Hur bygger man vanor?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Närmare bestämt vanan att öva på något. Det här är något jag aldrig riktigt har lyckats med, utan kanske snarare aktivt slagit ifrån mig. Således har jag nästan noll förmåga att aktivt förbättra min skicklighet inom områden som kräver övning. Jag har lätt för att bli uttråkad, svårt att koncentrera mig, känner aldrig att jag blir märkbart bättre när jag väl försöker – kort sagt, jag behöver bli bättre på att bli bättre. Att inhämta och förstå nya kunskaper gör jag hur lätt som helst, men det är det här med övning och färdighet som är det svåra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fem minuter om dagen. Varje dag. Inga undantag.

Det gör inget om det blir mer än fem minuter (tvärt om, ju längre dessto bättre till viss del), men minst fem minuter även när du är less, hatar det och bara läser samma mening om och om igen. Det är ju trots allt bara fem minuter, så borde vara görbart även om du skjuter upp det tills det är dags att gå och lägga dig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Väldigt simpelt och kort och koncist det handlar om disciplin , disciplinen att upprepa och nöta samma procedur om och om och om igen och när den sitter så ökar man successivt svårighetsgraden och upprepar samma procedur om igen tills man nått en nivå där man är nöjd .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Vad för slags vanor pratar vi om?

generellt sett tycker jag att @Rymdhamster har en bra poäng när han säger en liten stund i taget, ca, fem minuter.

två andra knep är dels att belöna sig på något sätt när du tränat på vanan, och att kanske hitta någon mer att träna på banan med, så kan ni peppa varandra, och att du har ett ansvar gentemot den andra, om du skolkar drabbar det hen också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Belöning som @Franz nämner är bra .

Kanske det finns nån rollspelprodukt eller annat kul du kan belöna dig själv med .

Om du tex lär dig att spela gitarr så kan du ha som mål att när jag kan spela 5 olika låtar utantill så skall jag köpa det där rollspelet jag suktar efter då har man en morot .


Sedan är det också bra att ha rimliga mål som man faktiskt kan uppnå . Jag kanske aldrig kan spela hockey på elitnivå men jag kanske kan bli tillräckligt duktig att va med i korplaget

Sätt inte ambitionen för högt för då blir man bara besviken när man misslyckas
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vad för slags vanor pratar vi om?

generellt sett tycker jag att @Rymdhamster har en bra poäng när han säger en liten stund i taget, ca, fem minuter.

två andra knep är dels att belöna sig på något sätt när du tränat på vanan, och att kanske hitta någon mer att träna på banan med, så kan ni peppa varandra, och att du har ett ansvar gentemot den andra, om du skolkar drabbar det hen också.
Egentligen finns det mängder med saker jag känner att jag borde bli bra på att öva mig på, men de huvudsakliga är nog att teckna och möjligen att bibehålla min ungdoms slanka fysik. Tecknandet är något jag många gånger tidigare har givit mig in på, men jag har aldrig byggt upp en riktig vana att öva på det – det är därför jag inte bara frågar hur man gör för att bli bättre på något, utan hur man blir bättre på att bli bättre. Det här med "fem minuter om dagen" och liknande är sådant jag upprepade gånger har försökt, men misslyckats med. Min ungdoms slanka fysik är tyvärr också något som innebär att en hel genre av belöningar underkänns, eftersom mat- eller ölbaserade sådana då bara kommer innebära att jag kommer längre från detta mål.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Utöver "5 minuter om dagen" är det som funkar för mig, att alltid göra något vid en viss tid, eller snarare tidpunkt. Ryggträningen gör jag varje dag innan jag duschar på morgonen, och jag duschar inte innan det är gjort. Har läst om författare som gått upp en timme tidigare och skrivit. Så utöver en viss mängd tid kan det kanske hjälpa att göra det vid en viss tid. Sen är jag även inne på det som en del har tagit upp redan, dvs att inte ha för höga mål varje dag, vad gäller hur mkt man ska träna. Det är bara att köra sina minuter och lägga det på en nivå som går att upprepa varje dag.

Apropå öl, mat och slankhet så tänker jag lite på hur man förhåller sig till hunger. Jag brukade ta hunger som "dags att äta", men att istället ta det som "dags att vänta ett tag och bränna lite reserver" gjorde att jag fick lite bättre vikt. Kan evt vara en pusselbit för vissa av oss, för det känns som olika människor har lite olika uppskruvad hungerkänsla.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Både att teckna och att behålla fysiken är ju som tur är saker man kan göra samtidigt som man lyssnar på en rolig podd eller ljudbok 🙂 Nu måste jag erkänna att det var ett tag sedan jag motionerade men när jag gjorde det så nöjde jag mig ofta med att gå 10 000 steg om dagen, gärna i form av raska promenader, med en bra podd i lurarna. Sen kan ju belöningen bestå i att äta och dricka gott en gång i veckan 🙂

Vad gäller tecknade så är ju det en utmärkt sak att göra med en vän! När jag tecknade serier hade jag och en kompis serietecknar-verkstad en gång i veckan, det gjorde underverk för kreativiteten!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Att göra sånt man saknar motivation till är ju supersvårt. Tror inte att det finns något sätt.

Att äta bättre/mindre och röra på sig är kanske enklare då det är en planering man kan göra i förväg. "Oops, har visst bara handlat bra mat. Då får jag väl äta den".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag har aldrig haft, eller hört om, en metod för att få sig själv att göra något man inte är sugen på som inte involverar nåt slags system: en lista, ett schema, en timer, ett spreadsheet, eller vad det nu kan vara. Jag tror att vetenskapen håller med mig om att det är the way.

Så om ditt problem är att du inte kan följa sådana system, och din fråga är

hur man blir bättre på att bli bättre.
Så kan mitt svar bara bli det föga uppmuntrande och lätt paradoxala: skaffa ett system.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag tyckte boken "The Power of Habit" var bra!

The Power of Habit by Charles Duhigg

Några tankar:

  • Ha en trigger som påminner dig om vad du ska göra. En popup i telefonen, något visuellt som att pianot står framme hemma och får dig att tänka "jag ska öva!". Gymväskan i hallen så du måste snubbla över den, eller löparkläderna framtagna så det är det första du ser när du vaknar.
  • Om det går så häng på vanan på en redan etablerad vana, som att borsta tänderna. Om den nya vanan ska vara att även börja använda tandtråd så kombinerar du tandborstningen med trådandet, istället för att lägga trådandet separat mitt i dagen. Att förändra / förbättra / utöka redan etablerade vanor är lättare än att skapa helt nya.
  • Gör det under första halvan av dagen (innan jobbet, under lunchen osv), och inte på kvällen efter en slitsam arbetsdag när du bara är trött och vill sitta i soffan (om inte vanan är att läsa mer böcker eller kolla mer film).
  • Börja lätt, gör det lockande som att ha en ljudbok du älskar som du bara får lyssna på när du är på gymmet. Öka frekvensen allt eftersom.
  • Jobba mot att anlägga det som en identitet. Om du identifierar dig som en tränande person / en serietecknare / en hälsosam människa, så kan du lura hjärnan att fatta rätt beslut oftare. "Jag är ju en vältränad person, jag ska inte moffa chips och ligga i soffan hela dagen, varje dag!" eller "Jag är ju en tandborstande person, jag ska ju så klart borsta tänderna både morgon och kväll!".

Att anlägga nya vanor tar lång tid. Så det gäller att hänga i och hitta knepen som får dig att fortsätta tills du når stadiet där att göra motsatsen till det du vill göra skulle vara lika jobbigt som det var att komma igång.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Egentligen finns det mängder med saker jag känner att jag borde bli bra på att öva mig på, men de huvudsakliga är nog att teckna och möjligen att bibehålla min ungdoms slanka fysik. Tecknandet är något jag många gånger tidigare har givit mig in på, men jag har aldrig byggt upp en riktig vana att öva på det – det är därför jag inte bara frågar hur man gör för att bli bättre på något, utan hur man blir bättre på att bli bättre. Det här med "fem minuter om dagen" och liknande är sådant jag upprepade gånger har försökt, men misslyckats med. Min ungdoms slanka fysik är tyvärr också något som innebär att en hel genre av belöningar underkänns, eftersom mat- eller ölbaserade sådana då bara kommer innebära att jag kommer längre från detta mål.
Jag följer Hemmagympa med Sofia på TV:n, genom att det är en utsatt tid så tvingar det mig att göra det då, skulle jag försöka göra det utan den utsatta tiden och att jag måste passa skulle jag skjuta upp det hela tiden. Så mitt förslag är väll schemaläggning på ett sådant sätt att du är tvungen.

Andra förslag är att se till att gå mer, ta inte bussen/bilen om det är nära, gå till nästa station om bussen kommer om en stund istället för att vänta, hoppa av en station innan/efter du ska av och gå den extra sträckan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att göra sånt man saknar motivation till är ju supersvårt. Tror inte att det finns något sätt.

Att äta bättre/mindre och röra på sig är kanske enklare då det är en planering man kan göra i förväg. "Oops, har visst bara handlat bra mat. Då får jag väl äta den".
Motivation är svårt. Jag har ju, så att säga, viljan att kunna något och en bild av att det hade varit roligt att vara bra på något – det är bara att jag saknar tron på att det faktiskt kommer att gå.

I fråga om mat upplever jag att nyttighet sällan är något stort problem för mig. Jag har nästan helt slutat med rött kött och charkprodukter, äter mycket grönsaker och sällan godis, har dragit ned på slentrian-folkisen till rollspelet, etc. Snarare är det väl att jag borde vara mer fysiskt aktiv och just det här att jag har mindre möjligheter att belöna mig själv med gofika.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Motivation är svårt. Jag har ju, så att säga, viljan att kunna något och en bild av att det hade varit roligt att vara bra på något – det är bara att jag saknar tron på att det faktiskt kommer att gå.
Nu talar jag bara för mig själv, och andra får rätta mig om de upplever annorlunda, men enligt min erfarenhet (och detta gäller främst kreativa saker, typ tecknande) är tanken att något blir roligt först när man blir bra på det ett felslut. För mig handlar det snarare om att man blir bra på något för att man tycker det är roligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Motivation är svårt. Jag har ju, så att säga, viljan att kunna något och en bild av att det hade varit roligt att vara bra på något – det är bara att jag saknar tron på att det faktiskt kommer att gå.

I fråga om mat upplever jag att nyttighet sällan är något stort problem för mig. Jag har nästan helt slutat med rött kött och charkprodukter, äter mycket grönsaker och sällan godis, har dragit ned på slentrian-folkisen till rollspelet, etc. Snarare är det väl att jag borde vara mer fysiskt aktiv och just det här att jag har mindre möjligheter att belöna mig själv med gofika.
Jag försöker träna lite framför TVn. Det går väl sådär men känns som en vana jag kan lyckas med. Istället för att sitta i soffan ligger jag på golvet eller står framför :) Det är ingen jättaskillnad faktiskt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Om jag vill göra träning till en "ovana" så gör jag att jag inte kan undvika den. Jag cyklar just nu till jobbet, istället för tar bussen. Jag går i trappor istället för tar hissen. Jag gör obekväma färdval när jag måste ta mig någonstans. Kanske tar jag mig en omväg för att få se en ny del av stan?

Vad gäller käka så märkte jag hur mycket bättre struktur jag fick när jag åt varannan timme, fem gånger om dagen. Åt mindre portioner men oftare - höll uppe blodsockret. Det blev mer att jag strukturerade dagen efter måltiderna. "Vad ska jag göra nu i två timmar?". Gjorde att jag blev mer produktiv. Frukost, mellanmål, rester från föregående middag till lunch, mellanmål, middag. Mellanmålen kunde vara en macka, frukt, bärdryck eller proteinbar.

Positiv feedback är jätteviktigt. Beröm dig alltid när du tar dig för någonting nytt, även om det känns fånigt. Det gör något med hjärnan som skapar en positiv känsla; peppet är viktigt - efter några veckor gör du det utan att tänka på det.

---

Sedan finns det väl en sak jag själv inte testat. Jane McGonigal är en speldesigner med rätt galna tankar, men hon har skrivit en bok om hur man kan gamifiera sitt liv. Nu tror jag inte att varken läsa en bok eller större delen av gamification (med "yttre" belöningar som inte har med handlingen att göra - som köpa god mat) funkar, men det kan ge nya insikter i alla fall:


 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
För att ta ett exempel på hur jag funkar: när jag i höstas upptäckte att jag slagit i åttiokilostrecket (vilket var cirka tio kilo mer än min mentala bild av hur mycket jag vägde) greps jag av en kris där jag kände att ökad fysisk aktivitet krävdes för att hålla denna åldrande stofthydda funktionell. Således började jag träna varje morgon. Snabbt upptäckte jag en tydlig psykologisk effekt – jag gick upp ur sängen senare. Min plan att bygga en god vana genom att göra den till min morgonritual innebar alltså att jag bara förhalade uppgåendet mer. När jag sedan inte upplevde någon som helst förbättring av min fysiska prestationsförmåga efter kanske en och en halv månad tog viljestyrkan slut, och jag gav upp.

I fråga om att ta hand om min hälsa har jag upplevt det som lättare att ta bort än att lägga till. Cigaretter, kött och andra osundheter har skalats bort utan några större problem, men att lägga mig till med en enkel träningsrutin krävde mer viljestyrka än jag kunde uppbåda.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Repetition, fokus och tvång i minst åtta veckor är vad som behövs för min del att arbeta in en vana.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
När jag sedan inte upplevde någon som helst förbättring av min fysiska prestationsförmåga efter kanske en och en halv månad tog viljestyrkan slut, och jag gav upp.
Detta känner jag igen så fruktansvärt väl! Det har varit exakt samma för mig de gånger jag försökt mig på ett mer avancerat träningsschema än långa promenader. Det är därför jag tror att man måste tycka att själva processen är kul, det funkar nog tyvärr inte för alla (inklusive mig) att tro att det blir kul när man nått sitt mål. Kanske kan du hitta ett annat sätt att träna där själva träningen är kul? Har en kompis som fnyst åt allt vad träning heter, men provade på thaiboxning och blev helt frälst! Han byggde upp en rejäl fysik, men det var aldrig målet utan snarare en konsekvens av att han tyckte thaiboxning var kul.
 
Top