Nekromanti Hur fixar man Eons Zzz-dvärgar?

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Efter å ha läste lite om dvärgar å skägg i en annan tråd så kände jag

Jag tycker om nästan alla raser i Eon å nu ber jag om ursäkt till den som skrivt boken om dvärgar men de är såååååå tråkiga.

Alver har en egen tuff histora. Misslor är lustiga och roliga. Tiraker är kanske mina favoriter! Barbarfolken spännande.

Men dvärgarna är sååå tråkiga.
De är hedersamma! lite buttra! gillar inte att knulla! gillar öl. bor under bergen och har typ inga fiender som kan hota dem för de är så många och bra och ingen kan typ inta dem.

Nu kanske inte dvärgar är så roliga i andra rollspel heller men det betyder inte att de ska behöva vara trista även i eon!

Så. Utan att behöva göra om allt såsom dvärgklanerna å dvärgfästena å sådant. Hur kan man göra dvärgarna mer roliga? Alltså varför ska man spela en dvärg förutom att man får ha skägg å yxa och så.

kan man ge dem nått tuff som gör att de blir mer minnesvärda.

slänger ut lite tankar!

Krig! - Två dvärgklaner är i krig mot varandra. Det gör att andra dvärgar och rollpersoner har något att ta ställning till. Nu kanske det inte är öppet krig å så men när de träffas så är det värre än när alver och dvärgar träfas.

Galenskap - Dvärgarna har stirrat för djupt ned i bergens djup och vissa börjar bli cepe. De får underliga utbrott och galna, fradgande visioner. Detta är nått som hålls hemligt inom det egna folket men dvärgsläktet håller på att förgås! kanske alvernas svar på förvannelse. Kanske kan man dricka sprit för att hålla galenskapen borta.

Ondska! - Åkej vet att det inte finns ondska i eon! Men dvärgarna kanske har börjat bli korrumperade av nått.

Religiös konflikt - Kansk ekan kopplas till krig! Dvärgfäste eller klan konverterat till religion! Kanske Daak eller så. Eller kanske Xinu!

Koppling till berget - Dvärgar kan kommunicera med ting i djupet. De kan få lite mer visioner å sådant å blir lite mer av mystiska karaktärer. De kan kommunicera med föremål såsom vapen av stål och redskap av sten.

Skugglandet! Dvärgarna kommer ursprungligen därifrån! De flydde från djupet av skugglandet å grävde sig upp och stal till sig själar från nått folk (eller köpte det a v demoner). Nu så vill skugglandsfolken ha tillbaka dom eller så börjar demonerna kräva tillbaka dvärgarnas själar!

Samurajkultur! Dvärgar får jättemycket heder att hålla sig efter. Så mycket att de förväntar att ta livet av sig som samurajer eller begå självmordsuppdrag om de inte följer strikta regler å koder. Då blir det mer intressant för man kan inte vara gimli å bara supa å stå i. Utan man måste samtidigt följa vissa strikta regler å om man inte lyckas tjäna sin herre måste man ta sitt liv!!!

Bara lite tankar.
Vad tror ni å vad tyker ni?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Det mest påtagliga, som många av Eons raser tycks lida av, är att kulturen är så fruktansvärt statisk. Att ha krig inom rasen, skillnader i religion och liknande som du föreslår hade varit mycket mer intressant än ett enat, Vontartroende dvärgafolk, men nu valde man att gå den vägen. Trist.

Ett relaterat problem som finns i rätt många av Krilles moduler till Eon (sorry, men det är mest påtagligt där, och modulerna är rätt bra i övrigt) är att status quo verkar lite för populärt. Poängen som drivs hem tycks ofta vara att sakernas tillstånd kommer att bestå -- alver och dvärgar kommer inte att gå i krig igen, Consaber och Thalamur kommer fortsätta hålla en bräcklig fred, Tokon kommer inte att bryta sig loss, etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle gjort dem till ett matriarkat som inte är ondskefullt, låtit alla utom ett fåtal mer speciella dvärgfästen ha mycket byggnader och odlingar ovan jord, Machu Piccu-style, som Roghanklanen har det i Eon as written, och lagt mer fokus på undergörarnas roll i samhället. Jag skulle, och detta är jättejätteviktigt, gjort dvärgarnas religion mycket mycket mer involverad, komplex och färgstark, gärna på nivån att lokala mänskliga barbarstammar etc ofta konverterar till den och blir vasaller åt dvärgarna. Dvärgarna skulle ofta vara semi-beroende av odlingar och handelsintressen ovan jord, och därför inte alltför sällan komma i konflikt med människofolk, med flera historiska dvärgkontrollerade människoriken i Ebhron och Västlanden. Dvärgarnas kultur skulle vara lite mindre fornnordisk/germansk (men fortfarande ha element av det), och istället strössla med inspiration från Axum, Kushanriket, Nanzhao, Tibet och Inkariket. Dvärgfästena kunde ha samma spridning som i Eon as written, men urhemmet skulle tros ligga i Menon-Aun, Västlanden eller Ebhron, snarare än centrala Mundana, och dvärgkulturen därborta anses mer ursprunglig och storslagen. Olika dvärgfästen skulle ha olika kultur; klanerna skulle finnas kvar, men fästena skulle vara lika viktiga för dvärgens identitet. Drezins koncept är bra som det är, men Roghan kunde få lite anstrykning åt samma håll tex genom ett koncept som detta, medan Ghor kunde vara som de är men mer imperialistiska och kulturchauvinistiska, och Zolod kvarstå som de fredliga handelsmännen (men ha fler egna fästen). Dvärgarnas roll som handelsmän skulle i forna dagar ha varit vital för världsekonomin, och deras gamla mynt återfinnas överallt. Allt som gör gnomerna i D&D koola kan lätt appliceras på dvärgarna i Eon.

Det här var helt förutsättningslöst spånande, dock, jag får tänka vidare på saken. Men religionen är det viktigaste som behöver ändras, sekundärt dvärgarnas asexualitet och deras trista fixering vid heder och öldrickande. Smideskonceptet är egentligen urtypen av awesome (eld och stål är koolt liksom) och behöver egentligen inte fixas; möjligen kunde man lägga mer emfas på dvärgarna som artefaktbyggare (se 'undergörare spelar större roll i samhället', ovan).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Svarte faraonen said:
Ett relaterat problem som finns i rätt många av Krilles moduler till Eon (sorry, men det är mest påtagligt där, och modulerna är rätt bra i övrigt) är att status quo verkar lite för populärt. Poängen som drivs hem tycks ofta vara att sakernas tillstånd kommer att bestå -- alver och dvärgar kommer inte att gå i krig igen, Consaber och Thalamur kommer fortsätta hålla en bräcklig fred, Tokon kommer inte att bryta sig loss, etc.
Jag hade faktiskt tänkt att skriva en maffekampanj där Consaber och Thalamur bråkade loss och Tokon bröt sig fria.

Men sen kom Legender&Hemligheter och Mörkret, och då var plötsligt ett litet fjöskrig mellan Consaber och Thalamur rätt omaffigt i jämförelse. Ungefär vid den tiden började Eon också dra iväg mot en konstnärlig riktning som jag inte attraherades av, så det blev liksom inte av att jag skrev den där maffekampanjen. Jag gjorde icke-Eon-utan-medeltida-Europa-Västmark istället.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Tråkigt att detta inte blev av, konflikten consaber thalamur är fortfarande i min mening en av de mest intresanta sakerna i eon.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fattar inte det där med att inte vilja ha status quo.

När jag t ex skrev Saga så beskrev jag hur världen såg ut vid en tidpunkt, och allt material utspelas vid den tidpunkten.. nåt halvår hit eller dit. För jag hatar om man kör i en spelvärld, och sen kommer förlaget och släpper en massa material som kastar saker över ända. Förstör mina planer som spelledare. Jag VILL ha status quo i kampanjmaterial, och sen ändra själv beroende på vad rollpersonerna gör!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Fattar inte det där med att inte vilja ha status quo.

När jag t ex skrev Saga så beskrev jag hur världen såg ut vid en tidpunkt, och allt material utspelas vid den tidpunkten.. nåt halvår hit eller dit. För jag hatar om man kör i en spelvärld, och sen kommer förlaget och släpper en massa material som kastar saker över ända. Förstör mina planer som spelledare. Jag VILL ha status quo i kampanjmaterial, och sen ändra själv beroende på vad rollpersonerna gör!
Åh, jag förstår definitivt viljan att inte ha en avancerande tidslinje i modulerna. Det är inte det jag efterlyser. Det jag tyckte var problemet, ett intryck som väl kanske förstärktes av ett gäng forumdiskussioner, var att den officiella hållningen också verkade vara att krig var osannolikt även i enskilda spelledares kampanjer, eftersom ingen av parterna var beredd på eller intresserad av att ge sig in i öppen konflikt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Ymir said:
Jag skulle gjort dem till ett matriarkat som inte är ondskefullt, låtit alla utom ett fåtal mer speciella dvärgfästen ha mycket byggnader och odlingar ovan jord, Machu Piccu-style, som Roghanklanen har det i Eon as written, och lagt mer fokus på undergörarnas roll i samhället. Jag skulle, och detta är jättejätteviktigt, gjort dvärgarnas religion mycket mycket mer involverad, komplex och färgstark, gärna på nivån att lokala mänskliga barbarstammar etc ofta konverterar till den och blir vasaller åt dvärgarna. Dvärgarna skulle ofta vara semi-beroende av odlingar och handelsintressen ovan jord, och därför inte alltför sällan komma i konflikt med människofolk, med flera historiska dvärgkontrollerade människoriken i Ebhron och Västlanden. Dvärgarnas kultur skulle vara lite mindre fornnordisk/germansk (men fortfarande ha element av det), och istället strössla med inspiration från Axum, Kushanriket, Nanzhao, Tibet och Inkariket. Dvärgfästena kunde ha samma spridning som i Eon as written, men urhemmet skulle tros ligga i Menon-Aun, Västlanden eller Ebhron, snarare än centrala Mundana, och dvärgkulturen därborta anses mer ursprunglig och storslagen. Olika dvärgfästen skulle ha olika kultur; klanerna skulle finnas kvar, men fästena skulle vara lika viktiga för dvärgens identitet. Drezins koncept är bra som det är, men Roghan kunde få lite anstrykning åt samma håll tex genom ett koncept som detta, medan Ghor kunde vara som de är men mer imperialistiska och kulturchauvinistiska, och Zolod kvarstå som de fredliga handelsmännen (men ha fler egna fästen). Dvärgarnas roll som handelsmän skulle vara vital för världsekonomin, deras mynt återfinnas överallt, och deras primära konkurrenter cirefalierna lika mycket som tirakerna. Allt som gör gnomerna i D&D koola kan lätt appliceras på dvärgarna i Eon.

Det här var helt förutsättningslöst spånande, dock, jag får tänka vidare på saken. Men religionen är det viktigaste som behöver ändras, sekundärt dvärgarnas asexualitet och deras trista fixering vid heder och öldrickande. Smideskonceptet är egentligen urtypen av awesome (eld och stål är koolt liksom) och behöver egentligen inte fixas; möjligen kunde man lägga mer emfas på dvärgarna som artefaktbyggare (se 'undergörare spelar större roll i samhället', ovan).
Medan de här låter intressant så låter det inte som dvärgar. Jag tycker detta låter mer intressant som ett nytt folkslag.

Sedan suger alla rollspels matriarkat som inte är drow så jag är tveksam till just den biten :gremtongue:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Vinterskog said:
Ondska! - Åkej vet att det inte finns ondska i eon!
Huh? Finns det inte ondska i Eon?
Jag har aldrig spelat eller läst Eon så jag undrar vad detta betyder...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
BMOC said:
Vinterskog said:
Ondska! - Åkej vet att det inte finns ondska i eon!
Huh? Finns det inte ondska i Eon?
Jag har aldrig spelat eller läst Eon så jag undrar vad detta betyder...
Inget alignmentsystem, inga klart goda eller onda sidor. Arvfiendeskap i stil med den mellan alver och dvärgar, dvärgar och tiraker, sabrier och thalasker, jargier och mûhadiner saknar för det mesta särskilt tydliga moraliska aspekter, utan båda sidorna har samma legitimitet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Svarte faraonen said:
BMOC said:
Vinterskog said:
Ondska! - Åkej vet att det inte finns ondska i eon!
Huh? Finns det inte ondska i Eon?
Jag har aldrig spelat eller läst Eon så jag undrar vad detta betyder...
Inget alignmentsystem, inga klart goda eller onda sidor. Arvfiendeskap i stil med den mellan alver och dvärgar, dvärgar och tiraker, sabrier och thalasker, jargier och mûhadiner saknar för det mesta särskilt tydliga moraliska aspekter, utan båda sidorna har samma legitimitet.
Förutom misslorna som är djävulens hantlangare och som orsakar cancer och äter de andra rasernas barn levande :gremwink:
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag skulle gjort dem till ett matriarkat som inte är ondskefullt, låtit alla utom ett fåtal mer speciella dvärgfästen ha mycket byggnader och odlingar ovan jord, Machu Piccu-style, som Roghanklanen har det i Eon as written, och lagt mer fokus på undergörarnas roll i samhället.
Varfär ska det vara ett matriarkat!
Tirakerna har ju det redan. Tycker det är kul att ett folk är så köns neutralt att "kön" som så nästan upphört. De är ett liksom!

Jag skulle, och detta är jättejätteviktigt, gjort dvärgarnas religion mycket mycket mer involverad, komplex och färgstark, gärna på nivån att lokala mänskliga barbarstammar etc ofta konverterar till den och blir vasaller åt dvärgarna.
Håller med! Vontar tron skulle kunna bli så mycket mer. Just nu kommer jag nästan inte ens ihåg den!
Å gillar att dvärgar har vassaler. De är ju skitrika med massor med guld å sådant. De skulle kunan ha folk som tjänade dem å nästan aldrig lämna bergen själva. Fanns en fenixartikel som beskrev ett bergstrollsfäste (kommer inte ihåg vilket nummer) å det var jätte stämnings fullt. Fick en känsla att jag ville spela där och det var underlig kultur och lite mystiskt och de hade nån demon som var fångad där som de var svurna att vakta eller nått. Hade gärna sett mer sådant.

Sedan tycker jag du har många coola tankar.
Men det är ändå samtidigt så att jag inte riktigt får en bild av dem som säger ååå vad coolt! Utan tycker det ska vara något direkt såsom alvernas förbannelse, att sanari är "onda" och att tirakerna är ett matriarkat å är allment tuffa!
Som du sade i annan tråd så finns det massor med småcoola saker om dvärgarnas kultur men det är ju bara att den är tråkigt tror det behjövs nått stort som gör dem intressanta så fort man läser å tittar på dem!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vinterskog said:
Men blä! hur kul är det!
Det är Gimli som går omkring å är arg jämt! Med punk frisyr!
Nej, det är Gimmil hög på kokain som försöker dö i ärofull strid genom att ensam anfall monster som dödar hela grupper dvärgar. Och om han inte dör? Då väljer han ett ännu farligare monster att anfall! :gremlaugh:
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Nej, det är Gimmil hög på kokain som försöker dö i ärofull strid genom att ensam anfall monster som dödar hela grupper dvärgar. Och om han inte dör? Då väljer han ett ännu farligare monster att anfall
Ja fast då skulle jag hellre vilja kombinera det med mitt samurajförslag! Att man har tappat sin heder å därför måste kämpa mot bestar tills man dör för att rena sig själv innan man möter Vontar! Inte att man är arg på kokain och fradgar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vinterskog said:
Nej, det är Gimmil hög på kokain som försöker dö i ärofull strid genom att ensam anfall monster som dödar hela grupper dvärgar. Och om han inte dör? Då väljer han ett ännu farligare monster att anfall
Ja fast då skulle jag hellre vilja kombinera det med mitt samurajförslag! Att man har tappat sin heder å därför måste kämpa mot bestar tills man dör för att rena sig själv innan man möter Vontar! Inte att man är arg på kokain och fradgar.
Det är redan grejen, det är dvärgar som anser sig ha tappat sin heder, det är därför de gör det.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag tror att ett problem är att när man tänker dvärg tänker man alltid krigare! Det eller smed! men då en smed som kan slåss. Det är det som gör dem så en dimensionella.

Alver å människor å sådant kan ju vara mycket andra saker och bredare. (kanske inte tiraker) men dvärgar då tänker man alltid de med yxa i handen å blod i skägget (blandat med öl).


Drezin är coola där men det är ju bara en klan. Men där är det ändå mer magiker å mystik å så.

Måste gå att göra så att man kan tänka på en dvärg på ett annat sätt. Eller? De kanske är så tråkiag att de enda de funkar som är krigs maskiner då det tål bra skada å så och gör mycket skada.
 
Top