D&D Hur bra spelledare är/har du?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Som gammal rollspelare, och för det mesta spelledare (det brukar gå bättre då), var det både igenkänning och nya grejer.

Det där med energi är ju viktigt! Jag har noterat det för egen del, men inte riktigt satt ord på det.

Annars tycker jag det svåraste egentligen är "mastering pacing and choices". Dels har jag varit med (som spelare) om att en del moment tar otroligt lång tid (en strid mot en mängd goblins som inte är speciellt central, men som tar en hel eftermiddag, och jag som inte trodde det var en så stridsinriktad kampanj fick min rollperson utslagen efter 2 rundor). Även som SL överraskas jag över hur lång tid som plötsligt förflutet, utan att själva handlingen egentligen gått fram. Och där kommer det där med "choices". Ofta har/får spelarna inga tydliga val och ibland har de inte ens en tydlig riktning, och de har inget intresse av att göra något oförsiktigt förhastat. Fördelen med en "grotta" är att det alltid finns tydliga val. Ibland tror jag det är bra att ta med sig det även till andra situationer.

Du antyder ju det i början, att inte försöka jämföra sig med de bästa. Och jag tycker också i andra avseenden att "det bästa är det godas värsta fiende". Allt för hög ambitionsnivå, oavsett om det gäller prep eller själva spelet, leder kanske inte till att det blir roligast.

Jag tycker det är lite lärorikt att spela online (vi kör bara discord, jag delar någon bild då och då). En del moment (som att slå initiativ) gör att det går långsammare, och man kan inte vara så petig med kart-detaljer och så. Jag tror man kan ta med sig det även till bordet.

Jag är nog ganska medelmåttig spelare. Inte så rolig och hög-energi, men ganska lösningsorienterad och öppen.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jättekonstig video. Konstiga översättningar, texten är på engelska, skumma exempel. Fattar inget.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Jättekonstig video. Konstiga översättningar, texten är på engelska, skumma exempel. Fattar inget.
Att översätta något är alltid en tolkning. Anledningen till att jag gör detta är för att vi bearbetar information annorlunda om det sker på ens modersmål än på ett sekundärt språk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172089/). Jag kommer lägga till undertext till klippet i framtiden för att underlätta för folk, men tanken att inte visa allt på svenska är för att det finns vissa begrepp på engelska som inte direkt går att översätta. T.ex.: Klippet nämner 'counseling', men det betyder olika utifrån situation. Inom politik kan det betyda rådgivning, medan inom psykologi är det mer att förbättra en persons välmående (såsom mental hälsa).

Här kommer en komprimering av klippets innehåll, med några tillägg, som jag hoppas kommer underlätta förståelsen.:)

SPELANDE:
Vet reglerna (tillräckligt för att köra sessionen)
Känsla för tempo och val //som erbjuder spelarna risker/belöningar för att skapa ett intressantare spel.
Anpassa utifrån spelarnas spelstil
Justera regler och använd hembryggning
Väv samman handlingen i spelets alla delar (sociala möten, utforskning och strid)

BERÄTTANDE
Väv in berättelser med spelets mekaniska delar (t.ex. istället för att säga 'du träffar ditt mål och utbringar 4 skada' kan spelledare vara mer inlevelsefull, såsom 'orken tjuter till när din pil borrar sig in i hans ena skuldra, men hon verkar inte tagit någon större skada'. Om vi hoppar tillbaka till punkten 'känsla för tempo' så kanske en ska inte göra sådana beskrivningar varenda gång, men variation gör spelet mer spännande, enligt mig)
Betydelsefulla val (detta skapar ett gemensamt berättande)
Världsbyggande
Hjälp till att berätta karaktärernas utveckling
Överraska spelare (utifrån deras karaktärer och vad spelarna önskar ska hända deras rollfigurer)

ETIKETT
Hygien
Passa tider
Undvik distraktioner
Förberedelser
Sätta gränser

EXTRA
Ledarskap
Uppträda
Organisering
Rådgivning
Uppskatta spelarna

Kanske du kommer hänga med bättre på vissa punkter om du ser det första klippet, 'Bli en bättre spelare', eftersom denna video bygger vidare på samma koncept:
 
Last edited:

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Som gammal rollspelare, och för det mesta spelledare (det brukar gå bättre då), var det både igenkänning och nya grejer.

Det där med energi är ju viktigt! Jag har noterat det för egen del, men inte riktigt satt ord på det.

Annars tycker jag det svåraste egentligen är "mastering pacing and choices". Dels har jag varit med (som spelare) om att en del moment tar otroligt lång tid (en strid mot en mängd goblins som inte är speciellt central, men som tar en hel eftermiddag, och jag som inte trodde det var en så stridsinriktad kampanj fick min rollperson utslagen efter 2 rundor). Även som SL överraskas jag över hur lång tid som plötsligt förflutet, utan att själva handlingen egentligen gått fram. Och där kommer det där med "choices". Ofta har/får spelarna inga tydliga val och ibland har de inte ens en tydlig riktning, och de har inget intresse av att göra något oförsiktigt förhastat. Fördelen med en "grotta" är att det alltid finns tydliga val. Ibland tror jag det är bra att ta med sig det även till andra situationer.

Du antyder ju det i början, att inte försöka jämföra sig med de bästa. Och jag tycker också i andra avseenden att "det bästa är det godas värsta fiende". Allt för hög ambitionsnivå, oavsett om det gäller prep eller själva spelet, leder kanske inte till att det blir roligast.

Jag tycker det är lite lärorikt att spela online (vi kör bara discord, jag delar någon bild då och då). En del moment (som att slå initiativ) gör att det går långsammare, och man kan inte vara så petig med kart-detaljer och så. Jag tror man kan ta med sig det även till bordet.

Jag är nog ganska medelmåttig spelare. Inte så rolig och hög-energi, men ganska lösningsorienterad och öppen.
Kul att höra dina åsikter zo0ok! \(^o^)/

Jag försöker avsluta sessioner innan spelarna blir för mentalt trötta, när jag spelleder, och ber dem berätta vad de tyckte var bra och om det finns något som kan bli bättre. På så sätt får jag bl.a. veta hur jag ska planera 'tempo och val' för den aktuella spelgruppen. I och med att bordsrollspel är ett gemensamt berättande uppstår det oväntade scenarion som ibland tar oväntat lång tid, även om jag känner mina spelare väl. Jag tycker det är också en del av tjusningen med rollspel, att en vet aldrig riktigt hur saker och ting kommer utvecklas. ^^

Håller med. Jag brukade överpreppa mina sessioner när jag var ny SL, men efter att ha provat på olika spelstilar och grejer insåg jag att det ofta blev roligare spel när jag preppade 3 timmar istället för en hel vecka i förväg.

Jag tycker att online fungerar, när det är för långa avstånd mellan spelarna eller som nu under pandemin när folk inte kunnat träffas, men jag tycker bäst om att spela fysiskt (det finns mikroinformation som går förlorad när en spelar via skärmar, enligt mig).

Jag tror jag är en ganska bra spelledare ...men det skulle vara spännande att veta vad mina spelare tycker. Kanske skulle behöva få dem att se det här klippet så får vi se hur bra jag 'egentligen är'. De återkommer till sessionerna i alla fall. xD
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jo fast grejen är, det känns liksom inte äkta. Det låter inte som jag lyssnar på nån som vet vad han pratar om. Hela videon känns bara upprepning av saker som nämnts 1000ggr.

Är den här en engelsk video som är översatt? Jag fattar liksom inte vad jag kollar på riktigt.

"Populärare sporter såsom WWE..." Ganska uppenbart inte en Svensk referens det här.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Aha ok det förklarar en del.
Personligen vet jag inte om värdet är jättestort på Svenska då vi har hög kunskap i Engelska här.

Sen vet jag inte om videon i sig är så jättebra. Har aldrig sett hans videor själv men kändes lite si så där.

Vet inte vad ditt mål är Roger men om du vill bygga din kanal skulle jag satsa på eget material istället.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En sak som jag tror är rätt viktigt, som verkar saknas, är "expectation management".

Om jag blir inbjuden som spelare till vilken grupp/SL som helst så skulle jag bli glad. Jag skulle som spelare gärna anpassa mig efter hur den gruppen spelar (ännu roligare om det skiljer sig mycket från hur vi brukar spela i min grupp). Men om man som spelare inte vet riskerar man att komma in snett. Och om man som spelledare tar sin stil för given, så riskerar man att inte bara göra sina spelare besvikna, utan också skapa konflikt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Jag tycker också att filmerna känns jättekonstiga. Men sen är nog inte jag (och förmodligen ingen på wrnu) målgrupp. Det känns som att den är gjord för amerikanska tonåringar som precis upptäckt DnD, inte för svenska medelålders nördar som diskuterat rollspel på forum i decennier.

Edit: ber om ursäkt till eventuella nya forums medlemmar som inte passar in på den beskrivningen...
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Exemplet med du träffar ditt mål och utbringar 4 skada... Vettigare ordval för det fetmarkerade ordet hade väl varit:

Tillfogar, delar ut, ger, utdelar till exempel.

Håller annars med om kritiken att översättningen inte håller, en översättningen kräver ju en viss anpassning till språket den översätts till. En som spelar rollspel i Sverige förstår säkert videon på engelska, men det ska inte göras direkt översättningar av materialet som används då språket som utformats för att tala om rollspel formats av den kontext och de traditioner som mediet omges av. Det är något som är viktigt att hålla i åtanke oavsett ämne eller artikel som översätts mellan språk, att språken har nyansskillnader som bör fångas upp om innehållet ska kännas mer greppbart för målgruppen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
Justera regler och använd hembryggning
Hur skulle du översätta och/eller formulera dig i dessa fall?
Att "justera regler" är en okej formulering tycker jag. Annars är "husregler" en vanlig benämning på egna anpassningar av ett regelsystem.

Av kontexten förstår jag vad du menar med "hembryggning" men jag har aldrig annars hört det ordet användas i spelsammanhang. Det känns som en direktöversättning som inte fungerar. Här på forumet brukar folk säga "hemmabyggen" men till en oinsatt/okänd publik skulle jag använda formuleringen "eget regelsystem" istället.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag håller med om att dom amerikaniserade termerna blir konstiga .

Tex hembryggning , jag förstår att du syftar på homebrewing rules/homebrew a world vilket är det samma som husregla/hemmabygge men hembryggning i Sverige är när man sätter vin i garaget eller brygger öl/mjöd för mig och har noll och inget med rollspel att göra.

Det hadde passat bättre med termer som husregla eller hemmabygge eller som nämns ovanför eget regelsystem när man talar till oinsatta.


Vem vill du nå med dinna videos ?.

Dom flesta av oss här inne är 40+ och har spelat rollspel i 30 eller mer år , vi är nog inte (No disrespect) rätt målgrupp för dessa videos, det känns som nämnts innan som dessa videos är mer riktade mot amerikanska tonåringar som nyss börjat spela DnD.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Ja, just vad de andra redan har skrivit. Man "utbringar" endast en skål, och "hembryggning" handlar också om dryck, inte regler, där "hemmabygge" är vad som brukar användas.

Jag förstår att vi inte tillhör målgruppen men jag förstår inte riktigt vad översättningen ens tillför.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag förstår att vi inte tillhör målgruppen men jag förstår inte riktigt vad översättningen ens tillför.
Det enda jag tycker det tillför är att original-kanalens engelska är ännu jobbigare att lyssna på än översättningens svengelska. :p

Han låter som en korsning mellan någon som har engelska som andraspråk och rösten i min GPS...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Som rabiat anglofob tycker jag stt det är toppen med material på ärans och hjältarnas språk. Tyvärr spelar jag ju inte DnD, så jag är knappast målgrupp heller. Men pluspoäng för att översätta material! Avskyr att höra folk pata om att ”Slå för din Trait och få minst två successes” eller liknande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det var ett j***a gnäll på en liten video!

Hur bra spelledare är du? Hur blir du en bättre spelledare?
Och så kommer det på ganska kort tid ca 20 olika punkter som kan vara väsentliga för lyckat spelledarskap.
Det är det. Det är allt.

Kan vi inte diskutera punkterna istället? Substance over form?

Jag tycker inte de 10 sista punkterna, Etikett och Extra, är så intressanta. Det är mer socialt kontrakt i det "gäng" man spelar med. Men om inte gänget funkar, så är det kanske något kring Etikett och Extra som funkar sämre. Kan vara bra att fundera på.

Spelande och Berättande är mer intressanta.

Spelande. När det gäller det här med att kunna reglerna: mitt råd vore snarare att välja att spel som är så enkelt att reglerna inte kommer ivägen, än att säga att en bra spelledare ska kunna reglerna. Självklart måste man kunna reglerna. Men man måste inte vara en bra Rolemaster-SL eller 5e-SL för att vara en bra SL. Jag tycker även att det här med att anpassa spelet efter spelarnas spelstil kanske MER handlar om att välja rätt system från början, än att anpassa det man har (men om 5e är det enda som är på radarn så tror man kanske att man måste anpassa). Det här med känsla för tempo och val, och att väva ihop spelets alla delar... det tycker jag är det absolut svåraste på hela listan. Jag vet inte ens om jag är halvbra på det. Och jag vet inte om det är så önskvärt att "väva ihop", eller om det är minst lika bra att så att säga ha "olika typer av scener"? Tankar på det?

Berättande. Det här med karaktärernas utveckling och att överraska spelarna beror väl (?) ganska mycket på spelstil och spelarnas förväntningar? Om man nu spelar mer tradtionellt än samberättande... jag tror det här är en balansgång. Om spelet alltför mycket kretsar kring rollpersonerna ... det tror jag inte är helt lyckat. Kom precis att tänkta på det nya The One Ring med en Adventure Phase och en Fellowship Phase. Där handlar ju just Fellowship phase primärt om rollpersonerna, och Adventure Phase primärt om SLs förberedda äventyr (rätt mig om jag har fel - jag vill inte sprida några missuppfattingar). De kanske har gjort så i ToR, för att "väva ihop" inte fungerar bättre än att hålla isär?
 
Top