Hur formaterar man en rollspelsbok så illa som möjligt?

Här är mitt två hundra ord rollspel SNAFU:

SNAFU
A game about inept super soldiers on secret, dangerous missions.

Players start each mission with 4 player characters. Player characters have a name, 1D6+6 hit points, a “gimmick,” and a standard weapon.

Whenever a character attempts something a human could plausibly do, where failure would be dramatic, their player rolls 2D6. If at least one die shows a 4+, the character succeeds. In combat, players roll to either attack or avoid getting hit—only players roll dice. A successful attack or failed defense results in damage being dealt. All standard weapons deal 1D6 damage, while all standard unarmed attacks deal 1D4 damage. Regular enemies have 1D6 hit points; enemies with a “gimmick” follow the same mechanics as player characters. At 0 hit points, characters die.

A “gimmick” is a superpower, specialized training, powerful item, or super weapon. A gimmick breaks the rules in some way, such as allowing a character to perform superhuman feats, automatically succeed at a specific task, deal 1D12 damage, gain immunity to certain damage types, reduce damage from attacks by 2 points, roll an extra die for specific actions, or something similar.

Surviving player characters regain lost hit points and gear before the next mission.

Och bifogat är den värsta layoutade versionen jag kunde skapa. Hoppas ni gillar plogskrift och oläsliga tabeller! Slängde in ett gameplay exempel också. 😂

Attachments

Eller alldeles för korta rader. A4 lämpar sig inte för två spalter.
Hellre två spalter med mindre text.

Men, bäst är en spalt, med en lite smalare sidebar där man kan ha tex inforutor, sidoinformation, flavor stories och sånt som inte riktigt passar i huvudtexten.

Ett underskattat format är liggande A4. Det är charmigt.

SNAFU

Players start each mission with 4 player characters. Player characters have a name, 1D6+6 hit points, a “gimmick,” and a standard weapon.

Whenever a character attempts something a human could plausibly do, where failure would be dramatic, their player rolls 2D6. If at least one die shows a 4+, the character succeeds. In combat, players roll to either attack or avoid getting hit—only players roll dice. A successful attack or failed defense results in damage being dealt. All standard weapons deal 1D6 damage, while all standard unarmed attacks deal 1D4 damage. Regular enemies have 1D6 hit points; enemies with a “gimmick” follow the same mechanics as player characters. At 0 hit points, characters die.

A “gimmick” is a superpower, specialized training, powerful item, or super weapon. A gimmick breaks the rules in some way, such as allowing a character to perform superhuman feats, automatically succeed at a specific task, deal 1D12 damage, gain immunity to certain damage types, reduce damage from attacks by 2 points, roll an extra die for specific actions, or something similar.

Surviving player characters regain lost hit points and gear before the next mission.

Och bifogat är den värsta layoutade versionen jag kunde skapa. Hoppas ni gillar plogskrift och oläsliga tabeller! Slängde in ett gameplay exemple också. 😂
Kändes väldigt tidigt 90-tal web.

Jag måste dock säga att plogskrift inte var så dumt. Sure, det är ovant, men jag tror att om man vänjer sig så kan den funka bra.

Kändes väldigt tidigt 90-tal web.

Jag måste dock säga att plogskrift inte var så dumt. Sure, det är ovant, men jag tror att om man vänjer sig så kan den funka bra.
Det ÄR faktiskt trevligt att inte behöva leta efter varje radbörjan hela tiden. Tror att spegelvända bokstäver skulle göra det ännu bättre.

• Alla regler är gjorda som så där häftiga hologramklistermärken som var hippt på 90-talet.
  • Bakgrunden är binärkod i mörkt och ljusgrönt.
  • All SL-info är på rövarspråket.
  • Alla stämningstexter är QR-koder (högljud "häftig" bakgrundsmusik spelas när man öppnar länken).
  • Sidnumreringen är Windings-symboler. Boken börjar direkt med kapitlet om utrustning. Sen kommer förordet.
  • Hela boken är designmässigt utformad som en sida på Helgon.net.

800 sidor i novellformat där alla regler förklaras där de används i boken.

"Vadå du inte vet vilken utrustning som finns, du har väl läst boken, det nämns massa prylar hela tiden... sida 38, 41, 42, 45, 128, 266, 268, 444 bland annat innehåller massa viktigt info om vad saker kostar... och nej du kan inte använda svärd och kniv samtidigt för det gör aldrig någon i boken, men uppenbarligen kan Grygogiox som en Varamari kentaur skjuta tre pilar samtidigt som Hooha hugger ner tre Frakruul troll med sin fyreggade yxa."

Går det att designa text i sån där 3D-gojs som fanns för 30 år sedan, där en behövde ett par glasögon med en grön och en röd lins för att se effekten?
Eller en klassisk ”magic eye” där du behöver liksom kolla i kors och tvinga ögonen att fokusera en bit framför sidan för att kunna se något.

Loggan ser ut som ett black metal bands namn.

'Ironiskt' dålig/ful layout.

SNAFU

Och bifogat är den värsta layoutade versionen jag kunde skapa. Hoppas ni gillar plogskrift och oläsliga tabeller! Slängde in ett gameplay exempel också. 😂
Ser ut som Gothcons Hemsida.

Kommer direkt tänka på rollspelsgalenskapen som heter Hybrid. Är en bokstavlig hemsida utan med numrerade regler utan sortering. Går inte förklara, kolla på egen risk, en psykos till spel. Grundmekaniken utgår ifrån LOG, alltså en matematisk logaritmfunktion.

Kommer direkt tänka på rollspelsgalenskapen som heter Hybrid. Är en bokstavlig hemsida utan med numrerade regler utan sortering. Går inte förklara, kolla på egen risk, en psykos till spel. Grundmekaniken utgår ifrån LOG, alltså en matematisk logaritmfunktion.
Vad i hela helvete är det här? Är det någon med schizofreni som har skrivit det?

Vad i hela helvete är det här? Är det någon med schizofreni som har skrivit det?
Såg någon Youtube dokumentär om det. Kanske är genialiskt, gränsen mellan briljans och galenskap är tunn, men ingen orkar försöka med denna formateringen. Men detta är nog galenskap och lite ett alldeles för långt draget ploj.

Back