Hur funkar VPN? Och hur gör jag?

Mogger

Hipsteranka
Jag åker till Kina rätt ofta, och vill kunna surfa på mitt favoritforum m.m. Ibland går det alldeles utmärkt men ibland kommer den kinesiska digitala muren i vägen, och det är rätt störigt. Någon som vet hur jag kommer runt det?

Jag vet inte hur det funkar när man är i Kina, men jag använder Express VPN ibland och då är det verkligen inte svårare än att man har ett browsertillägg i typ Chrome som man startar och sen väljer vilket land man vill surfa ifrån.

Det är som allt annat, man bara installerar en app och kör...

Sedan är tydligen olika VPN bra på olika saker/regioner. Jag var i Indien förra året och försökte koppla upp mig genom Windscribe. Det gick inte. Googlade runt lite och drog slutsatsen att jag tydligen borde haft SurfShark istället... Och är man på plats är det för sent, man behöver ha installerat appen innan man åkte hemifrån.

Jag åker till Kina rätt ofta, och vill kunna surfa på mitt favoritforum m.m. Ibland går det alldeles utmärkt men ibland kommer den kinesiska digitala muren i vägen, och det är rätt störigt. Någon som vet hur jag kommer runt det?
Sen om jag har förstått det rätt så är det också olagligt i Kina att använda VPN, antagligen låg risk men om det bara är lite störigt så kanske det inte är värt att riskera att inte få komma in igen?

Sen om jag har förstått det rätt så är det också olagligt i Kina att använda VPN, antagligen låg risk men om det bara är lite störigt så kanske det inte är värt att riskera att inte få komma in igen?
Inte olagligt om man använder VPN:er godkända av Kina, alltså VPN:er som Kina kan spionera på då det går genom deras servrar.

Du skaffar NordVPN (jag tycker inte att det finns någon större diskussion här), loggar in, och sätter igång det. Det finns litet olika val beroende på vad du är ute efter - för integritet bör du koppla upp dig mot servar i ett land med bra integritetslagstiftning, som Schweiz eller Nederländerna (absolut inte Sverige).

Det finns ingen garanti att VPN funkar från Kina på grund av den kinesiska brandväggen, så eventuellt vill du kolla på vilka tjänster som är bra på att maskera sig, med t.ex. avvikande portnummer.

Det finns numera också browsers med inbyggt kostnadsfritt VPN (säkert långsamt och dåligt).

Du laddar ned vpn och sedan kör du det på dom enheter du vill ha vpn på (ofta så kan du ha det på flera olika enheter om du betalar för en prenumeration). Det vpn jag använder låter mig köra 5 olika enheter samtidigt.

Vill du sedan medans du är utomlands tex uträtta bankärenden i din svenska bank så ställer du in vpn på sverige.

Vilket vpn du skall ha är upp till vad du är ute efter. Vill du tex kunna komma åt utbudet hos amerikanska Netflix eller andra amerikanska streamingappar så funkar inte det med alla vpn.

Back