D&D Hur bra spelledare är/har du?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Spelande. När det gäller det här med att kunna reglerna: mitt råd vore snarare att välja att spel som är så enkelt att reglerna inte kommer ivägen, än att säga att en bra spelledare ska kunna reglerna.
Jag funderar lite kring detta. Är det inte lättare att bryta reglerna på ett vettigt sätt om en först har kännedom om reglerna? Tänker lite som med många andra aktiviteter, till exempel språk, att det är först när du är förtrogen med språkets regler som du på allvar kan börjar bryta reglerna för att anpassa språket till sitt syfte. Tänker att samma gäller för rollspel, att det är först när du är förtrogen med systemet som du kan börja bryta det för att anpassa efter gruppen.

Sen håller jag med dig om att i grund och botten bör systemet väljas efter gruppens intresse. Att envist hålla tag i ett system bara för att det är det gruppen känner till känns inte helt optimalt när det förmodligen finns system som redan är bättre anpassade till det som gruppen vill fokusera på.

Bra tankar och kommentarer i övrig @zo0ok, även om jag kanske håller kvar vid att videon skulle väcka mer diskussion om formen var mer anpassat till syftet och målgruppen. Jag ser kritiken mer konstruktivt i det här fallet, som ett försök att hjälpa skaparen att skapa bättre innehåll även om somliga inlägg kanske kan uppfattas som gnäll.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Blev mer av en bandwagon-effekt där ett gäng erfarna forumiter hoppar på en annan.
Jo jag var nog lite för vänlig i mitt utlåtande om andras kommentarer och du har helt rätt. Det blev inte så mycket konstruktivt i kritiken som kom mot klippet utan mer en ganska hård ton. Så jag får väl tala utifrån mitt eget syfte istället som var till för att hjälpa och ge lite mer konstruktiv kritik.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Angående klippets innehåll i relation till mig själv som spelledare.

Jag är i mina egna ögon en ganska tråkig och platt spelledare. Jag tappar ganska snabbt energi och märker att jag tappar fokus rätt snabbt när jag försöker leda en spelgrupp i rollspel. En stor del av detta beror på att jag sällan tar mig tiden för att planera ordentligt eller fundera över rollspel om jag inte spelar ett spel jag finner intresse för, så för egen del beror mitt tafatta spelledande i dagsläget på att jag envist spelleder DnD 5:e trots min aviga inställning. Här borde jag, för gruppens och mitt eget bästa, avsagt mig spelledandet så länge vi spelar 5:e.

När det kommer till andra system så är jag väl på min höjd OK. Jag är ganska följsam och funderar mest över gruppens målsättningar och intressen. Jag funderar mycket på vad som hänt under spelmötena mellan spelmötena och försöker att samtala med mina spelare om deras förväntningar inför kommande möten. Det som jag brister i är att ta ton och ta tillbaka gruppens fokus, där kan jag istället låta saker glida iväg och låta fokus hamna på annat än spelet, så det är väl något jag behöver utveckla och tänka på som spelledare om jag nu har tankar att bli bättre.

Kort summering.

Saker jag känner jag gör bra:
- Har fokus på mina spelare och är intresserad av vad de gör runt spelbordet.
- Håller fokus vid att saker ska gå framåt istället för att fastna i regeldiskussioner.
- Försöker ge plats åt alla spelare runt spelbordet.

Saker jag vet med mig att jag inte gör bra:
- Gillar jag inte systemet så märks det, jag släpper koncentrationen på regler på en gång i så fall och blir passiv.
- Tappar lätt koncentrationen om jag sitter med en spelgrupp digitalt för att jag vandrar iväg i tankarna (har mycket lättare med fokus i samberättande här).
- Lägger allt för lite tid vid prepp, tänker alltid att spelarna ska vara mer drivande än vad de är. Så brister lite i att läsa av gruppens behov där.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Exemplet med du träffar ditt mål och utbringar 4 skada... Vettigare ordval för det fetmarkerade ordet hade väl varit:

Tillfogar, delar ut, ger, utdelar till exempel.
Det första exemplet i den meningen var menad att vara illa formulerat, för att sedan leda fram till hur en kan väcka intresse hos sina spelare när en beskriver vad som händer.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Att "justera regler" är en okej formulering tycker jag. Annars är "husregler" en vanlig benämning på egna anpassningar av ett regelsystem.

Av kontexten förstår jag vad du menar med "hembryggning" men jag har aldrig annars hört det ordet användas i spelsammanhang. Det känns som en direktöversättning som inte fungerar. Här på forumet brukar folk säga "hemmabyggen" men till en oinsatt/okänd publik skulle jag använda formuleringen "eget regelsystem" istället.
Anledningen till att jag använder ordet hembryggning beror på tidigare översättningar:

'Hemmabygge' får mig att tänka på någon som snickrar ihop en trall eller sätter ihop en bokhylla i hemmet, men ordval är väl en smaksak antar jag. ^^
'Eget regelsystem' låter mer vettigt. Ska ta med detta.
Jag har läst många bordsrollspelsmaterial på engelska, men desto mindre svenskt material, vilket jag antar märks utifrån det bemötande jag fått här på forumet. xD
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Det första exemplet i den meningen var menad att vara illa formulerat, för att sedan leda fram till hur en kan väcka intresse hos sina spelare när en beskriver vad som händer.
Ja alltså här borde jag läst helheten i sin kontext istället för att reagerat på en annan persons citat av helheten. Nu blev det lite mer tydligt vad som menas. Sen är det alltid en spännande diskussion om huruvida speltekniska termer ska användas i beskrivningar eller ej. Men tack för förtydligandet, jag var slarvig i min läsning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag funderar lite kring detta. Är det inte lättare att bryta reglerna på ett vettigt sätt om en först har kännedom om reglerna?
Jo, jag tycker du tänker rätt! Det är dålig idé att börja anpassa vad som helst efter sina egna ändamål, innan man förstår hur det är tänkt att fungera från början. Sedan kanske inte videon sade att man skulle göra det (när den var öppen för husregler). Men jag tycker i första hand att man ska försöka hitta ett spelsystem som motsvarar ens förväntningar, än att börja fixa system som inte funkar för gruppen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
'Hemmabygge' får mig att tänka på någon som snickrar ihop en trall eller sätter ihop en bokhylla i hemmet, men ordval är väl en smaksak antar jag. ^^
'Eget regelsystem' låter mer vettigt. Ska ta med detta.
Jag har läst många bordsrollspelsmaterial på engelska, men desto mindre svenskt material, vilket jag antar märks utifrån det bemötande jag fått här på forumet. xD
Ja, det finns väldigt mycket etablerad terminologi i svensk rollspelstradition. För mig skriker "hemmabryggning" verkligen anglicism, och det är inte en term jag hört på svenska tidigare. Som andra sagt är nog "husregel" och "husreglande" de etablerade termerna för när man gör enstaka ändringar i ett spel, och "hemmabygge" eller "eget/egenkonstruerat regelsystem" eller liknande för när man skriver ett nytt spel från början utan att publicera det. Det kan nog vara en bra idé att bekanta sig med svensk rollspelsterminologi om man ska översätta rollspelsrelaterade texter till svenska.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Vem vill du nå med dinna videos ?.
Jag började den här översättningen som en introduktion för folk som vill börja spela bordsrollspel, framförallt femte upplagan av D&D. I början funderade jag på att börja med svenska rollspel, men utifrån de rekommendationer jag fick tyckte jag att svenska rollspel (framförallt äldre upplagor) bestraffade spelare om de inte gjorde som spelet förväntades av en. Exempel:

[...]plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. "Jag är Den Store Spelledare", säger han allvarligt. "Tyvärr måste jag meddela att du är alldeles för räddhågad för att klara äventyraryrket." Han skakar sorgset på huvudet och suckar. "Ja, ungdomen nuförtiden är då inte mycket för att hurra för." Så pekar han på dig och mumlar något mystiskt. POFF! Äventyret är slut. Din rollperson har just upplösts i ett rökmoln.
/Drakar och Demoner, tredje upplagan, sidan 7.​
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag började den här översättningen som en introduktion för folk som vill börja spela bordsrollspel, framförallt femte upplagan av D&D. I början funderade jag på att börja med svenska rollspel, men utifrån de rekommendationer jag fick tyckte jag att svenska rollspel (framförallt äldre upplagor) bestraffade spelare om de inte gjorde som spelet förväntades av en. Exempel:
Var det främst äldre spel du fick rekommenderade till dig?

Nu ska jag ärligt säga att det var ett tag sedan jag läste äldre svenska rollspel och närmaste spelet jag läste på svenska just nu är EON IV och svärdets sång (vilka får ses som mer moderna), men min upplevelse är att allt fler moderna svenska rollspel ger mer handfasta råd som tar tillvara på gruppens intresse och tanken om att det som sker runt spelbordet är ett samarbete mellan gruppens medlemmar. Det vill säga att spelen tagit avstånd från den premiss som säger att spelledaren ska vara allsmäktig och inkräkta på spelarnas agens.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det som jag brister i är att ta ton och ta tillbaka gruppens fokus, där kan jag istället låta saker glida iväg och låta fokus hamna på annat än spelet, så det är väl något jag behöver utveckla och tänka på som spelledare om jag nu har tankar att bli bättre.
...och samtidigt är det ingen studiecirkel eller resultatinriktad verksamhet. Vi är några få kompisar som spelar, vi träffas (well digitalt mest) mest när vi spelar rollspel... förra spelmötet började spelarna prata om Elder Scrolls (innan vi började spela). Bara för att jag är SL - vem är jag att sitta och vara auktoritär när nåra kompisar "träffas". För vems skull ska jag göra det. Chef på jobbet eller förälder till sina barn kanske man inte är för att bli kompis med sina medarbetare eller barn. Men rollspel spelar jag med mina kompisar. Jag behöver inte rapportera här på WRNU: igår hade vi en halvlyckad session där 15 minuter gick åt till icke-relaterat snack, minus-poäng till mig och bättring till nästa gång.

tänker alltid att spelarna ska vara mer drivande än vad de är. Så brister lite i att läsa av gruppens behov där.
Mmm... det där tycker jag är ... det svåraste. Meningsfulla val och tempo. Bara för att de inte får ändan ur vagnen, eller för att de inte fattat att de ska resa till Kandra, ... rollpersonerna har ofta timmar och dagar på sig att fundera på saker som spelarna kanske får 5 minuter på sig att diskutera. Hur förbereder man sig för att ta sig över dimmiga bergen? Omöjligt för spelarna att veta om SL har tänkt att de ska skaffa exakt all utrustning som krävs för att ta sig förbi varenda bergspass... eller om det kommer krävas ett klättra-slag och bli ett orch-överfall, så är det klart.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
...och samtidigt är det ingen studiecirkel eller resultatinriktad verksamhet. Vi är några få kompisar som spelar, vi träffas (well digitalt mest) mest när vi spelar rollspel... förra spelmötet började spelarna prata om Elder Scrolls (innan vi började spela). Bara för att jag är SL - vem är jag att sitta och vara auktoritär när nåra kompisar "träffas". För vems skull ska jag göra det. Chef på jobbet eller förälder till sina barn kanske man inte är för att bli kompis med sina medarbetare eller barn. Men rollspel spelar jag med mina kompisar. Jag behöver inte rapportera här på WRNU: igår hade vi en halvlyckad session där 15 minuter gick åt till icke-relaterat snack, minus-poäng till mig och bättring till nästa gång.
Jag var nog otydlig. Jag menar när gruppen totalt spinner iväg i timmar på saker som tar ifrån övriga gruppens intresse av att spela spelet, där du märker att såväl du själv som stora delar av gruppen börjar känna att tid går till spillo. Jag är ju vid bordet i första hand för att spela rollspel, sen tycker jag så klart att småsnacket är trevligt men när det tar över så blir det ett problem.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Finns det intresse av att plocka upp och tala utifrån mer samtida svenska rollspel i framtiden? Och hur är tankarna till framtiden, kommer du behålla samma format eller kommer du med tiden utveckla en egen stil? Tänker att det kan alltid vara bra att ta inspiration från andra för att med tiden hitta sin egen väg, för som jag uppfattar det så är du tydlig när du talar och har ett bra tempo så du har ju vissa färdigheter på plats redan för att utveckla din kanal vidare :gremsmile:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag var nog otydlig.
Du var inte otydlig. Jag ville bara visa lite förståelse... det är det där jag nämnde i början med "expectation management", och om man inte är överens om vad man ska göra när man spelar spel så kan det blir tråkigt. Men det måste ju inte vara döds-seriöst. Man kan ju äta, dricka något gott, och småsnacka lite också... om alla är ok med det. Rollspelsverket ska inte bedöma eller tycka något.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Du var inte otydlig. Jag ville bara visa lite förståelse... det är det där jag nämnde i början med "expectation management", och om man inte är överens om vad man ska göra när man spelar spel så kan det blir tråkigt. Men det måste ju inte vara döds-seriöst. Man kan ju äta, dricka något gott, och småsnacka lite också... om alla är ok med det. Rollspelsverket ska inte bedöma eller tycka något.
Helt rätt, jag tror det många gånger har berott på att vi inte samtalat om våra förväntningar innan spel när det här problemet uppstår vid spelbordet. I regel så är det som alltid kommunikationen som brister när dessa bekymmer uppstår. Jag ser ju ett mervärde i att ha perioder runt spelbordet där tiden går åt till lite småsnack och skratta om alldagliga ting, problemet är så att säga när det slukar upp allt för mycket av tiden som ska gå till själva aktiviteten. Här är det nog även jag som slår vakt om min tid väldigt mycket då den är begränsad och jag vill använda den så effektivt som möjligt, något jag brukar vara tydlig med mot gruppen. Lika väl som jag är helt med på att småprat och dylikt är viktigt för andra i spelgruppen.

Här har jag och en av mina vänner, som jag även spelar regelbundet med, lärt oss mycket av varandra då vi står på helt olika sidor i denna fråga. För honom skulle all tid kunna gå åt till småprat och för egen del vill jag att så liten del som möjligt går till småprat. Genom våra samtal har vi dock lärt oss förstå och uppskatta varandras behov och med det ur världen så har vi båda blivit bättre på att spela med varandra och respektera varandras intressen. :gremsmile:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Genom våra samtal har vi dock lärt oss förstå och uppskatta varandras behov och med det ur världen så har vi båda blivit bättre på att spela med varandra och respektera varandras intressen. :gremsmile:
Jag spelar ibland brädspel med kompisar. Jag är liksom inte så bra. Jag kan inte reglerna, kan inte strategierna, men jag är glad att de frågar. Jag väntar mig inte ens att jag ska (kunna) vinna, och ibland gör de narr av mig för mina dåliga drag (i Puerto Rico). Jag förstår att det blir lite tråkigt när jag blir oavsiktig king-maker. Men, en del av dessa kompisar tycker att det absolut viktigaste är att vinna. Och de kan tänka sig att ägna 5h åt ett spel som enligt lådan ska ta 90 minuter, bara för att de inte vill göra ett enda ogenomtänkt drag. Och jag kan bara erkänna att jag tappar humöret. Vi har provat att spela brädspel med "schack-klocka". Sånt här är svårt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
I början funderade jag på att börja med svenska rollspel, men utifrån de rekommendationer jag fick tyckte jag att svenska rollspel (framförallt äldre upplagor) bestraffade spelare om de inte gjorde som spelet förväntades av en
Ha ha, DoD85 kan få vem som helst att kasta in handduken. Men det har hänt en del sedan dess :D
 
Top