att det ibland är svårt att fylla en count down clock med intressanta grejer på varje punkt. Kl 12 brukar ju vara det som är lätt, men stegen dit upplever jag svårare. Kanske man bara kan teckna ner kl 12 och göra ett soft move för att eskalera när man tickar upp klockan?
+1 på intresse för hur en organiserar sina anteckningar. Har nog bara accepterat att jag ibland måste stoppa och säga "hmm, vad hette han nu, hans om ni träffade på x... han dyker upp! vänta ska bara hitta igen...." :) Inget jag bryr mig om som spelare så är väl ingen stor sak, men ja vore ju nice att hitta ett bra sätt att organisera sig på. Just nu är det flera olika dokument för SLPs och för planeringar inför varje spelmöte. Snott en sak från Judd Karlman som talade om att preppa inför ett spelmöte utifrån fyra kriterier: 1 karaktärerna 2 SLPs responser 3 världen 4 SL. Den uppdelningen underlättar endel att få det att inte bara handla om att utmana saker (1), eller bara respons och reaktivt spelande (2) eller bara någon metaplot eller större värld som vältrar sig fram(3) eller bara saker jag som SL peppar på (4).

För threat clocks tänkt process dit. Det behöver ju inte vara något som någon ens märker. Vad är första steget. Vad är andra? Osv. Ibland har jag upptäkt att jag är för feg med klockor, vad jag tickar ner till är bara ett delmål och ska kanske komma mycket tidigare, och vad som hamnar kl 12 är något annat.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Det beror helt på vilken typ av spel. Själv gillar jag verkligen att skapa bilder tillsammans med min spelgrupp så jag är helt för att beskriva cut-scenes hela vägen ut i att jag till och med kan beskriva hur kameran rör sig osv. Jag låter gärna min spelargrupp vara med och regisera då, men jag som SL ansvarar för att hålla tempot uppe. Jag tycker alltid jag hittar spelgrupper som inte utnyttjar sånt för allt för mkt metaspelande.

På fråga två, ang hur hålla reda på allt. Jag har löst det genom att alltid spela rätt små äventyr :) Inget episkt alls, bara fyra-fem rollpersoner på djupt vatten och deras direkta omgivning.
Men jag köper alltid ett nytt ämnesblock, ett sånt block med flera flikar/avdelningar, till varje ny kampanj. En eller flera flikar är små notiser om vilka de träffat tidigare.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vi körde en ganska omfattande kampanj och jag provade flera sätt att organisera anteckningarna på. Jag skulle nog säga att det viktigaste efter ett tag är att hålla dem så kortfattade man kan. SLPs hade jag bara i en lång lista på papper, i kronologisk ordning efter när de uppträdde, deras stats hade jag på annat håll som jag kunde leta upp när det behövdes, men listan där man faktiskt såg alla namn var viktig för att fort komma på vad ollika personer heter.

Annars hade jag en stor anteckningsbok där jag skrev löst om olika platser och SLPs. Jag försökte göra skillnad på sådant som var fakta, där det inte fanns någon osäkerhet kring hur det hängde ihop och sånt som var mer idéer och spekulation. Allt som hade sagts under spelmöte var fakta och fick inte ändras, men också sådant som i mitt huvud var "klart". Vi hade bestämt vissa saker i början och jag byggde bara vidare på det, typ "extrapolerade". Jag hade principen att inte införa onödig komplexitet, efter ett tag blev det väldigt komplicerat ändå (på ett kul sätt, jag upplevde inte att jag hade kontroll eller visste vad som skulle hända).

Spelarna skrev krönikor över hela kampanjen och det var väldigt viktiga anteckningar för mig. Det var ett google-dokument där varje spelmöte och rollperson var ett separat kapitel. Där kunde jag hålla koll på vad som sagts och hänt, och kunde också vara viktigt så att jag inte missade någonting när de gick tillbaka till en tidigare plats. Ofta var det så att det de hade skrivit ner och tyckte var viktigt, också var det som blev viktigt, medan sådant de glömde bort eller inte tyckte var värt att skriva ofta var sådant jag kunde släppa. Jag behövde egentligen bara hålla koll på undantagen.

Skulle jag köra en sådan kampanj idag så skulle jag vara bättre på att använda digitalt format för faktat. Så att jag vet att allt som är "bestämt" finns där och t.ex. går att göra textsökning i och utöka med mer detaljer allt eftersom. Men i övrigt så simpelt som möjligt, typ Google-docs eller markdown-dokument i en katalogstruktur.
 
Top