Nekromanti Hur gör man som författare?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså, jag har funderat själv ett tag också på att skriva en bok, någon sorts fantasy gissar jag att det blir ;) Det är det jag är bäst på. Nu har i vilket fall flera av mina vänner, vid olika tillfällen läst saker jag skrivit och påpekat att jag borde skriva en bok.. Så, förutom själva skrivandet som jag antar jag har hyfsad koll på ändå för det verkar ju bli bra ;)
Hur gör man sen då? Korrekturläser man själv eller ber man andra, hur bör man göra för att publicera boken osv.. Sånt som man behöver göra + sådant som man kanske inte tänker på så lätt. Sen för all del, om nån skrivit en bok och har nå bra tips på något om själva skrivandet så varför inte, men den delen har jag nog hyfsad koll på som sagt, men man kan alltid lära mer :) Men just själva publicerandet och liknande är väl det jag undrar mest om...

Tack för tips :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Nu finns det ju flera riktiga författare på forumet som säkert kan ge dig riktiga tips baserad på proffesionella erfarenheter, men jag rekomenderar å det starkaste att du både korrläser själv OCH hittar andra att korrläsa åt dig. Man blir snabbt lite hemmablind, och olika personer läger märke till olika saker. Ger du ut en längre text till fem olika personer kommer varje person säkerligen ha ett par punkter som ignen annan lagt märke till.

Om du skulle råka få kontrakt från en större förläggare tror jag dessa har egna korrläsare, men där är jag ute på hal is.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Självklart behöver du korrläsning utifrån. Men jag antar att du inte vill betala för det? Proffs är dyra. Men proffsiga!

Kanske känner du nån som kan sånt som kan hjälpa till mot en kram eller ett par öl eller så?

Eller kanske nån här på forumet som ställer upp? Om man får ett smakprov? Jag har själv korrläst flera grejor åt folk här för att jag tyckte det var kul grejor, men jag gör det dock aldrig gratis om det inte är väldigt intressant läsning.

Annars finns en massa forum för hobbyförfattare som hjälper varann med sånt där, men har dålig koll på det. Nån annan kanske vet?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ok, ja alltså jag har ju inte skrivit klart något ännu men det lär ju bli någon sorts fantasy iaf, jag kanske kan posta några startgrejer jag skrivit så kan man kolla intresse men det är ju ett tag bort för att få till en hel bok iaf.. Och, nä, helst inte betala så mycket iaf för det eftersom jag inte hunnit börja tjäna pengar på det än :p
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Om du korrläser det själv, så rekommenderar jag att du skriver ut det (om du normalt skriver på datorn). Eller läsa det högt. Man hittar saker när man byter medium. Men du tjänar på att låta andra läsa det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
En av de stora sakerna som påverkar om du kan få andra att korrläsa åt dig eller inte är längden. Att läsa igen en eller ett par sidor och kommerntera på är betydligt mer hanterbart för många än att läsa och kommentera på en hel roman.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Mitt manus ska snart till bla Bonnier och Nordstedts. Just nu läser flera personer manuset bla en redaktör för en tidning.

Du ska så klart korrläsa men su kommer aldrig få bukt med allt själv. Men du behöver INTE ha en perfekt korrektur till förlagen. Kag har gjort min research här. Det finns många som kan göra det bättre än du. Ditt fokus ska vara storyn. Förlagen söker story - inte den perfekta korrekturen. De som sköter det kallas i förlagavärlden för Ghost writers har jag fått veta. Så gör en korrvända. Låt dina kompisar kommentera Storyn isf korren. Det är viktigare att historien håller ihop än komma in med perfekt korr.

Men du har värre saker att oroa dig för. Konkurrensen är mördande. Vet du vad förlagen söker nu? Varför? Har de redan författare i din genre är sannolikheten att de vill satsa på en till liten. Bokindustrin är hotad ah bla Google books. Förlagen lägger ner. Att bli utgiven är extremt tufft. Men jag resonerar så här: en bra produkt är alltid en br produkt. Tyvärr räcker det inte alla enda fram.

Då du skickar in kommer en lektör läsa ditt manus. Det en lektör gillar kan ogillas av en annan. Du måste ha tur. Sen ska du ha följebrev, litet synopsis och veta formatet de önskar med radavstånd etc. En del vill a pappersex!!!

Då du skriver: gör en översikt av berättelsen. Vad vill du berätta? Vems historia är set? Och viktigast: varför bryr jag mig om din story.

Skriv den. Och skriv om den. En del gör en två rewrites. En del gör femtio. Förlaget kommer ändå få dig att skriva om en massa så se bara till att storyn håller. Låt den vila nån månad och läs om. Då du är
Nöjd låter du några kompisar läsa. Ta deras kritik och skriv om igen. Skicka in. Lycka till.

Nu ska du skriva fantasy men är det något i vår värld ska du göra duktigt med research på ämnen du berör: platser, personer, händelser etc.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tack, riktigt bra tips. Men hur gör man då, skickar man bara in det? Eller kontaktar man dem före och snackar lite? Ska man skicka till flera förlag direkt eller ett i taget och se vad som händer?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ett tips jag har är att fundera över vad som får dig att skriva, och vad som hindrar dig. Det är nämligen väldigt bra att veta - för det kommer att påverka hur mycket du får gjort eller inte. Själv behöver jag tex deadlines. Utan deadline blir inget gjort.

Det är närmast nödvändigt att kunna pressa sig själv att skriva något, även när du totalt saknar "inspiration" eller flyt för dagen. Det kanske räcker med att gå igenom tidigare dagars arbete, utföra en del av korrläsningen. Läsa (ffa repliker som personer säger) högt och känna om de känns okej. Sådana grejer. Men att "hålla ut" och inte bara skriva när det känns bra.

Och att ha koll på vilka saker som hindrar dig från att skriva, är också viktigt för att kunna hindra dig från att lägga krokben för dig själv.

En grej som kan vara bra, är att testa vilka verktyg du trivs bäst med. Själv arbetar jag mycket i Word när jag skriver texter på uppdrag - eftersom det i regel är filer som ska skickas fram och tillbaka mellan flera personer och Word är en allmän standard. Men skriver jag själv, så använder jag gärna andra skrivverktyg som tex programmet Scrivener. (Det kostar dock en slant.) Det har stöd för en massa saker som jag tycker är användbart, så det är mycket mer lättarbetat för den typen av skrivande än word.

En hel del projekt gör jag också i Google Docs. Men det beror på vem de ska delas med - det är utmärkt för de som behärskar GD, tex bara dela med sig rättigheter till de som ska korrläsa. Funkar finemang.

När du skickar manus finns det vissa konventioner som iofs inte är nödvändiga, men ändå bra att följa.
- Gör en titelsida
- Förutom (föreslagen) titel ska där stå ditt namn & adress mm. samt totalt antal sidor och gärna antal ord.
- Varje sida bör vara numrerad, både med enskilt sidnummer och det totala sidnumret ("sid 44 av 114") - sådana automatgenreras ju lätt i de flesta program.
- Skriv ut manus med dubbelt radavstånd och hyggliga sidmarginaler, så det finns utrymme för lektören att göra anteckningar.
- Förr var det vanligt att manus skulle skrivas med Courier, men det är inget jag märkt att det propsas på längre.

För anteckningar medan du jobbar. Idéer kommer och - tyvärr - går. Särskilt när du, av en eller annan anledning, måste göra uppehåll ett par dagar, så är det bra att klottra ned alla de tankar du hade där du slutade. Då upplever jag att det är mycket lättare att sen komma tillbaka in i jobbet.

Hur mycket du strukturerar i förväg liksom hur ofta/hur mycket du skriver om (och skriver om...) är individuellt. Men åtminstone en del omskrivningar lär behövas, särskilt i början. (Torgny Lindgren lär fila på meningar medan han klipper gräset. Och skriver den bara när den är exakt rätt - och ändrar nästan aldrig. Men det är få som kan fungera så... :)

Bolla med andra. Inte bara för att få korrläsning, utan feedback överhuvudtaget. (Det verkar du ju redan göra, så det är inget som jag tror behöver motiveras mer än så...)

Det finns förlag som ger mycket fantasy, rent av har det som huvudsyfte. Det kan löna sig att kolla med dem först. Om inte annat, så kommer de att kunna ge mycket mer specifik feedback, än förlag som är mer breda och allmänna.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
.113;n103007 said:
Tack, riktigt bra tips. Men hur gör man då, skickar man bara in det? Eller kontaktar man dem före och snackar lite? Ska man skicka till flera förlag direkt eller ett i taget och se vad som händer?
Tack. Du ska inte kontanta dem innan. De får tusentals manus om året. 5-10 publiceras. Skicka bara in. Men glöm inte följebrev. Skicka alltid till flera men berätta att du gjort det. Det tar ca tre månader att få svar så du tjänar tid på det. Googla på det här också. Det finns mkt tips där ute
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Sapient säger en sak som inte nog kan understrykas. Du MÅSTE återvända till texten hela tiden. Du kanske tror att det kommer bli kul att skapa din dröm hela tiden. Det är kul men absolut inye hela tiden. Många lägger av för att de tappar inspiration. Man "orkar" inte. Det är bara att sätta sig. Varje dag.

Sen gör jag så hör att jag skapar en fil för ett kapitel. Det finns funktioner i Word och open Office som slår ihop filerna sen.

Sen ska du kolla upp förlag innan du skickar manus. Varje förlag har på sin hemsida hur de vill han manuset. Bonnier vill tex ha 10.5 cm marginaler!!! Så di måste kolla upp det annars slänger de det omgående (han orkar iten ens bry sig om hur vi ber om att få manus. Trist. Då tar vi nåt av se andra 2000 manuEn vi fått in)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kag använde open Office och Dropbox. Sen säkerhetskopierar jag också på USB.

Skriver du långt så tänk på att du måste kunna skriva ut det för vissa förlag.

Sen en viktig sak till. Märker du att du börjar hitta ursäkter för att komma igång så måste du börja. Det är lite läskigt att börja men det är sjukt kul. Inflr båda mina stora projekt (Womens world war) och Den Femte världens skymning hade jag ursäkter. Men så sa jag till mig själv: sätt igång bara. Så gjorde jag det. Båda blev klara. Den ena är utgiven Som ebok. Den andra hoppas jag mycket på och av det jag hört från de som läser så låter det mycket positivt. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag tror också (men detta är nog något en riktig författare behöver bekräfta så att det inte bara är jag som drar lärdom av vad jag sett i filmer, men Niklas73 tar upp det i ett av sina inlägg så det verkar finnas belägg för det) att det är viktigt att inte bli allt för fäst vid din text och vara beredd att mörda dina älsklingar (kill your darlings) om du vill ha en chans att bli utgiven av ett förlag. Du kanske blir tvungen att skriva om vissa kapitel för att förlaget tycker att beskrivningarna är för långdragna, eller så kanske de helt vill plocka bort kapitel de tycker är onödiga (men som för dig är jätteviktiga för karkatärernas motivation eller nått).

Har du tur så håller du med om deras åsikter och tycker att din berättelse blir bättre av förändringarna. Har du otur så tycker du kanske att de förstör hela boken och helt missar poängen. Som sagt så är detta något du bör få bekräftat av någon av de riktiga författarna här på forumet (och även de som inte är beredda att kalla sig riktiga författare, men har seriösa aspirationer och därför läst på det här mer ingående än mig), men det kan vara så att du bör vara beredd på "slakta" dina berättelser tills dess att du är tillräckligt känd och välsäljande för att kunna komma med egna krav.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Rymdhamster har helt rätt. Här är det också väldigt bra att få feed back frpn kompisar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har läst allt och tänkte bara passa på att Tacka för alla svar, sen kanske någon annan än jag lär sig något också så det vore ju bra, men det är ju precis sånna här saker jag ville veta :) Tack tack!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Sapient;n103097 said:
När du skickar manus finns det vissa konventioner som iofs inte är nödvändiga, men ändå bra att följa.
- Gör en titelsida
- Förutom (föreslagen) titel ska där stå ditt namn & adress mm. samt totalt antal sidor och gärna antal ord.
- Varje sida bör vara numrerad, både med enskilt sidnummer och det totala sidnumret ("sid 44 av 114") - sådana automatgenreras ju lätt i de flesta program.
- Skriv ut manus med dubbelt radavstånd och hyggliga sidmarginaler, så det finns utrymme för lektören att göra anteckningar.
- Förr var det vanligt att manus skulle skrivas med Courier, men det är inget jag märkt att det propsas på längre.

Vill förlag ha manus utskrivna? Och sedan POSTADE till sig? vad är de för teknofoba barbarer! Det här är typiskt sån info som gör mig nöjd över att inte vara författare. Eller det är en sån grej jag aldrig skulle kunna släppa och ägna FLERA DAGAR åt att sura över varje gång det var dags att skicka in manus.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jocke;n103800 said:
Vill förlag ha manus utskrivna? Och sedan POSTADE till sig? vad är de för teknofoba barbarer! Det här är typiskt sån info som gör mig nöjd över att inte vara författare. Eller det är en sån grej jag aldrig skulle kunna släppa och ägna FLERA DAGAR åt att sura över varje gång det var dags att skicka in manus.

Vad jag förstår olika för varje förlag, men ja de är ofta väldigt petiga med hur de vill ha in saker. De hade en artikel om att bli utgiven på förlag i nr 1 jan/feb 2015 av tidningen Skriva.

/Ulfgeir
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag kan inget säga om alla förlag, men de jag haft eller har kontakt med i jobbet eller annorledes, om de alls tar emot obeställda manus, vill ha ett utdrag eller hela manuskriptet per post. (Nu jobbar jag mest med sådant som rör faktautgivning eller läromedel, inte skönlitteratur, så det är kanske olika.)

Jag kan förstå det rent hanteringsmässigt. Kommer det in drösvis med obeställda manus, är det på många sätt enklare att hantera dem i rent fysisk form än filer. Går snabbare att få en överblick, känsla för språket mm.

Av samma skäl föredrar jag att korrläsa på papper många gånger. Jag gör det inte lika bra på skärmen, och en del texter tar betydligt längre tid för mig att korra på det sättet ifall jag tex behöver jämföra uppgifter och stavning på många olika ställen. Fysiskt kan jag lägga ut manuset tex i buntar per kapitel, jobba strukturerat och snabbt.

Jag antar att det kan vara lite liknande för tex lektörer.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De skönlitterära förlagen hanterar formatfrågan olika. Det gäller även olika former i de elektroniska exen. Kolla upp vad som gäller det eller de förlag du vill vända dig till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här är en matnyttig bok, som tar upp det mesta man behöver veta för att ge ut en bok, eller att få den utgiven. Utöver bra tips om själva skrivandet. Rekommenderas. Och jag är med. :)
 
Top