Nekromanti Hur gör ni för att hinna spela allt ni vill spela?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med tendens att låta lite asshole:ig men jag köper inte tidsargumentet att tiden räcker inte till, dygnet har fortfarande 24 timmar .

Ja man jobbar 8:timmar om dagen + eventuell pendlingstid och har saker att stå i när man kommer hem som matlagning , städning , underhåll av eventuellt hus , trädgårdsskötsel osv men som barn/ungdom gick man 8 timmar i skolan + att jag iaf åkte 40 minuter en väg för att komma till gymnasiet...

många av oss hade sysslor där hemma som klipp gräset ,diska , gör läxorna osv osv men det var ändå inga problem att hoppa på cykeln/moppen/ta kollektivtrafiken och ta sig till kompisen för några timmars rollspel efter 8 timmars skoldag..

Idag är det även enklare då man har bil och en bättre ekonomi vilket underlättar för att kunna transportera sig samt att det finns plattformar som roll20 och fantasygrounds som gör att man inte ens behöver lämna huset för att rollspela.

Det handlar inte om brist av tid utan hur man väljer att förvalta tiden , vad man prioriterar att lägga sin tid på .

Jag jobbar 8 timmar om dagen med kvällar och helger iaf varannan vecka men jag lyckas klämma in 3 spelmöten i veckan då jag valt att prioritera rollspel och avsätta 12 timmar i veckan fördelat på 3 dagar till att spela rollspel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Dr_Dängrot;n244181 said:
Det handlar inte om brist av tid utan hur man väljer att förvalta tiden , vad man prioriterar att lägga sin tid på .
(Min fetstil)

Instämmer! Hade jag inte haft familj, hade jag kunnat avsätta 5-6 timmar per dag till rollspelande och mer på helgerna. Men rollspel hamnar för det mesta längre ner än familjen i prioriteringslistan. Fast i och för sig är det en sanning med modifikation, eftersom jag rollspelar tillsammans med två familjemedlemmar och inte behöver prioritera bort någondera :)

Svårigheten uppstår i att jag är väldigt beroende av andras prioritering. Hos dem kan allt möjligt annat ligga före rollspelen i listan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Dr_Dängrot;n244181 said:
Det handlar inte om brist av tid utan hur man väljer att förvalta tiden , vad man prioriterar att lägga sin tid på .
.
Du har såklart rätt till viss del. Tiden låg inte fri och öppen bara för att man var yngre. Vad jag (och vissa andra förmodligen) syftar på är att man prioriterar sina barn och sambo/fru som man inte hade på den tiden. Det är såklart en enkel prioritering och därför är det effektivisering av speltiden jag är ute efter (inte privatlivet som helhet)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
För att återgå till huvudfrågan: Om ni hade all tid i världen, skulle ni då hinna spela allt ni var sugna på? För egen del tror jag att det är tveksamt, få saker gör en så sugen på att testa nya grejer som att faktiskt spela i stället för att bra sitta på kammaren och läsa/skriva rollspel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det handlar isf om att hela spelgruppen hade all tid i världen. Jag tror och hoppas fortfarande att det kan bli en framtida strategi för pensionen/ålderdomen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Dr_Dängrot;n244181 said:
Med tendens att låta lite asshole:ig men jag köper inte tidsargumentet att tiden räcker inte till, dygnet har fortfarande 24 timmar .
Givetvis handlar det om prioriteringar. Som lärare jobbar jag c:a 45 timmar i veckan (ofta mer) - alltså 9 timmar om dagen - och sedan tillkommer c:a tre timmar transporttid per dag (90 minuter från dörr till dörr). Sedan tillkommer 6-7 timmars sömn. Det ger mig 9+3+7 = 19 timmar, så hela 5 timmar att använda till städ-disk-matlagning-etc och samtliga hobbies.

Så... Om jag helt skulle sluta titta på tv-serier, skulle sluta skriva rollspel, sluta diskutera med vänner och ovänner på internet, sluta programmera på fritiden så skulle jag kunna frigöra kanske 3-4 timmar per dag till spelande av rollspel.

Det gör jag inte. Jag har ingen brist på hobbies, och jag är egentligen inte motiverad att prioritera rollspel över alla de andra. Rollspel är kul, men inte SÅ kul att jag är beredd att lägga ner allt annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jocke;n244267 said:
För att återgå till huvudfrågan: Om ni hade all tid i världen, skulle ni då hinna spela allt ni var sugna på? För egen del tror jag att det är tveksamt, få saker gör en så sugen på att testa nya grejer som att faktiskt spela i stället för att bra sitta på kammaren och läsa/skriva rollspel.
Egentligen har jag ganska få spel jag är sugen på; resten vill jag mest läsa och hämta inspiration från. De flesta rollspel har trots allt en eller flera grejer som gör att intresset falnar - i mitt fall ofta regelsystemet.

De spel jag skulle vilja hinna spela mer av är typ: Kutulu, Rotsystem, More than Human, Eclipse Phase, Mutant City Blues, Coriolis, Nobilis. Kanske Symbaroum, kanske Vampire. Alla de skulle jag vilja spela lite längre kampanjer i. Så det blir typ max 9-10 spel, och det vore ju helt rimligt att kunna rotera förutsatt att man har olika spelledare till alltihop, alternativt spelledare som är bättre än mig på att hitta på intressanta äventyr. Låt oss säga att man i situationen "all tid i världen" viker 3-4 timmar per dag till rollspel, så har man tid till allt annat som är roligt här i livet också. Och tid att förbereda de 1-2 spel man själv spelleder. Kanske. Fast min förberedelsetid tenderar att vara 1-2 månader per egenskapat äventyr...
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Själva har vi konstaterat att det, i stort, är omöjligt att få till träffar med full spelgrupp. Det innebär att vi numera även spelar med spelledare och två till tre spelare. Därmed går det betydligt lättare att planera in spelandet.

Vi har även turen att ha fyra spelledare, så spelet riskerar inte att ställas in på grund av avsaknad av just det, däremot kan det ju bli ändring av vilket spel vi tänkt spela.

Slutligen, så har jag personligen försökt fokusera på kortare kampanjer. Senast spelade vi Svavelvinter på fyra spelmöte, där varje möte varade mellan 4 och 8 timmar. Innan det en kortare kampanj i Noir, där spelarna var poliser från Riksmord. Kortare kampanj var idealiskt för polis-miljön, då det verkligen kändes som en miniserie. Hellre en kortare kampanj som faktiskt tar slut, än en längre som rinner ut i sanden då det inte går att få till spelmöten när alla kan :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n243901 said:
Ibland kan två kampanjer köras samtidigt med ett visst överlapp av de som har mer tid till spel. Och vi fyller ut det med enkvällare som de som har tid med dyker upp på.
Ska göra det jag med, jag ska starta en ny kampanj i samma spelvärld som CC. En "Zakhara Gaiden" kampanj. Då vi kan experimentera med olika regler osv.

Den heter "1001 Nights Off". Första gången blir denna vecka.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bornmo;n244412 said:
Själva har vi konstaterat att det, i stort, är omöjligt att få till träffar med full spelgrupp. Det innebär att vi numera även spelar med spelledare och två till tre spelare. Därmed går det betydligt lättare att planera in spelandet.
Ja, jag gillar den attityden.

Hellre en kortare kampanj som faktiskt tar slut, än en längre som rinner ut i sanden då det inte går att få till spelmöten när alla kan :)
Det är lite olika flavor. En never-ending–kampanj vs en kampanj som är tänkt att ha ett slut. Jag tycker nog bättre om never-ending.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
2097;n244420 said:
Det är lite olika flavor. En never-ending–kampanj vs en kampanj som är tänkt att ha ett slut. Jag tycker nog bättre om never-ending.
Jag föredrar själv längre kampanjer, med lång utveckling av rollpersonen, relationerna och ploten, men nackdelen med begränsat antal spelmöten per år blir, i alla fall för oss, att kampanjen oftast rinner ut i sanden, då det antingen passerar för lång tid mellan spelmöten eller spelledaren av kampanjen missar för många möten i rad. I vårt fall är det helt klart bättre att spela en avgränsad del av en längre kampanj, säg som en bok i en serie böcker om samma personer eller en säsong av en tv-serie, för att sedan om lusten kommer igen ta upp samma karaktärer och fortsätta ytterligare en kort kampanj.

Korta kampanjer gör det också lättare för oss att låta spelledar-facklan vandra gänget runt, så alla får chans att leda det de är sugna på, utan att det passerar år innan någon ny får chansen.

Hade det endast varit en spelledare i vår grupp, och denna alltid kunde vara med, kunde vi nog fortsatt spela våran gamla Vampire Dark Ages-kampanj, som vi påbörjade i slutet av 90-talet, än idag! Eller fortfarande äventyrat i Waterdeep! :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jo men inte bara längden utan känslan av att ha en kampanjfinal, ett avslut, vs att slippa ha det och bara börja något nytt utan att behöva ha closure på den gamla kampanjen.
 
Top