KULT, på slutet av Äventyrspels utgivning av detta spel (då böckerna var på engelska) kom vad jag minns tre böcker, varav en om Inferno, som led av precis detta: de gick bitvis inte att läsa alls på grund av störig bakgrund. På Gothcon året efter mötte jag killen som var ansvarig för utgivningen och klagade på detta – jag ville ju kunna läsa texten! Han ställde sig HELT oförstående till detta; det här var minsann ett stycke högst medveten design, närmast att likna vid konst – det skulle vara så! Suck…Ha en bakgrund som gör texten nästintill oläslig. (Gemini, Kingdom of Nothing)
Till Shadowrun brukar de ju ha långa avsnitt i böckerna som är formaterade på det viset, då personer spelvärlden diskuterar det som boken handlar om. Tanken är ju få att boken skall sesddom ett dokument upplagt på en bbs i spelet, och folk kommenterar det dokumentet.Läste Brave New World rollspelet där halva boken är formaterad som en hemsida. Hatade det.
HUR GÖR VI NÅGOT VÄRRE?
Tanke 1: Formatera hela boken som en grupp chatt mellan fyra olika karaktärer.
Kan man få bakgrunden att byta färg med sekundintervall, tro?Ha en bakgrund som gör texten nästintill oläslig. (Gemini, Kingdom of Nothing)
Jag ser mer problemet med för långa och korta rader och varierade (ibland för långa) mellanrum mellan ord (pga. ingen avstavning). Att ha diagonala kolumner är i sig inget större problem.Den diagonala spaltbrytningen i gamla Call of Cthulhu D20 var väl inte det omöjligaste jag sett i layoutväg men några underverk för läsbarheten gjorde den inte.