Hur botar ni er skrivkramp?

Skriv som ett barn. Bara infantilt skräp, helt utan finess eller litterärt värde. Bedöm inte formuleringarna medan du skriver, få bara ut skiten. Lägg ribban på marken.

Sen går du tillbaka och analyserar, förbättrar, flyttar om, finputsar. I flera omgångar. Det är oerhört mycket lättare att förbättra något som finns än att försöka skapa något som är fulländat från början.

Skriv som ett barn. Bara infantilt skräp, helt utan finess eller litterärt värde. Bedöm inte formuleringarna medan du skriver, få bara ut skiten. Lägg ribban på marken.
Sen går du tillbaka och analyserar, förbättrar, flyttar om, finputsar. I flera omgångar. Det är lättare att förbättra något som finns än att skapa något som är fulländat från början.
Det klassiska citatet "Writing is re-writing" är något som klingar bekant här. Instämmer till fullo!

Så vad har ni för tips? Hur hanterar ni liknande situationer?
Jag skriver alltid saker som hierarkisk punktlista först, t.ex. i Dynalist. Då skiter jag helt i formuleringar och formatering och sånt. Det frigör hjärnkapacitet.

Sen skriver jag bara rent sånt som faktiskt ska publiceras. Ska jag bara spelleda själv får det fortsätta vara punktlistor. Men ska det renskrivas har jag ju redan gjort det viktiga jobbet – strukturen, se till så allt viktigt är med. Då blir det lättare att tvinga sig att bara sitta och kötta brödtext utifrån stödorden. Men det viktiga är att skilja på "skriva ner outline/struktur" och "göra strukturen presentabel för andra".

Ett av mina ledord i livet är "lite är bättre än inget". Överfört till skrivande: Det är bättre att skriva ett ord eller en bokstav än att inte skriva något alls. Så när jag har något att skriva så skriver jag litegrann varje dag.

Det är också bättre att skriva något dåligt, än att inte skriva något alls. Har man något dåligt så kan man alltid ändra det sen. Skrivande är en process. Det är mycket enklare att senare snygga till en mening än att skriva meningen från början. Så skriv fult och dåligt först. Är det tillräckligt fult och dåligt kommer hjärnan att komma på en bättre formulering senare. Men att jag vet att jag kommer ändra senare, gör att jag blir mer OK med att inte hitta den perfekta formuleringen direkt.

Jag avsätter en stund till det – en stund då jag inte gör något annat. Jag har alltid en massa saker att göra så jag har en attgöralista för varje dag och ofta skriver jag in "Skriva på äventyret" där. När jag då kommer till den punkten, ja då är det skrivardags och ingenting annat.

Back