DoD Hur dödligt är DoD23?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Det är för dödligt för hur lång tid det tar att göra en karaktär. Hade det gått snabbare att rulla upp en ny person hade det varit bättre.
Vad jämför du med då? För jag tycker att DoD23 är ett av de snabbare som finns att tillgå vad gäller detta. Liksom, slå fram grundvärden, välj ett folkslag och ett yrke, välj färdigheter och välj ett av utrustningskitten och kör. Raskar man sig så tar det ett par minuter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Det hjälper inte att exempelrollpersonerna ofta inte är vidare optimerade. I flera av fallen är valet av hjälteförmåga tvivelaktigt, och man har knappast utrymme för köpmän och skattletare i gruppen.

En annan faktor är att det är lätt att råka spela DoD otaktisk, särskilt att försvara sig för mycket i förhållande till att äta attackerna.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Vad jämför du med då? För jag tycker att DoD23 är ett av de snabbare som finns att tillgå vad gäller detta. Liksom, slå fram grundvärden, välj ett folkslag och ett yrke, välj färdigheter och välj ett av utrustningskitten och kör. Raskar man sig så tar det ett par minuter.
Allt väljande och numret gör det ändå långsammare än det mesta gammal D&D.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Allt väljande och numret gör det ändå långsammare än det mesta gammal D&D.
Jag har bara spelat DoD91 och Chronopia och där är det BP och BC och EP som ska kollas av i tabeller och räknas. DoD23 är mycket mer strömlinjeformat. Men du skrev iofs D&D, det har jag ingen erfarenhet av.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Jag har bara spelat DoD91 och Chronopia och där är det BP och BC och EP som ska kollas av i tabeller och räknas. DoD23 är mycket mer strömlinjeformat. Men du skrev iofs D&D, det har jag ingen erfarenhet av.
All BRP har samma problem. Gammal Dungeons & Dragons med retrokloner är mycket snabbare. Men det är bara ett ”problem” om man dör mycket. Dör man ungefär var 12e session är det ok att det tar 30 minuter att göra en gubbe.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Allt väljande och numret gör det ändå långsammare än det mesta gammal D&D.
Hm, vad menas med detta? :) Min uppfattning är, liksom Organ, att det går väldigt att göra rollperson till nya DoD. Om man låter slumpen avgöra går det på en kvart, utan större stress. Vill man välja allt själv kan det förstås ta lite längre tid, men jag har nog aldrig varit med om att det tar mer än en halvtimme eller så.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Måste man använda licensen? Liksom, jag är ungefär lika teknisk som en panda så det är inte aktuellt för mig, men spel utan licenser har väll karaktärs generatorer?
Det finns inofficiella rollpersonsgeneratorer där ute till många av våra spel, som helt saknar öppna licenser. Onlineverktyg av det slaget täcks inte av DoD-licensen, men det hindrar inte att man kan göra sånt ändå. Så länge det delas gratis och man inte använder den officiella logotypen kommer vi inte att klaga, tvärtom. Det är inte "officiellt" tillåtet, men så är det ju med 95% av allt community content och fan fiction där ute...
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
För att kommentera trådens grundfråga, så är nog nya DoD dödligare än vissa äldre utgåvor (det varierar dock rätt mycket genom åren), vilket är avsiktligt eftersom vi vill ha snabba och dramatiska strider. "Nästan TPK" är precis så varje strid ska kännas! :)
Vad gäller introscenen i Dimmornas dal har vi dock tagit bort svartalfernas skadebonus - den var ett misstag och gjorde dem lite för farliga!
Sen är det betydligt vanligare att rollpersoner går ner till noll KP och får slå dödsslag än att de faktiskt dör, vilket i vår erfarenhet är mycket sällsynt. Även om alla rollpersoner går ner i en strid tänker vi att de då kan bli lämnade på backen eller tillfångatagna, vilket kan leda till nya roliga vändningar på äventyret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Hm, vad menas med detta? :) Min uppfattning är, liksom Organ, att det går väldigt att göra rollperson till nya DoD. Om man låter slumpen avgöra går det på en kvart, utan större stress. Vill man välja allt själv kan det förstås ta lite längre tid, men jag har nog aldrig varit med om att det tar mer än en halvtimme eller så.
Ja, de tidsuppfattningarna känns rätt. Jag tycker det är ganska långt jämfört med de snabba alternativen i grenen som tar mindre än 5 minuter. Inte våldsamt långt eller så, men längre än jag hade velat bara.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Fladdermössen i riddersrös är extremt svåra att undvika och deras förmåga att regenerera HP, samt att paralysera folk med skräckattacker, gör att de kan leda till TPK för grupper som inte snabbt listar ut att de är känsliga för eld. Och då är det den första fienden, i det första rummet på den enklaste äventyrsplatsen!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
SCVMBIRTHER är väl en generator gjort på initiativ av Mörk Borg skaparna själva, och finns det en efterfrågan/behov av det så känns det ju inte orimligt alls att Fria Ligan lägger upp en till DoD/Dragonbane.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Det finns inofficiella rollpersonsgeneratorer där ute till många av våra spel, som helt saknar öppna licenser. Onlineverktyg av det slaget täcks inte av DoD-licensen, men det hindrar inte att man kan göra sånt ändå. Så länge det delas gratis och man inte använder den officiella logotypen kommer vi inte att klaga, tvärtom. Det är inte "officiellt" tillåtet, men så är det ju med 95% av allt community content och fan fiction där ute...
Tyvärr så lockar det mig ändå inte att göra något utanför licensen (till exempel en sådan generator). Att lägga tid och kraft på något som enbart baseras på "Gentlemen's Agreement" har jag gjort tidigare och blivit svårt bränd av det. Inte för att jag misstror er, men saker kan förändras plötsligt och då är det bara att kasta bort det man har gjort.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Efter att ha spelat lite DoD så känns det som reglerna i sig är relativt förlåtande, med dödsslag som skyddsnät för spelarna, men man har inte mycket KP i förhållande till skadan saker gör, så det krävs inte många träffar innan en karaktär får börja slå dödsslag.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Mina spelare får tokstryk med jämna mellanrum, men dör gör de dock inte. Än så länge är det alltid en som stapplande lyckas återuppliva sina kamrater. Men det känns på riktigt, du kan kämpa ihjäl ett stort monster för att i nästa strid gå i däck av en underhuggares huggare. Men det krävs en logisk sammansättning på gruppen, hade dess eldmagiker bytts ut mot typ en nasare så hade det nog varit kört.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Vad jämför du med då? För jag tycker att DoD23 är ett av de snabbare som finns att tillgå vad gäller detta. Liksom, slå fram grundvärden, välj ett folkslag och ett yrke, välj färdigheter och välj ett av utrustningskitten och kör. Raskar man sig så tar det ett par minuter.
Håller med, det går riktigt snabbt om man planerar för det. Vi skulle skapa sex rollpersoner så fort som möjligt, och slumpade allt som gick, eftersom det är val som tar tid. Däremot så tycker jag att beskrivningen i boken kunde vara annorlunda för att optimera tiden.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
369
Location
Stockholm
Jag tror att på drygt 10+ sessions (2 grupper, totalt 7 spelare) har 0 av mina spelare dött - har nog haft 4 personer nere på dödsslag, men enbart en permanent skada som utfall.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,561
En av mina spelare ville absolut jaga sist det begav sig. Jag tror han egentligen bara var ute efter XP. Slog demon och träffade magikern i gruppen i nacken, ner till 1 KP kvar …
 
Last edited:

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag tror att på drygt 10+ sessions (2 grupper, totalt 7 spelare) har 0 av mina spelare dött - har nog haft 4 personer nere på dödsslag, men enbart en permanent skada som utfall.
Tur att spelarna överlevde! Det är faktiskt en röd linje för mig, jag skulle inte kunna se mig själv i ögonen om nån av mina spelare dött under ett spelmöte.
 
Top