Jag har varit en väldigt aktiv rollspelare i cirkus sex år nu och stöter återkommande på ett problem jag skulle behöva råd med: HUR FAN BOTAR JAG MIN FÖRBANNADE SKRIVKRAMP???!!!!
Så åter till civiliserat språkbruk. Jag håller nu på med att försöka få klart äventyret/minikampanjen vi ska göra som pilotsäsong till vår kommande AP-podd men jag fastnar liksom alltid med ett näst intill tomt blad när jag väl sätter mig ner och försöker skriva ner det. Har outlinen klar i huvudet men det är just att få ner det på papper, oavsett om det är en anteckningsbok eller ett dokument i en ordbehandlare, som är problemet. Det tar som stopp och jag blir väldigt kritisk till samtliga ordval jag väl får ur mig. Ska tilläggas att jag har ett "system" för hur jag vill att det ska vara upplaggt/formulerat för att göra det så enkelt som möjligt för mig själv som SL som jag brukar använda när jag spelleder publicerade äventyr men så fort jag ska sätta mig ner med det jag själv kommer på så får jag inte ur mig nått. Har väl förutom poddkampanjen ett flertal påbörjade idéer som jag också skulle vilja få klart men samma sak händer med dem.
Så vad har ni för tips? Hur hanterar ni liknande situationer?
Nu blir jag visserligen en långbabblare i den här tråden, men när jag läste din startpost igen insåg jag att du kanske snarare ville ha hjälp med att komma vidare med ett äventyr/minikampanj. Alltså något mer specifikt än att ”bara” ta dig ur skrivkramp.
Om jag nu ska försöka säga något hyfsat kortfattat (nåja) som ändå är användbart, så blir det:
1. Allt är inte uppenbart från början. Både RP och spelarna bör kunna upptäcka och/eller avslöja något under spelets gång. Fundera på vad det är (äventyrets stora hemlighet) och hur upptäckandet eller utredandet av denna hemlighet kan ske stegvis. Hur ser de olika stegen av avslöjande och/eller eskalering ut? Försök tänka i faser eller deläventyr. Fundera också på varför det är intressant för just RP att utforska äventyrets hemlighet. Den behöver angå dem.
2. Några händelser kan vara mer eller mindre givna redan i förväg. Placera ut dem på en tidslinje. Det kan exempelvis var ett mord, en grupp skurkar som anländer, ett rejält oväder eller någon form av slutstrid. Se tidslinjen som ett stöd, inte som ett måste. Använd den som ett stöd om du inte vet vad som ska hända. Eller för att äventyret ska få ett slut.
3. RP är inte de enda som gör saker. Andra varelser, personer och/eller grupper är också aktiva. Vilka är de? Vad vill de? Vad gör de? Hur förhåller de sig till RP och till varandra? Kan något de gör (eller förväntas göra) placeras in på tidslinjen? Några av dessa andra aktörer är förmodligen farliga, men antagligen inte oövervinnerliga. Vilka är de olika aktörernas svagheter och styrkor/resurser?
4. Det finns förmodligen också några (fem?) viktiga platser. Vilka är de? Om det går, placera in saker som händer där på tidslinjen. Och/eller knyt dem till en del av hemligheten. Eller till någon person, grupp eller varelse. Se också till att åtminstone några av platserna är mer än vad de först synes vara. Kanske en dold källare eller hemlig gång som leder till en annan plats? Eller ett hemligt bibliotek? Eller är platsen egentligen en levande (eller död) varelse?
5. Vilka är de viktigaste föremålen i äventyret? Varför är de viktiga? Vad kan man göra med dem? Var finns de? Vem eller vilka äger/känner till föremålen? Hur påverkar föremålen handlingen? Vill någon stjäla dem? Förändras föremålen eller förändrar föremålen personer, platser eller gruppen under äventyrets gång? Kan föremålen placeras in på tidslinjen?
Det här var en ganska kondenserad genomgång. Jag försökte få med det mest nödvändiga. Du kan säkert också låta dig inspireras av de generatorer och tabeller som finns i olika rollspel, men listan ovan ger förhoppningsvis också konkreta och användbara ingångar. Försökte dessutom skriva något som passar många olika settingar.