Nekromanti Hur får ni ordning på erat kampanjmaterial?

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Tidigare i år gick jag runt med lite spridda ideér till ett äventyrsscenario och då jag satte mig ner och knåpade ner dessa fick jag snabbt ihop ett utkast till ett äventyr.

Dock, efter att ha jobbat med texten ett tag har den växt och växt och växt. Ett enkelt äventyrsscenario har växt till en kampanj, flera fristående äventyr och beskrivning av en provins med en stad och några mindre byar. Nu har jag 90 fullskrivna A4-sidor, varav 30 är renskrivna och 60 är utkast som ska renskrivas. Mitt problem är att så fort jag ger mig på att renskriva ett kapitel växer utkastet snarare än krymper. Mängden utkast är mig nästan överväldigande och jag ser mer nöje i att klura ut nya roliga saker som jag snabbt plitar ner när jag istället borde bena ut det jag redan har.

Diciplin är en sak... :rolleyes: Dock något som skulle hjälpa är om det någon metodik att använda sig av för att bena ut bångstyriga texter. Hur gör ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Det viktigaste för mig är att ha ett tydligt, strukturerat arbetssätt. Framför allt väntar jag med "riktigt" skrivande tills sista sekund. Jag börjar med korta utkast - en övergripande, kortfattad beskrivning av vad jag vill att äventyret ska åstadkomma - dels vilken plats det har i existerande kampanj ("introducera organisation X, som jag vill ha med senare") och dels en kort överblick av äventyrets plot/struktur.

Nästa steg för mig är att göra ett flödesschema. Det finns en tråd uppe här där man kan se lite hur det ser ut. Flödesschemat hjälper mig att tänka. Där ser jag vilka vägar som är för korta eller för långa, hur många sätt jag tänkt mig som leder till olika mål etc. Här kan jag reparera saker som verkar kufiska, stoppa in nya grejer där det behövs eller där jag kommer på något nytt skoj eller så.

Om jag bara ska spelleda så slutar jag här. Kanske gör jag en lista med platser och en med SLP:er och ser till att jag har lite koll på dem.

Om jag däremot ska skriva äventyret så att andra kan ta del av det så måste ju det hela packeteras och presenteras lite mer. Då börjar jag med en disposition; en punktlista som beskriver rubriker och underrubriker, vad som ska stå under varje underrubrik etc.

När jag är nöjd med punktlistan/dispositionen sätter jag mig och fyller ut med riktig text. Av erfarenhet vet jag att varje "punkt" brukar bli 1-2 stycken, och kan således redan här se ungefär hur långt det hela blir.

Sedan har vi såklart korrläsningsdelen, och beställning av illustrationer, och ev. layoutarbete.

Det tillkommer väldigt sällan helt nya saker efter att min disposition är klar. Om jag kommer på idéer som antingen skulle få äventyret att svälla för mycket eller som helt enkelt inte passar i just det här äventyret så slänger jag dem i en "slaskfil" som jag trålar efter idéer nästa gång jag bygger äventyr.

Huvudsaken är i varje fall att jag undviker att skriva löptext innan äventyret svällt färdigt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag bara plitar ner saker i min Tiddlywiki, men sen skriver jag bara som hågkomst till mig själv som SL. Det blir en viss struktur på det redan med wiki-formatet, men det kunde helt klart vara mer strukturerat ibland. Stundtals hittar jag inte vad jag letar efter. Det beror tyvärr nog till viss del på att jag skriver rätt rörigt och har samma sak på flera ställen helt av misstag, och aldrig orkar försöka bringa reda i röran.

Det här låter mer och mer som en uppgiven suck snarare än som ett tips, men sammantaget har ändå wiki-formatet gett mig nåt att hänga upp allt på. Det är faktiskt bättre än det var innan, på den gamla onda tiden, när jag istället hade tjocka buntar papper i total oordning.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Jag har nog fallit i fällan att skriva löptext allt eftersom. Målet från början var att få ihop ca 10 A4-sidor. När jag nådde ungefär dit så började jag renskriva, men sen dök det upp nya saker som jag försökte passa in i texten.

Ett flödesschema låter som en utmärkt idé. Använder du någon program för detta eller är det väggen full med post it eller en whiteboard?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
micke_p;n200022 said:
Ett flödesschema låter som en utmärkt idé. Använder du någon program för detta eller är det väggen full med post it eller en whiteboard?
Jag använder draw.io, givetvis kopplat till google drive. Jag <3 onlineverktyg och molnlagring, och draw.io har verkligen bara blivit bättre med tiden. Det går skitsnabbt att skissa ut en grundstruktur, och sen är det lätt att justera runt saker och dra nya linjer.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Uj vad ni jobbar å sliter. Jag brukar skriva namn på NPCer och platser i ett block. All annan planering håller jag i huvudet.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag använder Google Drive för att planera, sen oftast Obsidian Portal för att ha som front för spelare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Kalil;n200029 said:
Uj vad ni jobbar å sliter. Jag brukar skriva namn på NPCer och platser i ett block. All annan planering håller jag i huvudet.
Kul för dig att det funkar. För egen del kan jag dels inte riktigt strukturera upp den sorts äventyr jag föredrar utan flödesschema, dels inte vara tillräckligt säker på att mitt i allmänhet defekta minne inte sviker mig, dels absolut inte lita på min förmåga att improvisera (när jag improviserar blir det rälsat, stereotypt och förutsägbart).
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
zonk;n200021 said:
Jag bara plitar ner saker i min Tiddlywiki, men sen skriver jag bara som hågkomst till mig själv som SL. Det blir en viss struktur på det redan med wiki-formatet, men det kunde helt klart vara mer strukturerat ibland. Stundtals hittar jag inte vad jag letar efter. Det beror tyvärr nog till viss del på att jag skriver rätt rörigt och har samma sak på flera ställen helt av misstag, och aldrig orkar försöka bringa reda i röran.

Det här låter mer och mer som en uppgiven suck snarare än som ett tips, men sammantaget har ändå wiki-formatet gett mig nåt att hänga upp allt på. Det är faktiskt bättre än det var innan, på den gamla onda tiden, när jag istället hade tjocka buntar papper i total oordning.
Min metodik liknar din. :grin: Nu för tiden skriver jag det mesta i Google docs. Tidigare hade jag precis som du, högar med papper.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Min metodik är att undvika stora äventyr och sammanhängande kampanjer. Istället skriver jag korta äventyr och med det menar jag äventyr med omkring 2-6 sidor text. På så sätt blir jag faktiskt klar med något. Om jag sedan vill ha en kampanj bygger jag en metaplot med tilläggshändelser mellan och i de skrivna äventyren.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
krank;n200027 said:
Jag använder draw.io, givetvis kopplat till google drive. Jag <3 onlineverktyg och molnlagring, och draw.io har verkligen bara blivit bättre med tiden. Det går skitsnabbt att skissa ut en grundstruktur, och sen är det lätt att justera runt saker och dra nya linjer.
Toppen! Det ska jag kika på.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
luddwig;n200038 said:
Min metodik är att undvika stora äventyr och sammanhängande kampanjer. Istället skriver jag korta äventyr och med det menar jag äventyr med omkring 2-6 sidor text. På så sätt blir jag faktiskt klar med något. Om jag sedan vill ha en kampanj bygger jag en metaplot med tilläggshändelser mellan och i de skrivna äventyren.
Jag har en fäbless för skeenden som går in i varandra. Är äventyren helt fristående från varandra och använder du metaploten som ett medel för transport mellan dessa eller använder du metaploten för att så att säga länka äventyren in i varandra?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
I grunden skriver jag äventyren helt fristående från varandra. Metaploten utformar jag sedan så att den skapar övergångar mellan äventyren. I vår nuvarande kampanj i Fantasy! OSG har jag t.ex. blandad egenskrivna och nedladdade äventyr. Både mellan och i äventyren har jag sedan stoppat in sådant och har med två större element att göra: en orden av onda magiker och en eventuell orkinvasion. Det blir då inte så sammanlänkat som något som är en kampanj från grunden men spelarna verkar nästan föredra den lösare strukturen och för min del tycker jag att det blir mer hanterbart att skriva.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Draw.io är precis vad jag behöver. Mallarna kanske inte passar perfekt, men är en bra start. Helt klart blir det mer överskådligt att ha en graf över skeenden samt grafer över vilka NPC:er som är knutna till varandra och till vilka platser. Det tar väl lite tid att få in all information jag behöver, men väl där kan jag ju snabbt lägga till och ta bort noder, vilket är eoner smidigare än att jobba sig igenom en textmassa för att åstadkomma samma sak.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har en förkärlek för kombon Scapple och Scrivener, båda från https://www.literatureandlatte.com/

Scrivener är ett författarprogram. Det skiter i att göra saker snyggt (det går, men är ovanligt meckigt). Istället hanterar den dokument som pusslas ihop till en sammanhållen linjär text. Det gör att jag kan ta varje avsnitt som ett eget dokument, och flytta runt dokumenten som jag vill i textflödet utan att behöva klippa och klistra. Jag kan enkelt organisera dem i dokument och underdokument. Det finns dubbelvy, så att jag kan se en del av texten medan jag skriver i en annan. Det finns en research-mapp som man kan dumpa saker i medan man skriver etc.

Scapple är en friforms-texteditor. Det är ungefär en whiteboard eller ett skitstort anteckningsblock: skriv var som helst, dra linjer eller pilar mellan alla saker du skriver, ringa in dem, gruppera dem etc. Men till skillnad från en whiteboard kan du flytta på saker utan att behöva skriva om dem, och linjerna följer med. Det är lite som en mindmap, fast du kan ha o-relaterade noder, och noder kan ha massor med relationer även i cirklar, och man behöver inte ha en hierarki.

Flödet brukar oftast bli så att jag skissar upp strukturer och relationer i Scapple, och sedan drar jag in alla Scapple-anteckningar i Scrivener och får då frön till dokumenten i textflödet. Sen ordnar jag ordningen i Scrivener och har typ fått en grov struktur och innehållsförteckning. Sen fyller jag ut mellanrummet mellan rubrikerna med text.

En sak till: dungeon-skisser och kartor är skitlätta att skapa i Scapple. Man sätter ut alla platser och drar linjer mellan dem och poof har man en grov skiss på en karta eller en dungeon, och det går ofta att spelleda efter den. Däremot är den inte snygg för fem öre, men den funkar under speltest och design-fasen, och den är skitlätt att ändra på. Sen när man har en dungeon- eller kartstruktur som man är nöjd med kan man göra den snygg på papper eller i Photoshop/Illustrator/GIMP/whatever.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Jag ägnar mig ju inte åt att skriva mer professionellt som andra här på forumet gör. Men jag använder Google Drive och lägger upp saker i olika mappar där. Jag kan komma åt det från alla enheter jag har (tablet, dator, telefon) så länge jag har en internet-uppkoppling (och så länge jag har min telefon och den har ok koppling till nätet så kan jag alltid hotspotta den och surfa via den oavsett tillgång till wifi eller så..).

På min Google Drive har jag delat upp olika spel i olika mappar utan något stringent mönster. Har något dokument där jag bara plitar ner random tankar jag kommer på. Ibland besöker jag det dokumentet bara för att kolla men oftast ligger grejorna där och marinerar. I övrigt är det typ en folder per spel med lite godtyckliga subfoldrar kring olika ämnen.

EDIT: Jag har funderat på att använda en wiki och skapa olika artiklar i den vad skrivandet fortgår. Men jag har inte kommit runt att fixa med det. Har tänkt att det kunde vara ett intressant sätt gradvis utöka sin setting (eller sina regler om man skriver något sådant). Sen kan man öppna upp det för spelare att skriva egna artiklar som kompletterar det som SL gör.

Cog.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
krank;n200035 said:
Kul för dig att det funkar. För egen del kan jag dels inte riktigt strukturera upp den sorts äventyr jag föredrar utan flödesschema, dels inte vara tillräckligt säker på att mitt i allmänhet defekta minne inte sviker mig, dels absolut inte lita på min förmåga att improvisera (när jag improviserar blir det rälsat, stereotypt och förutsägbart).
För mig är det tvärtom. Ju mer jag skriver dessto stelare blir det. Fast det innebär inte att jag improviserar allt. Jag har i allmänhet en rätt bra bild av scener, personer, ledtrådar osv. Men att hålla det i huvudet håller mig på tåspetsarna och låter mig planera om snabbt och effektivt för att vara responsiv för spelarnas handlingar.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Kalil;n200317 said:
För mig är det tvärtom. Ju mer jag skriver dessto stelare blir det. Fast det innebär inte att jag improviserar allt. Jag har i allmänhet en rätt bra bild av scener, personer, ledtrådar osv. Men att hålla det i huvudet håller mig på tåspetsarna och låter mig planera om snabbt och effektivt för att vara responsiv för spelarnas handlingar.
Så har jag delvis alltid gjort tidigare. Ganska mycket av informationen har jag hållit i huvudet, men jag har ändå antecknat lite om varje npc, plats, föremål osv. för att inte tappa bort det. Bitvis har det även då blivit rörigt, om än hjälpligt hanterbart då materialet inte har varit substantiellt. Problemet är att ju längre in i kampanjen man kommer desto svårare blir det att hålla ordning på saker som hänt och deras logiska uppföljning. Det är inte sällan jag blivit korrigerad av en spelare. Visst, anteckningar efter en spelomgång hjälper till, men improviserar man fram intriger och metaplot allteftersom... i alla fall när jag gjort det så har det i slutänden blivit rusktigt svårt att sy ihop säcken och kampanjen självdör. Allegori; fyrverkiraketen som med stor kraft begav sig upp mot sjärnhimlen och sen... blev det inget mer.

Anledningen till att jag vill skriva ner materialet strukturerat är flerdelad. För närvarande har jag inte möjlighet att varken spela eller spelleda. Istället passar jag på att nyttja någon stund här och där för att skriva material till en kampanj. Jag vill kunna adressera ovanstående problem med röriga kampanjer. Dessutom, finns allt i text kan jag plocka upp det om ett år och köra kampanjen då. Sist, om materialet blir tillräcklig bra är det möjligt att stoppa det i händerna på någon annan spelledare, antingen som PDF eller möjligen trycksak.

Kampanjen är egentligen inte större än någon som jag tidigare kört. Skillnaden är att jag nu ser till att få all information på pränt.

Jag är van att skriva tekniska rapporter mm. så naturligtvis tänkte jag att det skulle vara till någon sorts hjälp. (Läs: Det här blir ju lätt som en plätt. Det är ju bara fritext.) Ack. Jag blev snabbt helt lost eftersom det är ett helt annat arbetssätt. Jag inser ju att jag behöver förenkla en del saker, men främst begränsa materialets omfattning något för att nå i land. Problemet här är att jag förlorat överblicken och då kommer verktyg som föreslagits i tråden väl till hands. Då kan jag pussla med saker utan att behöva ge mig in i stora textmassor... där jag ofta fastnar att fixa felaktiga formuleringar etc. Förhoppingen är att kunna mejsla ut en röd tråd och därmed kunna kapa bort sådan som inte är relevant trots att ideén är jäkligt cool. Kill your darlings.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Krille;n200300 said:
Jag har en förkärlek för kombon Scapple och Scrivener, båda från https://www.literatureandlatte.com/

Scrivener är ett författarprogram. Det skiter i att göra saker snyggt (det går, men är ovanligt meckigt). Istället hanterar den dokument som pusslas ihop till en sammanhållen linjär text. Det gör att jag kan ta varje avsnitt som ett eget dokument, och flytta runt dokumenten som jag vill i textflödet utan att behöva klippa och klistra. Jag kan enkelt organisera dem i dokument och underdokument. Det finns dubbelvy, så att jag kan se en del av texten medan jag skriver i en annan. Det finns en research-mapp som man kan dumpa saker i medan man skriver etc.

Scapple är en friforms-texteditor. Det är ungefär en whiteboard eller ett skitstort anteckningsblock: skriv var som helst, dra linjer eller pilar mellan alla saker du skriver, ringa in dem, gruppera dem etc. Men till skillnad från en whiteboard kan du flytta på saker utan att behöva skriva om dem, och linjerna följer med. Det är lite som en mindmap, fast du kan ha o-relaterade noder, och noder kan ha massor med relationer även i cirklar, och man behöver inte ha en hierarki.

Flödet brukar oftast bli så att jag skissar upp strukturer och relationer i Scapple, och sedan drar jag in alla Scapple-anteckningar i Scrivener och får då frön till dokumenten i textflödet. Sen ordnar jag ordningen i Scrivener och har typ fått en grov struktur och innehållsförteckning. Sen fyller jag ut mellanrummet mellan rubrikerna med text.

En sak till: dungeon-skisser och kartor är skitlätta att skapa i Scapple. Man sätter ut alla platser och drar linjer mellan dem och poof har man en grov skiss på en karta eller en dungeon, och det går ofta att spelleda efter den. Däremot är den inte snygg för fem öre, men den funkar under speltest och design-fasen, och den är skitlätt att ändra på. Sen när man har en dungeon- eller kartstruktur som man är nöjd med kan man göra den snygg på papper eller i Photoshop/Illustrator/GIMP/whatever.

Scrivener och Scapple ska jag absolut kika på. Ett minus är dom inte finns till Linux. (Jag kör dual boot så det är inte ett problem i sig. Bootar dock bara upp Windows då jag behöver scanna in saker. Inga drivisar till Linux.) Ev. kanske det är bra. Då har jag inte direkt tillgång till massa distraktioner.

Jag ska försöka återkomma om någon vecka eller så med någon form av avrapportering om hur saker och ting förlöper.
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
Jag gör det mesta av mitt skrivande i OneNote, funkar på alla mina enheter och syncen verkar funka bra. ipad appen verkar dessutom behålla rätt mycket lokalt så det funkar när man sitter på planet utan wifi, ett stort plus för mig som ofta skriver när jag reser.

Skissfunktioner och organisationsfunktioner är tillräckliga för mig, men jag lyfter gärna ut texten till något lämpligare verktyg när(om) det ska renskrivas och layoutas.
 
Top