Nekromanti Hur gör ni för att hinna spela allt ni vill spela?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Skrev precis en lång utläggning till min spelgrupp kring vuxenlivets största rollspelsproblematik - tidsbristen. Förväntar mig inget svar från dem (av samma anledning), men lyfter istället en komprimerad variant här.

Semestern närmar sig med stormsteg och jag ser redan att antalet möjliga speltillfällen under årets längsta ledighet hastigt kryper, samtidigt som de egna önskemålen om att få spela igenom äventyr och testa intressanta regelmekaniker bara ökar.

Eftersom det är svårt att hitta mer tid i kalendern så tänker jag främst på att effektivisera det egna spelandet.
. Att givetvis prioritera bland äventyren och reglerna på rollspelshyllan
. Att välja smarta regler som inte stjäl 60+ minuter för någon enstaka strid (men gärna ändå framhäver detaljrikedom i slutresultatet).
. Att hårdare dela in äventyret i scener för att inte dra ut onödigt på tid när sceninnehållet är uttömt.
. Att snabbspola ointressanta saker (resor med slumpmässiga möten som inte tillför historien något)
. Att undvika fördröjningar för att försöka bygga upp stämning (inte hålla på ledtrådar längre än nödvändigt)
. Att undvika onödiga sidospår som inte för berättelsen framåt (men gärna komplettera med scener som etablerar något viktigt)
. Att ha parallella vägar framåt när det gäller ledtrådar och att snabbt hjälpa spelarna på traven så de inte kör fast.

Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag gillar inte att kompromissa upplevelsen av stress, tror inte det blir bra. Bättre att spela färre grejer fast ta det lugnt och göra det ordentligt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag prioriterar barn jobb och familj och hinner tyvärr inte spela ;( skulle vilja spela by mail eller forum tror jag för då kan man svara whenever.

Min rollspelskrets har Samma problem och jag tycker det ser ganska mörkt ut på spelfronten tyvärr.

;(

Har även lite problem skriva på mitt eget men det går väl sakta framåt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Henke;n243880 said:
Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?
Det gör jag inte.
Har man ett heltidsjobb (eller motsvarande) så finns det aldrig tid att göra/spela allt man skulle vilja.
Bara att bestämma sig för vad som är viktigast och sedan prioritera bort annat.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Att ha en viss veckodag och tid när man alltid spelar tycker jag gör mycket, spelet får ta plats och man försöker planera in just den tiden. Om inte det går, pga scheman osv, är Doodle faktiskt inte alls dumt för att planera in speltillfällen.

Men givetvis får man prioritera, ja. Det finns väl till och med en Mr Rogers-quote på det där..

 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Läs boken "Få det gjort!" av David Allen. Den använder jag i mitt tänk kring att sålla spel, regler, settings osv.

Sen ser inte jag äventyren som något som ska framåt nödvändigtvis. Folk åker till Forgotten Realms (eller vad det nu kan vara) för att få vara i Forgotten Realms, inte för att få det överstökat. Man går inte till hängmattan och bara 'ok nu ska jag så snabbt som möjligt ligga här, bara in i hängmattan och ut igen genast'. Ta vara på livet, Henke?

En sak jag också gör är att blanda och masha upp.
Regler: Om nån regel verkar intressant, testa den i ditt vanliga spel. Vår CC-kampanj använder just nu regler från… sex? olika spel i huvudfåran. Och, har också planer på att köra sidestories i Microscope Chronicle (den där gulddinaren med ett jack i kanten… vad har den varit med om egentligen?) och Cthulhu Dark (vad kan ett gäng skoputsare, fruktförsäljare och tiggare i Qudras underklass hitta om dom följer gamle Ashams yranden om dom hemsökta vidderna?)

Setting: Den där coola planet-hopping-idén jag har… kan bli en island-hopping-idé? Den där utsatta cyberpunktjejen… kan bli en sha'ir-lärling i Hawa? Osv. Och…ibland blir då dom idéerna mindre "urgent". Jag behöver inte genast lägga ner min kampanj och starta en SW eller Traveller-kampanj för det jag ville ha från dom går att göra där jag redan är. Och då känns det lugnare. Kanske jag inte ens behöver göra nåt med den där planeten eller tjejen, den idén blir paradoxalt lättare att släppa när jag vet att om jag vill så är den bara att göra.


En kompis till mig, Vera (känner tre Vera—fint namn) sade en gång, när jag bodde över hos henne mitt i hennes mest stressade pluggperiod och jag sade 'jag kanske skulle ha kommit en annan gång' och hon sade "Men Sandra, det är ju det här som är livets goda. Plugget och all stressen är sekundärt till att vi människor tar oss tid och träffar varandra".

Samma med rollspel. Vi spelar inte det för att det ska bli klart. Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Och det här med att spela igenom äventyr… då kan man kolla på några på youtube som spelar igenom det. Det coola är ju vad ni gör med den setupen. Vilken sida ni väljer osv. Vad som händer för just er.

Sen det här med snabbspola. Ja, en minut måste inte ta en minut. Tycker det är en bra grej att låta tid gå. I vissa spel finns det regler som avgör för när nåt under den snabbspolade tiden händer. Ex vis hur lång tid en resa tar, om/när nåt händer osv. Och i andra går det att klippa fritt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det här med hålla på ledtrådar förstår jag inte. Om du har tid får du gärna utveckla vad det innebär.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Henke;n243880 said:
Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?
Lite som du även om jag ogillar att kapa alltför många hörn. Hellre satsa på kortare och mer kärnfulla grejer i så fall. Önskar jag vore bättre på att implementera detta dock. Skulle gärna ha en grupp som körde 2-5 spelmöten per spel och sedan gick vidare till nästa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
I vår spelgrupp just nu:

* Vi planerar in alla speltillfällen när kampanjen börjar. Alla sätter sig, går igenom kalendern och bokar upp sig på speltillfällena från början.
* Som konsekvens av detta: Vi har ett färdigt slutdatum. Vi spelar åtta tillfällen, från det här datumet till det där datumet. Då har vi avslutning.
* Vi kör kampanjer på runt 6-12 speltillfällen. Det känns lagom.
* Vi har en grupp som är lite för stor för att alla ska kunna vara med hela tiden. Obs! Detta innebär inte att vi kör spel där de som kan dyker upp! Vi gjorde det senast och det blev inte bra. Men det innebär att de som har tid över närmaste halvåret eller så bokar in sig på en kampanj. Ibland kan två kampanjer köras samtidigt med ett visst överlapp av de som har mer tid till spel. Och vi fyller ut det med enkvällare som de som har tid med dyker upp på.

Den här metoden tycker jag funkar väldigt bra, trots fulla scheman.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis metod verkar döintressant! Det går också att hacka den om man tycker 8 möten verkar dölite genom "säsongs"-tänk. 8 möten för säsong ett, sen kan kan boka in en ny säsong.

Det vi gör är det omvända. Tune in, turn on, drop out — m.a.o. folk kommer på dom möten dom kan. Alla är inte med varje gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Henke;n243880 said:
Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?
Det gör jag inte. Det finns massvis med grejer jag vill spela som jag inte har möjlighet att spela.

När det gäller det lilla jag får utrymme att spelleda så väljer jag spel och kampanjer med minimal mängd strid och minimala regelsystem eftersom jag ogillar strid och regelsystem. Istället väljer jag kampanjer som fokuserar på det jag gillar, dvs problemlösning, utforskande, mysterier. Dvs, maximalt av det jag gillar, minimalt av det jag inte gillar.

Däremot är en stor del av det jag gillar med just sådant att spelarna får tid och tar sig tid att fundera och diskutera, och inte hastar genom scenarierna. Så när vi väl spelar är tempot rätt lugnt.

Det är typ så det funkar i den Kutulukampanj jag kör just nu. Den får ta den tid den tar, jag har inte bråttom. Det har tagit oss rätt lång tid att klocka in de drygt 10 spelmöten som krävts för att långsamt men säkert närma oss slutet av del 1 av kampanjen Tatters of the King...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
.113;n243891 said:
Jag prioriterar barn jobb och familj och hinner tyvärr inte spela ;( skulle vilja spela by mail eller forum tror jag för då kan man svara whenever.

Min rollspelskrets har Samma problem och jag tycker det ser ganska mörkt ut på spelfronten tyvärr.

;(
Är i en liknande situation. De flesta har familj och heltidsjobb och varken kan eller vill prioritera rollspel över dem. Så jag får ta tillfället i akt när det bjuds. I gruppen där jag är spelare har vi visserligen ett schema, men det är många av sessionerna som blir inställda.

De saker jag saknar mest är dels att kunna prova många olika spel, dels att kunna spela riktigt långa sessioner.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vi försöker nog vända på det, så att vi verkligen vill spela det vi hinner med. Jag tror vi har en shortlist på fyra-fem äventyr som vi vill spela vid varje tidpunkt och det ger snarast ett lugn: vi kör ju en grej för att vi var mer pepp på den än allt annat vi kunde ha spelat.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Kör en liten spelgrupp. Det är trist att tidsbristen ska begränsa deltagarantalet, men det vore ännu tristare att spela mindre eller inte alls.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
2097;n243897 said:
Det här med hålla på ledtrådar förstår jag inte. Om du har tid får du gärna utveckla vad det innebär.
Jag har en dålig ovana att vara oroad för att spelarna knäcker vissa gåtor för snabbt och ger då spelarna lite färre ledtrådar än de förmodligen behöver för att komma vidare i början. Ett exempel är när jag spelledde Uppsalasviten (Mörkret mellan stjärnorna) och istället för att lämna över samtliga handouts som fanns i familjehemmet så lät jag spelarna gå från rum till rum i hela huset innan jag lämnade över en handout i taget. Såhär i efterhand bara tidsödande och kändes inte som vi vann något överhuvudtaget i spänning eller stämningsbyggande av det.

Lite samma sak när vi spelade Pirit: Den Innersta Kretsen till MUA och jag inte gjorde en antagonist tillräckligt misstänkt (för jag var rädd att det skulle bli för uppenbart), eller gjorde det onödigt svårt att resa vidare till "Det Stora Vråålet" (för jag ville dra ut på undersökningen). Det gav egentligen bara hinder utan att ge något mervärde alls.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Kanske bör tillägga att jag inte är ute efter att effektivisera privatlivet som helhet utan just de gånger vi väl får chans att spela så man får ut mesta möjliga från de tillfällena som ges. Vill givetvis inte göra avkall på kvalitén när vi väl spelar heller men tänker ändå att det finns bra sätt att inte slösa med tiden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Henke;n243942 said:
Jag har en dålig ovana att vara oroad för att spelarna knäcker vissa gåtor för snabbt och ger då spelarna lite färre ledtrådar än de förmodligen behöver för att komma vidare i början. Ett exempel är när jag spelledde Uppsalasviten (Mörkret mellan stjärnorna) och istället för att lämna över samtliga handouts som fanns i familjehemmet så lät jag spelarna gå från rum till rum i hela huset innan jag lämnade över en handout i taget. Såhär i efterhand bara tidsödande och kändes inte som vi vann något överhuvudtaget i spänning eller stämningsbyggande av det.
OK, då förstår jag. Tack för förklaringen, den var konkret och lättbegriplig. Jag uppskattar det mycket. Du kanske har rätt om den situationen, jag är inte säker. Eller ja, du märkte ju konkret i spelet hur det blev så då vet du ju om du har rätt.

Lite samma sak när vi spelade Pirit: Den Innersta Kretsen till MUA och jag inte gjorde en antagonist tillräckligt misstänkt
Det här däremot tycker jag ju bara är coolt, oftast. Är möjligt att du bara hade otur den gången?

Henke;n243943 said:
Kanske bör tillägga att jag inte är ute efter att effektivisera privatlivet som helhet utan just de gånger vi väl får chans att spela så man får ut mesta möjliga från de tillfällena som ges. Vill givetvis inte göra avkall på kvalitén när vi väl spelar heller men tänker ändå att det finns bra sätt att inte slösa med tiden.
Aha. Skrev lite om det här med att låta tid gå i den här tråden, speciellt inlägg #9.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag tror man bara får gilla läget i att det aldrig någonsin kommer gå att spela allt man vill spela.

Det viktiga är ju själva resan, som några varit inne på, och inte slutmålet.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Min äldsta spelgrupp har fått effektivisera lite grann, och för oss har det främst handlat om att minimera dösnack. Vi satte en vag regel om att snacka av sig lite och uppdatera sig kring varandra de första 30-45 minuterna och sedan helt fokusera spel.

?Annars tror jag det är en bra grej att smalna av sitt fokus lite. Det som Genesis var inne på med att från början tidsbestämma kampanjens omfång tror jag mycket på.

Plus att göra alla spelmässiga premisser klara från början kan också vara ett sätt. "Ok, ni är agenter som arbetar för rikets säkerhet, ni förväntas utföra de uppdrag som läggs på ert bord. I denna kampanj kommer vi inte ha tid med något fokus på era backstorys eller att ni knyter massa kontakter med folk som hittas på allteftersom. Här är en lista med kontakter gruppen har, här är era resurser. Lös uppdragen nu."
 
Top