Nekromanti Hur fixar man Eons Zzz-dvärgar?

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag hade faktiskt tänkt att skriva en maffekampanj där Consaber och Thalamur bråkade loss och Tokon bröt sig fria.

Men sen kom Legender&Hemligheter och Mörkret, och då var plötsligt ett litet fjöskrig mellan Consaber och Thalamur rätt omaffigt i jämförelse.
Nej skriv skriv skriv!
Skulel vara jättekul att spela ju!

Spelar väl ingen roll att mörkret kommer liksom. Spelledaren kan ju stoppa in det när man vill å så. Det är ju liksom slutet på världen. Sedan blir väl inte en kampanj om ett mindre krig sämre om ett större krig! Det är ju ingen snoppmätarattävling! "Min snopp är större än din snopp så din snopp bnehöver du inte ens visa!!"

Typ en kampanj om inbördeskriget i Soldarn skulle kunna vara jättemäktig bara för att Soldarn är så litet å mysigt man känner typ de man slåss emot. Det är ens forna vänner.

Tycker du ska skriva den! Jag hade lätt köpt å spelat!
Men se då till så man kan spela på båda sidor om kampanjen. Så man väljer om man vill spela Thalasker eller sabrier.
Å så kan man eventuellt ha två spelgrupper!
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Inte en centimeter.
Oki! Kanske lite underligt land att välja om man skulle stoppa det i Europa! Västmark är ju lite blekt å så. Och litet. Å mycket träsk. Fast beskrivs coolt i diamantäpplet.

Har du länk till ditt spel då?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Varfär ska det vara ett matriarkat!
Tirakerna har ju det redan. Tycker det är kul att ett folk är så köns neutralt att "kön" som så nästan upphört. De är ett liksom!
Tirakerna är ett faux-matriarkat, i det att det inte är ens remotely trovärdigt. Dvärgarna i min vision skulle vara ett trovärdigt matriarkat, men i grund och botten ett ganska jämställt samhälle, mest ett där arv går längst den kvinnliga linjen, och makthavarna därför tenderar att vara kvinnor.

Men det är ändå samtidigt så att jag inte riktigt får en bild av dem som säger ååå vad coolt!
Jag ska åtgärda det om jag kommer till skott med att skriva ned den här visionen i en mer solid form.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Ny version av Dvärgar

Jag har funderat å så och kommit fram till en idé som jag nog kommer andvända i mitt eon för dvärgar.

Krig å sådana saker är tufft men det blir så mycket som måste göras om i världen å så. Dessutom är det ju mer hur man spelar sin rollperson ju som är det coola! Så jag tänkter mer göra om dvärgisk kultur.

Nu är jag inte så duktig på det här som ymir men samtidigt så tycker jag att mycket av det här att vissa kulturer i mundana ska likna vissa riktiga kulturer är rätt så ointressant det kan vara kul å känna igen saker å så. Men det viktigaste är ju att det blir roligt att spela och ger färg åt rollpersonerna.

Å jag har också försökt göra så att dvärgarn inte har samma typ av bakgrnd å twist som de andra raserna. Alltså ingen förbannelse som alverna eller att de kommer från en annan värld som misslorna å så.

Jag tänkte fixa två problem i ett! Vontartron är ju också Zzzzzzz så den kommer också bli omgjord.

So here it is!

Teokrati
Dvärgarna blir ett religiöst folk rätt igenom. Vontar å förfäderstron är viktigast. De leds av präster som tolkar bergets vilja (som är densamme som Vontar – urfadern i djupet). De har massor med riter å ceremonier i djupet som ingen icke-dvärg någonsin får se då det är största tabu!

Vontar kallas också ”det stora gapet” å mycket av det de bryter fram i form av rikedomar offrar de ner i shakt under ceremonier för att hålla Vontars vrede borta! Om de inte skulle göra detta så skulle inte Vontar bara förstöra dem utan i slutändan resten av världen! Vontar kommer då inte hålla uppe himlavalvet längr utan låta det rasa ned. Så i dvärgarnas syn så är de de som upprätthåller skapelsen. Här tänker jag mig att detta kom från förra mörkret å att det finns kvar i deras profetior å därför försöker de se till att inget sådant sker igen. Jag tänker mig så som att faran kommer alltid från himlen för dvärgana å i deras myter. Därav att alver är så obehagliga. Att ondskan kommer från mörka moln, brännade sol och liknande.

Att överge vontartron som dvärg är lika med att bli utstött! Då har man inte bara svikit sin religion utan alla sina förfäder. Släktingar måste upprätta hedern att då döda den utstötte och svikaren.

Vontartroende accepterar andra religioner men bara för andra folk. Men dessa har bara de svaga gudarna. De är inte de som upprätthåller världen.


Klanerna

Dvärgklanerna är inte i krig men det finns stor fiendskap mellan de.
De är alla olika tolkningar av Vontartron. Så istället för Protestant, Katolik, Mormon å så finns det Roghan, Zolod, Drezin och så vidare. De utför sina riter på lite olika sätt och det finns spänningar å de som menar att det snart kommer bli ett stort religiöst krig mellan dem!



Spela dvärg
Att spela en dvärg innebär att Vontartron är allt i dennes liv. Det är typ som islam med sina böner fast mycket värre. Tänk Skalmans ät å sovklocka. I helt jobbiga tillfällen måste en dvärg bildka Vontar på nått sätt. Vapen av stål och liknande är allt skänkt av vontar och de ser sig själva som det utvalda folket! Således är de inte så kritiska till hur andra raser beteer sig då de ändå kommer fördömas. Däremot så kan man inte tolerera att andra dvärgar beter sig hur som helst! Att jaga syndare är viktigt för dvärgar.

Det blir väldigt spänt när två dvärgar från olika klaner möts. Tänk lite som samurajer. Båda måste visa upp en viss artighet inför den andras tolkning av tron. Om inte detta visas up så måste dessa duellera mot varandra till döden!

Enligt vontartron så innebär döden bara att man övergår till ett nytt stadium som krigare för Vontar. Ett frukta döden och sådant är således ett tecken på svaghet!

Det finns massor med regler å sådant. Exempelvis får dvärgar endast dricka öl/alkohol efter att solen gått ned men då dricker man för sina förfäder å då får man dricka mycket. De får inte äta vissa saker och sådant. De får inte bryta sitt bud. Men skulle någon förolämpa vontar eller liknande så kan det bli så illa att dvärgen måste döda denne!

För dvärgar är det eegentligen bara deras egen kultur som räknas. De är de som är de viktiga. Så de arbetar å sliter bland de dödliga. Tar deras pengar och liknande men allt för det stora målet. Inga vet att pengarna de tar är för att offra dem i djupet. Å att arbeterna de gör är för att spana på de andra folken och hitta platser som kan vara viktiga.

Tänk lite judar/zigenare/samurajer. När en dvärg kommer till en stad så söker han upp bröder å systrar från samma klan å så utför de riter i hemlighet. Delar hemligheter och sådant. Ibland så sker det blodiga konflikter mellan dvärgklanerna men det är inget som de låter spridas utanför sin egen ras. Vontar tar hand om sina egna.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Re: Ny version av Dvärgar

En sak till!

Slavsamhälle

Dvärgar har slavar i bergen! Det står ju i alver att Henéa rymmer från dvärgarnas fångenskap. Å eftersom dvärgarna anser sig vara skapelsens krona som skyddar himlavalvet från att störta ned och att de andra folken varken kan (då endast dvärgar har rätten att dyrka vontar) eller vill stoppa detta (då det itne förstår bättre).

Dvärgar anser att folk som de besegrat är rätt att ta som slavar. Sedan är ju inte dessa alltid så effektiva där under jord men kan tänka mig att nån av klanerna är riktigt förmögen på grund av slavhandel å sådant samt att denna också har mycket slavar.

Det blir som en annan känsla att det står en dvärg där å köper in slavar å inte har några som helst moraliska betänkligheter att göra detta! Typ yrken "Dvärgisk slavhandlare".
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Arfert said:
Fattar inte det där med att inte vilja ha status quo.
Håller nog med här, fast drar det ännu längre. Det irriterar ofta mig när spelskapare (långt ifrån bara neogames) skriver in politiska konflikter i själva spelvärlden.

Det är spelledarens uppgift att skapa dessa konflikter tycker jag, och det skapar ofta en viss bild i spelares sinnen om hur världen ser ut. Denna bild är sedan svår att förändra om man vill kasta om lite som spelledare. Hade kanske varit bättre i mina ögon man skrev alla stater och alla nationer och raser som statiska, och sedan hade ett kapitel längst bak där man föreslpog eventuella instabiliteter, i stället för att skriva in dem som en beskrivning på nationen i fråga.

Ymir said:
Tirakerna är ett faux-matriarkat, i det att det inte är ens remotely trovärdigt.
Förutom att deras gud handgripligen säger åt dem att det skall vara så, deras förmodersandar säger åt dem att det skall vara så, en stor stor andel tiraker har quadosh och känner att det skall vara så, att de är en annan ras och deras instinkter förmodligen säger åt dem att det skall vara så, samt att deras sexdrift är byggd utan svartsjukesyndrom och därför tillåter det att vara så.

Men bortser man från alla de sakerna är jag med på din sida. Hade de varit människor i en värld där det inte fanns gudar som ingrep eller andar som talade och där man inte kände av någon helighet, så hade det varit rent trams.

Ymir said:
Dvärgarna i min vision skulle vara ett trovärdigt matriarkat, men i grund och botten ett ganska jämställt samhälle, mest ett där arv går längst den kvinnliga linjen, och makthavarna därför tenderar att vara kvinnor.
Kan tänka mig att dvärgar skulle ritualisera sexualiteten eftersom den ändå inte är instinktivt driven på samma sätt som för oss. Djurarter som inte gökar mycket har ofta långtgående parningsritualer som tar tid och energi att utföra innan någon får komma till.

Vinterskog said:
Jag har funderat å så och kommit fram till en idé som jag nog kommer andvända i mitt eon för dvärgar.

Krig å sådana saker är tufft men det blir så mycket som måste göras om i världen å så. Dessutom är det ju mer hur man spelar sin rollperson ju som är det coola! Så jag tänkter mer göra om dvärgisk kultur.

Nu är jag inte så duktig på det här som ymir men samtidigt så tycker jag att mycket av det här att vissa kulturer i mundana ska likna vissa riktiga kulturer är rätt så ointressant det kan vara kul å känna igen saker å så. Men det viktigaste är ju att det blir roligt att spela och ger färg åt rollpersonerna.

Å jag har också försökt göra så att dvärgarn inte har samma typ av bakgrnd å twist som de andra raserna. Alltså ingen förbannelse som alverna eller att de kommer från en annan värld som misslorna å så.

Jag tänkte fixa två problem i ett! Vontartron är ju också Zzzzzzz så den kommer också bli omgjord.

So here it is!

Teokrati
Dvärgarna blir ett religiöst folk rätt igenom. Vontar å förfäderstron är viktigast. De leds av präster som tolkar bergets vilja (som är densamme som Vontar – urfadern i djupet). De har massor med riter å ceremonier i djupet som ingen icke-dvärg någonsin får se då det är största tabu!

Vontar kallas också ”det stora gapet” å mycket av det de bryter fram i form av rikedomar offrar de ner i shakt under ceremonier för att hålla Vontars vrede borta! Om de inte skulle göra detta så skulle inte Vontar bara förstöra dem utan i slutändan resten av världen! Vontar kommer då inte hålla uppe himlavalvet längr utan låta det rasa ned. Så i dvärgarnas syn så är de de som upprätthåller skapelsen. Här tänker jag mig att detta kom från förra mörkret å att det finns kvar i deras profetior å därför försöker de se till att inget sådant sker igen. Jag tänker mig så som att faran kommer alltid från himlen för dvärgana å i deras myter. Därav att alver är så obehagliga. Att ondskan kommer från mörka moln, brännade sol och liknande.

Att överge vontartron som dvärg är lika med att bli utstött! Då har man inte bara svikit sin religion utan alla sina förfäder. Släktingar måste upprätta hedern att då döda den utstötte och svikaren.

Vontartroende accepterar andra religioner men bara för andra folk. Men dessa har bara de svaga gudarna. De är inte de som upprätthåller världen.


Klanerna
Dvärgklanerna är inte i krig men det finns stor fiendskap mellan de.
De är alla olika tolkningar av Vontartron. Så istället för Protestant, Katolik, Mormon å så finns det Roghan, Zolod, Drezin och så vidare. De utför sina riter på lite olika sätt och det finns spänningar å de som menar att det snart kommer bli ett stort religiöst krig mellan dem!



Spela dvärg
Att spela en dvärg innebär att Vontartron är allt i dennes liv. Det är typ som islam med sina böner fast mycket värre. Tänk Skalmans ät å sovklocka. I helt jobbiga tillfällen måste en dvärg bildka Vontar på nått sätt. Vapen av stål och liknande är allt skänkt av vontar och de ser sig själva som det utvalda folket! Således är de inte så kritiska till hur andra raser beteer sig då de ändå kommer fördömas. Däremot så kan man inte tolerera att andra dvärgar beter sig hur som helst! Att jaga syndare är viktigt för dvärgar.

Det blir väldigt spänt när två dvärgar från olika klaner möts. Tänk lite som samurajer. Båda måste visa upp en viss artighet inför den andras tolkning av tron. Om inte detta visas up så måste dessa duellera mot varandra till döden!

Enligt vontartron så innebär döden bara att man övergår till ett nytt stadium som krigare för Vontar. Ett frukta döden och sådant är således ett tecken på svaghet!

Det finns massor med regler å sådant. Exempelvis får dvärgar endast dricka öl/alkohol efter att solen gått ned men då dricker man för sina förfäder å då får man dricka mycket. De får inte äta vissa saker och sådant. De får inte bryta sitt bud. Men skulle någon förolämpa vontar eller liknande så kan det bli så illa att dvärgen måste döda denne!

För dvärgar är det eegentligen bara deras egen kultur som räknas. De är de som är de viktiga. Så de arbetar å sliter bland de dödliga. Tar deras pengar och liknande men allt för det stora målet. Inga vet att pengarna de tar är för att offra dem i djupet. Å att arbeterna de gör är för att spana på de andra folken och hitta platser som kan vara viktiga.

Tänk lite judar/zigenare/samurajer. När en dvärg kommer till en stad så söker han upp bröder å systrar från samma klan å så utför de riter i hemlighet. Delar hemligheter och sådant. Ibland så sker det blodiga konflikter mellan dvärgklanerna men det är inget som de låter spridas utanför sin egen ras. Vontar tar hand om sina egna.

Förutom själva besattheten är det redan likt hur dvärgar är tänkta att fungera. De är redan djupt religösa, dvärgar som aldrig ens sett ett dvärgafästa, än mindre en undergörare kommer ändå ha ett litet altare hemma eller portabelt för att kunna tillbe Vontar.

Förfäderna är redan enormt viktiga och de flesta dvärgar kan redan dra sin ättelinje rakt bakåt i tiden ett dussin generationer.

Undergörarna har redan en stor plats i den Dvärgiska kulturen, och jag skulle vilja se den makthavare som börjar krångla när Undergörarna förmedlar Vontars vilja. Han blir nog inte långvarig.

Utombergingar, dvs alla som inte är dvärgar av den klan som styr i berget kommer aldrig i närheten av Bergets hjärta, de salar där man håller ceremonier. Dessa är hemliga, men eftersom Dvärgar redan är djupt religösa så läser flera redan om Vontar och kan därför ceremonierna därifrån. Kanske du kan ändra på just den biten, och göra dvärgar en aning mindre kunniga i sin egen religion.

Offrandet av rikedomar ned i ett gap görs redan av Bergstroll, om jag inte minns fel. Skulle kunna vara en intressant kontrovers som dvärgar vill hålla hemligt, att de har ritualer som liknar Trollen, som ändå är deras fiender.

Om du gör om hur förra mörkret utspelade sig så kan du nog göra om rätt mycket med dvärgarna. De flydde ju ned i bergen just pga mörkret, innan dess bodde de på ytan till stor del.

Dvärgar överger inte Vontartron utan att bli utstötta, så det är lite så som dvärgar redan är.

Det finns ganska stora slitningar redan mellan klanerna, men det är klart, det går ju alltid att skruva till det lite ytterligare. Dvärgarna kommer ju få stora problem med att marschera runt för att slåss dock. Dvärgafästena ligger ofta långt från varandra, så de får gå över människor och alvers territorie, och det skall till en ovanligt oansvarig härskare för att låta främmande trupper passera över ens mark.

Det är ofta väldigt spänt när olika klaner möts, eller ens olika familjer. Värst blir det när olika dvärgar från samma yrkesgrupp möts. En bryggare och en stenhuggare kan nog säkert samsas. Men två bryggare kommer garanterat börja tjafsa om vem som gör det bästa ölet.

Undrar lite hur Dvärgar som bor djupt i ett isolerat fäste skall veta om att solen gått ned, och att de då får dricka öl. Dessutom dricker man inte öl hos Dvärgarna för att berusa sig. Man dricker för att få näring, kvasr är en typ av basföda för dvärgar, ungefär som ris eller potatis eller vad som helst.

Jag förstår hur du tänker, absolut. Men i grund och botten har du tagit den kultur och religion som Dvärgarna redan har, den som var så tråkig, och helt enkelt gjort de lite mer religösa än de var innan. Nu säger jag inte att det är fel, men jag ser inte riktigt varför du tycker de är så tråkiga. Merparten av de saker du vill införa förekommer redan i Dvärgsamhället i en eller annan aspekt.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag förstår hur du tänker, absolut. Men i grund och botten har du tagit den kultur och religion som Dvärgarna redan har, den som var så tråkig, och helt enkelt gjort de lite mer religösa än de var innan. Nu säger jag inte att det är fel, men jag ser inte riktigt varför du tycker de är så tråkiga. Merparten av de saker du vill införa förekommer redan i Dvärgsamhället i en eller annan aspekt.
Hmmm låt oss säga såhär! Jag anser att detta bör lyftas fram för att göra dvärgarna mer unika. De kanske har massor med kulturellt intressanta saker men om det är dolt under Zzzzz Zzzzz så är det ju misslyckat skrivet. Det måste vara tydligt för de som spelar dvärgar hur det ligger till.

Så kanske snarare då att tona ned vissa saker å fokusera på andra.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag har läst många intressanta och spännande förslag här. Själv har jag moddat eon-dvärgarna genom att låta dem ha skapat den Ghoriska arkitekturen, en arkitektur med höga spetsbågsvalv, utanpåliggande stödbågar och stora fönster. Kanske inte en byggnadsstil som faller alla dvärgar i smaken, men många människor intresserar sig för den och anlitar dvärgiska hantverkare och byggmästare för att resa katedraler i ghorisk stil och betalar fantasisummor för detta. Dvärgarna har insett att människorna gärna betalar dvärgarna för att bygga 'berg på land' åt dessa, i form av borgar och katedraler, veritabla bergrum. Dvärgarna ser naturligtvis positivt på detta, dels för de potentiella ekonomiska vinsten i att sälja sina tjänster vid byggandet av dessa, samt att dvärgarna trivs bättre i en miljö ovan jord som fortfarande är byggd i sten. En annan uppfinning dvärgarna står bakom är Orgeln. Detta musikinstrument låter mäktigt i en katedral, men ännu mäktigare i dvärgarnas storslagna bergssalar. Människorna spelar dock en helt annan form av musik med den, men fortfarande säljer dvärgarna orglar till de kyrkor som kan betala.

För övrigt är min uppfattning att modulen dvärgar är väldigt bra och ger föredömligt mycket upprättelse för fantasydvärgar, jämfört med andra rollspel. Stort tack, ändå, för alla bra idéer som nämnts här i diskussionen :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade kanske varit bättre i mina ögon man skrev alla stater och alla nationer och raser som statiska, och sedan hade ett kapitel längst bak där man föreslpog eventuella instabiliteter, i stället för att skriva in dem som en beskrivning på nationen i fråga.
Bra tanke, lägger den på minnet!
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Hoppas personligen på en ny ut gåva av dvärgar till eon 4 . Tycker inte boken är dålig bara lite tunn vill ha mer kött på benen. Jag saknar en ord lista bland annat som nog skulle kunna gör det enklare och mer spännande när man kan titulera sin dvärgar mer noga
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Efter att ha läst allas förslag här är jag väldigt glad att inte någon av er jobbar på Neogames. Inget illa ment! Smaken är olika.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om man nu tvunget lär använda sig utav tråd-nekromanti så kan man väl tillföra någonting till diskussionen.
Många av idéerna i den här tråden ger en del nya infallsvinklar för att försöka krydda upp dvärgarna.
För övrigt så är det åtminstone två i den här tråden som skrivit saker för Neogames.
Så hur tycker du dvärgarna borde vara för att bli mer intressanta än vad de är i nuläget?


/Poseur
 
Top