DoD Hur dödligt är DoD23?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
När jag spelade DoD23 för första gången med mina barn så höll första striden i introduktionsäventyret på att sluta med en TPK. Barnen spelade som jägaren och magikern från de förtryckta rollpersonerna i startboxen, och striden var mot två svartalfer och en svartalfisk vargryttare. Jägaren fick till och med slå dödsslag! Då hade jag ändå hållit igen på fiendernas attacker. Det fick mig att undra hur dödligt spelet egentligen är. Jag har upplevt samma dödlighet de två gånger jag spelat Ensam i Avgrundsgapet; första gången dog min RP redan i första rummet, andra gången dog RP:n efter tre rum.

Vad är era erfarenheter, ni som spelat lite mer? Behöver man ha några RP i backup? Är det lika dödligt som Mörk Borg, eller har jag gjort något fel när jag tolkat reglerna?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Har inte typ alla AP-poddar som spelat Ridders rös gått TPK?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Jag är rätt dålig på att läsa av regler, men mitt intryck efter att ha läst igenom regelboken och äventyren, samt att jag tror @Mogger sagt samma sak till mig, är att dödligheten är väldigt hög. Tror det är ett spel där man ofta gör bäst i att hitta alternativ till strid (i äventyret jag skriver ska man kunna klara det helt utan strid) eller gör sig beredd på att man får skapa nya rollpersoner lite i tid och otid.

EDIT: Menar alltså inte ovanstående som något negativt, tycker det kan vara riktigt kul med hög dödlighet i spel! Ett av mina problem med D&D var att det kändes som att det typ inte gick att dö.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Har inte typ alla AP-poddar som spelat Ridders rös gått TPK?
Nä min grupp (Effekt-gänget) klarade sig rätt bra. Men då var jag inte helt bekant med reglerna, samt var "snäll" med det magiska vapnet, så att de fick tag på det och kunde använda det.

Och så var jag snäll med vila.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
När jag spelade DoD23 för första gången med mina barn så höll första striden i introduktionsäventyret på att sluta med en TPK. Barnen spelade som jägaren och magikern från de förtryckta rollpersonerna i startboxen, och striden var mot två svartalfer och en svartalfisk vargryttare. Jägaren fick till och med slå dödsslag! Då hade jag ändå hållit igen på fiendernas attacker. Det fick mig att undra hur dödligt spelet egentligen är. Jag har upplevt samma dödlighet de två gånger jag spelat Ensam i Avgrundsgapet; första gången dog min RP redan i första rummet, andra gången dog RP:n efter tre rum.

Vad är era erfarenheter, ni som spelat lite mer? Behöver man ha några RP i backup? Är det lika dödligt som Mörk Borg, eller har jag gjort något fel när jag tolkat reglerna?
Nu står det mig veterligen ingenstans i äventyret till hur många det är skrivet men i alla fall jag tror att bara två RP är i minsta laget för den striden. Ulvryttaren är ett monster med allt vad det innebär och om den rusar fram samtidigt som de övriga svartalferna står en bit bort och skjuter med sina bågar så kan det snabbt gå utför med minsta lilla motgång med tärningarna. När jag själv spelledde den så hade mina fyra spelare klara problem och det slutade t o m med dödslag.

Däremot vet jag inte om jag tycker att DoD23 är så mycket dödligare än andra spel. Sant är att man förlorar sina KP i snabbare takt än tidigare (Vapnen gör mer skada, monsterattacker träffar automatiskt, man förlorar sin handling om man parerar/undviker) men man får även, på grund av viloreglerna, tillbaka dem i snabbare takt. Så man startar de flesta strider med full KP.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
166
Efter att ha spelat igenom äventyret i snabbstartsreglerna skulle jag väl säga att nya Drakar och Demoner är rätt jäkla dödligt.

I vårt fall slutade det kanske inte med en regelrätt TPK, då det bara var två av rollpersonerna som faktiskt dog, en flydde och en annan tog sig levande därifrån med minnesförlust. Så även om inte samtliga rollpersoner dog så kan man ju ändå säga att själva gruppen upplöstes och spelet får fortsätta med nya karaktärer.

Jag tyckte det var roligt, eftersom det blev mer OSR (som jag gillar) än vad de blev superhjältefantasy som i 5e, men jag blev lite förvånad då jag nog trots allt väntat mig ett lite mer "lättsamt" äventyrsspelande, inte en köttkvarn.

Otroligt höga skadevärden på vapnen, att man måste tanka all skada man får i närstrid då man bränner sin handling om man försvarar sig och monster träffar automatiskt, rustning som gör skadereduktion och att man tagit med frislag från bland annat 5e (vilket gör att du i princip är låst när du väl hamnar i närstrid) bidrar alla till dödligheten. Dödsslag och att det är lätt att få tillbaka KP motverkar det ju en del, men överlag skall man nog vara förberedd på att varje strid kommer kunna vara den sista, och magiker och avståndsattacker är det som gäller.

Jag var nog mentalt inställd på mer heroisk fantasy, men jag föredrar ju ändå i slutändan spel med hög dödlighet.
 

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
8
Vilket version spelar du @hedmeister? Svartalfer har i de uppdaterade reglerna ingen skadebonus med sina kortbågar.

Angående dödlighet så tog sig mitt gäng igenom röset och introt men inte utan dödsslag. Men samtidigt så vet jag att jag hade mindre grepp om reglerna och tillät mer "taktiksnack" utanför fiktionen än vad jag brukar vanligtvis. Min känsla är att om det blir en regelrätt strid på hyfsat lika villkor (initiativ, taktik, position o.s.v.) så kan man räkna med dödsslag hos en eller flera rollpersoner. Att någon går ner är snarare regel än undantag under mina spelmöten. Personligen så diggar jag det ...

En sak vi diskuterade när vi gick över till DoD23 var hur snabbt strid går över, det går inte att vela och har man en taktisk idé som kräver flera rundor bör man sätta igång så fort som möjligt, vilket knyter an till adrians inlägg ovan. Det finns en hel del tricks man kan ha för sig – som i min erfarenhet växer fram i takt med att spelarna lär sig systemet (fälla, avvakta, flytta efter parad/duckning) – men för nya spelare är det svårt såklart, speciellt om man inte är så gammal!

Och använd förmågor för tusan, viljepoängen är till för att användas. Som andra påpekat får man oftast tillbaka dem utan större problem.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,013
Jag kanske gjorde något fel men Riddaren tog sig an ulvryttaren och de övriga tog sig an bågskyttarna. Riddaren slog 16 på sitt första skadeslag. Krigaren fick ett drakslag och tog ut två fiender på en runda. Så det var dödligt men mest för svartalferna.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,568
Jag har spellett startstriden 2ggr, varit på håret båda gångerna, dödsslag, men inte så mycket på grund av ryttaren som mest stått och ylat, nej det är skarpskyttarna från svartalfernas elitförband som rullat drakslag till höger och vänster som ställt till det.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Introt och Ridders är några av de farligaste grejerna man kan slänga in oförberedda spelare i. Men, mina spelare hade lärt sig vara försiktiga när de väl kom till RR iaf...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
En grej värd att notera i sammanhanget är att det äventyr till DoD23 som sannolikt spelats mest är Ridders rös. Och det naturligtvis för att det inte bara återfinns som en del av den medföljande kampanjen utan även är det scenario som ingår i snabbstartsreglerna. Och Ridders rös må vara en minidungeon men det är rejält dödligt. Röset har bara sex rum men innehåller hela fyra olika monster som RP kan springa på. Vart och ett av dessa är fullt kapabla att decimera en grupp äventyrare om de är lite oförsiktiga eller har lite otur med tärningarna. Det största och elakaste av dem kan dessutom återkomma flera gånger. Så då mångas enda erfarenhet av DoD23 är just Ridders rös så är det inte underligt att spelet fått rykte om sig att vara dödligt.

Anekdotiskt visserligen men den gången jag spelledde Ridders rös så dog ingen men det blev dödslag ett flertal gånger. Och då väckte RP ändå inte fladdermössen och jag hoppade över att slänga spindeln på dem. Jag tyckte att spökfrun och riddaren gånger två var fullt tillräckligt.

Av den anledningen har jag de gånger jag introducerat DoD23 för nyfikna spelare med en one-shot istället kört Trolletinn, och det för att det dels är lite mer varierat och dels är, betydligt, mindre dödligt.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
När jag är spelare brukar jag ofta vilja spela med samma rollperson ett längre tag, så jag får utforska den och se världen genom dess ögon, och jag strävar efter att spelleda på samma vis, så jag tänker nerfa monstren i DoD23 tills jag känner att rollpersonerna utvecklats tillräckligt för att kunna klara strider utan att dö!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Det är för dödligt för hur lång tid det tar att göra en karaktär. Hade det gått snabbare att rulla upp en ny person hade det varit bättre.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det är för dödligt för hur lång tid det tar att göra en karaktär. Hade det gått snabbare att rulla upp en ny person hade det varit bättre.
Nån som kan data borde göra en RP-generator av samma typ som SCVMBIRTHER för MÖRK BORG! Det är väl bara att knappa på datan och skriva lite ettor och nollor kan jag tänka mig!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Nån som kan data borde göra en RP-generator av samma typ som SCVMBIRTHER för MÖRK BORG! Det är väl bara att knappa på datan och skriva lite ettor och nollor kan jag tänka mig!
Det hade gjort saker bättre! Då är vi i sweet zonen för dödlighet. Kan jag bara trycka random och få ett nytt freak är jag på!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Nån som kan data borde göra en RP-generator av samma typ som SCVMBIRTHER för MÖRK BORG! Det är väl bara att knappa på datan och skriva lite ettor och nollor kan jag tänka mig!
Synd bara att licensen inte tillåter det.
... ett tillbehör som uttryckligen är kompatibelt med Drakar och Demoner (ditt ”Tillbehör”), i tryckt form, som PDF eller som en virtuell rollspelsmodul (”VTT”). Inga andra typer av produkter (exempelvis datorspel, NFT, brädspel, kortspel eller skönlitteratur) är tillåtna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Synd bara att licensen inte tillåter det.
Måste man använda licensen? Liksom, jag är ungefär lika teknisk som en panda så det är inte aktuellt för mig, men spel utan licenser har väll karaktärs generatorer?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Måste man använda licensen? Liksom, jag är ungefär lika teknisk som en panda så det är inte aktuellt för mig, men spel utan licenser har väll karaktärs generatorer?
Jo, men det blir en rätt trist upplevelse, tänker jag, om man inte kan ha med någon regeltext alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jo, men det blir en rätt trist upplevelse, tänker jag, om man inte kan ha med någon regeltext alls.
Ah, okej, ja klart. Och att omformulera allt är omöjligt och blir inte bra.
 
Top