Hur fungerar det med nycklar på värdshus?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Får man en egen nyckel när man checkar in? Lämnar man pant på den? Eller är hästen i stallet en slags pant?

Eller är det värdshusvärden behåller nycklarna så det inte lämnar värdshuset? Lite som man gjorde på hotell förr i världen.

Eller är det orimligt att tänka sig att man har nycklar på hotell i en fantasyvärld? Hur gör man då? Reglar inifrån? Hur ser man isåfall till att en saker inte blir bestulna när man inte är på värdshuset?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Nycklar är ju supergammla och det är 1300-tal i London när de förbjuder smederna att göra nya nycklar från avgjutningar, och då hade värdshus låsta rum och låsta lådor för värdeföremål, så medan jag inte vet hur det faktiskt var tycker jag absolut att även i låg fantasy så kan man ha nycklar till rummen på värdshus.

Jag kommer dock inte runt tanken på att man fäste stora otympliga saker i nycklarna. Som på bensinmackar typ. Så man får nyckeln fastkedjad i en hästsko!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Får man en egen nyckel när man checkar in? Lämnar man pant på den? Eller är hästen i stallet en slags pant?

Eller är det värdshusvärden behåller nycklarna så det inte lämnar värdshuset? Lite som man gjorde på hotell förr i världen.

Eller är det orimligt att tänka sig att man har nycklar på hotell i en fantasyvärld? Hur gör man då? Reglar inifrån? Hur ser man isåfall till att en saker inte blir bestulna när man inte är på värdshuset?
Beror på vilken typ av värdshus tror jag. I vissa sover man helt enkelt på golvet och bänkarna i samma rum/sal du äter i. Betalar du extra får du ta värdshusvärdens säng.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Det beror helt på vad du vill uppnå med besöket.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Reglar inifrån? Hur ser man isåfall till att en saker inte blir bestulna när man inte är på värdshuset?
Ja, regel på insidan och så kistor att låsa in värdesaker i, eventuellt gjorda för att använda med hänglås (lite som med skåp på badhus än i våra dagar).

Men som sagt, kör på nyckel till rummet och att man kan ta med den eller lämna den om du har lust.

I andra änden ligger den mer historiekramande varianten med att man inte hyr ett rum utan en sängplats. Och ryms det typ tre pers i sängen så kanske ni är tre den natten. Och inte nödvändigtvis känner varandra. Good times!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Får man en egen nyckel när man checkar in?
Känns som en regel för dörren är mer passande fram till en viss tid.

Hur ser man isåfall till att en saker inte blir bestulna när man inte är på värdshuset?
Ryggsäcken/liknande är ens huvudkudde.

I andra änden ligger den mer historiekramande varianten med att man inte hyr ett rum utan en sängplats.
Ur ett sådant perspektiv så kan ju nämnas att under många perioder i många områden i historien så fanns det inte värdshus utanför städer och de mest trafikerade rutterna. Istället gästade man någon av husen i byn man har kommit till på kvällen (om nu byar är en dagsmarsch emellan), antingen genom att få sova vid eldstaden, dela säng med någon (detta kan vara fördelaktigt vintertid då två under täcket värmer), eller höloftet. I vissa områden är det förväntat att man bjuder gäster på mat och sovplats, i andra är det nog förväntat att man ska betala genom lite arbete innan man går och lägger sig och på morgonkvisten - om man inte har något man kan ge värden förstås - bra underhållning räknas nog som arbete på många platser.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Bra svar. Nycklar (och lås) var med andra ord inte dyrare än att man kunde tillverka och låna ut till inkvarterade äventyrare.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Sedan så var väl nycklar och lås rätt enkla och att ha med sig en uppsättning nycklar i en ring kan betyda att det bara var att testa sig fram, och se vilken som råkar passa. Funkar till och med idag på billiga hänglås.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Eget rum med nyckel känns spontant mer modernt hotell, så det beror nog lite på hur hårt du vill krama historien.

Som jag förstår det fanns två typiska modeller under medeltid i europa och mellanöstern. Modellen ovan där man åtnjuter en lokal bondes gästfrihet, och officiella inrättningar ffa längs handelsrutter - tänk mansio, coaching inn, karavanserai - där man ofta inte betalar för boende (en lokal furste tillhandahåller detta) men väl kan beskattas + måste vara en "officiell" resenär dvs köpman, militär eller pilgrim.

Vad gäller privatalternativet var det väl också så ölservering fungerade - bonden hänger upp en kvist över dörren när det var nybryggt och sålde sedan direkt från gården (engelsk medeltid).

En rimlig reaktion på allt det här är förstås "skit i historien, jag vill ha fantasyvärdshus". Och det fina med det är att du kan göra precis hur du vill med nycklar:)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Tro mig, jag tänkte på alla de grejerna! Och värre! Folk tvättade sig inte!
Folk tvättade sig faktiskt rätt ofta. Man badade kanske inte dagligen (en gång i veckan var dock rätt normalt, lite beroende på exakt när och var. Här i norden så var det normalt att man tvättade sig på lördagar för att vara ren när man gick till kyrkan på söndagar. Under pesttider tvättade man sig mindre, förmodligen för att man såg ett samband mellan att gå till badhus och att man blev pestsmittad.) men att tvätta händerna och ansiktet var ganska standard efter att ha varit ute och arbetat.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Det har tidigare konstaterats här på forumet att det där med utbyggt nätverk av värdshus var lite si och så med under Europeisk medeltid. Min reflektion på det är att värdshus kräver ganska mycket resande och även om många reste både långt och ofta är jag inte säker på att det överallt fanns värdshus lik i fantasy. Om jag inte minns fel började väl många kungar motsätta sig att folk reste någon gång udner 1600- och 1700-tal, de införde respassen. (Jag nämner det inte för att jag tror jag vet något utan för att bli rättad.)

För fantasy går det att göra som en vill men för medeltid låter det klart rimligt att resenären hyr en säng – sängkläder tillkommer om en inte har med sig eget – och en kista som låses med hänglås (som kan hyras om gästen inte har eget men det kräver att gästen litar på att värden inte har dubbla nycklar). Ett mästarsmitt hänglås med intrikat nyckelax borde vara eftertraktat bland rollpersonerna.

Att sova flera i en säng är inte bara frändeskapande utan även varmt.

För fantasy skulle jag nog bara låta de finare värdshusen ha enskilda rum med nyckel till dörren men att lämna in nyckeln när en går ut är nog standard så nyckeln är nog mer för att undvika "misstag" än att hindra professionella inbrott.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
En tanke till kring fantasyvärldshus: Varför inte låta värdshuset – om det ligger i en by eller på landet – i praktiken vara en liten stugby? Du hyr en stuga och får du självklart en nyckel till dörren. Där får du råda dig själv och det går att ställa en gryta på kaminen om du inte vill betala för mat i allrummet – eller till och med betala för att få den utburen. Kanske passar bäst för dem som skall stanna ett par dagar eller är ett en större grupp.

Men nyckeln hänger såklart i en tegelsten eller hästsko och förväntas lämnas in när en lämnar området.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag tror inte någon resenär, oavsett värld, räknar med att övernattningsställena har någon nivå utan alla har med sig hänglås för kistor, filtar att vira in sig in om det är kallt, sängkläder om de har råd och så vidare. Skulle inte förvåna mig om många hade med sig sin egen reservuppsättning bestick (sked i ben, vass kniv och eventuellt en metallsyl innan gaffeln slog igenom – jag hittade inte vad dessa heter).

Wikipedia hade en intressant observation under gaffel: By the 14th century the table fork had become commonplace in Italy, and by 1600 was almost universal among the merchant and upper classes. It was proper for a guest to arrive with his own fork and spoon enclosed in a box called a cadena; this usage was introduced to the French court with Catherine de' Medici's entourage.

Min poäng är att vi är rätt bortskämda med det moderna stjärnbetygsystemet för hotell och det är lätt att bli förblindad av det.
 
Top