Nekromanti Hur får jag tag i hela Sylfens Vrede?

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Ska precis börja spelleda Diamantäpplet och skulle vilja kunna dra gruppen igenom hela kampanjen... går de uppföljande äventyren att köpa online?
Är kampanjen färdigskriven eller väntar vi fortfarande på någon del?

Tacksam för svar! Diamantäpplet är ett av mina favoritäventyr!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Förhoppnings får vi den avslutande delen detta årtiondet.

Min förra spelgrupp lirade del tre av kampanjen för över sju år sedan (!!), vi har inte fått ihop det till att lira senaste delen eftersom spelarna nu är spridda över Europa - förmodligen blir det till att re-boota kampanjen med nuvarande spelgruppen istället, men hade varit fint att veta att det kommer en avslutning. :)
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag har under några veckors tid gått igenom Diamantäpplet och jag älskar det jag läser! Det verkar helt underbart att spelleda och jag kan inte vänta med att få sätta igång.
När vi nu skapar våra rollpersoner har jag som SL styrt karaktärerna något för att passa till Diamantäpplet. Det slog mig sedan att jag inte har en susning hur förutsättningarna ser ut i Katres Gåtor och Av blod komna, för mina rollpersoner.
Jag kollade runt och upptäckte att hela sylfens vrede finns till försäljning. Det känns dock inte toppen att beställa Katres Gåtor och Av Blod Komna om de nu kommer att släppas till Eon 4 inom en snar framtid, för vad jag förstår finns de endast till de äldre Eon-systemen och kräver realtidskonvertering.

Se det här inlägget som pyttelite tjat och massor med upphetsning inför den, för vår grupp, hittills överlägset största kampanjen att ta oss an.

Har ni någon ETA på när resterande äventyr släpps anpassade till Eon 4?

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att spelleda hela kampanjen Sylfens Vrede tar jag gärna emot alla tips och erfarenheter. Har sökt internet efter just detta men har inte lyckats hittat någon vidare matnyttig information.

Än en gång stort tack för Diamantäpplet och allt därtill. Hoppas mitt inlägg snarare kan motivera än att skapa någon typ av prestationsångest.

Ps. Tack igen Daniel för att du förgyllde De fördömdas sista hopp för min spelgrupp. Nu ska vi ta oss an Sylfens Vrede. :D
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
dagbok;n199519 said:
Jag har under några veckors tid gått igenom Diamantäpplet och jag älskar det jag läser! Det verkar helt underbart att spelleda och jag kan inte vänta med att få sätta igång.
När vi nu skapar våra rollpersoner har jag som SL styrt karaktärerna något för att passa till Diamantäpplet. Det slog mig sedan att jag inte har en susning hur förutsättningarna ser ut i Katres Gåtor och Av blod komna, för mina rollpersoner.
Jag kollade runt och upptäckte att hela sylfens vrede finns till försäljning. Det känns dock inte toppen att beställa Katres Gåtor och Av Blod Komna om de nu kommer att släppas till Eon 4 inom en snar framtid, för vad jag förstår finns de endast till de äldre Eon-systemen och kräver realtidskonvertering.

Se det här inlägget som pyttelite tjat och massor med upphetsning inför den, för vår grupp, hittills överlägset största kampanjen att ta oss an.

Har ni någon ETA på när resterande äventyr släpps anpassade till Eon 4?

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att spelleda hela kampanjen Sylfens Vrede tar jag gärna emot alla tips och erfarenheter. Har sökt internet efter just detta men har inte lyckats hittat någon vidare matnyttig information.

Än en gång stort tack för Diamantäpplet och allt därtill. Hoppas mitt inlägg snarare kan motivera än att skapa någon typ av prestationsångest.

Ps. Tack igen Daniel för att du förgyllde De fördömdas sista hopp för min spelgrupp. Nu ska vi ta oss an Sylfens Vrede. :D
Mest en liten notis om att hela kampanjen inte är färdigskriven. Fyra delar är utgivna, men den femte och avslutande (?) delen find alltså inte ute ännu.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Dagbok said:
Jag har under några veckors tid gått igenom Diamantäpplet och jag älskar det jag läser! Det verkar helt underbart att spelleda och jag kan inte vänta med att få sätta igång.
När vi nu skapar våra rollpersoner har jag som SL styrt karaktärerna något för att passa till Diamantäpplet. Det slog mig sedan att jag inte har en susning hur förutsättningarna ser ut i Katres Gåtor och Av blod komna, för mina rollpersoner.
Jag kollade runt och upptäckte att hela sylfens vrede finns till försäljning. Det känns dock inte toppen att beställa Katres Gåtor och Av Blod Komna om de nu kommer att släppas till Eon 4 inom en snar framtid, för vad jag förstår finns de endast till de äldre Eon-systemen och kräver realtidskonvertering.

Se det här inlägget som pyttelite tjat och massor med upphetsning inför den, för vår grupp, hittills överlägset största kampanjen att ta oss an.

Har ni någon ETA på när resterande äventyr släpps anpassade till Eon 4?

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att spelleda hela kampanjen Sylfens Vrede tar jag gärna emot alla tips och erfarenheter. Har sökt internet efter just detta men har inte lyckats hittat någon vidare matnyttig information.

Än en gång stort tack för Diamantäpplet och allt därtill. Hoppas mitt inlägg snarare kan motivera än att skapa någon typ av prestationsångest.
Sånt här värmer oss spelskapare och -utgivare! Författaren Dan Johansson håller på med manuset till Sylfens vrede del 5 nu och blir troligtvis klar med det innan jul, sen väntar layout, speltest och korrrektur. Så det blir en finfin bok av det under 2017, och i samma veva ska även Katres gåtor och Av blod komna konverteras till Eon IV-regler.

Kuma said:
Mest en liten notis om att hela kampanjen inte är färdigskriven. Fyra delar är utgivna, men den femte och avslutande (?) delen find alltså inte ute ännu.
Det stämmer, femte delen är den sista.
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Tack för svar @avatarex. Jag kunde inte hålla mina nördiga fingrar i styr och beställde de hittills släppta böckerna i Sylfens Vrede. Jag kände ett väldigt behov att veta hur berättelsen fortsatte, så jag kan planera Diamantäpplet med de andra böckerna i åtanke. Skulle de konverterade släppas innan vi hunnit spela igenom kampanjen får jag införskaffa dem då isådantfall.

Ännu en gång, stort tack för all underhållning ni ger oss och godspeed.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Finns de andra delarna tillgangliga som PDF-versioner btw? Kanske kan halla mig tills de konverterats, men skulle vara kul att ha att "bladdra" i eftersom jag funderat pa att spelleda denna kampanj i framtiden for min grupp har i England :)
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag har bara hittat Diamantäpplet som PDF till Eon 4. Katres gåtor och Av Blod Komna till Eon 3 och Ödesväven till Eon 4 (dessa som fysiska böcker).
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Jo jag hittade ett paket med alla böckerna, så kanske slår till där. Dock har vi ingen plats i bokhyllan så pdf-versioner skulle vara perfekt atm haha ????????
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
dagbok;n200397 said:
Jag har bara hittat Diamantäpplet som PDF till Eon 4. Katres gåtor och Av Blod Komna till Eon 3 och Ödesväven till Eon 4 (dessa som fysiska böcker).
Det stämmer att detta är vad som finns.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
dagbok;n199519 said:
Finns det någon där ute som har erfarenhet av att spelleda hela kampanjen Sylfens Vrede tar jag gärna emot alla tips och erfarenheter. Har sökt internet efter just detta men har inte lyckats hittat någon vidare matnyttig information.

Ps. Tack igen Daniel för att du förgyllde De fördömdas sista hopp för min spelgrupp. Nu ska vi ta oss an Sylfens Vrede. :D
Kul att ni gillade mitt material! Till Sylfens vrede har jag inget liknande extramaterial samlat, där följde jag bara enkelt originalböckerna (bortsett det som mina spelare själva förde till bordet med sina karaktärers egna story arcs).

Ett tips, som jag själv inte kunde ha hjälp av eftersom jag inte hade facit i hand, är att du läser igenom alla utkomna delar av kampanjen innan ni börjar, så att du får en helhetsbild av vilka storyinslag och vilka karaktärer eller platser som är viktiga för den större berättelsen, alltså vad som kan komma att återkomma framöver för spelarna och som de helst inte ska missa att snappa upp.

Lycka till!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Förövrigt, ni som spelat igenom en eller flera delar av kampanjen, vad anser ni är en lämplig gruppstorlek för kampanjen utan att det blir alldeles för lätt/svårt? :)
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
jensofsweden;n200754 said:
Förövrigt, ni som spelat igenom en eller flera delar av kampanjen, vad anser ni är en lämplig gruppstorlek för kampanjen utan att det blir alldeles för lätt/svårt? :)
Först en liten brasklapp: Jag har aldrig spelat längre än Diamantäpplet, både som spelare och som spelledare och det var länge sedan jag läste de senare delarna. Senaste delen har jag inte läst alls.

Gruppstorlek beror lite på hur bra rollpersonerna är såklart men jag skulle säga 3-4 spelare. Diamantäpplet kan vara riktigt svårt om du gör träskresan till ett helvete. Jag har lyckats döda typ en eller två spelgrupper där (eller ja, så går det om man hetsar träskmonster med facklor). Men träsket behöver inte vara ett helvete och då är det inte så svårt egentligen. Men grejen är dock den, om jag inte missminner mig, att Diamantäpplet är mer klassiskt äventyr som går att lösa med svärdsarmen medan resten av sviten sätter betydligt större fokus på lärdom och social förmåga (en bra svärdsarm kan också behövas). Så den där bokmalen med tummen mitt i handen som mest är ivägen i träsket kan mycket väl också vara den mest värdefulla tillgången senare i kampanjen. Personligen tycker jag att det finns ett litet glapp mellan Diamantäpplet och resten av kampanjen i vad för rollpersoner som är bäst lämpade. Själv skulle jag nog lösa det genom att kolla upp mer i detalj vad som behövs och dela ut lite bonusfärdigheter efter ha avslutat Diamantäpplet. Annars kan man väl som SL läsa igenom kampanjen och rekommendera sina spelare färdigheter.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Fahnen;n200759 said:
Personligen tycker jag att det finns ett litet glapp mellan Diamantäpplet och resten av kampanjen i vad för rollpersoner som är bäst lämpade. Själv skulle jag nog lösa det genom att kolla upp mer i detalj vad som behövs och dela ut lite bonusfärdigheter efter ha avslutat Diamantäpplet. Annars kan man väl som SL läsa igenom kampanjen och rekommendera sina spelare färdigheter.
Håller helt med om detta. Det blev lite behov av ändring av spelargruppen för vår del när jag (som var SL) såg detta.

När vi spelade Diamantäpplet (då var vi visserligen ett gäng actionsugna femtonåringar som mest ville slåss med monster och stjäla skatter) bestod gruppen enbart av krigare som hyrdes in av den mystiske mannen i huva på värdshuset för att finna den antika skatten, men som började planera att själva roffa åt sig bytet när den väl var funnen.

Den gruppen kändes inte särskilt passande när Katres Gåtor släpptes några år senare. Då hade vi dessutom tröttnat på det mest juvenila monsterdödandet. När upplägget plötsligt var mer intrigbaserat och deckarmässigt uppe i ett isolerat kloster bland munkar och adelsfolk kändes de gamla krigaräventyrarna med kraggsvärd och kroksablar ganska obsoleta.

Även tredje delen fokuserar en hel del på intriger jämfört med monsterfajterna och djungelstrapatserna i Diamantäpplet.

För vår del blev det så att vi inför Katres Gåtor helt släppte krigartyperna från Diamantäpplet och istället skapade spelarna nya karaktärer som dels var mer direkt involverade i De Gamlas ordensällskap och därmed var mer lojala mot deras agenda, och som dessutom hade en mer "civiliserad" approach. Bara en av svärdskämparna behölls från Diamantäpplet, en bandit som de nya karaktärerna fann i en stupstock på torget i staden där det andra äventyret startar (Rampor?).

Kan alltså vara något att tänka på, att det är ganska stor skillnad på främst första och andra delen i kampanjen. Kan dock bli kul om en eller flera av spelarna har en mer akademisk karaktär redan i Diamantäpplet, inhyrd för sina kunskapers skull och som får en jobbig tid i träsken.

Eller så kan man ju skapa nån sorts Indiana Jones-figurer, som har färdigheter för att kunna det akademiska ("den här statyetten härstammar från gamla Ramora") men som ändå är händig med knytnävarna och pistolen (svärdet). Det hade jag nog försökt göra om jag fått spelleda om Diamantäpplet idag, i vårt fall kan jag tycka att helhetskänslan av en sammanhängande kampanj gick en smula förlorad när vi spelade så olika typer av rollspel i Diamantäpplet och efterföljarna.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Tack för svaren, ja självklart kan gruppstorlek skifta beroende på hur man spelleder, men 4-5 var ungefär den mängd rollpersoner som jag lutade åt.

Jag kommer nog införskaffa alla delar (eller ja, alla som finns) först eftersom jag antagligen kommer modda en del saker som jag tyckte kändes mindre roligt. Vill ju inte riskera att någonting viktigt moddas till den graden att det inte längre kan användas haha :p
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Jag har spelat igenom kampanjen fram till ödesväven med två spelgrupper. Fem spelare känns som smärtgränsen. Iom att kampanjen är såpass lång så har vi tappat spelare och karaktärer på vägen. Vi har bara en karaktär som har varit med i hela vägen i min nuvarande spelgrupp. Det är lite synd, för det finns många intressanta metaplottar som försvinner. Diamantäpplet är ganska simpelt och klarar flera spelare. Katres gåtor är relativt enkelt, men tar mer tid per spelare. Av blod komma är en mastodont om spelarna gillar den typen av äventyr, men kräver ännu mer tid per spelare.
Sammanfattningsvis skulle jag säga 5 spelare om de inte gillar att prata och 3-4 spelare om de gillar att prata. :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Lite halvt orelaterat men kände att det inte finns behov av en ny tråd endast för detta. Tydligen ska ju Katres Gåtor och Av Blod Komna 'översättas' till Eon 4s regelsystem, kommer andra äventyr, så som Regnsynd, också 'översättas' till det nya systemet eller blir de kvar i de äldre systemen?
 
Top