Nekromanti Hur gör man som författare?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Sedan kan man ju ge ut boken själv, också. Lulu och andra print-on-demand-tjänster. Då blir du garanterat utgiven, men du kommer knappast att tjäna storkovan. Istället kommer du att sälja lite böcker till dina kompisar, och om du jobbar lite med marknadsföring kanske också till några främlingar. Du kanske till och med kan sälja in den själv till SF-bokhandeln. Man måste inte försöka bli proffsförfattare (där är konkurrensen själsdödande, misstänker jag). Om du skriver främst för att dina kompisar gillar det du gör och för att du själv tycker att det vore fräckt att få hålla en bok i handen kan du gott ge ut det själv, som ett hobbyprojekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att ge ut en bok själv är numera en hyfsat bra väg att gå, om man skriver nåt nischat. Då kan man använda saker som rollspel.nu och sociala media att sprida info om projektet. Och själv bearbeta lämpliga säljkanaler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Några spridda tankar från nån som inte skrivit skönlitteratur, men några rollspelsprodukter:

- För mig har det varit viktigt att ha ett arbetsflöde som låter mig fokusera ordentligt. Jag börjar med en innehållsförteckning, fortsätter med punktlistor under varje rubrik, där punktlistan beskriver vad som ska finnas med / hända / etc, gör ytterligare indragna punktlistor under punkter som behöver förtydligas. När jag har en komplett hierarki fyller jag ut varje punkt till riktig text; men då vet jag att allt som behöver finnas med finns med, att jag inte glömt något. Skulle jag skriva skönlitteratur misstänker jag att jag skulle göra likadant. Jag har inget till övers för det här med att "skriva och själv bli överraskad". Det slår mig som en mycket osäker metod, som säkerligen lett till tio eller hundra eller tusen gånger fler ofärdiga och oavslutbara böcker än det lett till läsbara, färdiga alster. Långa texter kräver i mina ögon någon form av planering på förhand, inte att man bara sätter sig och skriver. Det funkar för korta texter och för enstaka författare.

- Jag skriver numera enbart i google docs. Jag slipper tänka på backuper och kan lätt dela med mig av dokument till korrläsare och andra utan att behöva krångla med att skicka filer hit och dit. Jag använder Docs' egna stilmallar med rubriknivåer och så, och ändrar aldrig typsnitt eller liknande. Jag har ett kapitel per dokument, för Docs tenderar att bli tungjobbat med riktigt stora filer. Passar mig ändå bra; jag gillar struktur. Jag rekommenderar att hitta elektroniska verktyg som låter dig fokusera på skrivandet och inte på layout eller design eller något annat irrelevant.

- Din första bok kommer med väldigt stor sannolikhet att suga härsken åsneballe. Det säger jag inte för att vara elak, utan för att det gäller typ allas första böcker. Det finns de som säger att de gillar det första rollspel jag gav ut, Evolutionens Barn. Men de har fel. Inte bara för att Evolutionens Barn, den version jag skrev då, är skit utan för att det inte var det första spel jag skrev. Det första spel jag skrev är jag rätt glad över att det numera inte finns att läsa någonstans alls. Vad jag vet. Samma sak med mitt andra och mitt tredje. Man måste suga väldigt mycket på att vara författare innan man slutar suga.

- Därför är det bra med print on demand. Om du gillar att ha med folk att göra, ringa och så, så kan Vulkan vara ett bra alternativ. De svarar inte så bra på mail, och jag hatar telefoner, men de har den distinkta fördelen att sånt man publicerar hos dem automatiskt också läggs ut på bokus och adlibris och andra ställen där folk man känner kan bli imponerade över att man fått ut en bok. Jag har ett rollspel hos dem, More than Human. Om man som mig ogillar telefoner och att ha med folk att göra så är Publit billiga och bra, men har nackdelen att man inte automatiskt får ut böcker till adlibris och så, och att de inte fakturerar. Dvs du behöver F-skattsedel och fakturera själv om du sen ska sälja till SF-bokhandeln eller andra. Jag har just nu turen att få hjälp med allt det där tråkiga av Fria Ligan; jag kan rekommendera att försöka hitta nån som kan fakturera åt dig. Det finns ju såna där "hyr dig en arbetsgivare-företag" för just den sortens grejer. Har för mig att Arfert använt nåt sånt förut?
 
Top