Jag valde som
@luddwig ovan, av liknande anledningar.
Jag vet ganska väl vad jag vill ha ut av mitt rollspelande och vad jag tycker om med aktiviteten.
Att spela rollspel är inte en så stor del av mitt liv och mina intressen att jag har något gigantiskt utrymme (tid, engagemang, lust, ork) att ägna mig åt långsiktiga experiment eller spela hårt mot mina egna preferenser bara för att det skulle kunna utmynna i en ny insikt eller förändrad preferens. Tillräckligt många gånger jag gjort det har det vart "ojsan hoppsan detta var verkligen inte för mig mig!" eller "det var kul, låt oss aldrig göra det igen!". Hade jag spelat mycket mer rollspel hade det kanske vart en annan grej, men nu är det något jag gör för sällan för att experiment för experimenteringens skull skall kännas meningsfullt. Det då helt fristående från att skall man ens kunna göra det så skall man ha en spelgrupp på samma våglängd, vilket jag inte har och inte tänker lägga ner den tiden/energin på att skaffa.
Men samtidigt gillar jag förändring och att testa nya grejer, så det måste ju ske
någon utveckling annars blir det tillslut långtråkigt.
Den förändringen sker främst genom att testa nya spel som ligger nära mina preferenser men som gör tillräckligt många saker annorlunda för att inte vara
precis samma sak.
Så när jag testar ett nytt system jag är intresserad av så är det oftast ett par stadier jag går igenom för att bilda mig en uppfattning om det:
1. Jag spelar i vart fall en kortare kampanj eller ett längre scenario (vilket gör att rollspel där sådant finns tillgängligt har långt mycket större chans att hamna på mitt spelbord än alla "dU beHÖvEr iNTe äVENtyR tILL deT hÄr SPEleT"-spel som har en 300 sidor tjock regelbok som förklarar varför jag inte behöver äventyr och sedan presenterar metoder för äventyrskrivande och SL-prep som om de vore spelmekanik ist för vanliga SL-tips, men ändå lägger över lika stort arbete på SL som alla andra spel, fast minus färdiga scenarion då)
2. Den kortare kampanjen spelar jag helst strikt-RAW för att se vad spelet åstadkommer när min påverkan bara är att försöka tolka reglerna som de är skrivna så ärligt som möjligt, och inte går in och börjar förändra saker innan jag ens sett hur de påverkar spelet i praktiken, samt hur reglerna fungerar tillsammans med det material spelet själv vill att de skall användas med. Förstår spelet sina egna regler, funkar hur spelet säger att det är tänkt att spelas med hur det faktiskt spelas.
3. När jag spelat klart kampanjen eller äventyret så gör jag en utvärdering för mig själv vad jag tycker har funkat och inte funkat, samt frågar mina spelare vad deras upplevelse är. Därefter bestämmer jag mig för om jag skall fortsätta spela spelet som det är eller om jag skall göra några förändringar i reglerna. Gör jag några förändringar så etablerar jag det hos mina spelare innan jag inför dem, så att de vet vilka husregler som gäller och varför.
Nära nog alltid resulterar detta i att
någon typ av husregel eller justering införs, eller att en viss regelhantering, praxis eller tolkning av reglerna etableras som bordskanon (som såklart spelarna blir informerade om att "från och med nu kommer detta gälla"). En sådant standardgrej är att i BRP och färdighetsbaserade spel så kör jag numera nära nog alltid med att i
de flesta situationer så räcker det med att ha en viss nivå i en färdighet för att man skall lyckas automatiskt, och har man inte tillräcklig nivå kan man alltid välja att slå ett färdighetsslag om man vill för att se om man lyckas ändå.
Edit:
Precis som de flesta andra som spelar rollspel upptäcker jag
frekvent spel som har massor av intressant material, scenarion, spelvärldar, idéer eller annat som jag vill åt, men där jag är djupt ointresserad av spelets
system. I mitt sätt att prata om rollspel så är namnet på
spelet jag spelar det system jag utgår ifrån. Alltså, om jag spelar material från Mothership men utgår från reglerna till Call of Cthulhu så spelar jag i mitt huvud fortfarande Call of Cthulhu, inte Mothership.
Samma sak skulle gälla om jag plockar material utanför rollspel för att spela med, exempelvis om jag skulle spela Eon men göra det i Westeros, så spelar jag enligt mig fortfarande Eon. Spelar jag Masks of Nyarlathotep med ett hemmabyggt system har jag spelat mitt hemmabygge osv. Det kanske inte är så andra pratar om hur de spelar rollspel, men för mig är spelet jag spelar i första hand systemet jag använder, inte det övriga materialet.
Alltså är svaret på frågan att
om jag skaffar ett nytt rollspel och sedan "spelleder som jag alltid gjort" så anser inte jag att jag har spelat det nya spelet alls, jag har spelat material
från spelet och använt mitt tidigare spel med det.