Hur funkar VPN? Och hur gör jag?

Mogger

Hipsteranka
Jag åker till Kina rätt ofta, och vill kunna surfa på mitt favoritforum m.m. Ibland går det alldeles utmärkt men ibland kommer den kinesiska digitala muren i vägen, och det är rätt störigt. Någon som vet hur jag kommer runt det?

Jag vet inte hur det funkar när man är i Kina, men jag använder Express VPN ibland och då är det verkligen inte svårare än att man har ett browsertillägg i typ Chrome som man startar och sen väljer vilket land man vill surfa ifrån.

Det är som allt annat, man bara installerar en app och kör...

Sedan är tydligen olika VPN bra på olika saker/regioner. Jag var i Indien förra året och försökte koppla upp mig genom Windscribe. Det gick inte. Googlade runt lite och drog slutsatsen att jag tydligen borde haft SurfShark istället... Och är man på plats är det för sent, man behöver ha installerat appen innan man åkte hemifrån.

Jag åker till Kina rätt ofta, och vill kunna surfa på mitt favoritforum m.m. Ibland går det alldeles utmärkt men ibland kommer den kinesiska digitala muren i vägen, och det är rätt störigt. Någon som vet hur jag kommer runt det?
Sen om jag har förstått det rätt så är det också olagligt i Kina att använda VPN, antagligen låg risk men om det bara är lite störigt så kanske det inte är värt att riskera att inte få komma in igen?

Sen om jag har förstått det rätt så är det också olagligt i Kina att använda VPN, antagligen låg risk men om det bara är lite störigt så kanske det inte är värt att riskera att inte få komma in igen?
Inte olagligt om man använder VPN:er godkända av Kina, alltså VPN:er som Kina kan spionera på då det går genom deras servrar.

Back