Nekromanti Hur bra är klassikerna egentligen?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Schysst med lite nekrofili (att svara i gamla och döda trådar). (Det gillar jag, så ta det inte som negativ kritik.)

Måbraboken Jonathan Livingstone Seagull av Richard Bach
Jag avskyr egentligen "måbra"-kultur, eftersom jag hellre romantiserar med sådana som lider och mår pyton, men just den där måsboken har fler personer rekommenderat, så jag kanske snappar upp den. Bra att du inte skrev "du mås-te läsa den!" iaf...

Hittade du till den här tråden via mig, förresten? Jag kollade den alldeles nyss via en sökning, och blev nyfiken när du sekunderna efteråt postade i den. När en forumit på det här viset så tydligt blir påkommen med att ha "ridit på en annan forumits rygg" så är det forumspråk för att du är attraherad av mig alternativt erkänner mig som flockens alfahanne. Så det smickrar mig i så fall. (Om du däremot sökte dig hit på egen hand och om det alltså bara är tillfälligheter att du och jag hittat hit tillsammans under så kort tidsrymd så kan du ignorera mitt snack i detta sista stycke)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag kände mig en aning uttråkad, och bestämde mig för att se vad de andra gjorde. trådnamnet verkade intressant, så jag skrev mitt bidrag.
Angående Livingstone: Strunta i andra halvan av boken. Den består av New age flum.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Skinstrumpa serien eller vad den nu heter

Jag skulle vilja rekomendera hela serien inte bara den sista Mohikanen.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag skulle vilja rekomendera Howard Pyle och hans berättelser om riddarna av runda bordet. Kanske inte så mycket av literärt värde som rollspelsvärde tycker jag då det finns många bra äventyrs uppslag i boken.
Sedan gillar jag den flygande holländaren av Frederick Marryadoch reseberättelser som Marco Polos resor. Vasco Da Gamas resor av Gaspar Correa är en annan rese berättelse jag gillar
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag tror jag måste läsa Den hemlighetsfulla ön och En världsomsegling under havet för min dotter och mig själv. Och Rising, nej du var inte dum... (ref: trådstart)
 

Bara någon

Veteran
Joined
21 Jan 2013
Messages
4
Location
Sverige
magoo said:
Nu lägger jag in ganska många författare i klassiker-genren, inte bara Odyssén och andra verk som man tvingas plöja i skolan. Jag har inte läst Moby Dick men däremot Robinson Crusoe som jag tycker är bra men som innehåller lite väl mycket religiösa grubblerier för min smak. Det finns en ny variant (hittar inte namnet på författaren) som heter Fredag - ett liv i frihet, där Fredag är killen som ordnar biffen och Robinson är ganska klantig. Jag rekommenderar den!

Jules Verne är min favorit av klassikerna. Jag gillar speciellt "Den hemlighetsfulla ön" där han väver samman flera av sina böcker - En världsomsegling under havet och Kapten Grants barn.

Jag har läst Den siste Mohikanen av James Fenimore Cooper ett antal gånger och den tycker jag mycket om även om den är ganska nattsvart (kanske därför?). Jag äger en variant med underbara illustrationer.

En försvunnen värld av Arthur Conan Doyle och så klart Sherlock Holmes och Agatha Christie tycker jag kan räknas till läsvärda klassiker även om de är "banala" deckare. Det verkar som om klassiker måste vara blytunga och seriösa a la Strindberg, men jag föredrar underhållning.
Jag har en gammal Sagostunden-kassett, "Den hemlighetsfulla ön", liggande i källaren som inte är samma handling som.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_hemlighetsfulla_%C3%B6n

I den har några pojkar och flickor från Nya Zeeland sommarlov, åker båt på Söderhavet, förtöjningen lossar och de hamnar på en öde ö (inte helt öde visar det sig, det finns visst mördare/pirater och lite andra busar). De är där i två år, sedan erkänner en av dem att han lossade förtöjningen på skoj. Till slut blir de räddade.

Det verkar i princip vara

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5_%C3%A5rs_ferier

För det är också Jules Verne. Det sägs när bandet börjar. Vet ni mer? Hittar inte på Tradera, men den kan nog dyka upp där. Kan säga till då.
 
Top