Jag använder ibland klockor (se tex Apocalypse World eller Blades in the Dark). Tl;dr är att det är en lista på obra grejer (steg i en ondskefull plan tex) som skulle kunna hända ifall ingen gör nåt åt det. Man kan rita ut det som en klocka som räknar ned om man känner för det. Sen kryssar man helt enkelt över en grej när det händer. Sista grejen brukar vara nåt större som förändrar situationen rejält (planen går i lås).Coolio
Brukar ni använda någon slags mekanik eller strukturerade anteckningar för saker som händer off-screen?
Jag planerar aldrig vad som ska hända. Jag älskar prep och vill ha mycket prep men jag preppar bara "bakåt i tiden" så att säga. Vad finns det för platser och på dom platserna vad finns det för varelser och personer och vad vill dom personerna göra? Sen får tärningarna rulla fram om dom lyckas eller inte, ex vis har jag flera gånger rullat ut strider mellan personer offscreen eller t.om. stora grupper off screen. Använder alla möjliga sorters stridssystem till det, ibland kanske bara slå en enda tärning för hela slaget, eller ibland systemet från An Echo Resounding eller från Rules Cyclopedia.Typ meta-plots
Ja om rollpersonerna orsakar att nåt händer så skriver jag ner det.konsekvenser av rollpersoners handlingar osv.
"Låt tiden gå!" — 2097:s nybörjarguide, del 2När är det lämpligt att avancera händelseförlopp
Många intressanta svar
Någon som har ett tips på hur man kan organisera sina anteckningar så att de blir överväldigande och oöverblickbara?
Upplever att, när jag spellett apocalypse world, det blir rätt många threats så att det blir svårt att överblicka. Detta och att det ibland är svårt att fylla en count down clock med intressanta grejer på varje punkt. Kl 12 brukar ju vara det som är lätt, men stegen dit upplever jag svårare. Kanske man bara kan teckna ner kl 12 och göra ett soft move för att eskalera när man tickar upp klockan?