Hur fungerar det med nycklar på värdshus?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
För att återgå till karavanserajer så var ju säkerheten där garanterad*. Det var statliga inrättningar vars syfte var att möjliggöra handel, transport och resor inom riket.

*Utgår ifrån att det begicks stölder osv likväl men ändå.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Man håller upp ett litet spelkort mot dörren (föreslagsvis Spader Åtta) och säger "blippsalabim", och låser den på magisk väg!
Seriöst så är det här en av del saker jag tycker skaver mest med de flesta fantasyvärldar med mycket magi: det borde fullkomligt krylla av magiska föremål för vardagsbruk. Allt det vi idag använder kemikalier och elektronik på: dammsugare, kylskåp, konserveringsmedel, kommunikation etc. Varför inte lås och nycklar? I grimdark måste du lämna lite av ditt blod för att få låsa dörren – den binds då till dig – och i äppelfantasy säger du "Sesam, slut dig"…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Du har nu försökt ta dig in i rummet tre gånger utan att vi kan känna igen din röst. Var god vänta till nästa gryning innan du försöker låsa upp låset igen.
Exakt detta. "Tyvärr har trollkarlsgillets hjälplinje stängt för helgen och öppnar igen nästa vecka. Glöm inte att måndag är St Eufalias offerdag varför vi är tillbaka den första bankdagen i skördemånads andra vecka."

Magiska föremål av vardagstyp är att jämföra med den där radiostyrda bilen du köpte på marknaden i Vietnam för 3 kronor.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,959
Location
Örebro
Exakt detta. "Tyvärr har trollkarlsgillets hjälplinje stängt för helgen och öppnar igen nästa vecka. Glöm inte att måndag är St Eufalias offerdag varför vi är tillbaka den första i skördenånads andra vecka."

Magiska föremål av vardagstyp är att jämföra med den där radiostyrda bilen du köpte på marknaden i Vietnam för 3 kronor.
Det här börjar kännas väldigt Terry Pratchet för mig och jag älskar det.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Exakt detta. "Tyvärr har trollkarlsgillets hjälplinje stängt för helgen och öppnar igen nästa vecka. Glöm inte att måndag är St Eufalias offerdag varför vi är tillbaka den första bankdagen i skördemånads andra vecka."

Magiska föremål av vardagstyp är att jämföra med den där radiostyrda bilen du köpte på marknaden i Vietnam för 3 kronor.
Harry Potter-världens grej med maten på Hogwarts där de visserligen använder magi för att servera maten, men det är små alfer som tvingas göra den... Den magiska dörröppnaren är en förhäxning som tvingar en liten förslavad vätte att dra ifrån regeln på insidan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Lite väl mörk borgskt kanske, men en Four penny coffin är ju också ett historiskt sätt att inackorderas!
Inga nycklar behövs!
"...the coffin house was popular because it offered an economical and mid-range solution for homeless clients..."

Jag fattar ju vad budgetalternativet är men hur såg marknaden för high-end solutions ut??
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
The high-end solution är väl på många platser och i många tider att jag är fin nog att inackorderas som gäst hos en annan riking.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Än mindre om man nöjer sig med ett rep!
View attachment 15244
Vi spelar Victoriana (Streets of Shadow för att vara specifik) och en av rollpersonerna har ett härbärge i slummen som ger inkomst (helt utan nycklar, om hon inte är där och tar betalt tar sig folk in och sover gratis). Jag har sett ovanstående bild passera ett par gånger på Pinterest med tillägget att detta skulle gett upphov till uttrycket "hungover". Jag gjorde antydningar till detta under ett spelmöte. En av de andra satt sig senare och googlade och rapporterade att bilden tydligen är ifrån en Hollywood-film med sedvanligt förhållningssätt till historiska fakta och avvisade mitt förslag om inredningsdetaljer till härbärgemadamen som icke trovärdigt. Han litade inte på att memes på Pinterest var vederbörligt faktakontrollerade! 😳
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vi spelar Victoriana (Streets of Shadow för att vara specifik) och en av rollpersonerna har ett härbärge i slummen som ger inkomst (helt utan nycklar, om hon inte är där och tar betalt tar sig folk in och sover gratis). Jag har sett ovanstående bild passera ett par gånger på Pinterest med tillägget att detta skulle gett upphov till uttrycket "hungover". Jag gjorde antydningar till detta under ett spelmöte. En av de andra satt sig senare och googlade och rapporterade att bilden tydligen är ifrån en Hollywood-film med sedvanligt förhållningssätt till historiska fakta och avvisade mitt förslag om inredningsdetaljer till härbärgemadamen som icke trovärdigt. Han litade inte på att memes på Pinterest var vederbörligt faktakontrollerade! 😳
Stämmer att bilden är från en film och det stämmer också att uttrycket ”hangover” inte kommer därifrån. Däremot tror jag inte att företeelsen är påhittad. Men nu kollade jag lite mer och det jag hittar är att man nog satt ned, istället för att stå upp, vilket känns rimligare.
1700474525837.jpeg

 
Top