Grejen med att utgå från färdighetsvärde för att avgöra utfall istället för att slå tärning är att man bara förlänger en bedömning som alla som spelar VJR redan gör, men uttalat och medvetet.
System vars gränsdragning för när det skall slås tärning inte är hårt definierad utan lämnas upp till någon att göra en bedömning över funkar redan så, där ingår all BRP och de flesta andra vanliga spelsystem.
Syftet har inte ett dugg att göra med all eliminera misslyckanden eller att minska antalet oväntade vändningar, utan om att pusha mot situationer där det råder insatser och fokusera på spelarbeslut. Min erfarenhet är att spelare i situationer med låga insatser fattar beslut friare och mer aktivt om inte varje vardaglig dussinsituation utgör ett potentiellt hinder, och att jag då som SL kan pusha mot att höja insatserna.
När det sedan står någonting på spel så avgörs fler situationer med tärningsslag, med allt vad det innebär.
Edit:
Man bör heller inte underskatta kraften i spelares förmåga att fatta dåliga beslut.
Det är i allra högsta grad ett möjligt utfall att spelare kommer på en jättedålig idé, lyckas genomföra den dåliga idén, och hamnar i ett sämre läge än vad de hade gjort annars. Det finns andra typer av relevanta misslyckanden än att misslyckas på ett tärningsslag, exempelvis att misslyckas med att tänka igenom något.
Antar det var ett svar till mig så...
När jag använde Vanligt jävla rollspel för några år sedan så syftade det inte till det du använder det som nu, det syftade till att istället peka på hur rollspelet där vi dansar fram utfallet av en konflikt är precis likadant som Call of Cthulhu, de delar alla samma komponenter de bara är strukturerade på lite olika vis. Och, det har väl att göra med mitt förhållande här också, jag tycker mer och mer om att vi slår utan att vi ska ha en tydlig insats, det räcker med att vi har en osäkerhet som ofta mer rör situationen än relationen till karaktärer. Så jag håller inte med om att det är samma sak som alla ändå gör om man inte slår tärningsslag heeeela tiden. Att relatera till "ja det är stor sannolikhet att du lyckas" är en väldigt annan sak än att säga "ah nej, vi slår inte för att köra barnen till dagis, det är lugnt", inte för att du har "köra bil 80%" för antagligen skulle vi inte slagit ens om du saknade färdigheten, utan för att det inte finns en osäkerhet där. Däremot, beroende på spel, kanske vi vill slå för om du lyckas komma i tid och barnen är på gott humör, för det är ju en ständig osäkerhet i alla föräldrar morgonrutin.
Men, jag upplever helt enkelt att ofta blir slag framtunga eftersom vi slår dem när för mycket står på spel, allt mer har jag börjat uppskatta när vi istället genom spel kan få upptäcka vad som stod på spel. Ett slag som rör en till synes meningslös sak men som jag som SL kanske inte har svaret på, hur fan ska den här interaktionen landa liksom, det är rätt vardagligt men jag vet inte, ett sådant slag och dess lilla utfall i stunden kan efter ett spelmöte eller fem innebära gigantiska saker. Att sitta där och se, åh, åhhh! Bara för att vi landade i det här utfallet på grund av den här lilla interaktionen så är vi här nu och detta är givet!
Antagligen säger jag inte något jätteannorlunda än vad du gör. Men, jag har en historik med massa forge-spel på den gamla goda tiden som alla var besatta av att driva mot konflikt! Sätt en scen, mot konflikten nu!!!! Och min läsning av dem nu när jag återbesöker endel av dem är nog att de inte sa precis det utan att det var vi som läste dem och tryckte på detta alldeles för hårt. Och därför, för att även dem är bara vanliga jävla rollspel, så passar jag mig lite från att trycka så hårt på just slag vid insatser, när något står på spel, vid en konflikt, utan vill ha det lite grumligare, lite mjukare och mindre tillspetsat. För det vi förlorade då var dynamiken av hur olika slag kunde påverka berättelsen. Det blev ryckigt och alla slag var storslagna konflikter, men om man slår ett slag för att se hur ditt försök att trösta ditt barn ska falla ut och hur det landar hos honom och andra slag för att se om staden intas av den belägrande armén eller ej, då får vi allt möjligt och de kan som påverka varandra på intressanta sätt...
Men som sagt, vi säger nog liknande saker, bara med olika termer och trycker lite olika på orden.