Hur får man en intressant rollperson?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Att ingen nämnt ett intressant namn än! Flera av mina rollpersoner, samt andra jag spelat med, har vecklat ut sig i min fantasi enbart på grund av deras snärtiga namn.

…just därför den biten på rollformuläret är den svåraste!
Sant! Vilket också leder mig vidare till ytterligare en tanke apropå trådens ämne: rollformulärets utformning - alltså vilka rutor som finns med - kan också bidra till att göra rollpersonen intressantare. Det kan verka självklart, men jag tycker inte att det är det. Man kan tänka nytt kring vad som bör finnas med på ett rollformulär. Grundegenskaper, färdigheter och utrustning är inte nödvändigtvis allt. Själv vill jag gärna ha med oväntade kopplingar till settingen - typ rutor för favoritcigarrer, medlemskort, hattar, tidningsklipp, diamantringar, aktieinnehav, kärleksbrev, fickplunta, skuldbrev, konstföremål, krigserfarenheter, medaljer, favoritmaträtter, fängelsevistelser, examensbevis, spelskulder, frimärkssamling, stamhak, hemadress, föräldrar, syskon, nyckelhändelser, konflikter, hemligheter, tidigare besök på mentalsjukhus etc. Sådant som passar settingen och kan skapa nya situationer i spel. Rollformulären är en del av världsbygget. Eller borde åtminstone vara det.

Så för att nu verkligen tydligt besvara trådens titelfråga: man kan få en intressant rollperson om man utformar rollformuläret kreativt och inkluderar sådant som inte brukar finnas med. Jag tycker också att man kan fundera över hur väl settingen och reglerna hänger ihop med just rollformuläret, det viktigaste dokumentet i rollspel.
 
Last edited:

MatheLec

Veteran
Joined
9 Dec 2023
Messages
9
Location
Uppsala
Jag utgår alltid från en bild vilket kan grunda sig att min hjärna tänker mycket i bilder. Sen börjar jag spinna vad personen på bilden kan vara för typ. Kanske utstrålar bilden en speciell känsla, vad kommer andra att se. Antingen går jag på den linjen eller så går jag andra vägen - vad försöker rollpersonen dölja och få andra att tro om hen.
Oftast drar jag upp rätt breda linjer, bakgrund, nuvarande liv och varför hen är i livet för att kastas in i historien. Bollande med SL görs när jag dragit upp linjerna. Oftast stryks saker innan spel då jag har en tendens att göra personen mer komplicerad än nödvändigt men även att min ordinarie SL är lite samma skrot och korn. Bättre att stryka vid start och möjligtvis ha dessa tankar kvar och kanske trycka in senare under spel.
Mina mest minnesvärda karaktärer har en komisk ådra, oftast är rollpersonen helt omedveten om detta.
 
Top