Hur går en dejt till?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
När jag började dejta min fru så bjöd jag på det mesta, det är en del av den japanska kulturen och Japan är inte alltid världens snabbaste land att ändra på traditioner. Jag fick dock tillbaka tusenfalt och mer när vi dejtat ett tag och hon insåg att jag var en fattig ”gold digger” jämfört med hennes väldigt bekväma ekonomiska bakgrund. Så det dröjde inte länge innan hon bjöd mig istället och direkt vi blev ett par så föll det sig naturligt för oss båda att ha en gemensam ekonomi.

Innan jag träffade min fru så hann jag dejta tjejer som ville dela på notan/betala notan/att jag skulle betala notan och inget har för mig varit en ”dealbreaker”. Jag tycker nog att de flesta människor har betydligt mer spännande egenskaper och personligheter än vad de tycker skall gälla om vem som skall betala vad på en dejt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag tycker nog att de flesta människor har betydligt mer spännande egenskaper och personligheter än vad de tycker skall gälla om vem som skall betala vad på en dejt.
Jag tänker att det kan vara intressant att försöka förstå varför någon vill bjuda, förväntar sig att bli bjuden eller tycker att man ska dela på notan. För egen del skulle jag backa undan från en tjej som alltid förväntar sig att bli bjuden oavsett kostnad, men också från en tjej som bjuder även om hon egentligen inte har råd. Båda är liksom dåliga i min bok, på radikalt olika sätt.

Intressant tråd för övrigt. För egen del har jag knappt dejtat. De få försök jag gjort har väl inte varit några katastrofer men har knappast känts direkt avslappnade heller. Snarare som taffligt genomförda anställningsintervjuer med extremt hög ambitionsnivå. Därför har jag inga bra råd att ge men jag önskar dig lycka till @Ymir. Oavsett hur det går blir du i alla fall en erfarenhet rikare. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tänker att det kan vara intressant att försöka förstå varför någon vill bjuda, förväntar sig att bli bjuden eller tycker att man ska dela på notan. För egen del skulle jag backa undan från en tjej som alltid förväntar sig att bli bjuden oavsett kostnad, men också från en tjej som bjuder även om hon egentligen inte har råd. Båda är liksom dåliga i min bok, på radikalt olika sätt.

Intressant tråd för övrigt. För egen del har jag knappt dejtat. De få försök jag gjort har väl inte varit några katastrofer men har knappast känts direkt avslappnade heller. Snarare som taffligt genomförda anställningsintervjuer med extremt hög ambitionsnivå. Därför har jag inga bra råd att ge men jag önskar dig lycka till @Ymir. Oavsett hur det går blir du i alla fall en erfarenhet rikare. :)
Jag håller väl delvis med dig, egentligen är just vem som betalar vad på en dejt ingen stor fråga i det långa loppet. Det var väl mer det jag ville säga att vi alla har djupt rotande traditionella mönster som vi agerar efter vare sig vi är medvetna om dem eller inte. Och just dessa om de fungerar som en dealbreaker gör att man kanske missar sin livs kärlek då en person som sagt är så mycket mer än just de ytliga ställningstagandet om vem som skall betala vad vid en dejt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En tjej som förväntade sig att jag skulle betala allt på grund av några förledigade könsroller skulle inte bli långvarig . Jag är ingen jäkla bankomat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Slappna av, snacka, försök hitta gemensamma saker att snacka om, lyssna mer än vad du pratar, visa med vad du säger att du faktiskt lyssnar på henne, glöm inte att ta på dig byxor (beroende på miljö), känn av vibbarna, var inte för desperat. Är du nervös så är det OK, det visar bara att du tycker att det är viktigt, så spela inte ball. Känner man personen innan så är det ju lite lättare, då har man lite bättre koll på varandra, och intresset finns nog redan där.

Sedan beror det på om man dejtar ensam eller om man tex har sin fru med, och om man dejtar för sex eller för förhållande. Men, ovasett, ta det lugnt, ha kul.

Ibland är en dejt bara snack; ibland så blir det "Äh, vi går hem till mig!" och sedan pippar man tills fem på morgonen, lyckas inte sova alls och är skittrött på jobbet dan efter; och allt däremellan. Inget är fel, bara "go with the flow".
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Se till att betala för allt. Lätt aspiga killar med dålig kvinnovana i vår kultursfär förstår inte detta. Och kvinnor fullkomligt HATAR det. Min flickvän skulle hellre vara ihop med hagamannen än en kille som vill dela på notan på första dejten.
Helt sant
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
En tjej som förväntade sig att jag skulle betala allt på grund av några förledigade könsroller skulle inte bli långvarig . Jag är ingen jäkla bankomat.
Du betalar allt första dejten, inte nödvändigtvis dejt 10.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du betalar allt första dejten, inte nödvändigtvis dejt 10.
Njet Molotov njet Molotov . Det kommer inte på fråga , börjar jag betala saker så kommer det att förväntas att det fortsätter i den stilen och jag har inte nån kink på att vara nåns sugar daddy eller Pay pig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Njet Molotov njet Molotov . Det kommer inte på fråga , börjar jag betala saker så kommer det att förväntas att det fortsätter i den stilen och jag har inte nån kink på att vara nåns sugar daddy eller Pay pig.
Det mesta i livet är inte ”allt eller inget”. Du gör självklart som du vill men jag har svårt att se att bjuda någon på något på en dejt skulle leda till att man blev en sugar daddy. Mina erfarenheter liknar inte dina åsikter alls och om du baserar dina åsikter på verkligt upplevda händelser så tror jag att du har haft väldigt otur med vilka människor du dejtat. Än en gång, “you do you” men jag har svårt att tro att speciellt många människor idag skulle tro att den som bjuder på tex mat eller dryck på en dejt sen blir en självklar bankomat, tror du underskattar dina medmänniskor.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det mesta i livet är inte ”allt eller inget”. Du gör självklart som du vill men jag har svårt att se att bjuda någon på något på en dejt skulle leda till att man blev en sugar daddy. Mina erfarenheter liknar inte dina åsikter alls och om du baserar dina åsikter på verkligt upplevda händelser så tror jag att du har haft väldigt otur med vilka människor du dejtat. Än en gång, “you do you” men jag har svårt att tro att speciellt många människor idag skulle tro att den som bjuder på tex mat eller dryck på en dejt sen blir en självklar bankomat, tror du underskattar dina medmänniskor.
Kan haft otur . En tjej jag dejtade blev sur om jag inte betalde för henne . Om vi tex skulle gå på fest och jag köpte 10 öl till mig så ville hon att jag skulle köpa 10 cider till henne och skulle vi gå på krogen skulle jag betala allt osv . Sånt blir gammalt jävligt fort
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Njet Molotov njet Molotov . Det kommer inte på fråga , börjar jag betala saker så kommer det att förväntas att det fortsätter i den stilen och jag har inte nån kink på att vara nåns sugar daddy eller Pay pig.
Nej det kommer det troligtvis inte. Hon kommer börja erbjuda sig att dela eller till och med ta hela notan ett par dejter in.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej det kommer det troligtvis inte. Hon kommer börja erbjuda sig att dela eller till och med ta hela notan ett par dejter in.
Njaaaaaaaaaaaaaaa. Suckers gonna get played my friend . Låter du dig utnyttjas som nån betacuck soyboy toffel så kommer foll köra över dig . Det är djungelns lag dom svaga blir uppätna av dom starka .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Suckers gonna get played my friend . Låter du dig utnyttjas som nån betacuck soyboy toffel så kommer foll köra över dig . Det är djungelns lag dom svaga blir uppätna av dom starka .
Nej, det är inte så världen fungerar. Det finns en anledning till att flockbeteende och samarbete är så vanligt både i naturen och i mänskliga samhällen – samarbete ger större fördelar än egoism. Visst finns det exempel på egoistiska och själviska individer, men de är knappast norm – inom något kön. Att dela upp i "svaga" och "starka" är sedan en extrem och endimensionell förenkling som i princip inte tillför någonting till resonemanget.

Och sedan har vi då begreppen "beta" (som bygger på felaktiga antaganden om vargar), "cuck" (som bygger på skambeläggande av sexuellt beteende som varken tyder på svaghet eller skadar någon), "soyboy" (som bygger på direkt felaktiga antaganden om soja, och som vad jag vet mest sprids av en viss internet-fåne som mest försöker sälja sojabaserade supplement) och "toffel" (klassiskt svenskt sexistiskt uttryck) så… Well. Jag vet inte riktigt om jag tror att du får den effekt du önskar av att använda dem. Du säger, så att säga, mer om dig själv än du säger om någon som bjuder på drinkarna på första dejten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, det är inte så världen fungerar. Det finns en anledning till att flockbeteende och samarbete är så vanligt både i naturen och i mänskliga samhällen – samarbete ger större fördelar än egoism. Visst finns det exempel på egoistiska och själviska individer, men de är knappast norm – inom något kön. Att dela upp i "svaga" och "starka" är sedan en extrem och endimensionell förenkling som i princip inte tillför någonting till resonemanget.

Och sedan har vi då begreppen "beta" (som bygger på felaktiga antaganden om vargar), "cuck" (som bygger på skambeläggande av sexuellt beteende som varken tyder på svaghet eller skadar någon), "soyboy" (som bygger på direkt felaktiga antaganden om soja, och som vad jag vet mest sprids av en viss internet-fåne som mest försöker sälja sojabaserade supplement) och "toffel" (klassiskt svenskt sexistiskt uttryck) så… Well. Jag vet inte riktigt om jag tror att du får den effekt du önskar av att använda dem. Du säger, så att säga, mer om dig själv än du säger om någon som bjuder på drinkarna på första dejten.
Jag vill inte vara otrevlig men vad lever du i för sagovärld om du inte tror att dom starka utnyttjar dom svaga.

Jag kan dra ett exempel ifrån min vardag . I vår bekantskap finns det en person som har väldigt svårt att säga nej och hävda sig mot folk , vem tror du får köra runt på alla i sin bil , vem tror du får åka och hämta folk sent på nätterna ifrån olika fester . Hen kan inte säga nej och det vet och utnyttjar folk , tror du folk är kompis med hen på riktigt . Nej det är dom inte dom utnyttjar hen för att hen är för vek för att att säga nej. En tjej i vårt kompisgäng utnyttjade hen för att hen var kär i henne , hon fick hen att köra hennes barn till dagis och sitta barnvakt medans hon var ute med andra killar osv.

The strong pray on the weak . Det är så världen fungerar
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du blir uppäten av killarna som bjuder
Nu vill jag varken bli bjuden eller ÄTEN av en annan man men om jag någonsin ändrar min sexualitet så skall du bli den första som får veta och då förväntar jag mig att du bjuder på en bärs 🤣
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag vill inte vara otrevlig men vad lever du i för sagovärld om du inte tror att dom starka utnyttjar dom svaga.

Jag kan dra ett exempel ifrån min vardag . I vår bekantskap finns det en person som har väldigt svårt att säga nej och hävda sig mot folk , vem tror du får köra runt på alla i sin bil , vem tror du får åka och hämta folk sent på nätterna ifrån olika fester . Hen kan inte säga nej och det vet och utnyttjar folk , tror du folk är kompis med hen på riktigt . Nej det är dom inte dom utnyttjar hen för att hen är för vek för att att säga nej. En tjej i vårt kompisgäng utnyttjade hen för att hen var kär i henne , hon fick hen att köra hennes barn till dagis och sitta barnvakt medans hon var ute med andra killar osv.

The strong pray on the weak . Det är så världen fungerar
Exemplet handlar ju inte om styrka och svaghet, här handlar det om gränssättning. Här låter det som en person som inte lärt sig sätta gränser. Du kan vara vänlig, samarbeta och hjälpa andra utan att för den delen förlora din förmåga att sätta gränser. Det du beskriver låter som en person som har svårt med gränssättningar, vilket inte alls har med styrka eller svaghet att göra utan mer är kopplat mot helt andra faktorer.
 
Top