Hur bygger man vanor?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ofta vid astma kan man klara mer lågintensivt uthållighet, tex cykla eller fjällvandra hela dagen medan man får andnöd och svårt att andas om man måste skynda till bussen. Men det här var mer ett stickspår, men värt att fundera över utifrån din beskrivning hur du upplever löpning med inte promenader eöler trappor. Liksom har du en bra grundkodis för att du går mycket men får andnöd av läpning så tyder det på astma
Det låter väldigt mycket som jag. Men jag tror det också har försvårats av att jag är motoriskt oduglig, i det närmaste dyspraktisk. Där andra asymatiker kanske har förmått glädjas av en förmåga att idka någon form av fysisk aktivitet innan ansträngningen hindrat dem har jag strypts av rent äckel inför de valhänta prestationer mina svettiga nävar kunnat åstadkomma. Det har varit många papper som krullat sig av fukten av mina händers närvaro, tyg som sytts fast i underlaget för att hela grejen med att sy varit för stressig för mig. Och hela tiden en jämförelse med vänner som varit väldigt, väldigt bra på detta, folk dom håvat in hantverksstipendier och ådragit sig andra beundran för sina kreationer.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Mitt bästa tips är att dra med en kompis. Då kan man peppa varandra och processen blir roligare.
Nu har jag inte läst hela tråden, så det här kan vara helt passé, men jag skulle säga nejnejnej - hitta en mörk källare där du kan träna helt i fred utan minsta påverkan av omvärlden. :) Och ha lite bra Netflix eller nåt att glömma tankarna i.
Sen skulle jag säga att för min del så är viktminskning ca en miljon gånger lättare genom att äta mindre än att motionera mera. Man får motionera något så fruktansvärt för att bränna det behövliga - omvänt så kan man förstöra så oerhört mycket motion genom att förfalla till lite godisfrossa.
Det bästa är en kombination av båda - motion gör en mera motiverad att hålla in med maten, och lite diettankar hjälper en att vilja röra på sig.

EDIT: Viktminskning var kanske inte helt det som du Svarte faraonen var ute efter, så jag kan tillägga att jag gladdes åt vad en youtubekonstnär sade - att han har "blank page-ångest" varje dag, det hör till saken liksom. Tycker det är applicerbart på det mesta - att ha en del ångest och svettiga händer hör till skapandet/görandet.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något som funkar för mig när det gäller motion är att kombinera det med någonting annat så att jag på ett sätt lurar mig själv mentalt att det inte är motion jag sysslar med , på så vis kan jag intala mig själv att syftet är något annat än motion .

Tex skall jag till Kalle och spela tv-spel så går jag dit och hem och på så vis får jag motion men i mitt huvud så är inte motionen målet utan det är att spela tv-spel med Kalle. Att spela tv-spel med Kalle är målet som väntar efter min mödosamma färd och när jag gått 3 km till Kalle och 3 km hem så har jag plötsligt gjort en 6 km promenad men i mitt huvud var syftet var aldrig att motionera utan syftet var ist någonting jag upplever som roligt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Vad gäller att bygga vanor så är det ju en fråga att lyfta om man tex går en kurs i teckning. Hur kan man bygga en rutin? Hur ska man vikta fri inspiration mot formaliserade övningar, osv.?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Måste säga att det är svårt att tala om vanor i generella ordalag. Att ha bra läsvanor är te.x. nåt helt annat än att utveckla bra motionsvanor eller bra matvanor.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Det låter väldigt mycket som jag. Men jag tror det också har försvårats av att jag är motoriskt oduglig, i det närmaste dyspraktisk. Där andra asymatiker kanske har förmått glädjas av en förmåga att idka någon form av fysisk aktivitet innan ansträngningen hindrat dem har jag strypts av rent äckel inför de valhänta prestationer mina svettiga nävar kunnat åstadkomma. Det har varit många papper som krullat sig av fukten av mina händers närvaro, tyg som sytts fast i underlaget för att hela grejen med att sy varit för stressig för mig. Och hela tiden en jämförelse med vänner som varit väldigt, väldigt bra på detta, folk dom håvat in hantverksstipendier och ådragit sig andra beundran för sina kreationer.
Vad känner du är kopplingen mellan vanor och hantverksstipendier här då? Har du frågat vilka vanor de har och hur de satt upp och bibehållit dem? Eller lever de på talang och flyt i att ha hittat rätt? Hade jag kunnat bli en lika bra fotbollsspelare som jämnårige Zlatan om jag bara byggt en vana att spela massa fotboll?

Om du bara jämför dig med dem som är duktigast blir det ju lätt att känna sig dålig. Om jag bara tittar på de tre duktigaste programmerarna på mitt jobb kommer jag känna mig kass, men tittar jag på tre randomkollegor så inser jag ju att jag inte alls är kass.

För övrigt så får jag halvt nervsammanbrott när jag ska sy nånting. Det är för smått och pilligt. Men jag är skitbra (nåja) på att vika lakan.

(Jag har ingen aning om jag skriver nåt som hjälper här. Jag tycker det är tråkigt läsning att du skriver ner dig själv på det sätt du gör och vill uppmuntra dig till att inte vara så hård mot dig själv.)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Hur har det gått för dig, @Svarte Faraonen ? Jag lyssnade på senaste avsnittet (avsnitt 336) av Styrkelabbet poddcast och tänkte på den här tråden och dig. Avsnittet heter "Strategierna som ökar chansen att du når dina mål", och även om temat för podden är styrketräning (och till viss del hälsa) så är det intressant även ur andra perspektiv oavsett vad man är ute efter -- det är mer poddsnackarnas egna tankar, erfarenheter och reflektioner som fokuserar på träningsresultat eller matvanor, medan teorierna och principerna kan vara applicerbara eller ge tankeställare i vad som helst.

Avsnitt 336: Strategierna som ökar chansen att du når dina mål - Styrkelabbet

"Om du vill lära dig skapa effektiva mål, är det här avsnittet för dig. Vi tar ett helhetsgrepp och sammanfattar vilka strategier som existerar, som faktiskt har vetenskapliga belägg i ryggen.

I avsnittet pratar vi bland annat om symboliska tidpunkter, SMART, målhierarkier, process vs resultat, lärande vs prestation, målkontrastering och socialt stöd – och ger dig en handlingsplan för när du vill skapa mål du verkligen vill nå."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det finns appar där man kan mata in vanor man vill bygga, med påminnelser, avcheckning och liknande. Ingen aning om de funkar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Något som funkar för mig när det gäller motion är att kombinera det med någonting annat så att jag på ett sätt lurar mig själv mentalt att det inte är motion jag sysslar med , på så vis kan jag intala mig själv att syftet är något annat än motion .
Ljudbok och promenad! Podcast och hantlar! Youtube och motionscykel!

Distraktionen är helt verksamhetskritisk, med tanke på hur jävla tråkigt det är annars.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Hur har det gått för dig, @Svarte Faraonen ? Jag lyssnade på senaste avsnittet (avsnitt 336) av Styrkelabbet poddcast och tänkte på den här tråden och dig. Avsnittet heter "Strategierna som ökar chansen att du når dina mål", och även om temat för podden är styrketräning (och till viss del hälsa) så är det intressant även ur andra perspektiv oavsett vad man är ute efter -- det är mer poddsnackarnas egna tankar, erfarenheter och reflektioner som fokuserar på träningsresultat eller matvanor, medan teorierna och principerna kan vara applicerbara eller ge tankeställare i vad som helst.

Avsnitt 336: Strategierna som ökar chansen att du når dina mål - Styrkelabbet

"Om du vill lära dig skapa effektiva mål, är det här avsnittet för dig. Vi tar ett helhetsgrepp och sammanfattar vilka strategier som existerar, som faktiskt har vetenskapliga belägg i ryggen.

I avsnittet pratar vi bland annat om symboliska tidpunkter, SMART, målhierarkier, process vs resultat, lärande vs prestation, målkontrastering och socialt stöd – och ger dig en handlingsplan för när du vill skapa mål du verkligen vill nå.
"
Tyvärr har jag inte åstadkommit något.
 
Top