Nekromanti Hur får ni ordning på erat kampanjmaterial?

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
St Germain;n200362 said:
Jag gör det mesta av mitt skrivande i OneNote, funkar på alla mina enheter och syncen verkar funka bra. ipad appen verkar dessutom behålla rätt mycket lokalt så det funkar när man sitter på planet utan wifi, ett stort plus för mig som ofta skriver när jag reser.

Skissfunktioner och organisationsfunktioner är tillräckliga för mig, men jag lyfter gärna ut texten till något lämpligare verktyg när(om) det ska renskrivas och layoutas.
Använder du skissfunktionerna för att göra typ flödesscheman och mindsmaps odyl? Jag kollade på en demo på OneNote och det såg ut som om man kunde rita saker på frihand. Vet du om det blir objektgrafik av det? Det skulle vara ett klockrent verktyg. Bästa av två världar; kladda på papper mixat med att spara och redigera saker digitalt.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag använder också OneNote, och så här långt är det lösningen som känns smidigast för mig. Det blir lätt att strukturera materialet, den synkar mot cloud storage, och allt är sökbart. Tyvärr känns inte mobilappen riktigt 100 till skillnad från PC-versionen. Jag har inte provat skissfunktionerna, men jag borde ta mig i kragen och göra det.

Parallelt använder jag Dropbox för att publicera bilder åt spelarna, och Teamspeak för att snacka med dem. :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Här kommer en iiten kort uppföljning. Vad gäller verktyg så har jag fram till nu enbart provat draw.io och jag har fokuserat på att skapa en metaplot samt knyta samman olika platser mm. i det område där kampanjen utspelar sig. M.a.o har jag fått grepp om den röda tråden. I draw.io började jag med att rita en enkel karta för att bekanta mig med verktyget (klassisk objektgrafik) och därefter gjorde jag en mind map för att knyta samman olika företelser så som fraktioner, SLP etc. Det räckte för att det skulle lossna och jag kommer jobba vidare på det sättet tills jag fått alla bitar på plats.

Jag gissar att jag kommer ta itu och kika på de övriga verktygen som föreslagits i tråden då det är dags att ge sig på texten ånyo.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Jag har ett problem med att jag skulle behöva mappa upp vad 75 SLPs/varelser håller på med (alltså olika händelser). Jag påbörjade ett försök i excel där varje person var en rad, men det blev fullständigt oöverskådligt. Sedan satt jag halvseriöst och kollade på hur jobbigt det skulle vara att programmera något eget mot Event Store.

Är det någon som har ett tips på vad man kan använda för att hålla reda på händelser för många personer samtidigt?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Zire;n206758 said:
Jag har ett problem med att jag skulle behöva mappa upp vad 75 SLPs/varelser håller på med (alltså olika händelser). Jag påbörjade ett försök i excel där varje person var en rad, men det blev fullständigt oöverskådligt. Sedan satt jag halvseriöst och kollade på hur jobbigt det skulle vara att programmera något eget mot Event Store.

Är det någon som har ett tips på vad man kan använda för att hålla reda på händelser för många personer samtidigt?
Jag funderade en gång på att programmera något där man kunde mata in triggers/events och få feedback på vad som händer, typ såhär:
* Rollpersonerna går in i Hemliga Herrgården. SL triggar det eventet i programmet (som SL själv har fått definiera vad som ska hända) och då får "Greve Gunnar -1 i relation med RP:na" och "Spökena aktiveras och kommer göra ett missdåd varje dygn tills event X triggas".
* Greve Gunnar kollas upp, och om hans relation mot RP:na blir negativt så kommer trigga eventet "Skicka lönnmördare".
* Lönnmördaren kollas upp, aha, hon är mutad av RP:na sedan tidigare och tar inga uppdrag mot dem...
etc etc

Glömde helt bort idén och vet inte om det hade varit något att ha, men tanken var att mata in en jäkla massa personer/händelser/relationer och sen se vad RP:na triggar och när. Och kanske ha en "ny dag"-knapp som ger en lista på vad olika NPC tänker prioritera.
 
Top