Hur bra håller ni tiderna?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,483
Location
Helsingborg
Jag har haft spelledare som sagt "5 spelmöten" och så har vi kört 20 spelmöten.

Jag har haft spelledare som velat köra två scenarion på en heldag och bara hunnit ett halvt.

Jag brukar kunna hålla mina satta tider någorlunda, även när jag kör fisktankar som i sin struktur verkligen är oberäkneliga i längd eftersom det inte finns något klart slut. Några gånger har jag motsatta problemet att jag får slut på material och avslutar tidigare.

Hur är ni på att hålla tiderna ... och möjligtvis förklara varför det är så....
 
Jag är rätt bra på det tror jag. Märker jag att tidsramen inte kommer att hållas så diskuterar jag det med spelarna. Ska vi försöka avrunda berättelsen nästa session som planerat, eller ska vi köra två sessioner extra så att vi hinner utforska foo och bar lite mer i lugn och ro?
 
När jag spelleder enstaka pass, till exempel på konvent, är jag rätt bra på att hålla tiderna. Jag brukar försöka skriva eller välja äventyr som är klart avgränsade och rimligt omfattande. Sedan brukar jag anpassa tidsåtgången under spel vid behov. Kanske bara summera ett möte med en SLP för att spara tid, eller lägga in ett extra slumpmöte om det finns tid över.

I kampanjer bryr jag mig inte lika mycket om tider. Det enda jag brukar tänka på är att det jag förberett inför ett spelmöte ska räcka för speltiden med viss marginal. Det lyckas inte alltid, men för det mesta.
 
Last edited:
Jag är överlag vädligt dålig på att hålla tidsramar, men i sanningens namn så har jag typ aldrig försökt. Jag är generellt väldigt nöjd om mitt enkvällsscenario räcker i två eller tre kvällar eftersom det inne bär att jag inte behöver göra någon mer prepp på flera spelmöten. Så om något uppmuntrar jag det, så länge folk verkar ha kul.

Skulle förvisso vilja börja testa att köra bestämda tidsramar för ett scenario för jag skulle vilja börja köra enkvälls-oneshots med öppna grupper för att testa olika spel.
 
På Nördhängen brukar jag vara rätt bra på att disponera tiden. När vi kör hemma så räknar jag med att allt alltid tar 3 gånger så lång tid som det står i äventyret, och då landar jag oftast också rätt.
 
Jag har blivit hyfsat bra på det givet en stabil spelgrupp. Det bygger ju dock mest på övning och att veta hur just de spelarna kommer att spela. Roas de av att improva en massa back story och sitta och spela fram sina rollisar relation I många timmar så är ju det cool men då lägger jag på ett par möten på uppskattad sluttid :)
 
Det var länge sen jag spelledde regelbundet på konvent, så jag är inte så bra kalibrerad inom one-shot-kategorin, alltså vilka spel som tar tre respektive fem respektive åtta timmar.

När jag spelleder hemma så har jag två kategorier: sånt som tar en–två spelmöten, och sånt som pågår tills vidare. Det finns inget däremellan.

Exempel: jag avslutade en av mina Blades in the Dark-grupper i våras, och alla är sugna på att starta en ny kampanj med samma grupp. Men jag tar examen i januari och ska börja jobba efter det, och då vågar jag inte lova att jag har lika mycket fritid. Så det optimala hade varit att köra en kampanj som pågår i ungefär en termin, vilket väl blir ungefär 4–6 spelmöten i vår takt. Och det kändes helt omöjligt! Hur lägger man upp det? Jag har ingen aning. Eller alltså, jag kan ju försöka, men jag har verkligen noll förtroende för att jag skulle träffa målet. Om jag skulle anstränga mig för att göra ett begränsat scenario, "det tar slut när ni hittat mördaren" eller nåt, så finns väl en liten risk att det blir för kort. Men ffa känns det som att vad jag än gör så kommer det alltid pågå längre än jag hade tänkt mig.

Min lösning är alltså att helt kapitulera inför omöjligheten att tidsbestämma rollspel i förväg. Vi ska ses på söndag och spela Utpost (vi har bokat in ~5h och nu oroar jag mig över om det kommer att räcka), och så kanske det blir ett par one-shots till under hösten. Men jag vågar helt enkelt inte starta något längre, eftersom jag vet att jag "bara" har en termin på mig. Ibland känns det löjligt, men jag har lärt mig hur fruktansvärt mycket man kan underskatta rollspel (och mycket annat som är roligt).
 
Spelleder jag på konvent slutar jag på minuten. Säger vi en timmes spel så sätter jag en timer, när den ringer är det klart. Funkar skitbra, det gör att folk blir effektiva med sin tid och maxar mötet utan massa lull. Håller nog ungefär samma disciplin även utanför konventsspel: vi börjar den tid vi bestämde och rundar av den tid vi kommer överens. Har för stor respekt för folks tid för att dra ut på det.
Nu var det så länge sen jag körde en ihållande kampanj så kan inte riktigt svara där, men tror jag hade gett en genuin uppskattning och sen, om det visar sig inte hålla, stämt av med spelarna om de vill utöka eller avrunda tidigt.
 
Vi räknar bara hur lång tid en spelträff ska ta, och det håller vi rätt bra. Jag försöker aldrig gissa hur lång tid ett äventyr eller en kampanj tar.

De få gånger jag kört konventspel då har jag däremot varit bra på att hålla mig ganska exakt inom den givna tidsramen. Bra att ha något slags verktyg för att kunna trigga ett crecendio när man behöver det!
 
Jag har fått beröm för att vara bra på att hålla bestämd tid och ett raskt tempo på sådant som tar 1-2 spelmöten.

Knepet där är att vara en pessimist och inte försöka få in för mycket på samma äventyr. Extra tid går nästan alltid att fylla ut genom att låta spelarna rollspela sina karaktärer i mer fria scener. Erbjudanden om att spelleda typ 1,5 timme på konvent/kulturevenemang tackar jag nej till. Jag vågar inte lova att det blir bra på en så kort tid. Men 2,5-3 timmar och jag har en del färdigt jag vet kan klaras av, om man pushar spelarna lite.

Kampanjspel är jag rätt mycket sämre på att förutsäga längd på. Men ett spelmöte tar ca 3-4 timmar (inklusive en paus mitt i), och det brukar jag inte gå över.
 
Extra tid går nästan alltid att fylla ut genom att låta spelarna rollspela
Det här är exakt min inställning också. Jag kan ösa på rejält med händelser, men vet att det är bra att kunna ta det lugnt och "känna sig för" så att spelarna får tid att andas. Berg- och dalbana är bättre än "more is more", för då uppskattas topparna mer.
 
Jag skulle säga att jag är ganska dålig på att förutspå hur lång tid det jag skapar själv kommer att ta. Vi försöker köra 2 spelmöten i veckan om 5 timmar, oftare vid lediga dagar. När jag förbereder äventyr skulle jag säga att de generellt brukar gå snabbare än tänkt med planerade 4-mötesäventyr som blir 3 möten långa. När det gäller kampanjer brukar jag vanligen inte ha en tid i åtanke, men för den första D&D 5E-kampanjen tänkte jag 20 spelmöten och en grad per möte. Tanken var att strider skulle vara minimala eller skippas att spelas och bara köras när det var dramatiskt viktigt/intressant. Så jag gjorde en gissning på vad varje spelmöte skulle handla om och utspela sig och gjorde ett utskick som gav ledtrådar om vad som skulle hända. Spelarna gillade inte min stridsminimering så efter 2-3 spelmöten så spelade vi alla strider. Totalt blev det 37 spelmöten och rollpersonerna blev i princip 30:e graden.

Jag känner inte att det är så viktigt att hålla tider annat än att vi en dag i veckan har alternerade spelledare och varje spelledare får 6-8 veckor i taget och de dagarna är det viktigt att få till avslut i tid, så inte nästa spelledare och spel får vänta för länge.
 
Ett tag satte jag viss stolthet i att kunna manipulera konventsäventyr så att vi alltid slutade fem minuter före utsatt tid och hade lite tid över till eftersnack. Inte missa något av passet, inte dra över.

För hemmaspel så har jag inte brytt mig om saken. Saker får ta den tid de tar, och ledsnar vi innan vi är i mål så lägger vi bara ner kampanjen.
 
Jag kör ju typ aldrig konventsäventyr av ett gäng anledningar, men jag brukar vara duglig på att uppskatta tidsåtgång för äventyr jag själv designar. Om inte annat verkar de generellt klocka in på 2-3 spelmöten allihop =) Vid nå't tillfälle tror jag att jag hade "ungefär en timme per plats på flödesschemat" som ett slags tumregel, men jag vet inte om den håller.

Varför är det så? Jag vet inte, kanske är min favorit-spelstil bara förutsägbar? =)

För längre grejer och kampanjer… Well, som jag skrivit i ett par trådar nu så har jag ju mest kört Tatters de senaste 10+ åren. Och då egentligen mest den första delen. Typ varje gång har den tagit lite över 10 spelmöten. Så det är vad jag skulle säga, med visst självförtroende, om jag skulle spelleda en ny grupp genom den.
 
If its a session limit, usually we are only planning like...2 or 4. So +/-1
For "long campaigns" our standard is usually 9-12 months, depending on when feels good.
 
Back
Top