Nekromanti Hur går dt i valet, tror ni ??

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Använd stora bokstäver för bövelen!

"Måste man vänta tills det är så illa innan man agerar? Räcker det inte att man ser en liten detalj man kan förbättra?"

Ingen i den här tråden har hävdat att samhället är perfekt eller inte kan förbättras. Däremot så har en del personer (däribland jag) ifrågasatt huruvida våld är den bästa metoden för att skapa ett bättre och mer demokratiskt Sverige. Och då kanske framförallt osanktionerat våld ifrån privatpersoner. Världen är en komplex väv full av paradoxer och motsättningar mellan ideér och grupper. Här finns inga enkla lösningar. Att gå ut på gatan och slå ner en nazist ger säkert en del personlig tillfredställelse men det är tveksamt om det är den bästa åtgärden för att skapa förståelse för den egna saken och varna för farorna med främlingsfientlighet. Jag pratar om det Sverige vi lever i idag och inte om hur situationen kan tänkas te sig i onändligt mycket mer komplicerade och trasiga regioner, men även där är det inte säkert att våld är den bästa lösningen. Men det är ofta den enklaste och mest naturliga.

"Inte så många gånger, och med ett undantag bara då jag blivit påhoppad."

Att man försvarar sig i ett gräl behöver inte i sig vara en handling avsedd att främja demokratin.

"Undantaget var då en skock nynassar trakasserade en asiatisk tjej (6 mot 1, en höstkväll) och jag rök på dem med kraft och kräm. Jag har beskrivit den incidenten tidigare, så jag orkar inte dra detaljerna igen. Lyckligtvis fick det dem att komma av sig och dra sig undan, annars hade jag antagligen åkt på en del däng. Vad var då alternativet? Göra ingenting och riskera att läsa i tidningen att hon blivit mördad/våldtagen/misshandlad? Knappast ett alternativ. Kalla på polisen, vilka antagligen inte hunnit fram i tid och (åtminstone i Borlänge) tenderar att ställa sig mot folk med utländskt utseende oavsett omständigheterna? Nej, funkar inte. Alltså engagerade jag mig personligen i frågan."

Vilket säkert tjejen är mycket tacksam för att du gjorde. Men redan denna till synes enkla och rättframma berättelse rymmer tolkningar och det är ju det som är problemet med att gripa till våld i många situationer. Våra fördomar och vår bakgrund påverkar vårt omdöme vilket leder till att vi kommer att betrakta varje given situation lite annorlunda än vår granne. Sex nazister och en ensam asiatisk tjej är en ganska enkel situation att läsa där nog de flesta når samma slutsats, men de flesta situationer är betydligt mer komplicerade än så. Våld bör aldrig (eller i alla fall ytterst sällan) tillämpas lättvindligt och utan eftertanke som den primära lösningen på ett komplext problem. Och det är min åsikt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Använd stora bokstäver för bövelen!

Ingen i den här tråden har hävdat att samhället är perfekt eller inte kan förbättras. Däremot så har en del personer (däribland jag) ifrågasatt huruvida våld är den bästa metoden för att skapa ett bättre och mer demokratiskt Sverige.
Inte idag, men lander rör sig i en riktning där det så småningom kan bli aktuellt att överväga sådana lösningar.

Ett bra exempel är de pågående händelserna i Thailand, där premiärministern inte respekterade utgången av valet tidigare i år, och därför nu avsattes med våld. Och ja, jag vet att skott inte avlossats, men hot om vål och våld är bara två varianter på samma tema i min bok.

Att man försvarar sig i ett gräl behöver inte i sig vara en handling avsedd att främja demokratin.
Jo, om diskussionen handlade om politik så är också eventuella hadgripligheter den leder till politiska.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Använd stora bokstäver för bövelen!

"Inte idag, men lander rör sig i en riktning där det så småningom kan bli aktuellt att överväga sådana lösningar."

Naturligtvis, men tecknen på sådan förändringar, effekterna av dem och reformerna för att hindra dem är öppna för tolkningar och diskussioner. Det finns ingen objektiv naturlag som säger att om Bodström blir socialdemokraternas partiledare och vinner nästa val så är det plötsligt helt rätt och riktigt att misshandla alla som uttrycker stöd och sympati för hans åsikter.

"Ett bra exempel är de pågående händelserna i Thailand, där premiärministern inte respekterade utgången av valet tidigare i år, och därför nu avsattes med våld. Och ja, jag vet att skott inte avlossats, men hot om vål och våld är bara två varianter på samma tema i min bok."

Våld är ett redskap, och inte ett särskilt nobelt sådant heller. Genom historien har det använts betydligt oftare av antidemokratiska krafter och i antidemokratiska syften än för att skapa bättre och mer jämlika samhällen. Våld är även väldigt svårkontrollerat och det är inte lätt att förutse de långsiktiga konsekvenserna av att sätta igång en våldsspiral. Något som kan vara värt att komma ihåg.

"Jo, om diskussionen handlade om politik så är också eventuella hadgripligheter den leder till politiska."

Vilket återigen är DIN teori och DIN tolkning och en ganska svag grund att bygga ett våldsmanifest på.

Nåväl, nu börjar det här bli ganska tröttsamt och tråden är förflyttad till sida två, men om du tycker att det är nödvändigt att få sista ordet så tänker jag inte hindra dig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Använd stora bokstäver för bövelen!

Vilket återigen är DIN teori och DIN tolkning och en ganska svag grund att bygga ett våldsmanifest på.
Fast kommer man in på sådana argument så är man snart i Lobachevskyspace och inget mänskligt vetande har någon som helst relevans på någonting. Vi måste alla göra våra egna tolkningar och lita på dem, annars har vi ingenting att stå på. Alla fakta är tolkningar. Att is är kallt är en tolkning av känslan vi får när vi rör den. Innebär det att den inte är kall? Nej, vi måste göra antagandet att vår observation och tolkning av den är hållbar.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Usch

Det är så fint och sött det du skriver. Hur nobla och duktiga vi alla demokrater är.

det var skrivet ur en demokrats synvinkel, och jag hyllade mig veterligen inte demokraterna, utan demokratin (i förhållande till fascismen).

Så varför är inte ens vi överens? Ska vi använda våld så fort orden tryter?

för mig personligen känns det kanske inte så attraktivt att ta till våld, jag är rätt klen och rädd för blod. jag skulle alltjämt göra det om jag såg det som en enda möjlig väg att driva mina och min intressegrupps ambitioner framåt. vår parlamentariska skådespelarpolitik tycker jag tillexempel inte är mycket att hurra för, men i dagsläget ser jag rum för nedmontering av parlamentarismen inom parlamentarismens ramar.

jag förstår väl hur jag låter, och det är ju aldrig kul att ta våldsamma extermisters sida. det existerar väl kanske inte någon skarp linje där det plötsligt är förnuftigt och 100% moraliskt försvarbart att ta till våld - konsekvenserna kommer alltid att bli beklagliga, på ett eller annat sätt. vad jag försökte förklara för walium var väl helt enkelt att om man hårdrar en given premiss så står alltid individen/kollektivets rätt att organisera sig (i första hand) och ta till våld (i andra hand) över dess rätt att vara garanterad trygghet och säkerhet från andra våldsverkande invider/kollektiv. det är en slags grundläggande lekplatsens spelregler som inte ville ge sig när man försökte förbjuda fackföreningarna på 1800-talet, eller när Sovjetunionen invaderade Afganistan.

Om moderater kastade brandbomber i Sossevalstugor för att sossarna i någon ideologisk djupt rotad grund är emot kungen, skulle det vara demokrati?

"vara" demokrati? det skulle möjligtvis vara en handling ämnad att förstärka/förändra demokratin, men exemplet är föga realistiskt. kanske om osynliga partiet brandbombade DAM-redaktionen?

Om vänsterpartiet tröttnade så på högern att de maskerade sig och attackerade moderaterna med järnrör under en demonstration mot skattesystemet, skulle det vara demokrati?

suffice to say att våldshandlingen i sig förstås inte är någon demokratisk handling - den är inte en beståndsdel av demokratin den eventuellt representerar/ger uttryck för, om inte kanske det förespråkas en demokratisk form utan poliser och lagar. då kan jag tänka mig att det skulle kunna räknas som en demokratisk handling.

I en demokrati måste alla få säga sitt om vad som är nobelt och inte. Inte bara det lyckliga fåtalet som du tycks tillhöra.

jag förespråkade demokratin, för att jag ser mig själv som demokrat. och som jag sa ligger jag inte sömnlös på nätterna för att någon har skiljda åsikter.

Likadant bevisar ju hela den här diskussionen att vi inte är överens om att våld ska kunna användas för att förstärka demokratin.

där har du ett problem, för våld gör ont. det är klart, du skulle under extremt våldsamma förhållande förstås kunna bekämpa våldet med icke-våld, mahatma-style. antar jag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Re: Usch

där har du ett problem, för våld gör ont. det är klart, du skulle under extremt våldsamma förhållande förstås kunna bekämpa våldet med icke-våld, mahatma-style. antar jag.

Jag har personlig erfaranhet av våld. Det är det som är skillnaden, får jag uppfattningen av. Det är stor skillnad på att käfta hit och dit om hur mycket våld man kan använda, och att se någon blöda efter att ha blivit knivskuren. Tro mig.

Men om någon bråkar med mig skulle jag inte vända andra kinden till, om det är det du menar. Men jag skulle aldrig slå någon på käften för att han inte tycker som jag. För oavsett principer och motivationer så är det precis vad det hela slutar i -att man slår någon som inte håller med en själv på käften.
 
Top