Nekromanti Hur förmedlar ni spelvärlden till spelarna?

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag tycker det här är en bra ide. Dessutom kan man ju kombinera det med sin kampanj genom att låta den vara en prequel till den riktiga kampanjen. Lite som att författare ofta inleder sina böcker med en prolog som inte handlar om romanens huvudpersoner. Gärna en prolog där det händer mycket som både introducerar settingen och ger spelaren/läsaren blodad tand, drar in en i berättelsen helt enkelt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det är ju riktigt bra. Man kan ju också som SL vara grön för spelvärlden och reglerna, och det ger ju ett bra tillfälle att köra en mer förlåtande och öppen omgång där man kan diskutera (och kolla upp) regler och information.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag har flera gånger funderat på att dra igång spel i etablerade spelvärldar, tex Ars eller 2300AD (som har en helt fantastisk spelvärld). Men hur skall jag förmedla spelvärldarnas särart till spelarna?
När det behövs så brukar jag ge en nogran beskrivning av omgivningen för att sätta spelarna in i rätt känsla.


Öööm... Det är uum.. Mycket grönt och lite brunt sen blåt gräs och ni vet växter.. Nä det är himelen som är blå..
Utom molnen som är vita. Ibland grå svarta..
Oså finns det djur de har fyra ben.

Sen finst det andra personer. De ser ut som folk i luleå fast med vapen ibland. Svärd och bågar typ. Och plåt rustningar som i en ridar film.
Och konstiga kläder.


När spelarna väl har fattat hur världen i stort ser ut kan spelet börja.
Då och då behövs lokal beskrivningar ges i störe nogranhet.
Även prylar och skatter kan behövas beskrivas så äventyrarna fattar va coola grejer deras SL låter dom finna.


Rymdskeppet är målad grå aktigt med kablar på väggen.
Ungerfär som Falcen i Star Wars eller Enterprise fast äldre.
Bra då fattar ni.

Aaa hur vapnet ser ut.. Ja det är en stor pistol med massa digitala siffor på sidan.
Coolt eller hur..


allvarligt talat

När det behövs brukar jag ge en nogran beskrivning där jag även går in på träden som omger dom gärna OM det går kan jag ge exemple från filmer.
När det inte går försöker jag ge en nogran beskrivning OM det behövs.

Ofta går det att beskriva en Djungel som Tänk på hur afrika djungler ser ut på TV.
Mer behövs ofta inte.
Utom när det är vitalt för spelarna att komma in i rätt stämning DÅ kan detaljerad beskrivning måste ge ut.

Djungeln ni går i är full av Stora träd meter tjocka ni kan inte se toppen på träden inte heller himelen på grund av löven som skapar ett konstant halv mörker.
Runt er hänger lianer ner från träden och det gör det svårt att se mer än kanske 5-10 meter fram.
Gräs ormbunkar konstiga växter blommor är över allt runt era fötter det ser vacker ut men ni kan även see insekter stora spindlar grodor ormar som smyger runt nedanför er.

Åtminstonde två tre olika ormar/Insekter som kan döda en vuxen man kan upptäckas på endas fem minuter med ett lätt söka slag.


När spelarna har fattat var och HUR det ser ut så kan spelet börja.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Coriolis + Burning Empires

Ju mer jag tänker på saken desto mer awesome blir det. Jag är verkligen ruskigt avundssjuk på er. Vågar man hoppas på spelrapporter i skrytforumet?
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Det beror väl på hur man lägger upp infon. Det kan ju vara precis vad som helst man pratar om, hur tullväsendet fungerar, en religiös ritual, en kort familjehistoria över en viktig person eller som nu senaste gången jag spelledde information om adelstitlar och hur den maktbalansen fungerar i världen. Oftast blir det inte rena spoilers utan just mer information.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Re: Coriolis + Burning Empires

Det kommer, det kommer! :gremsmile:
Just nu ligger jag i en sabla feber men när jag hämtat mig ska jag återge vårt världsbrännande och karaktärerna.

Jag kan säga att det blev ganska fräckt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Re: Coriolis + Burning Empires

Kan tro det, hade w176 över på våfflor igår och jag kom på mig själv med att sitta och entusiastiskt hypa ER kampanj. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Re: Coriolis + Burning Empires

Hehe, så...egendomlig. :gremsmile: Men kul. Nu måste jag ju få ner allt i skrytforumet.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
En kompis till mig gjorde en "dagstidning" från världen ifråga. Lite radannonser, lite evenemangsbeskrivningar och recensioner, lite politiska ledare och några nyheter av skilda slag. Det var ett kanonbra sätt att visa upp världen och dessutom gav tidningen oss lite uppslag till äventyrande.

Jag brukar göra varsin skriftlig intro på ca en A4 som spelarna får läsa innan äventyret. Det kanske är tråkigt men det spar rätt mycket tid och det är just nu vad vår spelgrupp har brist på.
 
Top